Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Råd på en AVR :)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Råd på en AVR :)

    Hej!

    Som ovan så är jag strax på jakt efter en AVR. Kommer skaffa mig ett 5.0 system som har fyra golvhögtalare + en center. Systemet kommer förmodligen uppdateras till ett 7.1 med 2 st golvhögtalare till, samt en bas (aktiv). Prisklass på förstärkaren: ca 5k:-.
    Högtalarna ligger mellan 120W-180W max.

    Jag funderar på HK AVR255 (50W max per kanal) och har blivit tipsad på Onkyo TX-SR608 (120W max per kanal) (jo W:en talar ju för Onkyo men..??) . Är det någon som har några tips?

    Marz

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Råd på en AVR :)

    Ett tips är att kolla in denna, man får väldigt mycket för pengarna! http://www.hifiklubben.se/produkter/hem ... _svart.htm

    Sen behöver du inte stirra dig blind på watt hit & dit! Tex HK brukar kunna leverera trots sina lågt angivna watt! Tror inte du får några problem med den jag länkar till heller! Onkyo verkar många gilla, jag själv tycker inte om dom, men det är pga utseendet!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Råd på en AVR :)

    Håller med dig om utseendet där faktiskt. Hur svårt är inte detta alltså? :P
    Tack för tipset, tar med den i beräkningen .

    Marz

  4. #4
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Råd på en AVR :)

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Hur svårt är inte detta alltså? :P
    Det roligaste är ju när man sitter & kollar allt på nätet & bestämmer sig, sen hittar man nåt nytt & så håller man på, jag är klar för tillfället med min hemmabio & nu är det roliga slut, jag har ju allt & dessutom blivit rejält fattig på köpet



    Eller... nä, det är ganska skoj att kunna njuta av skön film & go musik & inte bara drömma

    Har du inte redan upptäckt http://www.minhembio.com/ så registrera dig där & kolla runt så får du massa tips!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Råd på en AVR :)

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Hur svårt är inte detta alltså? :P
    Det roligaste är ju när man sitter & kollar allt på nätet & bestämmer sig, sen hittar man nåt nytt & så håller man på, jag är klar för tillfället med min hemmabio & nu är det roliga slut, jag har ju allt & dessutom blivit rejält fattig på köpet



    Eller... nä, det är ganska skoj att kunna njuta av skön film & go musik & inte bara drömma

    Har du inte redan upptäckt http://www.minhembio.com/ så registrera dig där & kolla runt så får du massa tips!
    Jo det är ju skit kul men det är så svårt då man inte varit så intresserad innan, blir ju ett nytt "ämne" som man måste skaffa lite kunskaper i o så .
    Vad har du då? Jo fattig blir man ju.. :P

    Ja jag längtar det ska bli häftigt!

    Okey ska regga mig med en gång där tips är alltid bra!

    Marz

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Råd på en AVR :)

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Vad har du då?
    Inga värsting grejer direkt, men här är ett utdrag från listan på Minhembio

    Apple 3G Dock
    Argon 5084S Subwoofer 1RCA - 1RCA 3m
    Argon 5103H HDMI - HDMI 2m
    Atacama Nexus 10
    Cambridge Audio Azur 540P
    ClickTronic HC1 Scart - Scart 1,5m
    ClickTronic HC302 Toslink - Toslink 2m
    DALI Concept 6
    DALI Concept 1
    DALI Concept CT
    DALI Concept Sub 12
    Denon AVR-1907
    Denon DVD-1930
    Logitech Harmony One
    Logitech Harmony Adapter for Playstation 3
    Panasonic Viera TH-42PZ85
    QED Performance Digital Audio Coax 1RCA - 1RCA 1m
    QED Performance Digital Audio Coax 1RCA - 1RCA 3m
    Samsung DTB-P850V 160GB
    Sony Playstation 3 Slim 120GB
    Sony PS-1150
    Tara Labs Prism Klara
    Valhalla Technology VT Feet

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Råd på en AVR :)

    Watt behöver du inte kolla på alls. Det har inget med hur det låter att göra. Dessutom specar (fulspecar) många tillverkare så det är oftast ganska hopplöst att jämföra. Kolla hellre hur förstärkaren beter sig vid lägre impendanser. En "perfekt" förstärkare dubblar effekten vid halvering av impendansen. Så är det dock aldrig i verkligheten men vissa kommer bra nära. Har du t.ex. en högtalare på 4ohm och en förstärkare som inte hänger med något vidare ner i impendans så blir det inge bra.
    Sannolikt är HK:n stabilare vid låga impendanser och lämnar säkerligen lika mycket effekt som Onkyon trots specen.
    Kikade faktiskt och som väntat... Onkyo specar dynamisk effekt och skriver inte ens om det är hela frekvensbandet och med vad för distortion. HK specar det som kontinuerlig effekt 20-20khz 0,07%thd.
    Mitt slutsteg kan jag utan vidare lasta ned till både 1 och 2 ohm utan att det kroknar. Vid det laget har nog Onkyons skyddskretsar slagit ifrån för längesedan.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: Råd på en AVR :)

    Jag köpte en begagnad HK Avr 8500 7.1 på Tradera.
    La ett bud på 2500:- den var i nyskick dock tillverkad 2004 jag köpte den 2008.
    Den är helt lagom för mitt hemmabio system så består av
    Fram Infinity SM 155( singel 15" 2 st 5.25" 1 1,5")En center Infinity Kappa (2 st 5,25" 1st 1,5") Bak Infinity Kappa (1 st 5,25" 1 st 1,5") Center bak samma som fram Mitt samma som bak sedan en yamaha ysl 320 aktiv sub (10")

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Råd på en AVR :)

    Tack för svar Har nästan bestämt mig nu för en HK AVR255 , ock kanske en Blueray spelare från HK.

    Marz

  10. #10
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Råd på en AVR :)

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    ock kanske en Blueray spelare från HK.

    Marz
    Nejnejnej... inte blueray... det heter blu-ray

    Fan... har du inte handla ännu!??! Men du kommer säkert bli nöjd med den HK'n!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Råd på en AVR :)

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Marz
    ock kanske en Blueray spelare från HK.

    Marz
    Nejnejnej... inte blueray... det heter blu-ray

    Fan... har du inte handla ännu!??! Men du kommer säkert bli nöjd med den HK'n!
    OJ sorry x) menade ju blu-ray hahaha.

    Nej man är väl lite smart??? Mellandagsrea??? Kanske inte just på HK:n men på kablage osv kanske .

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Råd på en AVR :)

    Du blir säkerligen kanonnöjd.
    Gå inte på något säljsnack om att mm2 för kablarna har med ljudkvalitet att göra bara. Det har inte ett smack med det att göra. Den enda gången du behöver bry dig om det är när du har helt sanslöst långa kablar. Då menar jag inte 5m.
    Är du ingen finsmakare så tycker jag gott att du kan köpa billiga kablar, snygga men billiga. Utseendet är inte att förakta
    Annars är det poppis att göra egna signalkablar av RG62 och högtalarkablar av EKK kabel. Har provat RG62 och det funkar helt ok, har dock bättre kablar men i en helt annan prisklass. EKK har jag inte provat men ryktet säger att dom låter bra, väl så bra som kablar som kostar hundringen metern.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Råd på en AVR :)

    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    EKK har jag inte provat men ryktet säger att dom låter bra, väl så bra som kablar som kostar hundringen metern.
    Låter kanon... ser helt ok ut också efter en kvälls jobb, kul att greja med dessutom!


  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Råd på en AVR :)

    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    Du blir säkerligen kanonnöjd.
    Gå inte på något säljsnack om att mm2 för kablarna har med ljudkvalitet att göra bara. Det har inte ett smack med det att göra. Den enda gången du behöver bry dig om det är när du har helt sanslöst långa kablar. Då menar jag inte 5m.
    Är du ingen finsmakare så tycker jag gott att du kan köpa billiga kablar, snygga men billiga. Utseendet är inte att förakta
    Annars är det poppis att göra egna signalkablar av RG62 och högtalarkablar av EKK kabel. Har provat RG62 och det funkar helt ok, har dock bättre kablar men i en helt annan prisklass. EKK har jag inte provat men ryktet säger att dom låter bra, väl så bra som kablar som kostar hundringen metern.
    Oj nu hängde jag inte med riktigt.. Vilken kabelstorlek behöver jag till detta kittet?
    http://www.fynda.se/index.php?prodid=3159

    Och var köper man billiga kablar, banankontakter osv?

    EKK ?? RG62 ?? jag får googla lite på det "senare" idag

    GOD JUL

    Marz

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Råd på en AVR :)

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    [Oj nu hängde jag inte med riktigt.. Vilken kabelstorlek behöver jag till detta kittet?
    http://www.fynda.se/index.php?prodid=3159

    Och var köper man billiga kablar, banankontakter osv?

    EKK ?? RG62 ?? jag får googla lite på det "senare" idag

    GOD JUL

    Marz
    Jag hade nöjt mig med typ 2,5mm² kablar, möjligen lite grövre till frontarna mest för att det ser snyggare ut med lite fetare kabel! Vet inte vad du vill lägga på kabel, med tanke på val av högtalare så är du väl kanske inte den som lägger sjuka summor på kabel, men det är ju bara att kolla runt hos olika kedjor/butiker som säljer elektronik! Eller så gör du som jag & köper EKK från biltema & gör egna feta snygga kablar, låter kanon & är dessutom skoj! EKK är alltså helt vanlig strömkabel, sen klär man den med kabelstrumpa, krympslang & lite snygga banankontakter så ser den ut som den jag la in bild på! Bilden visar en EKK 4x1,5mm² där jag använder 2 kablar till + & 2 till -!

    krympslang, kabelstrumpa & kontakter beställde jag från http://www5.svalander.se/

    EKK... http://sv.wikipedia.org/wiki/EKK

    Men till bakkanalerna rekommenderar jag lite mer lättdragen kabel då EKK är väldigt styv, den lämpar sig till fronterna där man inte har så lång kabel & det är lättare att dra den bak tv bänken!

    Orkar du inte kladda med att göra egna kablar så har dom ju vettig & billig kabel på samma ställe du tänkt dig köp högtalarna! http://www.fynda.se/index.php?prodid=1753&ref= till bakhögtalarna & http://www.fynda.se/index.php?prodid=1755&ref= till frontarna kanske!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Råd på en AVR :)

    Citat Ursprungligen postat av Marz

    Oj nu hängde jag inte med riktigt.. Vilken kabelstorlek behöver jag till detta kittet?
    http://www.fynda.se/index.php?prodid=3159

    Och var köper man billiga kablar, banankontakter osv?

    EKK ?? RG62 ?? jag får googla lite på det "senare" idag

    GOD JUL

    Marz
    Du behöver ingen kabelstorlek alls. Skit helt i arean (mm2). Köp det du tycker ser snyggt ut istället. Enda anledningen till att ha grova kablar är om man har extremt långa kablar för då blir resistansen i kabeln ett problem. Men med dom korta avstånden man har i ett hem och med de små effekterna som man faktiskt kör genom kabeln så kvittar det helt. D.v.s. skit i säljsnacket om feta kablar och ta det du gillar.
    EKK är som ovan nämt en elkabel, poppis bland dom som gör egna högtalarkablar. Snudd på gratis men låter lika bra som betydligt dyrare kablar. Är man extra ambitiös så tar man ut dom isolerade ledarna ur yttermanteln och fyrflätar en kabel. Någon som är duktig på el kanske kan förklara rent tekniskt varför en flätad kabel är bättre i vissa avseenden.
    RG62 är en koaxialkabel, kan finnas på Biltema också men annars har Elfa den. Den använder man som signalkabel. Billiga och bra kontakter kan du hitta på Kabelgiganten. Elfa har lite kontakter men dom är lite sisådär att löda.
    Jag har testat några olika kablar som inte är avsedda för ljud och RG62 hör nog till dom bättre. Utklassar lätt en vanlig enkel signalkabel för några hundringar.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Råd på en AVR :)


    D.v.s. skit i säljsnacket om feta kablar och ta det du gillar.
    EKK är som ovan nämt en elkabel, poppis bland dom som gör egna högtalarkablar. Snudd på gratis men låter lika bra som betydligt dyrare kablar.

    Jag har testat några olika kablar som inte är avsedda för ljud och RG62 hör nog till dom bättre. Utklassar lätt en vanlig enkel signalkabel för några hundringar.
    Man skall skita i säljares snack men dig skall man tro på.
    Det är ingen skillnad på kablar och kablar.
    MEN en rg62 spelar minsann bättre än en signalkabel för ett par hundringar ?

    Eller menar du kanske att bildkabel egentligen är bättre som ljudkabel och att tillverkarna inte har upptäckt detta själva?
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Råd på en AVR :)

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Marz
    [Oj nu hängde jag inte med riktigt.. Vilken kabelstorlek behöver jag till detta kittet?
    http://www.fynda.se/index.php?prodid=3159

    Och var köper man billiga kablar, banankontakter osv?

    EKK ?? RG62 ?? jag får googla lite på det "senare" idag

    GOD JUL

    Marz
    Jag hade nöjt mig med typ 2,5mm² kablar, möjligen lite grövre till frontarna mest för att det ser snyggare ut med lite fetare kabel! Vet inte vad du vill lägga på kabel, med tanke på val av högtalare så är du väl kanske inte den som lägger sjuka summor på kabel, men det är ju bara att kolla runt hos olika kedjor/butiker som säljer elektronik! Eller så gör du som jag & köper EKK från biltema & gör egna feta snygga kablar, låter kanon & är dessutom skoj! EKK är alltså helt vanlig strömkabel, sen klär man den med kabelstrumpa, krympslang & lite snygga banankontakter så ser den ut som den jag la in bild på! Bilden visar en EKK 4x1,5mm² där jag använder 2 kablar till + & 2 till -!

    krympslang, kabelstrumpa & kontakter beställde jag från http://www5.svalander.se/

    EKK... http://sv.wikipedia.org/wiki/EKK

    Men till bakkanalerna rekommenderar jag lite mer lättdragen kabel då EKK är väldigt styv, den lämpar sig till fronterna där man inte har så lång kabel & det är lättare att dra den bak tv bänken!

    Orkar du inte kladda med att göra egna kablar så har dom ju vettig & billig kabel på samma ställe du tänkt dig köp högtalarna! http://www.fynda.se/index.php?prodid=1753&ref= till bakhögtalarna & http://www.fynda.se/index.php?prodid=1755&ref= till frontarna kanske!

    Nej jag kommer inte lägga massa pengar på kabel eftersom jag själv inte kommer höra så stor skillnad. Sen vet jag inte hur det "kittet" med proson står sig mot annat, föreslå gärna ett annat kit i samma prisklass . Gillar proson kittet för det har 4 st golvhögtalare .

    Får nog bli EKK sen med någon fin färg på kabelstrumpan hehe.

    Marz

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Råd på en AVR :)

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Man skall skita i säljares snack men dig skall man tro på.
    Det är ingen skillnad på kablar och kablar.
    MEN en rg62 spelar minsann bättre än en signalkabel för ett par hundringar ?

    Eller menar du kanske att bildkabel egentligen är bättre som ljudkabel och att tillverkarna inte har upptäckt detta själva?
    Ja det är väl bättre att lyssna på någon som bara vill väl än en som är ute efter att kränga maximalt med prylar?

    Det är skillnad på kablar och kablar. Jag har aldrig påstått något annat. Givetvis är det inte fråga om några extrema skillnader och det krävs en iaf hyffsad anläggning för att höra dom. I en anläggning som kostar 10000kr totalt kan man gott skita i det för där hör man ingen skillnad. Det jag sa var att arean på kabeln inte har med ljudkvaliteten att göra.
    Jag gjorde ett blindtest med tjejen när jag provade högtalarkablar för att testa om jag lurade mig själv. Jag lyssnade på alla kablar och skrev sedan ned mina upplevelser på en lapp. Sedan fick hon lyssna på samma kablar i en annan ordning utan att jag sa vad jag hade skrivit ned eller vad dom kostade. Hon hade samma upplevelser som jag.
    Jag har lite kablar som har helt olika uppbyggnad och där är skillnaden faktiskt ganska rejäl. Den som inte hör den skillnaden måste vara döv.

    Du kanske har provat mycket kablar och har ett hifi intresse, eftersom du lite sarkastiskt ifrågasätter det jag säger? Det är ju lätt att säga att det inte är någon skillnad om man inte har någon erfarenhet av det.
    Du kanske helt enkelt skall skaffa dig egen erfarenhet innan du börjar lägga dig i en diskussion och ifrågasätta andra.

    Marz:
    Proson är väl prisvärt, i den prisklassen kan det nog mycket väl vara så att det är svårt att hitta något som är bättre.
    Dock tycker jag som är lite hifinörd att det ska vara betydligt bättre(vilket gör dom mycket dyrare) prylar. Men samtidigt måste man börja någonstans.
    Jag säger det igen, köp dom kablar du tycker är snygga. Vad det gäller högtalarna så tror jag dom som sagt är svårmatchade i sin prisklass. Att överhuvudtaget lyckas få ihop ett komplett kit för dom pengarna är inte illa.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Råd på en AVR :)

    Ber om ursäkt och det var väl kanske lite väl mycket läsande mellan raderna för min del

    Jo jag gillar med stereo/hembio men har inte bytt mellan sådär väldigt mycket kablar. Bytt ifrån lakritssnörena till ett par som jag tycker ser bra och stabila ut.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •