Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Hade från början 2 fungerande så började ena kärva så bytte batteri,sen funkade den inte alls och så skulle den "kodas" men gick inte,tog reserven och nu börjar den hålla på..

    Funkar ibland och ibland inte..är det bara batteriet?Elr nåt annat?
    Och var det inte så att man var tvungen att sätta in det nya batteriet inom ett visst antal sekunder annars slutar det funka?
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Larmdosor

    ett tips är ju att skaffa en ny nyckel fortare än bara ögat, troligen är det samma som med ng900, när du inte längre har någon fungerande nyckel så får du köpa ny larmenhet för att kunna programera in nya.

    Vad har du satt i för batteri?

    Min erfarenhet från området säger att det måste vara bland de bättre för att funka bra, tex Varta, billiga batterier från tex Netonnet osv är som att be om problem.
    Mina larmdosor till ng900 flippade ut toalt med billiga batterier, funkade kanon när jag satte i dyrare modeller.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    hmm minns inte..köpte några från ica bara..ska åka till macken o köpa nytt batteri då så får vi se om det hjälper.
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    nope funkade inte o byta batteri..hela kretskortet går o typ vicka på..dom där e fan värdelösa...köper man bara ny dosa då elr?Ca pris?
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Citat Ursprungligen postat av Diana
    nope funkade inte o byta batteri..hela kretskortet går o typ vicka på..dom där e fan värdelösa...köper man bara ny dosa då elr?Ca pris?
    Vad köpte du för batteri då?
    det är alltså tillverkaren av batteriet som spelar roll, inte vart du köpt det.

    Ny dosa köper du lämpligast på Saab, men då måste du ha med dig bilen och en fungerande larmdosa för att kunna programera in fler.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    det som satt i var varta och det satte jag in ca 1 år sen när den andra dosan gick åt skogen,bytte alltså i båda samtidigt.Nu satte jag in ett energizer.

    Men seriöst inte vet väl dosan vilket märke av batteri som sitter i?
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Citat Ursprungligen postat av Diana
    Men seriöst inte vet väl dosan vilket märke av batteri som sitter i?
    Jo, det sitter en liten kamera som läser av vad batteriet är märkt med.

    Nä, skämt åsido menar nog Pumba bara att en del batterifabrikat trots rätt typbeteckning inte håller rätt specifikationer, inte att märket i sig är felaktigt?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Citat Ursprungligen postat av Diana
    det som satt i var varta och det satte jag in ca 1 år sen när den andra dosan gick åt skogen,bytte alltså i båda samtidigt.Nu satte jag in ett energizer.

    Men seriöst inte vet väl dosan vilket märke av batteri som sitter i?
    Nä det är inte att dosan vet, det är att batterierna är kass och det märker dosan.

    Jag köpte ett 10pack på netonnet, när dessa monterades så började alla dioder blinka och ha sig, dosorna hängde upp sig och fungerade inte alls, gick så långt att jag beställde ny dosa.
    Men i samma veva som jag skulle köpa nya batterier till nya dosan köpte jag riktiga kvalitetsbatterier till de gamla dosorna och vipps så funkade dosorna helt normalt igen.

    Tog för säkerhetsskull 2st nya batterier från netonnet paketen och testade i den nya dosan, och dioderna började köra discobelysning och fastna med fast sken osv.

    Så visst kan fel batterier mycket väl orsaka att dosorna fungerar dåligt.

    Jag pratar inte om nåttr specielt märke, men ska det funka bra så är det lite dyrare kvalitetsbatterier som gäller, inte billigare sorter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Diana
    Men seriöst inte vet väl dosan vilket märke av batteri som sitter i?
    Jo, det sitter en liten kamera som läser av vad batteriet är märkt med.

    Nä, skämt åsido menar nog Pumba bara att en del batterifabrikat trots rätt typbeteckning inte håller rätt specifikationer, inte att märket i sig är felaktigt?

    hahaha..mjo men batteriet heter i instr boken nånting 20blabla..och det var en sån jag köpte...men aja kan la prova med "original" batteri också.

    Nån som vet vad en ny dosa kostar?
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Citat Ursprungligen postat av Diana
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jo, det sitter en liten kamera som läser av vad batteriet är märkt med.

    Nä, skämt åsido menar nog Pumba bara att en del batterifabrikat trots rätt typbeteckning inte håller rätt specifikationer, inte att märket i sig är felaktigt?

    hahaha..mjo men batteriet heter i instr boken nånting 20blabla..och det var en sån jag köpte...men aja kan la prova med "original" batteri också.

    Nån som vet vad en ny dosa kostar?

    Räkna med någon 1000lapp och sen ett par 100kr för att programera in den.

    Sen krävs ju även så vitt jag vet en fungerande larmdosa för att man ska kunna starta programeringen.

    på 900an så krävs iaf en larmdosa för att låsa upp larmet så man kan lägga till nya dosor.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Citat Ursprungligen postat av Diana
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jo, det sitter en liten kamera som läser av vad batteriet är märkt med.

    Nä, skämt åsido menar nog Pumba bara att en del batterifabrikat trots rätt typbeteckning inte håller rätt specifikationer, inte att märket i sig är felaktigt?

    hahaha..mjo men batteriet heter i instr boken nånting 20blabla..och det var en sån jag köpte...men aja kan la prova med "original" batteri också.

    Nån som vet vad en ny dosa kostar?
    När jag för några veckor sedan frågade på Svenska Bil i Segeltorp så var priset för dosa och nyckel 700:-, men sedan tillkommer som sagt programmering för, vänta... 800:-!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Ny dosa köper du lämpligast på Saab, men då måste du ha med dig bilen och en fungerande larmdosa för att kunna programera in fler.
    Samt registreringsbevis och legitimation.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Samt registreringsbevis och legitimation.
    Det har de aldrig frågat om när jag pockat ut larmdosor eller nycklar...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Amen pumba du är väl ökänd på orten. Här uppe i fjollträsket kan man inte göra nåt utan att verkligen kunna bevisa vem man är.

    Sen snacket om att man måste ha minst en fungerande dosa stämmer väl inte helt.
    Har fått göra detta både på 9000, ng900 och en 9-5 med beg dosor.
    De går in med techII, rensar bort alla programmerade dosor och lägger in de man har med sig. 9-5;an fick vi ta på trailern. Bilen köpt på firma och kompisen blev hänvisad dit. Kostade inget då vi kunde ta dit bilen, men det var ju på lite garanti det där också. Han fick bara med en dosa och den tappades i vattenpöl.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    De går in med techII, rensar bort alla programmerade dosor och lägger in de man har med sig.
    Nej, det går inte om startspärren är armerad.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Är den armerad på 98;a? Kanske därför det gick på hans. Har inte haft den oturen på någon av familjens 9-5;or ännu.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Är den armerad på 98;a? Kanske därför det gick på hans. Har inte haft den oturen på någon av familjens 9-5;or ännu.
    Nu talade jag förvisso likt Pumba om 9000 & NG900 med T5: "Armerad" betyder i avseende VSS att startspärren slagit till och förhindrar start vilket vanligen sker automatiskt efter en inställbar tid.

    På trådskaparens och andras 9-5 fungerar startspärr/stöldskydd annorlunda men det innebär ändå att om nycklar och/eller fjärrkontroll saknas det inte bara går att gå in och radera befintliga nycklar och fjärrkontroller och sedan lägga in nya.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    men vad ska jag med en ny nyckel till?Har 2 nycklar som funkar ypperligt båda..fick ju öppna med nyckel o så stänga av tjutandet.
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Citat Ursprungligen postat av Diana
    men vad ska jag med en ny nyckel till?Har 2 nycklar som funkar ypperligt båda..fick ju öppna med nyckel o så stänga av tjutandet.
    Nu gissar jag igen: Du har kanske larmdosan separat från nyckel? I de nyare 9-5 sitter larmsändaren inbyggd i själva nyckeln och det är kanske det som man refererar till?

    Dessutom innehåller nyckeln en transponder vilken är en del av stöldskyddet. Mer om det kan man läsa här: http://www.saabnet.com/tsn/faq/keyfaq.pdf
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    ne jag har liksom 2 nycklar o så 2 bananer...elr va dom nu kallas...
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-5 2,0t SE -00, problem med larmdosorna

    Vad rörigt allt blivit, åk till Saab och beställ en ny larmdosa, mycket svårare än så är det ju inte att lösa problemet?

    De hjälper dig även mot en summa att programera in den.

    men likväl måste du dels ha bilen med dig och dels nått som funkar att låsa upp startspärren med, exempelvis en fungerande larmdosa. Går det inte låsa upp startspärren, ja då faller ju även delen med att få med sig bilen till Saab.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16
  2. Larmdosorna lägger av...
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 11:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •