Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 181

Ämne: Lars Noréns faderskap

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Lars Noréns faderskap

    Ja alltså, kombinationen Lars Norén och STCS-forum kanske är en lågoddsare, men jag behöver tips om var jag kan utagera min icke ringa upprördhet över att...

    ... en karlslok skaffar barn vid 65 års ålder...

    Ba'fatt jag läste på kultursidorna häromdan att Lars Norén var pappaledig med sin lilla dotter. Kan någon vänlig själ förklara hur man tänker då, alltså när dottern är 10 år är pappa 75, när hon går ut gymnasiet är han 84 om han har turen att bli så gammal.

    Mamman var vid tillfället 41. Säkert en uppiggande erfarenhet att skaffa barn med en pensionär men barnet då? För mig är detta en ytterlighet av själviskt beteende utan den minsta eftertanke på hur barnets uppväxt ska komma att te sig. Och mediebranschen tycker såklart det hela är urgulligt alltihop...

    Är det bara jag, eller borde inte detta vara straffbart på nåt sätt?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Lars Noréns faderskap

    Så du vill inte unna gamlingen lite lammkött?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Så du vill inte unna gamlingen lite lammkött?
    Gubben bör vid sin ålder och uppburna position vara informerad om preventivmedel. Roligt kan man ha utan att det blir barn av det.

    Jag tänker på barnet.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4

    Re: Lars Noréns faderskap

    Åldern på föräldern spelar ju inte så stor roll enligt mig.
    Det är väll mera hur man är som förälder som är det viktiga eller?
    Har svårt att se att barnet skulle ta skada av att ha en förälder som är 75 när barnet är 10.

    Tror att det gör större skada på barnet att ha en förälder som är 30 och som man aldrig sett röken av......

    Att vi alla dör vet vi ju redan men inte när...finns många som blir föräldrarlösa där föräldrarna varit i 20,30 eller i 40 årsåldern.

    Grattis säger jag till Lars Norén

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Lars Noréns faderskap

    LN är kanske en tät gubbe med många pengar på banken. Du ser inte att kanske modern till barnet såg att det fanns vissa fördelar med att få LN som far till sitt eget barn! Gubben är gammal och trillar snart av pinn - vart går alla slantarna - om det nu finns några?

    Bara som ett konstaterande - det kvinnliga könet är inte att lita på speciellt om du har en förmögenhet i ryggsäcken - Thats it
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Lars Noréns faderskap

    Det känns bara fel att skaffa barn när man är så gammal, varför vet jag egentligen inte, mer än att risken för att dö när man börjar bli äldre ökar, så att säga att föräldrar som är 20, 30 eller 40 år funkar inte.
    Min egen pappa var rätt gammal när jag föddes, närmare bestämt 46.
    Jag skämdes för hans ålder när jag gick i mellanstadiet och jag brukade ljuga om hans ålder. Nu när jag är 25 så förstår jag inte varför jag skämdes och när folk påpekar att min pappa är väldigt gammal så konstaterar jag det och så är det inte mer med det.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Lars Noréns faderskap

    Kan tänka mig att barnet vid 10 års ålder på klassträffarna eller på pappadagar (om man har det längre?) rent ut av kan bli mobbad för att han tar med sig "farfar" och inte pappa. LN kommer säkert vara sugen att leka med grabben i pulkabacken som alla andra farsor, men kommer han klara av det i en ålder av 75? Tveksamt, varför jag också håller med trådskaparen om att det är i senaste laget att skaffa barn.
    Mvh Timmy

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    sånt är ju aldrig kul för barnen, hade en sånn klasskompis vars farsa var närmre döden.
    Det snackades ju en hel del, men inte bara det, det måste ju vara förbaskat tråkigt att ha en gammal gubbe som inte orkar alls vara med i svängarna.

    Nja jag tycker nog det var i älsta laget, när jag är 65 så är min dotter 40, så kanske var i tidigaste laget för min del .
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Lars Noréns faderskap

    Åh, cedete är tillbaka?! "Long time no se." Vad kul.

    Vad gäller trådens ämne har jag genom åren intagit en varierande inställning i frågan men nu snarast insett att det är upp till familjen ifråga att själva bedöma men kan ändå delge några av mina egna tankar kring detta:

    Om nu som i det här fallet en äldre man inleder ett förhållande med en yngre kvinna, särskilt om hon tidigare inte har barn sedan tidigare, kanske han för egen del inte känner sig så sugen att skaffa barn men ända inte vill beröva henne glädjen att bli mamma?
    (Den frågeställningen brukar för övrigt säkert ofta uppstå även där paret är jämnåriga då vanligen mannen inte känner sig redo att bli pappa "riktigt än" medan kvinnan mer propsar på att försöka skaffa barn? )

    Vad gäller att då som äldre förälder riskera att inte orka hänga med barnen finns det ju många yngre som skaffar barn trots sjukdom eller handikapp och då står inför samma frågeställning?

    Och det finns väl de av oss som trots att vi fötts av unga friska föräldrar ändå blir av med en eller båda av dessa i unga år och klarar sig hyfsat trots att man får leva med sorgen av en förlorad förälder?

    Den det i så fall nog är svårast för i det här fallet Lars Norén som vet att han med stor sannolikhet aldrig kommer att få träffa sina barnbarn eller ens se sitt barn växa upp och ta studenten.

    Å andra sidan finns det redan så många föräldralösa barn i världen som behöver tas om hand så bara för att man kan producera egna behöver man inte göra detta för att stärka sitt eget ego utan kanske skulle se till att kunna ta hand dom de barn som redan fötts i världen men det gäller ju samtliga föräldrar oavsett ålder. och känns som en delvis annan fråga.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vad gäller att då som äldre förälder riskera att inte orka hänga med barnen finns det ju många yngre som skaffar barn trots sjukdom eller handikapp och då står inför samma frågeställning?

    Och det finns väl de av oss som trots att vi fötts av unga friska föräldrar ändå blir av med en eller båda av dessa i unga år och klarar sig hyfsat trots att man får leva med sorgen av en förlorad förälder?.
    Självklart kan även unga eller medelunga föräldrar bli sjuka, handikappade eller påkörda av en bil, men risken för att inte orka med sina barn eller bli sjuk av ålderdom ökar väl ju äldre man blir, därför tycker inte jag att det där fungerar.
    Nu ska jag dra ett riktigt långskott, men det där är ungefär som att säga att det är okej att köra på någon, för det finns folk som överlever att bli påkörda.
    Okej, grovt exempel, men saken är ungefär densamma tycker jag.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Nu ska jag dra ett riktigt långskott, men det där är ungefär som att säga att det är okej att köra på någon, för det finns folk som överlever att bli påkörda.
    Okej, grovt exempel, men saken är ungefär densamma tycker jag.
    Det enda som verkar vettigt i den liknelsen är nog att "Med bra gummi på minskar risken betydligt för såväl barn som påkörning."

    I övrigt tycker det var ett mindre givande inlägg då du inte argumenterar huruvida du verkligen anser att det är OK eller ej att som 65-åring skaffa barn för jag tror inte att du verkligen jämställer det med att vara ute i trafiken och medvetet köra på folk.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Nu ska jag dra ett riktigt långskott, men det där är ungefär som att säga att det är okej att köra på någon, för det finns folk som överlever att bli påkörda.
    Okej, grovt exempel, men saken är ungefär densamma tycker jag.
    Det enda som verkar vettigt i den liknelsen är nog att "Med bra gummi på minskar risken betydligt för såväl barn som påkörning."

    I övrigt tycker det var ett mindre givande inlägg då du inte argumenterar huruvida du verkligen anser att det är OK eller ej att som 65-åring skaffa barn för jag tror inte att du verkligen jämställer det med att vara ute i trafiken och medvetet köra på folk.
    Får man inte skriva inlägg som inte svarar på trådens fråga?

    Visst kan man som sagt bli sjuk, handikappad, dö, ta livet av sig och så vidare när man är ung, men du håller inte med om att risken för sjukdomar, död och brist på ork inte ökar ju äldre man blir?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Får man inte skriva inlägg som inte svarar på trådens fråga?
    Jovisst, jag tyckte bara att du undvek att besvara trådskaparens fråga trots en del argumentation.

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Visst kan man som sagt bli sjuk, handikappad, dö, ta livet av sig och så vidare när man är ung, men du håller inte med om att risken för sjukdomar, död och brist på ork inte ökar ju äldre man blir?
    Förvisso ökar risken med högre ålder men min fråga till dig kvarstår:
    Tycker du att denna ökade risk är tillräckligt viktig för att människor i en viss ålder inte bör bli föräldrar?
    Vid vilken ålder går i så fall gränsen?

    De som läst några av mina inlägg i andra trådar kommer nog ihåg att jag inte alls anser det vara någon "mänsklig rättighet" att sätta biologiska barn till världen när det redan finns så många barn som behöver tas om hand men lika lite som jag sätter mig till doms över de unga infertila som med näbbar och klor kämpar för att bli gravida känner jag att jag kan fördöma att Lars Norén eller någon annan i samma ålder bestämt sig för att skaffa barn på naturlig väg (Om så nu skett, det vet jag faktiskt inte. Det kanske är fråga om fertilitetsbehandling även där?).
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Får man inte skriva inlägg som inte svarar på trådens fråga?
    Jovisst, jag tyckte bara att du undvek att besvara trådskaparens fråga trots en del argumentation.

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Visst kan man som sagt bli sjuk, handikappad, dö, ta livet av sig och så vidare när man är ung, men du håller inte med om att risken för sjukdomar, död och brist på ork inte ökar ju äldre man blir?
    Förvisso ökar risken med högre ålder men min fråga till dig kvarstår:
    Tycker du att denna ökade risk är tillräckligt viktig för att människor i en viss ålder inte bör bli föräldrar?
    Vid vilken ålder går i så fall gränsen?

    De som läst några av mina inlägg i andra trådar kommer nog ihåg att jag inte alls anser det vara någon "mänsklig rättighet" att sätta biologiska barn till världen när det redan finns så många barn som behöver tas om hand men lika lite som jag sätter mig till doms över de unga infertila som med näbbar och klor kämpar för att bli gravida känner jag att jag kan fördöma att Lars Norén eller någon annan i samma ålder bestämt sig för att skaffa barn på naturlig väg (Om så nu skett, det vet jag faktiskt inte. Det kanske är fråga om fertilitetsbehandling även där?).
    Om du kollar mitt första inlägg i den här tråden så hittar du mitt svar, om än ganska vagt eftersom jag, precis som jag skrev då, inte riktigt vet varför det känns fel att skaffa barn vid den ålder som Lars är i nu.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Om du kollar mitt första inlägg i den här tråden så hittar du mitt svar, om än ganska vagt eftersom jag, precis som jag skrev då, inte riktigt vet varför det känns fel att skaffa barn vid den ålder som Lars är i nu.
    Jag hade faktiskt missat det inlägget.

    Konstaterar dock att du liksom jag verkar ha förminskat det negativa i att ha en "gammal" pappa i takt med att du själv växt upp?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Om du kollar mitt första inlägg i den här tråden så hittar du mitt svar, om än ganska vagt eftersom jag, precis som jag skrev då, inte riktigt vet varför det känns fel att skaffa barn vid den ålder som Lars är i nu.
    Jag hade faktiskt missat det inlägget.

    Konstaterar dock att du liksom jag verkar ha förminskat det negativa i att ha en "gammal" pappa i takt med att du själv växt upp?
    Vänta lite här nu. Betyder det här att du inte är en ofelbar övermänniska, LM?
    Weee!!

    Ja som sagt så kände jag lite skam när jag var liten över att min pappa var minst tio år äldre än alla andras föräldrar när jag gick i mellanstadiet.
    I högstadiet skämdes jag fortfarande över det, men då hade jag i alla fall slutat ljuga om hans ålder.
    Nu spelar det mig ingen som helst roll hur gammal han är i det avseendet.
    Min pappa var ju inte alls lika gammal när jag kom till världen som Lars Norén är, så det är en svår jämförelse ändå.
    Min pappa är nu 71 år, jag 25. Han är ju inte supergammal, men känns ändå pigg för sin ålder, vilket Lars Norén antagligen inte kommer göra när hans dotter är 25 år gammal.

    Nä, det här blev ett svamligt svar som mest handlade om mig själv, men som sagt så har jag inget konkret svar på trådskaparens fråga, utan jag sitter gärna här och läser vad ni andra har att säga om saken.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Förvisso ökar risken med högre ålder men min fråga till dig kvarstår:
    Tycker du att denna ökade risk är tillräckligt viktig för att människor i en viss ålder inte bör bli föräldrar?
    Vid vilken ålder går i så fall gränsen?
    Jag tycker attt man rätt enkelt kan svara på frågan.
    När en person är så pass gammal att denne inte längre är en tillgång för barnet i fråga, så är personen för gammal.
    En 65-åring kan nog förvisso ta hand om en nyfödd, men frågan är vilken tillgång en 75-åring är för en 10-åring.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Förvisso ökar risken med högre ålder men min fråga till dig kvarstår:
    Tycker du att denna ökade risk är tillräckligt viktig för att människor i en viss ålder inte bör bli föräldrar?
    Vid vilken ålder går i så fall gränsen?
    Jag tycker attt man rätt enkelt kan svara på frågan.
    När en person är så pass gammal att denne inte längre är en tillgång för barnet i fråga, så är personen för gammal.
    En 65-åring kan nog förvisso ta hand om en nyfödd, men frågan är vilken tillgång en 75-åring är för en 10-åring.
    Det här var det dummaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Du hade kanske inga far och morföräldrar men jag kan berätta för dig att ålder inte har ett skvatt med om en människa är av relationell vikt för en annan.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Jag tycker attt man rätt enkelt kan svara på frågan.
    När en person är så pass gammal att denne inte längre är en tillgång för barnet i fråga, så är personen för gammal.
    En 65-åring kan nog förvisso ta hand om en nyfödd, men frågan är vilken tillgång en 75-åring är för en 10-åring.
    Det här var det dummaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Du hade kanske inga far och morföräldrar men jag kan berätta för dig att ålder inte har ett skvatt med om en människa är av relationell vikt för en annan.

    Men det är en förbannat stor skillnad mellan att farmor & farfar tar hand om ungen över dagen eller några dagar jämfört med om de skulle bo där permanent.

    Nä jag tycker nog pensionärer ska skaffa sig katt eller nått sånt istället om jag ska säga min ärliga mening, stackars barn tycker jag.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av hostarn

    Det här var det dummaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Du hade kanske inga far och morföräldrar men jag kan berätta för dig att ålder inte har ett skvatt med om en människa är av relationell vikt för en annan.

    Men det är en förbannat stor skillnad mellan att farmor & farfar tar hand om ungen över dagen eller några dagar jämfört med om de skulle bo där permanent.

    Nä jag tycker nog pensionärer ska skaffa sig katt eller nått sånt istället om jag ska säga min ärliga mening, stackars barn tycker jag.
    Man kan väl inte säga att (särskilt inte om vi talar om ett specifikt fall) är en dålig idee att skaffa barn sent. Vafan hela tråden ger ju intrycket att vi rör oss på ett forum kallat "Kafferepet" befolkat av gamla kärringar med ett knippe Hänt I veckan i högsta hugg.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Liknande ämnen

  1. Lars Bil & Lackcenter AB i Hovmantorp, Växjö
    Av Fredrik / 1941 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •