Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Väjningsplikt mot gående överallt????

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Väjningsplikt mot gående överallt????

    http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhe ... d=6vamakyg

    Är detta ett skämt eller på riktigt? Ett led i att minska franska befolkningen? Om detta är på riktigt så börjar jag tro på allvar att Frankrike är ett mkt märkligt land, eller i alla fall ett där dumhet är ett krav för att bli politiker. Å andra sidan, det är det ju överallt kan man tro.
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhet.aspx?id=6vamakyg

    Är detta ett skämt eller på riktigt? Ett led i att minska franska befolkningen? Om detta är på riktigt så börjar jag tro på allvar att Frankrike är ett mkt märkligt land, eller i alla fall ett där dumhet är ett krav för att bli politiker. Å andra sidan, det är det ju överallt kan man tro.
    Detta är mycket intressant. Jag bor i Frankrike och skall kolla lite om detta kan vara sant, vilket jag i och för sig inte kan tänka mig. Men å andra sidan så är det ju som du säger, deras politiker är korkade även för att vara politiker. Jag hör av mig!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Fredrik J

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Naturligt_urval


    Det är inte ofta jag skrattar rakt ut av något jag läser, men för några sekunder sen hände det.
    Tack för att du gjorde min natt på jobbet ännu lite roligare!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Haha det låter som ett dåligt 1April skämt!

    Ser framför mig en en fet snobb tant med ful mode hatt som viftar nonchalant med handen medans hon går över vägen.
    Och sedan när hon blir påkörd så förstår hon faktiskt inte varför, det är ju lag på att vifta med handen och kunna gå över gatan. Måste sunt bondförnuft användas?
    Saablös dåre

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Vilken roll har en sådan lag för bilisterna i Frankrike ändå?
    Antar att efterlevnaden skulle bli lika "stor" som man respekterar parkeringsförbud i det landet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Jag har verifierat detta nu, jag kan bara inte fatta att det är sant. Det är fan det dummaste grodorna har gjort på länge. En annan ny trafikregel är att cyklister får köra mot rött (vid vissa märkta korsningar och bara om de tar höger). Herregud alltså. Gång på gång så gör de den ena dumma grejen efter den andra dessa fransmän.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vilken roll har en sådan lag för bilisterna i Frankrike ändå?
    Antar att efterlevnaden skulle bli lika "stor" som man respekterar parkeringsförbud i det landet.
    Mm, vi får se. Felparkering brukar kosta en hunka ungefär så jag använder aldrig parkeringsautomaterna. Däremot så parkar jag aldrig på handikapplats eller något sånt. Bötern för den nya regeln kommer nog vara mer. Sanktioner brukar ändå få fransmännen att lyda, kolla rökningsförbudslagen, den efterföljdes lika fort som i Svedala. I Spanien röker de fortfarande i resturanger och barer trots att de införde lagen samtidigt.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    135 euro står det i artikeln.

    Jag tror också att nonchalanta fotgängare kommer att gå rakt ut i vägen eftersom bilarna ändå "måste" stanna. Om det sedan går att stanna på den sträckan tänker de inte på. Så funkar det ju redan på övergångsställena i Svreige så varför skulle det inte bli så i Frankrike. Med skillnaden att tokerierna inte begränsas till vissa med skyltar och färg markerade områden. Givetvis kommer det att leda till fler olyckor, och att folk kör långsammare. Man måste ju vara beredd på att det hoppar ut en mupp och viftar med näven helt lagligt precis var som helst.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    135 euro står det i artikeln.

    Jag tror också att nonchalanta fotgängare kommer att gå rakt ut i vägen eftersom bilarna ändå "måste" stanna. Om det sedan går att stanna på den sträckan tänker de inte på. Så funkar det ju redan på övergångsställena i Svreige så varför skulle det inte bli så i Frankrike. Med skillnaden att tokerierna inte begränsas till vissa med skyltar och färg markerade områden. Givetvis kommer det att leda till fler olyckor, och att folk kör långsammare. Man måste ju vara beredd på att det hoppar ut en mupp och viftar med näven helt lagligt precis var som helst.
    Möjligt, men att sätta korkade fotgängare i livsfara i hopp om att folk saktar ner verkar oansvarigt som metod!?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    135 euro står det i artikeln.

    Jag tror också att nonchalanta fotgängare kommer att gå rakt ut i vägen eftersom bilarna ändå "måste" stanna. Om det sedan går att stanna på den sträckan tänker de inte på. Så funkar det ju redan på övergångsställena i Svreige så varför skulle det inte bli så i Frankrike. Med skillnaden att tokerierna inte begränsas till vissa med skyltar och färg markerade områden. Givetvis kommer det att leda till fler olyckor, och att folk kör långsammare. Man måste ju vara beredd på att det hoppar ut en mupp och viftar med näven helt lagligt precis var som helst.
    Möjligt, men att sätta korkade fotgängare i livsfara i hopp om att folk saktar ner verkar oansvarigt som metod!?
    Ja, jag har inte sagt något annat. Antalet olyckor med fotgängare och bilister inblandade kommer att öka exponentiellt, och blir man påkörd i 50 knyck spelar det ingen roll om man har gjort rätt eller fel, man blir svårt skadad i alla fall.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Ja, jag har inte sagt något annat. Antalet olyckor med fotgängare och bilister inblandade kommer att öka exponentiellt, ..
    Jag har läst flera gånger nu men jag fattar ändå inte: "exponentiellt" mot vad då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Var det inte så att när det infördes väjningsplikt vid Övergångställen i Sverige så ökade påkörningsolyckorna här? Läste det för nåt tag sedan. Detta är ju etter värre. Tänk Paris och det trafikaos som råder där - gångare har alltså laglig rätt att bara kila ut näven och stoppa en hel trafikled? Tjena.... Och vilka påkörningsolyckor bil/bil det kommer bli.... Tur jag inte reser och jobbar mkt i Frankrike längre, körde rätt många mil där förra året.
    MEDLEM 7032.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Väjningsplikt mot gående överallt????

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Var det inte så att när det infördes väjningsplikt vid Övergångställen i Sverige så ökade påkörningsolyckorna här? Läste det för nåt tag sedan. Detta är ju etter värre. Tänk Paris och det trafikaos som råder där - gångare har alltså laglig rätt att bara kila ut näven och stoppa en hel trafikled? Tjena.... Och vilka påkörningsolyckor bil/bil det kommer bli.... Tur jag inte reser och jobbar mkt i Frankrike längre, körde rätt många mil där förra året.
    Jag tror att enda chansen att undvika katastrofala följder är om franska fotgängare inser att billisterna inte kommer att väja för dem, och därmed är den nya regeln ingen att efterfölja om man värderar sitt liv...
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Liknande ämnen

  1. Honeycomb grill slut överallt?
    Av MaMa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-26, 04:28
  2. Dååligt gående saab 900 2.0T -96
    Av AlexBHauer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 16:43
  3. illa gående og 900 t8
    Av st16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 22:08
  4. Letat överallt efter kjolar! hjälp!
    Av Tamii i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 22:52
  5. olja överallt.....
    Av Wirf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •