Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 181

Ämne: Lars Noréns faderskap

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    För mig är detta en ytterlighet av själviskt beteende utan den minsta eftertanke på hur barnets uppväxt ska komma att te sig.
    Oavsett ålder är det väl att betrakta som en i högsta grad självisk handling att sätta biologiska barn till värden när det redan finns så många barn som skulle behöva kärleksfulla adoptivföräldrar som tog hand om dem?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Är det bara jag, eller borde inte detta vara straffbart på nåt sätt?
    Du menar straffas på samma sätt som vi straffar alla de föräldrar som trots betydligt lägre ålder själva väljer att vara frånvarande fysiskt eller mental från sina barns uppväxt?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    För mig är detta en ytterlighet av själviskt beteende utan den minsta eftertanke på hur barnets uppväxt ska komma att te sig.
    Oavsett ålder är det väl att betrakta som en i högsta grad självisk handling att sätta biologiska barn till värden när det redan finns så många barn som skulle behöva kärleksfulla adoptivföräldrar som tog hand om dem?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Är det bara jag, eller borde inte detta vara straffbart på nåt sätt?
    Du menar straffas på samma sätt som vi straffar alla de föräldrar som trots betydligt lägre ålder själva väljer att vara frånvarande fysiskt eller mental från sina barns uppväxt?
    Sedär, jag är för en gångs skull helt överens med LM!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    För mig är detta en ytterlighet av själviskt beteende utan den minsta eftertanke på hur barnets uppväxt ska komma att te sig.
    Oavsett ålder är det väl att betrakta som en i högsta grad självisk handling att sätta biologiska barn till värden när det redan finns så många barn som skulle behöva kärleksfulla adoptivföräldrar som tog hand om dem?
    Det finns ju grader i helvetet också. Att sätta barn till världen och inte kunna ta hand om dem under dess uppväxt torde väll vara mer själviskt än att sätta barn till världen och ta hand om dem under hela dess uppväxt?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Jag tycker attt man rätt enkelt kan svara på frågan.
    När en person är så pass gammal att denne inte längre är en tillgång för barnet i fråga, så är personen för gammal.
    En 65-åring kan nog förvisso ta hand om en nyfödd, men frågan är vilken tillgång en 75-åring är för en 10-åring.
    Det här var det dummaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Du hade kanske inga far och morföräldrar men jag kan berätta för dig att ålder inte har ett skvatt med om en människa är av relationell vikt för en annan.
    Någon som inte har haft mor- eller farföräldrar borde väll vara just den som faktiskt kan uttala sig i detta fall?
    En 15-åring ska inte vara tvungen att ta hand om sin pappa - det ska vara tvärtom. Jag tror inte att en 80-åring kan vara den fadersfigur som en 15-åring behöver.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    Barn och tonåringar behöver ju även veta gränser osv, hur ska en gammal gubbe på 80 kunna säga emot en upprorisk tonåring?

    Nä jag tror nog att det finns en anledning till att det blir svårare att få barn ju äldre man blir, lika så varför utvecklingsstörningar osv är vanligare hos barn till äldre föräldrar, människan är helt enkelt inte skapt för att skaffa barn så sent.

    Då vore det väl bättre att gubben adopterade någon av dessa barn som LM pratar om, då hinner väl gubben iaf uppleva barnets student.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Lars Noréns faderskap

    Tror du inte att den långt yngre frun dels kan bli en alldeles ypperlig mor även om hennes make avlider till följd av hög ålder, dels att detta är något som de mogna föräldrarna redan diskuterat igenom och är beredda att ta konsekvenserna av?

    Då vore det väl minst lika mycket på sin plats att "straffa" de ungdomar som skaffar barn utan att ha vare sig en tanke på konsekvenserna eller om de mot förmodan skulle försöka ändå saknar förmågan att inse ansvaret i att uppfostra ett barn under närmare 20 år när man själv är tonåring?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tror du inte att den långt yngre frun dels kan bli en alldeles ypperlig mor även om hennes make avlider till följd av hög ålder, dels att detta är något som de mogna föräldrarna redan diskuterat igenom och är beredda att ta konsekvenserna av?

    Då vore det väl minst lika mycket på sin plats att "straffa" de ungdomar som skaffar barn utan att ha vare sig en tanke på konsekvenserna eller om de mot förmodan skulle försöka ändå saknar förmågan att inse ansvaret i att uppfostra ett barn under närmare 20 år när man själv är tonåring?
    Men samtidigt så är farsan troligen inte död när ungen börjar på gymnasiet.
    Det är väl inte den gamla gubben jag bryr mig om, det är ju barnet som lider, gubben lider inte när han är död, det är barnet som får göra.

    Varför måste man dra det till en ytterlighet åt andra hållet som är minst lika illa?

    Jag tycker nog det är minst lika fel att skaffa barn när man är så pass ung att man inte klarar av det som det är att skaffa unge när man är närmre döden.

    Nä jag tror nog att man ska skaffa barn medans man har orken som krävs för att klara av barnets uppväxt, gärna då hela uppväxten, barn är defintivt i behov av föräldrar under hela sin uppväxt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Lars Noréns faderskap

    Många här verkar vara fientliga, ja rent ut sagt, mot allt som är annorlunda. Var kommer ni ifrån?
    Det är ju klart att barnet får en ovanlig uppväxt, kanske med vissa mått svår men det finns något som kallas jin och yang, eller något sånt. Många som skiljer sig från mängden utvecklar styrkor som många andra saknar. Kanske kommer gamlingen, som ni säger inte ha det som en normal tonårspappa erbjuder, men han kommer ha annat istället. Låt bli att döma folk som fungerar annorlunda än er själva, ni sitter inte inne på svaren. Det gör ingen, låt folk leva utan att döma dem för guds skull.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är väl inte den gamla gubben jag bryr mig om, det är ju barnet som lider, gubben lider inte när han är död, det är barnet som får göra.
    Något direkt livslångt "lidande" blir det nog inte fråga om utan snarare en sorg, saknad och tomhet vilket såklart kan vara betungande men det uppvägs ändå om man först haft 10-12 bra år tillsammans och sedan har åtminstone en bra förälder kvar i livet.

    Alex Schulman är en av de som relativt nyligen i boken "Skynda att älska" beskrivit sin situation att ha en pappa som var 57 när Alex föddes och 60 när lillebror Calle föddes.
    Visst beskrivs såväl problem och frustration när pappan blev sjuk och gick bort men även fördelar som att under skoltiden ha en extremt närvarande pappa som hade ovanligt mycket tid för sina barn,

    Att jag sedan kanske inte har mycket till övers för Alex Schulman för övrigt känns som en annan fråga.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är väl inte den gamla gubben jag bryr mig om, det är ju barnet som lider, gubben lider inte när han är död, det är barnet som får göra.
    Något direkt livslångt "lidande" blir det nog inte fråga om utan snarare en sorg, saknad och tomhet vilket såklart kan vara betungande men det uppvägs ändå om man först haft 10-12 bra år tillsammans och sedan har åtminstone en bra förälder kvar i livet.

    Alex Schulman är en av de som relativt nyligen i boken "Skynda att älska" beskrivit sin situation att ha en pappa som var 57 när Alex föddes och 60 när lillebror Calle föddes.
    Visst beskrivs såväl problem och frustration när pappan blev sjuk och gick bort men även fördelar som att under skoltiden ha en extremt närvarande pappa som hade ovanligt mycket tid för sina barn,

    Att jag sedan kanske inte har mycket till övers för Alex Schulman för övrigt känns som en annan fråga.
    Och se hur de gick för de bröderna... nä skämt och sido.

    Jag vet inte men jag tycker barnet drabbas på flera sätt.

    Då tycker jag nog ditt förslag om adaoption av ett kanske lite äldre barn är en bättre väg att gå.

    Nä jag tycker det är fel, kalla mig gammalmodig, men barn tycker jag nog passar bäst när föräldrarna är någonstans mellan 25-35år, framförallt för barnens skull, som iaf jag tror är i behov av båda sina föräldrar under uppväxten.

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Många här verkar vara fientliga, ja rent ut sagt, mot allt som är annorlunda. Var kommer ni ifrån?
    Det är ju klart att barnet får en ovanlig uppväxt, kanske med vissa mått svår men det finns något som kallas jin och yang, eller något sånt. Många som skiljer sig från mängden utvecklar styrkor som många andra saknar. Kanske kommer gamlingen, som ni säger inte ha det som en normal tonårspappa erbjuder, men han kommer ha annat istället. Låt bli att döma folk som fungerar annorlunda än er själva, ni sitter inte inne på svaren. Det gör ingen, låt folk leva utan att döma dem för guds skull.
    Ovanligt och udda brukar dessvärre sluta med mobbning och andra fenomen
    och åter igen det är inte föräldrana jag tänker på utan barnen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Nä jag tycker det är fel, kalla mig gammalmodig, men barn tycker jag nog passar bäst när föräldrarna är någonstans mellan 25-35år, framförallt för barnens skull, som iaf jag tror är i behov av båda sina föräldrar under uppväxten.
    Här handlar det ändå så mycket mer om kvalitet än kvantitet. Hellre en kärleksfull och närvarande far i 10-15 år är en skitstövel som finns i bakgrunden nånstans under längre tid.
    När ni vill förvägra alla 65-åringar att bli fäder kommer ni per automatik att sortera bort väldigt många sådana fäder då jag vidhåller att eftertanken om konsekvenserna av att sätta barn till världen med största sannolikhet är betydligt större hos någon i mogen ålder, särskilt om det handlar om en andra kull ungar där man gjort de flesta misstagen gentemot tidigare ungar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #32
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Nä jag tycker det är fel, kalla mig gammalmodig, men barn tycker jag nog passar bäst när föräldrarna är någonstans mellan 25-35år, framförallt för barnens skull, som iaf jag tror är i behov av båda sina föräldrar under uppväxten.
    Här handlar det ändå så mycket mer om kvalitet än kvantitet. Hellre en kärleksfull och närvarande far i 10-15 år är en skitstövel som finns i bakgrunden nånstans under längre tid.
    När ni vill förvägra alla 65-åringar att bli fäder kommer ni per automatik att sortera bort väldigt många sådana fäder då jag vidhåller att eftertanken om konsekvenserna av att sätta barn till världen med största sannolikhet är betydligt större hos någon i mogen ålder, särskilt om det handlar om en andra kull ungar där man gjort de flesta misstagen gentemot tidigare ungar.
    Men nu är du ju där igen och drar det till ytterligheter, körleksfull gubbe eller yngre skitstövel, 99,9% av de yngre föräldrarna är inte skitstövlar och har mycket väl införstått sig med konsekvenserna med att skaffa barn, det behöver man inte vara pensionär för att förstå.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men nu är du ju där igen och drar det till ytterligheter, körleksfull gubbe eller yngre skitstövel, 99,9% av de yngre föräldrarna är inte skitstövlar och har mycket väl införstått sig med konsekvenserna med att skaffa barn, det behöver man inte vara pensionär för att förstå.
    Tyvärr har du fel angående procentsatsen men oavsett att du är en tiopotens fel handlar det helt enkelt om att du vill diskriminera en hel grupp enbart på grund av ålder.
    Du har kanske problem med procentsatsen jag gissar är skitstövlar men har inga betänkligheter att i nästa andetag anse att samtliga, dvs100% av de som fyllt 65 år inte skall få skaffa barn därför att alla deras ungar kommer att få "lida"?

    Varför inte gå vidare med överviktiga diabetiker också för risken är naturligtvis större även för dessa att inte leva igenom hela sina barns uppväxt och lämna efter sig en masa lidande barn?

    Du som själv blivit förälder nyligen kommer snart att få erfara att det inte alls är som du föreställt dig innan, vänta bara.
    Därmed inte sagt att du skulle vare sig bättre eller sämre någon 40 år äldre än dig då det knappast går att bedöma enbart utifrån personnumret.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #34
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Lars Noréns faderskap

    Följande kommentar kanske först och främst speglar mina fördomar:
    För mig räcker det att ha sett en bråkdel av Lars Noréns kulturhistoriska gärning, med dess genomgående tema, för att dra slutsatsen att Lars Norén borde hålla sig så långt borta från varje form av familjebildning som möjligt.
    Och då inte för sin egen skull...

    F.ö. uppskattar jag att själv som vuxen ha en far som ännu inte är "lastgammal", han är 58, och kunna umgås tillsammans som vuxna och på en i större utsträckning gemensam nivå. Det är inte bara utbytet med föräldrarna under ens barndom och uppväxt som är värdefull, det är nog så viktigt med en god relation under ett antal år som vuxen.
    All makt åt Thengil!

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    Utan att säga förmycket om min släckt så har jag dessvärre ett mycket konkret fall där just min kusin blev mer eller mindre tvångsförflyttad till farmor och farfar, och det har inte slutat bra alls.

    Så jag har nog mina åsikter utifrån vad jag själv upplevt, har iaf en kusin som mer eller mindre bor på behandlingshem nu efter en mycket lyckad uppfostran.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Följande kommentar kanske först och främst speglar mina fördomar:
    För mig räcker det att ha sett en bråkdel av Lars Noréns kulturhistoriska gärning, med dess genomgående tema, för att dra slutsatsen att Lars Norén borde hålla sig så långt borta från varje form av familjebildning som möjligt.
    Och då inte för sin egen skull...
    Antar att det var ett försök att skoja till det?
    I annat fall kanske du ska försöka skilja på sak och person eller fylla på listan över vilka yrken vars utövare skall tvångssteriliseras?

    Vad anser du förresten vara det "genomgående temat" i Noréns "kulturhistoriska gärning"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Utan att säga förmycket om min släckt så har jag dessvärre ett mycket konkret fall där just min kusin blev mer eller mindre tvångsförflyttad till farmor och farfar, och det har inte slutat bra alls.

    Så jag har nog mina åsikter utifrån vad jag själv upplevt, har iaf en kusin som mer eller mindre bor på behandlingshem nu efter en mycket lyckad uppfostran.
    Men tror du inte då själva "tvångsförlyttningen" satt långt djupare spår än det faktum att farföräldrarna var till åren komna?
    Åtminstone skulle jag som lekman gissa att det haft en betydande inverkan på situationen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #38
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Utan att säga förmycket om min släckt så har jag dessvärre ett mycket konkret fall där just min kusin blev mer eller mindre tvångsförflyttad till farmor och farfar, och det har inte slutat bra alls.

    Så jag har nog mina åsikter utifrån vad jag själv upplevt, har iaf en kusin som mer eller mindre bor på behandlingshem nu efter en mycket lyckad uppfostran.
    Men tror du inte då själva "tvångsförlyttningen" satt långt djupare spår än det faktum att farföräldrarna var till åren komna?
    Åtminstone skulle jag som lekman gissa att det haft en betydande inverkan på situationen.
    Nej det tror jag inte,eller snarare vet jag att det inte var där problemet låg.
    Problemet låg snarare i deras sätt att inte orka hantera normala tonårsproblem utan bara låta min kusin göra som hon ville.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men tror du inte då själva "tvångsförlyttningen" satt långt djupare spår än det faktum att farföräldrarna var till åren komna?
    Åtminstone skulle jag som lekman gissa att det haft en betydande inverkan på situationen.
    Nej det tror jag inte,eller snarare vet jag att det inte var där problemet låg.
    Problemet låg snarare i deras sätt att inte orka hantera normala tonårsproblem utan bara låta min kusin göra som hon ville.
    Trots detta går det inte att komma ifrån att kusinen alltså hade YNGRE föräldrar som ändå inte heller hade förmåga/möjlighet att ta hand om sitt barn?
    Alltså är inte heller yngre föräldrar någon garanti för ett problemfritt föräldraskap?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Lars Noréns faderskap

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Nej det tror jag inte,eller snarare vet jag att det inte var där problemet låg.
    Problemet låg snarare i deras sätt att inte orka hantera normala tonårsproblem utan bara låta min kusin göra som hon ville.
    Trots detta går det inte att komma ifrån att kusinen alltså hade YNGRE föräldrar som ändå inte heller hade förmåga/möjlighet att ta hand om sitt barn?
    Alltså är inte heller yngre föräldrar någon garanti för ett problemfritt föräldraskap?

    Eftersom jag inte är direkt intresserad av att diskutera min kusins fall på nått forum på nätet så tänker jag inte ta några djupare diskutioner mer än att jag konstaterar att du dessvärre är långt ute och fiskar vilket är helt förklarligt eftersom du inte är insatt i fallet som jag dessvärre upplevt på närmre håll.
    Vilket har avskräckt mig och med största säkerhet fått mig att ha mina åsikter om detta.

    Jag tycker det är fel med FÖR gamla föräldrar och tydligen tycker ju naturen detta med eftersom den gärna sätter en massa hinder ivägen för att bli föräldrar på äldre dar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Lars Bil & Lackcenter AB i Hovmantorp, Växjö
    Av Fredrik / 1941 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •