Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Första SAAB'en - hjälp en novis med några frågor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Första SAAB'en - hjälp en novis med några frågor

    Hej alla kunniga, det här är mitt första inlägg i detta eminenta forum. Jättekul att det finns en plats för SAAB-entusiaster och gurus så att man kan få lite hjälp och tips! Jag har gjort lite sökningar kring mina frågor (för att inte reta de gamla rävarna ) , men behöver ändå lite hjälp av er.

    Vi (jag och min sambo) har fått chansen att köpa en SAAB 9-5 2.0T från 1998 till ett bra pris och har några frågor kring detta. Bilen är utrustad med SE-paketet och har gått drygt 19000 mil. Den är fullservad och fullstämplad i serviceboken. Det är samma familj som ägt den sedan den var ny och de har skött den väl. Som jag har uppfattat det har den mest gått långa och "snälla" mil.

    Nu till det som fått mig att posta här. När jag var ute och cyklade idag... bla bla bla... drog jag mig till minnes att det i januari-februari stod mycket i tidningarna om SAAB-motorer som havererade på grund av en felkonstruerad motor. Som jag har förstått det så handlar det om det så kallade "oil sludge"-problemet. Kall ända in i märgen tänkte jag att vårt fina bilköp skulle rasa (!) på grund av en sån sak, därför surfade jag runt lite på nätet för att se om "vår" bil är drabbad (eller kan drabbas) av detta.

    Jag har (tror jag) lyckats lista ut att det sitter en B205E-motor i den bilen vi tänker köpa. Är det en av de motorer som är felkonstruerade, (det har något med vevhusventilation att göra va?) eller är det ingen fara med den?

    Om det är en sån motor, vad tycker ni att vi ska göra? (förutom att pruta på priset) Jag har läst lite om modifieringar av motorn, men inte uppfattat om de löser problemet helt, eller om man får leva med att köra en bil som kan rasa när som helst (hemska tanke... aj, magkatarr ).

    Det vore väldigt snällt om ni ville ge en novis och hans flickvän lite tips och råd inför det här eventuella köpet. Allt är välkommet eftersom det är vår första bil och jag är en sån där människa som tycker om att ha bra koll innan jag gör stora affärer eller viktiga saker. Hoppas att ni har överseende med att jag antagligen tar upp saker som redan dryftats i detta forum, men jag kunde inte riktigt hitta svar på just mina funderingar.

    Väl mött och tack än en gång för ett fint forum!

    P.s. Jag lägger gärna till mer info om bilen om det är något som behövs. D.s.

    Mvh / Erik

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 107
    Hej bilen du funderar på är drabbad av problemen, alla 9-5or samt sena 9-3or med styrsystemet T7 har detta. (dock inte nya 9-3SS)

    Problemet är inte vhv utan kolvar eller ja ringar som inte håller tätt så kompression läcker ner. Dessa uppgraderingar som finns är för bättre vevhusventilation med problemet kvarstår ju dock endå. Även om det inte märks av lika mycket. Kör själv 9-5a som just nu har rullat strax över 22,000 mil och är inte direkt orolig. Sköter man oljebyten samt kollar oljan då och då. Så ska det inte vara några problem, eller ja problem kan man ju få endå men så är det ju med alla bilar.

    Tycker inte du ska dömma bort 9-5an helt pga av dessa problem, helt underbar bil att både åka och köra Är bilen dessutom fullservad med rätt intervaller så har du ju även den 8-åriga motorgarantin att luta dig mot. Hoppas det svarade på lite iaf.

    Välkommen hit också, hoppas du kommer trivas

    mvh Mikael

  3. #3

    Re: Första SAAB'en - hjälp en novis med några frågor

    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Jag har (tror jag) lyckats lista ut att det sitter en B205E-motor i den bilen vi tänker köpa. Är det en av de motorer som är felkonstruerade, (det har något med vevhusventilation att göra va?) eller är det ingen fara med den?
    De motorer som kan ha problem med "oil sludge" är B205 och B235 fram till årsmodell 2003. Om motorn har problem beror mycket på hur bilen har körts och servats. Om serviceboken visar att bilen har servats ordentligt och den mest har körts längre sträckor så tror jag inte den motorn har problem med "oil sludge". Om du vill vara säker kan du låta en verkstad lyssna på kamkedjan och "lukta" på oljan.

    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Om det är en sån motor, vad tycker ni att vi ska göra? (förutom att pruta på priset) Jag har läst lite om modifieringar av motorn, men inte uppfattat om de löser problemet helt, eller om man får leva med att köra en bil som kan rasa när som helst (hemska tanke... aj, magkatarr ).
    Med rätt service så rasar inte bilen när som helst.
    En ny modifiering ska förhoppningsvis komma vecka 17.

    Mer information om det här problemet hittar du på en sida på min webserver: http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Orsaken till dessa motor haverier är som sagt att man inte har bytt olja tillräckligt ofta när man har kört korta sträckor som instruktions boken föreskriver.
    Men är det en fullservad bil med många och många långfärds mil så skulle jag inte vara orolig.
    Men som sagts tidigare så bör man hålla koll på oljan och serva bilen oftare om man kör kortare sträckor.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 607
    Ja du har ju fått några fina svar här men jag svarar också för jag kör ju nästan en likadan bil som du tänkt köpa, en -99 sedan med 18500mil på mätaren.

    Läste att man hellre ska köpa en tidig 9-5a med med många mil än en med få mil för då borde det va mindre risk att bli drabbad för problemet borde redan kommit. Vet inte hur mycket det stämmer men borde ju stämma lite iaf.

    Det är en riktigt fin bil du kollar på jag har haft min i drygt ett år nu och är fortfarande väldigt nöjd (jag brukar ledsna väldigt fort)

    MVH / Jimmie

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Tack för alla bra svar! Det verkar ju som att det här kan bli ett riktigt bra köp. Ska kolla på bilen till helgen som kommer och jag hoppas verkligen att den är så fin som den verkar. Vi kommer att sköta bilen som det barn vi ännu inte fått.

    Tack för välkomnandet och tack Göran för en bra länk till info om motorproblemen!

    Blir det ett köp av detta så ska jag skriva några rader och kanske posta en liten bild på objektet och de lyckliga ägarna.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 607
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Blir det ett köp av detta så ska jag skriva några rader och kanske posta en liten bild på objektet och de lyckliga ägarna.
    Det låter bra det

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Nu jäklar... lovade ju att posta en liten bild på min nya bil om det blev ett köp... och det blev det!

    Bilen är väl egentligen inte någon blickfångare i högsta klassen, men jag får i alla fall en skön känsla i kroppen varje gång jag tittar på den.

    Har lite frågor kring bilen (service och sånt), men de tänkte jag ställa i någon annan lämplig del av forumet. Må väl och kör lugnt alla SAAB-fantaster!


  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 607
    Fin bil

    Ett par "vita" skärmblinkers så blir den 10ggr snyggare.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Ja fasen, nu när du säger det så ser det ju helt galet ut med de där orangea sakerna på sidorna.

    Var hittar jag vita såna enklast/snabbast/billigast?

    Edit: Tycker också att det ser lite fult ut när SAAB-märket fram på huven har bleknat bort, så jag tänkte kolla efter ett nytt sånt på samma gång.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Ja fasen, nu när du säger det så ser det ju helt galet ut med de där orangea sakerna på sidorna.

    Var hittar jag vita såna enklast/snabbast/billigast?

    Edit: Tycker också att det ser lite fult ut när SAAB-märket fram på huven har bleknat bort, så jag tänkte kolla efter ett nytt sånt på samma gång.
    Har för mig att SAAB har de billigt.. Annars Speedparts.
    Grattis till en fin bil!
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    346
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  13. #13
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    5129
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Ja fasen, nu när du säger det så ser det ju helt galet ut med de där orangea sakerna på sidorna.

    Var hittar jag vita såna enklast/snabbast/billigast?

    Edit: Tycker också att det ser lite fult ut när SAAB-märket fram på huven har bleknat bort, så jag tänkte kolla efter ett nytt sånt på samma gång.
    Vita blinkers finns på SAAB, där är dom även billigast?

    De har även SAAB-emblem.
    Om du säger att du har årsmodell 98 så får du ett märke med saab-scania,
    säger du däremot 01 eller nyare så står det bara SAAB.
    Emblemet tas lättast bort med varmtvatten som spolas länge, kanske även
    lägga en blöt svamp ovanpå. Sedan börjar man pilla lite i kanten så
    lossnar det ganska lätt. Är någon som har använt fiskelina eller kniv,
    använder du kniv/skruvmejsel tänk då på att skydda lacken.
    Till mitt garage: Garaget

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Edit: Tycker också att det ser lite fult ut när SAAB-märket fram på huven har bleknat bort, så jag tänkte kolla efter ett nytt sånt på samma gång.
    Märket har inte bleknat bort utan slits ut, troligtvis pga. överanvändning av högtryckstvätt på märket. Emaljen i märket har helt enkelt nöts bort.

    Om du inte vill riskera liknande problem i framtiden kan du ju köpa de nya emblemen från 2000-> (tror jag), dessa skall tydligen inte gå att tvätta bort lika lätt. Dock ser dom ju inte lika dana ut.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    536
    Medlem#
    14235
    Sidoblinkers går även att få fatt på mekonomen också.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Tack så hemskt mycket till er alla för alla tips och råd! Vad skulle jag göra utan er?

    Ska ta svängen förbi Trollhättan och köpa både vita blinkers och SAAB-emblem (SAAB-SCANIA såklart ).

    Skall även be dem titta lite på mina bromsar. De "hackar" lite mystiskt när man bromsar i låga farter. Känns nästan som när ABS'en går igång på halt underlag. Några tips och råd från er i det fallet? Skivor och belägg är enligt förra ägaren bara ett år gamla, men det känns lite skumt som sagt. Bilen gick iaf genom besiktningen utan problem.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Volvoknegarn:\> Är det månne så att vi jobbar på samma ställe? Jag jobbar på monteringen på Torslanda.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Skall även be dem titta lite på mina bromsar. De "hackar" lite mystiskt när man bromsar i låga farter. Känns nästan som när ABS'en går igång på halt underlag. Några tips och råd från er i det fallet? Skivor och belägg är enligt förra ägaren bara ett år gamla, men det känns lite skumt som sagt. Bilen gick iaf genom besiktningen utan problem.
    Angående "hackande" bromsar kan du läsa mer här.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Tack LM! Det låter exakt som mitt problem det där. Får åka ner till SAAB-killarna och be dem ta sig en kik på givaren/givarna.

Liknande ämnen

  1. Min första Saab,lite frågor.
    Av molle73 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 20:23
  2. Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel
    Av lehegarat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 22:38
  3. Några frågor om F28 montage NG900
    Av lillen 761 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 08:54
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 22:54
  5. Är Saab novis, frågor ang. byte av topplockspackning.
    Av terkka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 09:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •