Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 181

Ämne: Lars Noréns faderskap

  1. #41
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Antar att det var ett försök att skoja till det?
    Ja, det var avsikten. Är din fråga att anse som bevis på att det inte lyckades?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    I annat fall kanske du ska försöka skilja på sak och person eller fylla på listan över vilka yrken vars utövare skall tvångssteriliseras?
    Eftersom trådrubriken är just "Lars Noréns faderskap" (kursiverat av mig) tycker jag inte att jag behöver göra den föreslagna distinktionen, då jag kommenterat just nämnde persons eventuella lämplighet/olämplighet som förälder.
    Dessutom, "att hålla sig borta från" innebär en mycket stor skillnad gentemot "att hållas borta från", alltså att frivilligt avstå någonting i stället för att medelst tvångsmetoder förvägras någonting.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vad anser du förresten vara det "genomgående temat" i Noréns "kulturhistoriska gärning"?
    De teaterstycken och dramer som Lars Norén är mest känd för speglar framför allt dysfunktionella och konfliktfyllda familjer, vilket i hans verk ger upphov åt tragik och svåra konsekvenser. Om detta på något vis återspeglar Lars Noréns erfarenheter av och syn på familjen är min kommentar kanske inte så långsökt? Här vill jag återkoppla till meningen i att "hålla sig borta från". Finns det då inte en viss ironisk poäng i att sagde pjäsförfattare verkar njuta av familjelivets lycka?
    Det bör väl åtminstone ge lite mer djup till mitt humoristiska försök.

    För övrigt tycker jag att överdrivet torra och formella kommentarer kan vara en mycket roande form av humor.


    All makt åt Thengil!

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    .. då jag kommenterat just nämnde persons eventuella lämplighet/olämplighet som förälder.
    Menar du alltså ändå att du kan bedöma huruvida Lars Norén är en lämplig eller olämplig förälder om du väger samman såväl hans nuvarande ålder som hur han utövat sitt yrke genom åren?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #43
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Lars Noréns faderskap

    Någon objektiv bedömning kan jag givetvis inte ge, jag har ej heller förespeglat något sådant.
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Följande kommentar kanske först och främst speglar mina fördomar
    All makt åt Thengil!

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Lars Noréns faderskap

    Att skaffa barn vid hög ålder innebär ju en kraftigt ökad risk för komplikationer. Nu har man ju sett att det inte bara är mammans ålder som spelar in så att bli pappa när man är över 50 kanske inte är det bästa trots allt...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Lars Noréns faderskap

    [quote=Marcus J]Någon objektiv bedömning kan jag givetvis inte ge, jag har ej heller förespeglat något sådant.
    Citat Ursprungligen postat av "Marcus J":o1kkbif7
    Följande kommentar kanske först och främst speglar mina fördomar
    [/quote:o1kkbif7]


    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    För övrigt tycker jag att överdrivet torra och formella kommentarer kan vara en mycket roande form av humor.
    Dito.

    För övrigt ligger Lars Norén i lä jämfört med Abraham som väl var 86 när Ismael och 100 när Isak föddes? Och sen kom det väl sex söner till ännu senare vars namn jag glömt?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #46
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    För övrigt ligger Lars Norén i lä jämfört med Abraham som väl var 86 när Ismael och 100 när Isak föddes? Och sen kom det väl sex söner till ännu senare vars namn jag glömt?
    Jo, och även där finns vissa traumatiska texter rörande familjelivet. Är det inte dags att anse det bevisat att gamla män är dåliga fäder?
    All makt åt Thengil!

  7. #47
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948

    Re: Lars Noréns faderskap

    Är det bara jag som saknar cedete i tråden?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Är det bara jag som saknar cedete i tråden?
    Likt "gryningspyromanen" tänder han på och försvinner sedan?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #49
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av hostarn

    Det här var det dummaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Du hade kanske inga far och morföräldrar men jag kan berätta för dig att ålder inte har ett skvatt med om en människa är av relationell vikt för en annan.
    Någon som inte har haft mor- eller farföräldrar borde väll vara just den som faktiskt kan uttala sig i detta fall?
    En 15-åring ska inte vara tvungen att ta hand om sin pappa - det ska vara tvärtom. Jag tror inte att en 80-åring kan vara den fadersfigur som en 15-åring behöver.

    Det där var, utan att jag orkat läsa hela andra sidan, det vettigaste jag läst i tråden, bra skrivet!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #50
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    För mig är detta en ytterlighet av själviskt beteende utan den minsta eftertanke på hur barnets uppväxt ska komma att te sig.
    Oavsett ålder är det väl att betrakta som en i högsta grad självisk handling att sätta biologiska barn till värden när det redan finns så många barn som skulle behöva kärleksfulla adoptivföräldrar som tog hand om dem?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Är det bara jag, eller borde inte detta vara straffbart på nåt sätt?
    Du menar straffas på samma sätt som vi straffar alla de föräldrar som trots betydligt lägre ålder själva väljer att vara frånvarande fysiskt eller mental från sina barns uppväxt?
    Tolkar jag dig rätt, LM, när jag frågar om du menar att det är själviskt att skaffa egna barn på det gamla hederliga viset, istället för att adoptera?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Tolkar jag dig rätt, LM, när jag frågar om du menar att det är själviskt att skaffa egna barn på det gamla hederliga viset, istället för att adoptera?
    Om man låter de redan födda barnen i världen svälta och lida för att de inte är är genetiskt bundna till en själv och istället sätter nya till världen som man behagar ta hand om enbart för att låta sin egen genetiska kod i arv kan jag inte tolka det som annat än en självisk handling.

    Därmed inte sagt att jag förkastar vare sig viljan att eller det faktum att folk också skaffar biologiska barn som de sedan tar hand om.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #52
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Tolkar jag dig rätt, LM, när jag frågar om du menar att det är själviskt att skaffa egna barn på det gamla hederliga viset, istället för att adoptera?
    Om man låter de redan födda barnen i världen svälta och lida för att de inte är är genetiskt bundna till en själv och istället sätter nya till världen som man behagar ta hand om enbart för att låta sin egen genetiska kod i arv kan jag inte tolka det som annat är en självisk handling.

    Därmed inte sagt att jag förkastar vare sig viljan att eller det faktum att folk också skaffar biologiska barn som de sedan tar hand om.
    Men det är ju knappast så lätt att sätta sig på flyget ner till pakistan och plocka upp 2st ungar bara sådär.

    Det är ju inte så lätt att bara välja att man vill plocka hem 2st "redan födda" ungar, det handlar ju allt som ofta om flera års arbete för att adoptera för dem som inte kan få barn naturlig väg, kan tänka mig att det är änn värre folk folk som faktiskt kan få barn naturligt.

    Det finns regelverk och byråkrati, det har ju inte nått direkt med att vara självisk att göra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Om man låter de redan födda barnen i världen svälta och lida för att de inte är är genetiskt bundna till en själv och istället sätter nya till världen som man behagar ta hand om enbart för att låta sin egen genetiska kod i arv kan jag inte tolka det som annat är en självisk handling.

    Därmed inte sagt att jag förkastar vare sig viljan att eller det faktum att folk också skaffar biologiska barn som de sedan tar hand om.
    Men det är ju knappast så lätt att sätta sig på flyget ner till pakistan och plocka upp 2st ungar bara sådär.

    Det är ju inte så lätt att bara välja att man vill plocka hem 2st "redan födda" ungar, det handlar ju allt som ofta om flera års arbete för att adoptera för dem som inte kan få barn naturlig väg, kan tänka mig att det är änn värre folk folk som faktiskt kan få barn naturligt.

    Det finns regelverk och byråkrati, det har ju inte nått direkt med att vara självisk att göra.

    Vidare kan jag flika in att adoptionsprocessen inte direkt är gratis för de kommande föräldrarna...
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Lars Noréns faderskap

    Förvisso är det förenat med såväl ansträngning som kostnader att adoptera men för VEM är det "för dyrt" och "för krångligt"?

    För de behövande föräldralösa barnen eller oss som hellre befruktar själva och då sparar såväl pengar som besvär?

    Jag har all respekt för de som adopterar barn, tro inte annat, det är ju just därför jag tycker det är så mycket mer hedervärt att göra detta än att bara tillskansa sig själv 4 sekunders njutning för att citera Magnus Uggla.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #55
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Förvisso är det förenat med såväl ansträngning som kostnader att adoptera men för VEM är det "för dyrt" och "för krångligt"?

    För de behövande föräldralösa barnen eller oss som hellre befruktar själva och då sparar såväl pengar som besvär?

    Jag har all respekt för de som adopterar barn, tro inte annat, det är ju just därför jag tycker det är så mycket mer hedervärt att göra detta än att bara tillskansa sig själv 4 sekunders njutning för att citera Magnus Uggla.
    Du har inga barn själv va?

    Du brukar ju i många fall ha bra argument men nu tycker jag nog du satt ett personligt lägstarekord...

    Adoption ska man nog lämna till dem som inte har andra allternativ, skulle alla börja adoptera barn hitan och ditan så skulle det bli mycket svårare för dem som inte kan få barn själva.
    Det är ingen jäkla handelsvara.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Adoption ska man nog lämna till dem som inte har andra allternativ, skulle alla börja adoptera barn hitan och ditan så skulle det bli mycket svårare för dem som inte kan få barn själva.
    Du bekymrar dig alltså MER för de barnlösa paren än de redan födda barnen i världen som lider, svälter och utnyttjas? Själv ser jag tyvärr ingen som helst brist på barn som behöver tas om hand så att det skulle bli någon "brist" vilket gör att det som vill adoptera skulle riskera att bli utan. Gör du det?
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är ingen jäkla handelsvara.
    Har jag påstått detta?
    På vilket sätt blir de redan födda barnens situation bättre av att vi sitter med armarna i kors och låter barn till och med i vårt land vara utan föräldrar för att vi hellre vill avla fram någon som liknar oss själva?

    Jag upprepar: Jag tycker INTE att det ena behöver utesluta det andra men att avla barn för dessa barnens skull känns som hyckleri.
    Varför inte bara erkänna att det är den största egotripp man kan vara med om?

    Är det inte just det som gör att de allra flesta av oss i första hand vill skaffa barn på helt naturlig väg, i andra hand genom IVF-behandling och oftast om inte det fungerar övergår till att som sista alternativ jobba hårt för att få adoptera?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Förvisso är det förenat med såväl ansträngning som kostnader att adoptera men för VEM är det "för dyrt" och "för krångligt"?

    För de behövande föräldralösa barnen eller oss som hellre befruktar själva och då sparar såväl pengar som besvär?

    Jag har all respekt för de som adopterar barn, tro inte annat, det är ju just därför jag tycker det är så mycket mer hedervärt att göra detta än att bara tillskansa sig själv 4 sekunders njutning för att citera Magnus Uggla.
    Du har inga barn själv va?

    Du brukar ju i många fall ha bra argument men nu tycker jag nog du satt ett personligt lägstarekord...

    Adoption ska man nog lämna till dem som inte har andra allternativ, skulle alla börja adoptera barn hitan och ditan så skulle det bli mycket svårare för dem som inte kan få barn själva.
    Det är ingen jäkla handelsvara.
    Lägg ägg, det finns bra många fler barn att adoptera än folk som vill ha med dem att göra. För en gångs skull så är ju LM på helt rätt spår, lyssna på vad han säger. Jag är själv pappa sedan två år och det är verkligen en egotripp. Vad gäller adoption, jag ville det inte själv (jag är för egoistisk ja) men avundas tjänsten som adoptivföräldrar gör denna värld.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  18. #58
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Lars Noréns faderskap

    Vad skulle kunna hända om alla fick för sig att det är fel att få barn på den gamla hederliga viset, vilket i LMs fall tydligen skulle räcka med fyra sekunder, för att istället adoptera?
    Finns det någon risk att folk skulle kunna utnyttja det för egen vinnings skull?

    Man kan inte säga att bara för att det finns miljontals föräldralösa barn så är det mitt ansvar att se till att de får ett hem och föräldrar. Om jag ska ta på mig det ansvaret så finns det väldigt mycket annat som jag också måste ta ansvar för, skotta snö hos mina grannar, för visst tusan är det egoistisk att låta bli när jag ändå står där ute med skyffeln, skicka pengar till alla välgörenhetsorganisationer för det är väldigt egoistiskt att använda mina pengar, som jag har tjänat ihop, till saker som jag vill ha.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Lars Noréns faderskap

    Ähhh låt världen va!

    Jag skulle hellre se att en 60-åring sköter ett litet barn än en 15åring!

    Det är snarare värre när någon på 15-16 skaffar barn, för det ger ju inte direkt stans bästa förutsättningar! Dock är det inte lika överallt!

    Mitt emot mig i min första lägenhet på BV så bodde en kille och tjej, dom var båda arbetslösa och 19 respektive 20år med 2barn! DET borde vara straffbart!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  20. #60
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Vad skulle kunna hända om alla fick för sig att det är fel att få barn på den gamla hederliga viset, vilket i LMs fall tydligen skulle räcka med fyra sekunder, för att istället adoptera?
    Finns det någon risk att folk skulle kunna utnyttja det för egen vinnings skull?

    Man kan inte säga att bara för att det finns miljontals föräldralösa barn så är det mitt ansvar att se till att de får ett hem och föräldrar. Om jag ska ta på mig det ansvaret så finns det väldigt mycket annat som jag också måste ta ansvar för, skotta snö hos mina grannar, för visst tusan är det egoistisk att låta bli när jag ändå står där ute med skyffeln, skicka pengar till alla välgörenhetsorganisationer för det är väldigt egoistiskt att använda mina pengar, som jag har tjänat ihop, till saker som jag vill ha.

    Rent krast skulle iaf jag gissa på att om man tog summan det kostar att adoptera 1 (!) unge och istället skänkte samma summa till tex Röda korset så skulle de pengarna hjälpa betydligt fler än om jag köpte hem en unge på LMs vis.

    Tycker nog vi här uppe hjälper väldigt många människor, Sverige kan ju inte vara socialkontor till hela världen.

    Tydligen så verkar ju en del här tro att det bara att att lyfta telefonen och boka närmsta unge från nått u-land, adoption har nog knäckt en hel del äktenskap. Det är möjligt att det finns massor med ungar, men det är likväl inte bara att plocka hem hur som.

    Min sambo är adopterad och det tog 5(!)år att gå igenom all skit innan hon kunde komma hit.

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Mitt emot mig i min första lägenhet på BV så bodde en kille och tjej, dom var båda arbetslösa och 19 respektive 20år med 2barn! DET borde vara straffbart!
    Straffbart bara för de är arbetslösa eller för att de är 19&20år?

    Bara för det är tokigt på ena hålet så behöver man ju inte dra till med extremfall åt andra hålet bara för att visa vart man står, det är ju lika galet att gå i skolan och skaffa barn som det är att sitta på äldreboendet och skaffa barn..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Lars Bil & Lackcenter AB i Hovmantorp, Växjö
    Av Fredrik / 1941 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •