Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ljud för HDMI till TV

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Ljud för HDMI till TV

    Finns säkert massor med trådar om detta, men jag väljer att fråga på nytt.

    Hur får man ut ljudet till tv´n via hdmi kabeln? Windows XP är det jag har. Jag har fixat det tidigare, men kommer inte i håg hur man gör..
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Enköping/Uppland
    Inlägg
    68

    Re: Ljud för HDMI till TV

    Har för mig du får gå in i uppspelningsenheter och välja hdmi när tv:n är ikopplad med datorn. Annars kör den ju bara ljudet från datorns vanliga ljudkort

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Ljud för HDMI till TV

    Har gjort det, men funkar inte än då. Frugans lilla Dell 10´tummare....

    Kan PS3 spela MKV filer?
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Ljud för HDMI till TV

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Kan PS3 spela MKV filer?
    http://hubpages.com/hub/How-To-Play-...-Playstation-3
    Har inte läst igenom hela guiden för jag har inget ps3 själv men det hjälper kanske dig
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Ljud för HDMI till TV

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Kan PS3 spela MKV filer?
    Ps3 media server fixar det.
    Använder det själv till mitt ps3, skit bra program.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Ljud för HDMI till TV

    HDMI systemet inkluderar ljud, men inte alla apparater som har HDMI.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ljud för HDMI till TV

    Passa dig för att ha datorn kopplad till tvn via HDMI, står tom i vissa tillverkares handböcker att det inte skall göras, väldigt lätt hänt att den går sönder och detta går ej på garantin.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  8. #8
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Ljud för HDMI till TV

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Passa dig för att ha datorn kopplad till tvn via HDMI, står tom i vissa tillverkares handböcker att det inte skall göras, väldigt lätt hänt att den går sönder och detta går ej på garantin.
    Nu blev jag nyfiken!

    Att vad går sönder? TV'n? sladden? datorn? Vad är det som gör att det går sönder? Vad är skillnaden mellan en dator kopplad till TV'n med HDMI och en Blu-Ray-spelare kopplad till TV'n med HDMI?

    Någon källa på detta?

    Mvh Marcus

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ljud för HDMI till TV

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Passa dig för att ha datorn kopplad till tvn via HDMI, står tom i vissa tillverkares handböcker att det inte skall göras, väldigt lätt hänt att den går sönder och detta går ej på garantin.
    Nu blev jag nyfiken!

    Att vad går sönder? TV'n? sladden? datorn? Vad är det som gör att det går sönder? Vad är skillnaden mellan en dator kopplad till TV'n med HDMI och en Blu-Ray-spelare kopplad till TV'n med HDMI?

    Någon källa på detta?

    Mvh Marcus
    Hdmi ingången går sönder om du har otur, inte hela tvn.
    Källan som du efterfrågar är väl din manual till tvn, står det att dom inte rekommenderar att du använder det så får man ju skylla sig själv om man ändå gör det.

    Finns flera på minhembio som detta har hänt för, dom sedan har fått reda på utav support att tvn inte är tänkt att använda dom datorskärm så har dom inte kunnat ta det på garanti iom att detta står i manualen.


    Tror att det har något med jordskillnader att göra, du skall tex aldrig koppla in en dator med coax heller, det är toslik som skall användas av samma anledning.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  10. #10
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Ljud för HDMI till TV

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Citat Ursprungligen postat av Slender

    Nu blev jag nyfiken!

    Att vad går sönder? TV'n? sladden? datorn? Vad är det som gör att det går sönder? Vad är skillnaden mellan en dator kopplad till TV'n med HDMI och en Blu-Ray-spelare kopplad till TV'n med HDMI?

    Någon källa på detta?

    Mvh Marcus
    Hdmi ingången går sönder om du har otur, inte hela tvn.
    Källan som du efterfrågar är väl din manual till tvn, står det att dom inte rekommenderar att du använder det så får man ju skylla sig själv om man ändå gör det.

    Finns flera på minhembio som detta har hänt för, dom sedan har fått reda på utav support att tvn inte är tänkt att använda dom datorskärm så har dom inte kunnat ta det på garanti iom att detta står i manualen.


    Tror att det har något med jordskillnader att göra, du skall tex aldrig koppla in en dator med coax heller, det är toslik som skall användas av samma anledning.
    Där ser man, tack för ett utförligt svar, jag frågade inte för att jag inte trodde på dig utan för att jag blev intresserad, hade aldrig hört om detta innan. På min tv har faktiskt mina HDMI-portar gått sönder lite halvt, jag kan inte få ljud genom dom längre, bild går skitbra men inget ljud, så jag får köra allt ljud till förstärkaren istället från ps3, dator och hdtv-boxen.

    Men det knasiga är att båda portarna har samma fel, men jag har bara använt en av dom en längre tid för datorn, endast byt plats nån gång i felsökningssyfte.

    Mvh Marcus

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Ljud för HDMI till TV

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av Niklas F

    Hdmi ingången går sönder om du har otur, inte hela tvn.
    Källan som du efterfrågar är väl din manual till tvn, står det att dom inte rekommenderar att du använder det så får man ju skylla sig själv om man ändå gör det.

    Finns flera på minhembio som detta har hänt för, dom sedan har fått reda på utav support att tvn inte är tänkt att använda dom datorskärm så har dom inte kunnat ta det på garanti iom att detta står i manualen.


    Tror att det har något med jordskillnader att göra, du skall tex aldrig koppla in en dator med coax heller, det är toslik som skall användas av samma anledning.
    Där ser man, tack för ett utförligt svar, jag frågade inte för att jag inte trodde på dig utan för att jag blev intresserad, hade aldrig hört om detta innan. På min tv har faktiskt mina HDMI-portar gått sönder lite halvt, jag kan inte få ljud genom dom längre, bild går skitbra men inget ljud, så jag får köra allt ljud till förstärkaren istället från ps3, dator och hdtv-boxen.

    Men det knasiga är att båda portarna har samma fel, men jag har bara använt en av dom en längre tid för datorn, endast byt plats nån gång i felsökningssyfte.

    Mvh Marcus
    Join the club!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ljud för HDMI till TV


    Där ser man, tack för ett utförligt svar, jag frågade inte för att jag inte trodde på dig utan för att jag blev intresserad, hade aldrig hört om detta innan. På min tv har faktiskt mina HDMI-portar gått sönder lite halvt, jag kan inte få ljud genom dom längre, bild går skitbra men inget ljud, så jag får köra allt ljud till förstärkaren istället från ps3, dator och hdtv-boxen.

    Men det knasiga är att båda portarna har samma fel, men jag har bara använt en av dom en längre tid för datorn, endast byt plats nån gång i felsökningssyfte.

    Mvh Marcus

    En sak till att tänka på med hdmi är att absolut inte dra ut eller sätta in när någon enhet är igång, jag fick själv lära mig detta den hårda vägen när min utgång på ps3:an gav upp när jag gjorde så.

    Du gör föresten helt rätt i att köra allt igenom förstärkaren, då behöver du bara en hdmi till tvn. Och skall man vara ärlig så är ljudet i tvapparater helt rötet så tom nyheterna kollas igenom hembion numer.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

Liknande ämnen

  1. HDMI-switch?
    Av henrikg i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 07:46
  2. ljud via HDMI slutat fungera!?
    Av -big kahuna- i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 21:17
  3. Konvertera HDMI till component/scart?
    Av rabies i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 17:10
  4. HDMI & Komponentvideokabel...
    Av Börne i forum Off Topic
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 10:05
  5. HDMI in/ut på förstärkaren.
    Av Falcy i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •