Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Varningslampan för airbagen lyser 9-5 -99

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: 9-5 -99, varningslampan för airbagen lyser

    Istället för 995 kan man ju göra en service. Då ingår väl felkodskontroll? När jag körde med service stöldlarm så påpekade verkstan att sirenen var trasig.
    Fredrik J

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Airbagen lyser

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    nä det funkar nog inget vidare att fuska.

    Det är ganska vanligt att SRS lampan kan tändas när bilens batteri börjar bli kass, inte helt ovanligt, de flesta Saabverkstäder brukar släcka lampan utan kostnad då.
    Min tändes för några år sedan. Jag bytte då motståndet som satt i kablaget till passagerarkrockkudden (den kudden är urkopplad) och sen dess har inte lampan lyst.
    Nolla någon felkod / släcka lampan manuellt behövde jag aldrig göra.

    /Anders

    Då har du som ett fåtal andra haft en jäkla tur.

    Personligen hade jag nog haft svårt att lita på att det funkade riktigt om lampan slocknat av sig själv, eftersom den normalt sett inte ska göra det utan det krävs Tech-2 för det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    28

    Re: Airbagen lyser

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    995kr för typ 2 minuters jobb?
    Det låter som sagt helt galet! "stefftech1" är du säker på att det bara var för att koppla in Tech-2 & läsa av felkoder, tar som sagt inte lång tid!

    Har du ingen annan verkstad i närheten att kolla med?

    ja det var bara för att läsa av och nolla den
    Allt löser sig det omöjliga tar bara lite längre tid :P

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    28

    Re: Airbagen lyser

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Brainy

    Min tändes för några år sedan. Jag bytte då motståndet som satt i kablaget till passagerarkrockkudden (den kudden är urkopplad) och sen dess har inte lampan lyst.
    Nolla någon felkod / släcka lampan manuellt behövde jag aldrig göra.

    /Anders

    nu har jag läst av den ock den sa att det var för mycket spänning i något motstånd har bara förar airbag så kan väl inte vara så svårt å byta det tycker jag.. dom nolla och det höll i nästan en vecka iaf :P


    Då har du som ett fåtal andra haft en jäkla tur.

    Personligen hade jag nog haft svårt att lita på att det funkade riktigt om lampan slocknat av sig själv, eftersom den normalt sett inte ska göra det utan det krävs Tech-2 för det.
    Allt löser sig det omöjliga tar bara lite längre tid :P

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    28

    Re: Airbagen lyser

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av hostarn

    Senast jag frågade så sa killen på SAAB att han var "tvungen" att fakturera en timmas jobb... 450 kronor eller vad det nu var. Verkar som att man måste ha tur och träffa på en trevlig meck på bra humör.
    Ja det är ju just sånna nötter som gör att man byter verkstad ju..
    Det påverkar ju inget, om de håller på med en service elelr dyl så tar det kanske max 5 minuter att gå ut och läsa och släcka felkoden, om man är riktigt långsam av sig.

    Hade de dragit till med ett rövarpris så hade ju iaf jag aldrig mer satt min fot på den verkstaden, allternativt att de gjort tjänsten för någon ynka hundring, ja då är ju chansen stor att jag är en glad och nöjd kund som lämnar bilen till den hjälpsamma verkstaden nästa gång det är dax för lite större jobb.

    Sen förstår jag att man inte kan göra gratisjobb hejvilt, men att fakturera 1000kr för att läsaut/släcka en felkod är fan galet åt andra hållet.
    De resterande 55 minuterna man har betaltat för, då borde man ju nästan kunna kräva att han gör nått under denna timmen då man betalt honom för det.

    jag betalar gärna 200 till 300 för det men 995 känns surt som bara den
    Allt löser sig det omöjliga tar bara lite längre tid :P

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    28

    Re: 9-5 -99, varningslampan för airbagen lyser

    nu är problemet löst det var kontaktrullen bakom ratten behövdes inte nollas efter utan släcktes dagen efter själv
    Allt löser sig det omöjliga tar bara lite längre tid :P

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Airbagen lyser

    Citat Ursprungligen postat av stefftech1
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Ja det är ju just sånna nötter som gör att man byter verkstad ju..
    Det påverkar ju inget, om de håller på med en service elelr dyl så tar det kanske max 5 minuter att gå ut och läsa och släcka felkoden, om man är riktigt långsam av sig.

    Hade de dragit till med ett rövarpris så hade ju iaf jag aldrig mer satt min fot på den verkstaden, allternativt att de gjort tjänsten för någon ynka hundring, ja då är ju chansen stor att jag är en glad och nöjd kund som lämnar bilen till den hjälpsamma verkstaden nästa gång det är dax för lite större jobb.

    Sen förstår jag att man inte kan göra gratisjobb hejvilt, men att fakturera 1000kr för att läsaut/släcka en felkod är fan galet åt andra hållet.
    De resterande 55 minuterna man har betaltat för, då borde man ju nästan kunna kräva att han gör nått under denna timmen då man betalt honom för det.

    jag betalar gärna 200 till 300 för det men 995 känns surt som bara den
    Forjavligt assa!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ABS varningslampan lyser OG9-3
    Av benny900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-12-10, 20:57
  2. HJÄLP!!!! Varningslampan för airbagen lyser!!!
    Av salem669 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 22:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •