Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Vad är fel?
    Jag kör med ett trim från en känd leverantör. Till saken är att den går riktigt bra på 98/99oktan men när jag gör gaspådrag på typ 4ans växel med 95 oktan så börjar check-engine blinka vid 3500 varv...

    Jag får alltså motorknack, skall inte "systemet" fungera på så sätt att bilen skall vara fullt körbar ner till 91oktan även med trim fast med reducerad effekt?? KNACK är väl knappast tanken oavsätt oktantal???!!!
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  2. #2

    Re: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Om jag var du skulle jag kontakta trimfirman för utredning om varför din bil inte uppför sig om den ska.

    Har du någon bekant som har möjlighet att läsa i och hur program och kunskap om Trionic7 så be honom kolla upp om KnkSoundRedCal.ST_Enable är avaktiverat.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Från typ steg2 och uppåt brukar mjukvaran vara optimerad för 98/99 oktan. De sätter alltså APC-systemet delvis ur funktion för mer effekt.
    Brukar också stå i de papper man får med från trimfirman att man ej ska använda 95oktan i vissa fall.
    Men jag tycker själv det är att luras lite. Man kan visst ha APC-funktionen fullt på även vid ganska höga effekter, fast det krävs ju lite mer kunskap från den som ändrar i mjukvaran också.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Kontaktade firman, det var inga problem att komma förbi för en uttredning om varför bilen beter sig som den gör. Får återkomma när jag har mer kött på benen.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Hej!

    Om motorn i sig är frisk så ska det inte vara några som helst problem med att tanka 95 även med trim, trimmet må vara optimerat för 98 men det ska ändå gå att köra på 95 utan att det ska börja spika/knacka, det ända är att man får lite mindre effekt.

    Är stift, tändkasset etc etc friskt så ligger problemet i mjukvaran.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Blinkar Check Engine, så känner den katalysatorskadliga misständningar, vilket tyder på ett större luftläckage, fel på LMM, dåliga tändsift, trasig DI, eller i värsta fall, en eller flera spruckna kolvar.

    När man tankar 9-5 oktan, så går bilen i spik helt naturligt, men då räknar systemet ner mg/C i en tabell, där den tillslut lägger sig, när den hittat nära spikfritt. Dock finns det trimfirmor som avaktiverar denna funktion, och kör endast pedalbegäran, med följden att bilen får reglera kraftigt varje acceleration.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Om motorn i sig är frisk så ska det inte vara några som helst problem med att tanka 95 även med trim, trimmet må vara optimerat för 98 men det ska ändå gå att köra på 95 utan att det ska börja spika/knacka, det ända är att man får lite mindre effekt.

    Är stift, tändkasset etc etc friskt så ligger problemet i mjukvaran.
    Japp det stämmer, precis så är det sagt att det skall vara.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Blinkar Check Engine, så känner den katalysatorskadliga misständningar, vilket tyder på ett större luftläckage, fel på LMM, dåliga tändsift, trasig DI, eller i värsta fall, en eller flera spruckna kolvar.

    När man tankar 9-5 oktan, så går bilen i spik helt naturligt, men då räknar systemet ner mg/C i en tabell, där den tillslut lägger sig, när den hittat nära spikfritt. Dock finns det trimfirmor som avaktiverar denna funktion, och kör endast pedalbegäran, med följden att bilen får reglera kraftigt varje acceleration.
    Det låter verkligen inte vackert. LMMen är ny så den är det nog inte. Gällande Tändkasetten så tror jag den är felfri. När man kollar med tech2 så ligger antalet misständningar per/cylinder väldigt lågt, runt 200. Skulle den strula så borde de vara högre antal misständningar samt att den borde även "spika" med högre oktantal i tanken och inte just med 95 okt.

    Alla inputs är mkt varm välkomna!
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Lite långsökt tips, men de 2 senaste trimmade bilarna jag haft betedde sig underligt med 95oktan när jag tankade på OK/Q8.
    De hittade inga fel på min bil heller, men fick rådet att tanka V-power. Då gick bilen som ett spjut. Sen fick jag rådet att tanka på Jet om jag nödvändigtvis skulle snåla på 95. Inga problem alls sen dess.
    Min 9k 2,0t-150 som skrämts upp till ca 220hk har jag inte ens vågat tanka annat med.

    Aeron glödtände med OK-soppa och den var otrimmad. Fast något ägg mellan gaspedal o blyfoten har jag aldrig haft heller.

    Vet att det sägs det inte ska vara någon skillnad mellan bensinkvalitén mellan olika bolag, men det kan inte vara nån slump heller. Så pröva. Det är iaf billigare än att börja byta saker.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Hej !

    Några snabba förvirrade tankar...

    Att motorn knackar vid BF95 är nog kanske inte så förvånande, det ökade effektuttaget behöver ett bränsle med högre oktantal.

    En std B235R skulle nog i vissa lägen knacka så att man skulle kunna höra det, utan att det är skadligt. Problemet är nog så att de trimmade mjukvarorna är ganska fula i många av de funktioner som har med knack att göra, vilket gör att motorn kan ta skada. Utdövad knackdetektering, för hög luftmassa/c vid knack kan göra "underverk" för effektuttaget, på bekostnad av hållbarheten. Detta är ju inget nytt och inte någon lögn (vilket påstås från vissa håll) inte heller är det förbehållet några få att se o först med egna ögon!

    Att bilen misständer KAN bero på att det går fett som fan (grundbränsle+knackbränsle=ganska mycket bränsle=misständer
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Citat Ursprungligen postat av Isse
    Jag får alltså motorknack, skall inte "systemet" fungera på så sätt att bilen skall vara fullt körbar ner till 91oktan även med trim fast med reducerad effekt?? KNACK är väl knappast tanken oavsätt oktantal???!!!
    Hej !

    På alla mina trimmade bilar har jag aldrig haft blinkade motor lampa utan precis som du säger när jag tankade lägre oktan dock i varmare väder så såg man på org turbo/luftmassa mätaren att den drog ner på luft,för att sen när jag tankade 98 eller 100 oktan gick riktigt bra..

    Men som sagt utan några blinkande chek engine.

    Men i ditt fall kanske styrsystemet sänker inte av nån annledning luft för att det blir som det blir ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Knack med 95 men ej på 98/99 oktan

    Nordic (om det gäller bilen i signaturen) brukar köra med rätt fel bränsleblandning på höglast så det som DrBoost skriver kan mycket väl vara relevant i ditt fall.
    Misständningar och fet blandning bör även ge lite sotade tändstift om du skruvar upp dom och kikar.
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Preems 98 oktan = 100 oktan?
    Av Big Tom i forum Off Topic
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 18:57
  2. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  3. KNACK
    Av NRT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 13:08
  4. Knack LED på APC:n
    Av tobbe84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •