Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Att byta handbromsbackar (NG900)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33

    Att byta handbromsbackar (NG900)

    Hallå!

    Ska till att byta handbromsbackar på min NG900 V6 -94, tänkte inhandla ett kit på mekonomen. Hade av fälgarna igår och kikade men har svårt att se hur bytet ska genomföras (har tummen mitt i handen, typ).

    Sitter handbromsbackarna i/under bromsskivan? (inte i bromsskivan då, men den stora klumpen som skivorna sitter på).

    Trodde att man skulle komma åt något genom att ta bort den lilla mittkåpan på navet, och att det skulle sitta ett hjullager med massa fett där, icke sa nicke, där satt det istället en massa elektronik! (ABS, TCS?)

    Ser bara en möjlighet till, det sitter ju en liten torx vid navet, ska denna skruvas ur och sedan tar man bort bromsoken?

    Någon som har bytt handbromsbackar själv och kan ge mig en enkel beskrivning?

    Ringde till Saabverkstaden där jag bor, och de ville ha nästan 2000:- för att byta! Om jag handlar på mekonomen och byter själv kommer jag ner i ca 350:-


    Tack på förhand.

    /Björn
    ;-------------------------------------------
    900 V6 -94

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Vill påpeka att jag aldrig gjort detta själv så jag har inget mer att bidra med än några länkar där justering & bromsskivebyte beskrivs, förvisso på engelska men det hoppas jag är begripligt ändå. troligen kan du där få några tips om hur byte av bromsbackar skall ske.

    Om jag var i dina kläder skulle jag dessutom investera 239:- på en verkstadshandbok till din bilmodell från Mekonomen, artikelnr 40-HSV3532.


    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Tack för länkarna! Kanske kan vara till användning. Köpte iaf handbromsbackar till bilen idag, på torsdag hade jag tänkt mig att byta, om jag nu blivit klokare tills dess

    Ni andra, ge gärna tips!
    ;-------------------------------------------
    900 V6 -94

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    du får ta bort den lilla torxen, sen släppa på justeringen av backarna om skivan inte vill komma loss, det gör du genom ett av hålen i skivan, justeringen är i botten av trumman, ser ut som ett litet kugghjul mna kan peta runt med en mejsel tills det går få av skivan. sen är det nog inga problem med o byta själva backarna, säger sig självt när man fått isär det.
    just det oket måste av med.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Som sagt reparationshandboken är guld att ha. Där står precis hur man ska göra.
    Ska själv byta på min när jag orkar.
    Var enda anmärkningen på besiktningen. Är så less på denna idiotkonstruktion.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Tack för den utförliga beskrivningen!

    Tänkte köpa heyes (stavning?) verkstadadshandbok på mekonomen men tyvärr var den slut för NG900 och de visste ej när de skulle få in den igen.
    ;-------------------------------------------
    900 V6 -94

Liknande ämnen

  1. Verktyg för att byta handbromsbackar?
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 09:01
  2. Byta handbromsbackar...
    Av AEracing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 01:26
  3. Justerskruv handbromsbackar 93 -01
    Av anjoon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •