Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Fick för ett tag sen väldigt mycket sämre radiomottagning i bilen!
    Stör mig väldigt mycket på detta.

    Har köpt ny stereo då den gamla gav väldigt dåligt ljud! (eftermarknads).
    Fast den dåliga mottagningen hade jag redan med gamla stereon så det har troligtvis inte med bytet att göra!

    Köpte även nytt antennspröt från speedparts som en liten chansning. Vet inte om det kan bero på det. Har inte haft möjlighet att byta än!

    Anslutningarna vid stereon och antennen ser fina ut!

    Någon som har någon idé? Kabelbrott? Är det svårt att ansluta ny antennkabel? Att dra den från stereon till antennen är ju inte svårt. Bara tidskrävande!

    Vet inte hur jag ska få ordning på detta!
    Ska prova att byta sprötet i alla fall.


    Mvh jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Har du monterat xenonljus på bilen?
    Det kan ge dålig radiomottagning av någon anledning....
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Dålig jordning av antennen brukar ge avsevärt försämrade mottagningsförhållanden.
    Mät på "höljet" på antennkabelns hankontakt (vid radion) och jord (karossen).
    Där skall vara 0 ohm eller mycket nära.

    Sedan har jag för mig att antenner har ett angivet ohm-tal (75 ohms impedans är tex vanligt) som man också kan mäta upp (mellan hankontakten och jord)

    Per L

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Funkar uppvärmningen av bakrutan? Har för mig att antennförstärkarens säkring sitter på samma krets!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Bra tips och förslag! Är dåligt insatt i EL men ska försöka kolla de saker som ni föreslår!

    Jag har inte installerat xenon. Har i och för sig installerat extraljus men problemet uppkom långt innan det!

    Ska försöka kolla det ni har föreslagit och återkomma med resultat!
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Något tips på multimeter som funkar men inte kostar massor!
    Är som ni märker vädigt grön på det här med el.

    Duger denna ?

    http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg ... meter-pro/
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Okej! Då äger jag en multimeter för första gången i livet!

    Snälla hjälp om jag gjort rätt nu...eller välkommen och skratta om jag gjort fel!

    Stallde in vredet mot ohm symbolen...blev det rätt??



    Radion på och:
    Höll den röda kabeln mot höljet på antennkabel som det tipsades om i ett tidigare inlägg i tråden och den svarta mot en bult i karossen där dörren sitter fast!

    Fick svaret .210 i displayen. Gissar att det betyder 0.2 då!

    Ja ni ser ju vad lite jag kan om el men man lär sig allt eftersom!

    mvh jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Idag har du haft spenderbyxorna på ser jag. Den multimeter du köpt funkar utmärkt till i princip alla eljobb du behöver göra på en bil och hemma och ... och ....

    Du bör innan du mäter dra isär antennsladdens koppling så att hankontakten som sitter på kabeln från antennen är lös. Annars mäter du jorden till både radio och antenn samtidigt och du skall bara mäta jorden till antennen om det är antennen du vill mäta på.

    Sedan syns det på din bild att du har multimetern inställd på 2K vilket betyder mätområde 0-2 kiloohm dvs 0-2000 ohm. Alla mätområden runt ohm-symbolen (200-20M) är ohm-mätområden. Till vänster om ohminställningarna (blått fält) mäter du dioder och vid det gula fältet till höger om ohminställningarna mäter du frekvens (Hz)
    Din slutsats att du mätt upp 0,2 ohm är nog rätt fast jag skulle nog hellre använt mätområdet 0-200 ohm (läge 200) eftersom du förväntar dig låga ohmtal på den mätning du skall göra.

    Du kan också kolla hur noggrant mätaren visar låga ohmtal genom att hålla testpinnarna mot varandra (dvs "kortsluta" ohmmetern). Då skall i bästa fall uppmätt ohm bli 0. Fast det brukar det sällan bli. Man brukar få kanske upp till 5 ohm när man gör så. Då vet man att när mätaren visar tex 5 ohm så är det egentligen 0 ohm och så kan man korrigera sina mätningar med detta tal.

    Så mät en gång till efter det du dragit isär antennsladden vid radion. Får du sedan fortfarande 0,2 ohm mot antennens jord så har du inga problem där.

    Per L

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Ja jag tänkte att jag skulle försöka köpa en hyffsad direkt i fall jag kanske lär mig något om el så småningom

    Funderade faktiskt på om det var olika mätområden som det stod för. Då var jag inte helt ute och cyklade kanske.

    Om jag sätter ihop spetsarna så får jag resultatet 0.3 om den är inställd på 200 läget. Hyffsat känsligt verkar det! Minsta illa man rör dem så ändras det.

    Batteriet gillade inte kylan och antennen hade frusit fast så det blev inte mer mätt idag på bilen!

    Tack för lektionen Per L

    Mvh Jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Grejade lite ändå....har svårt att släppa problemlösning när man väl har börjat!

    Nu kommer antagligen en ofantligt dum fråga men va fan Behöver man ha tändning eller stereo eller båda på för att kunna mäta resistansen på antennen. Drog ur antennkabeln ur stereon. Mätte på höljet med multimetern inställd på 200 ohm läget. Fick inget mätvärde alls!

    Detta är ju mest funderingar kring hur man använder en multimeter och så. Om jag återgår till problemet med radiomottagning så funderar jag lite på vanligt enkelt kabelbrott! Om jag bara sätter i adaptern jag har till antennkabeln för att få den till "hane" så får jag lika bra motagning som jag har när antennen är inkopplad! Det jobbiga är att jag bor i centrala örebro och här har jag mottagning. Får åka någon mil bort för att felsöka

    Jaja...sitter och läser om el-lära på internet...mycket nytt som snurrar i skallen

    Mvh jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Du behöver inte ha tändningen på när du mäter resistansen i antennen. Fast jag skulle tro att det inte blir någon skillnad med tändningen på.

    Jag har aldrig mätt på en eldriven antenn förut men jag skulle gissa att det inte spelar någon roll om antennen är utskjuten eller inte. Fast är man osäker ser man förstås till att den är utskjuten (som när man lyssnar på radion) när man mäter.

    Sedan skriver du att du mäter på höljet. Det du skall mäta på är hankontaktens metallhölje. Dvs om kontakten ser ut som på denna bild ( http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,310000000 )
    så skall du mäta på den största diametern.
    Från handelen (pinnen i mitten) går en tunn koppartråd till antennsprötet. Denna tråd går mitt i antennkabeln.
    Från kontaktens "hölje" (metallytterdel) går en metall-"strumpa" (direkt under det yttersta plasthöljet i anntennkabeln). Denna metallstrumpa sitter sedan fast i antennens antennfäste som är jordat i karossen. Antennstrumpan omsluter den innersta koppartråden som går till antennsprötet och skall skydda de radiosignaler som går från antennen i koppartråden och in i radion från elektriska störningar som kan leta sig in i den innersta koppartråden och därmed störa radion.

    Här kan du se hur en antennkabel ser ut inuti ( http://www.clasohlson.se/Product/LargeI ... 37_632.jpg ). Du ser koppartråden i mitten och utanpå den ett plasthölje. Sedan metallstrumpan och sist antennkabelns ytterhölje.

    Det du mäter upp är alltså att du inte har avbrott, oxid eller annat som hindrar antennstrumpans kontakt med karossen.

    Per L

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Impedans och elektriskt motstånd är 2 olika saker. De e över 30 år sen man lärde sig det där som man aldrig utnyttjat sen dess.
    Man om du mäter mellan jorden/höljet på antennkabeln vid radion och karossen så ska du få några ohms värde.
    Misstänker att din antennfot på karossens insida har blivit oxiderad och ej kan ge det nödvändiga jordplan som behövs för säkerställd mottagning. Eller att jordblecket i själva antennenheten är kass.
    Du måste riva loss lite iaf. Har för mig man lossar ett par skruvar på högtalarhyllan för att kunna vika undan klädseln. Och då ser du om anntennkabeln sitter där den ska.
    Börja där.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Vad turbosug säger här ovan är att en vanlig resistans i antenner är 75 ohm (förstås inte impedans som jag skrev här ovan).

    Hur man mäter dessa 75 ohm vet jag dock inte. Det har jag aldrig gjort.
    Någon kan kanske berätta det?

    Per L

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Var nere och mätte exakt så som ni beskriver och jag får inget mätvärde alls! Multimetern visar inget!

    Betyder det att jorden är dålig då??

    Har haft bort klädseln när jag började luska i detta problem! Kollade så att inget hade lossnat! Tittade dock inte så noga och har ju fått lite fler tips sedan detta! Får ta och göra det till helgen! Håller till på kall och kolsvart parkering just nu....men det hör ju till

    Blev ett nytt batteri idag och nya bättre h3 lampor till extraljusen. Så något kul blev det
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  15. #15

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Mellan mittledaren och jorden på antennkabeln är resistansen oändlig d v s avbrott (ingen förbindelse alls) om allt är ok. Antennens impedans (t ex 75 Ohm) kan man inte mäta med en multimeter och den är troligtvis inte heller problemet.

    /Anders
    /Anders
    ________________________
    SAAB 9³ ss Vector TTid4 -11.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    När du säger att multimetern inte visar något alls menar du då att fönstret är helt tomt eller att den tex visar 0000 ohm eller 1000 Kohm.

    För att undvika eventuella missförstånd kanske du kan ta kort på vart du sätter testpinnarna och vad multimetern visar.

    Per L

  17. #17

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Det är lite olika på olika multimetrar hur “oändligt” ser ut på displayen men det innebär att inget ändrar sig på utan det ser ut exakt som när testsladdarna inte rör vid någonting.
    Antennkabeln består av en inner-ledare och en skärm (ytter-ledaren). Det är mellan dessa båda som det inte ska vara kontakt och instrumentet ska inte reagera, bara visa samma som om man inte ansluter testsladdarna någonstans.

    Mäter du mellan skärmen (ytter-ledaren) och plåten (bilens chassi) så ska instrumentet visa samma som när du sätter testsladdarna mot varandra dvs full förbindelse (0 Ohm) eller så nära som möjligt.


    /Anders
    /Anders
    ________________________
    SAAB 9³ ss Vector TTid4 -11.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98

    Min multimeter visar en 1:a i fönstret när de inte vidrör något. Det var det resultatet jag fick när jag mätte också! Ska prova igen i helgen.

    Tack igen för tipsen och lärdommarna !

    mvh jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

Liknande ämnen

  1. Stum pedal och väldigt dålig bromverkan 9-5 Aero -00 aut
    Av Brazze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-03, 10:17
  2. DI-bränd, fått ny eller fått köpa ?
    Av sundevil i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 19:52
  3. [LÖST] Dog helt plötsligt och sedan har dålig tomgång OG9-5
    Av gurragas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 17:51
  4. Dålig radiomotagning
    Av bluetaily i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •