Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 106

Ämne: Fel på original Xenon OG9-5

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 904

    Fel på original Xenon OG9-5

    Jag läste ut felkoderna B3410 och B3420 vilket betyder avbrott, kortslutning till B+/jord på både främre och bakre lastvinkelgivare. Jag har kollat säkring 4 i motorrummet (7.5A) och den var hel. Var kan jag kolla mer utan att börja resistansmäta?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 033
    Medlem#
    4097

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Jag hade samma fel på min.
    Men det kan nog vara lite av varje.

    Hur reagerar dina lampor vid start?

    åker dom upp sen ner?
    åker båda ner (stegar ner med tydligt ljud)
    eller är det bara en som åker ner?

    På min var det bara höger ljus som åkte ner.

    Följde kablarna och hittade en lite kabelsmälta över AC slangarna.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 904

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Båda går ner, sen upp och sen stegar dem sakta ner.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  4. #4

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Hallå,
    Får väl börja med att be om ursäkt att jag hoppar in i den här tråden utan att ha något konstruktivt att komma med..... Det är nämligen så att jag också har problem med mitt halvlyse som är av xenontyp, som jag f.ö. anser måste vara ett djävulens påhitt. Svindyra lampor och rent ut sagt för j-iga att byta. Jag vägrar av princip att lämna in bilen till verkstad för lampbyte och lampor var jag tvungen att byta men jag köpte från en engelsk lampsite och bytte själv. Totalkostnad; 430 spänn plus ett stort antal svordomar som antagligen förde mig närmare källaren än himlen den dan det är dags att fara vidare....
    Hursomhelst, varningslampan för xenonlyset fortsätter att lysa även efter byte. Jag kan, när jag slår på tändningen, se att mina halvljus regleras först ner(antagligen till bottenläge) sen upp för att slutligen regleras något lite ner igen. Detta tolkar jag som att nivåregleringen fungerar. Likt förb-at lyser varningslampan som enligt instruktionsboken föranleder verkstadbesök. Ett besök som inte bara kommer att beröva mig pengar utan också tid, antagligen mer än en halv dag.... Jag har ingen kodläsarmanick så någon felkod har jag inte att komma med men min förhoppning är ändå att det finns någon härinne i hjärntrusten som kan upplysa om hur man konstaterar vad som är fel(om det överhuvudtaget är nåt fel). Än en gång ursäkta att jag hoppar in såhär i tråden men det verkar som att vi har samma problem så vi kanske kan få till en multipel flugsmälla.........
    SAAB 9000 2,0 CC 1992
    SAAB 9-5 2,3 Vector Kombi 2007

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    557

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Båda går ner, sen upp och sen stegar dem sakta ner.

    Jocke

    Så gjorde min också, och det var den bakre lastvinkelgivaren som var trasig hela kontaktstycket hade ärjat sönder.

    Mvh Micke

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 033
    Medlem#
    4097

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Så har jag uppfattat det också.

    Det skall vara ganska tydligt om man har problem när man lossar kontaktstycket har jag hört.
    fint och rent troligen OK.
    Ofint och ärgigt troligen trasigt.
    Bara att åla in under bilen
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 904

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Ah jobbigt. Fram vet jag att det är rent och fint. Jag måste försöka kolla detta i helgen. Återkommer med svar.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    414

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Lyfter en gammal tråd då jag har samma problem med min 02:a 9-5

    Vart sitter dessa "lastvinkelgivarna" ?
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 904

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Lyfter en gammal tråd då jag har samma problem med min 02:a 9-5

    Vart sitter dessa "lastvinkelgivarna" ?
    Jag har inte hunnit kolla den bakre än.

    Dem sitter på höger sida, på länkarmana fram och bak.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 904

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Är det någon som vet var kabeln som går från bakre givaren tar vägen?
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 904

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Nån som vet var kontakthus H43-2 är någonstans? Jag har försökt kolla i WIS men det är en alldeles för dålig bild där.

    Sen har kollat lite mer på resistansmätning och på ett ställe så det: Värdet ska vara OL. Vad betyder OL?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 518

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Sen har kollat lite mer på resistansmätning och på ett ställe så det: Värdet ska vara OL. Vad betyder OL?
    Open Loop dvs avbrott/oändligt motstånd kanske?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 904

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Sen har kollat lite mer på resistansmätning och på ett ställe så det: Värdet ska vara OL. Vad betyder OL?
    Open Loop dvs avbrott/oändligt motstånd kanske?

    Ahh. Då vet jag.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Citat Ursprungligen postat av bunkeflostrand
    Hallå,
    Får väl börja med att be om ursäkt att jag hoppar in i den här tråden utan att ha något konstruktivt att komma med..... Det är nämligen så att jag också har problem med mitt halvlyse som är av xenontyp, som jag f.ö. anser måste vara ett djävulens påhitt. Svindyra lampor och rent ut sagt för j-iga att byta. Jag vägrar av princip att lämna in bilen till verkstad för lampbyte och lampor var jag tvungen att byta men jag köpte från en engelsk lampsite och bytte själv. Totalkostnad; 430 spänn plus ett stort antal svordomar som antagligen förde mig närmare källaren än himlen den dan det är dags att fara vidare....
    Hursomhelst, varningslampan för xenonlyset fortsätter att lysa även efter byte. Jag kan, när jag slår på tändningen, se att mina halvljus regleras först ner(antagligen till bottenläge) sen upp för att slutligen regleras något lite ner igen. Detta tolkar jag som att nivåregleringen fungerar. Likt förb-at lyser varningslampan som enligt instruktionsboken föranleder verkstadbesök. Ett besök som inte bara kommer att beröva mig pengar utan också tid, antagligen mer än en halv dag.... Jag har ingen kodläsarmanick så någon felkod har jag inte att posting.php?mode=quote&f=6&p=2035725#komma med men min förhoppning är ändå att det finns någon härinne i hjärntrusten som kan upplysa om hur man konstaterar vad som är fel(om det överhuvudtaget är nåt fel). Än en gång ursäkta att jag hoppar in såhär i tråden men det verkar som att vi har samma problem så vi kanske kan få till en multipel flugsmälla.........
    Jag bytte ikväll den bakre givaren på min 9-5:a och den beter sig på precis samma sätt som din. Den går ner, sen går den upp till maxläget för att sedan regleras ner en liten bit. Innan ja bytte så gjorde den samma sak, fast gick ner i lägsta läget igen, tillsammans med ett tuggande ljud.

    Nu verkar som sagt nivåregleringen funka, men lampan lyser fortfarande!! Måste man in med tech2an för att släcka den eller skall den släckas per automatik? Eller kan man gå in med en vanlig felkodsavläsare och radera koden?!

    MVH
    Jon

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 401

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Du behöver inte släcka felkoden om den är satt för vinkelgivaren, räcker med att byta givare så ska den slockna.
    (Så var det för mig iaf när den främre givaren var paj, direkt jag hade bytt så slocknade varningslampan).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Du behöver inte släcka felkoden om den är satt för vinkelgivaren, räcker med att byta givare så ska den slockna.
    (Så var det för mig iaf när den främre givaren var paj, direkt jag hade bytt så slocknade varningslampan).
    OK! Då är de väl fler fel i den kretsen då...
    Skall in på service snart så då får de fixa det.

    MVH Jon

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 401

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Det är vanligt att kablaget till den främre givaren är dåligt. Den delen som går från givaren och upp i motorrummet alltså.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Det är vanligt att kablaget till den främre givaren är dåligt. Den delen som går från givaren och upp i motorrummet alltså.
    OK! Tack för tipset! Skall undersöka detta!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    414

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Hade bilen i garaget idag och tog en titt innanför däcken på höger sida och tänkte om man kunde se något uppenbart trasigt då man inte vet vad man letar efter så tog jag en bil på något som jag gissar kan vara "vinkel givare"


    Är detta rätt del man kollar på asså den i mitten som har en kabel ifrån motor rummet rakt ner ?

    När jag lossade på denna så va det massa gegga i den som jag torkade bort så gott det gick kollade även bak och hittade en liknande pryl men denna va ingen gegga i dock hade gummihöljet börjat spricka men kablarna såg hela ut.

    Hade iaf i och ur både fram och bak men problemet med lampan på instrument brädan kvarstår.

    Men det första jag vill veta är det rätt del man kollat på ?
    Kan man mäta på något sett om sakerna är hela ?
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 401

    Re: Problem med orginal Xenon, 9-5 -04.

    Det är det som är vinkelgivaren, men jag vet inte hur, eller om, man kan mäta den.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Liknande ämnen

  1. Skandix xenon ballast ist. för original? OG9-5
    Av Timos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-01-03, 15:18
  2. Halogenframlysen på bil med Xenon original?
    Av MysCarl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-03-05, 22:50
  3. xenon 9-3 original
    Av blomquist_87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-12-30, 10:44
  4. Xenon - Original och eftermarknad
    Av joqe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 19:08
  5. Original xenon lampa i Saab 9-3 SS -03
    Av visslaren i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 11:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •