Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 125

Ämne: Snökaos

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Snökaos

    Är det bara jag eller har folk missat att det snöar varje år?

    Snö = halt = använd huvudet när du kör

    Blir förvånad över antalet människor som glömmer bort hur man skall köra när det blir kallt!
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Snökaos

    Jo.. samma visa varje år, suck!

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Snökaos

    sen så är det ju olika väder mellan varje år.
    jag försvarar inget direkt men det är ju inte bara en liten snöby som dragit förbi, vi har nog iaf fått 20cm bara under dagen och det blåser i drivor osv, inte nått direkt höjdarväder att ta en runda i bilen i.

    Dessvärre är det nog inte min egna körförmåga jag är rädd för utan snarare dem som kör som om det vore sommarväglag ute, 2 meter från bakrutan och 150 på motorvägen..

    Att folk glömmer bort saker ser man ju bara när det börjar mörkna tidigare, då har folk tydligen glömt bort hur man använder hellyse, elelr iaf hur man stänger av det...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    raderat ur Snökaos

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    sen så är det ju olika väder mellan varje år.
    jag försvarar inget direkt men det är ju inte bara en liten snöby som dragit förbi, vi har nog iaf fått 20cm bara under dagen och det blåser i drivor osv, inte nått direkt höjdarväder att ta en runda i bilen i.
    Men saken är ju den att så fort det kommer snö så är det ju "snökaos" och att detta händer precis varenda år? Hade det hänt var 10,e år. Ok. Men inte när samma rubriker och oreda uppstår varje år. Om vägarna är helt ofarbara. Ok. Men då måste man ju ställa frågan om kommungubbar eller snöröjare enbart har korttidsminne så man glömt att Sverige har 4 årstider och något vitt och kallt tenderar att ramla från himlen vid minst en av årstiderna?

    Hur svenska människor kan vara så förvånad/överraskad/förfärad över att det snöar i Sverige på vintern övergår mitt förstånd? Räcker inte "hårddiskutrymmet" för den moderna människan till mer än att lagra senaste shoppinglistan för handväskor eller tiden man har för anusblekning eller bröstförstoring och så väljer man att sortera bort såna oväsentligheter som överlevnadsinstinkt och långtidsminne så man åtminstone i stort kommer ihåg vad det var för årstider under förra året eller vad är det frågan om?

    Där jag bor är det lika mycket Snö, blåst, drivbildning som i övriga Sverige och frekvensen bilar som råkar åka av vägen osv är fler än på sommaren. Men det talas aldrig om "kaos". Här pratar man om "vintern" istället och använder däck som funkar, kommunen gör så plogbilar nån gång ibland tar bort snön och så anpassar man sitt körsätt efter väglaget. Det snöade utav helvete i lördags t ex och jag var tvungen ut i väglaget fast det var illa. Och folk häromkring klarar att ta sig fram trots att det snöar våldsamt med snudd på obefintlig sikt och höga snövallar i vägbanan. Varför "chockskadas" inte folk av snön och hur gör man för att ta sig fram här när samma väglag råder och man använder samma sorts bilar och rimligen också förare?

    Eller också är det tidningarna som har lite att skriva om så man väljer ord som "kaos" "ryssvintern" någon "rasar" över något eller att folk är "chockskadade" över vintern osv fast det egentligen bara är så att folk faktiskt är lika van att det är vinter men att tidningarna tycker det är mer spännande att skriva om när södra Sverige råkar få snö snarare än när övriga Sverige får en normal vinter?

    Ja, inte vet jag. Märkligt tycker jag att det är i alla fall..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Snökaos

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    sen så är det ju olika väder mellan varje år.
    jag försvarar inget direkt men det är ju inte bara en liten snöby som dragit förbi, vi har nog iaf fått 20cm bara under dagen och det blåser i drivor osv, inte nått direkt höjdarväder att ta en runda i bilen i.
    Men saken är ju den att så fort det kommer snö så är det ju "snökaos" och att detta händer precis varenda år? Hade det hänt var 10,e år. Ok. Men inte när samma rubriker och oreda uppstår varje år. Om vägarna är helt ofarbara. Ok. Men då måste man ju ställa frågan om kommungubbar eller snöröjare enbart har korttidsminne så man glömt att Sverige har 4 årstider och något vitt och kallt tenderar att ramla från himlen vid minst en av årstiderna?

    Hur svenska människor kan vara så förvånad/överraskad/förfärad över att det snöar i Sverige på vintern övergår mitt förstånd? Räcker inte "hårddiskutrymmet" för den moderna människan till mer än att lagra senaste shoppinglistan för handväskor eller tiden man har för anusblekning eller bröstförstoring och så väljer man att sortera bort såna oväsentligheter som överlevnadsinstinkt och långtidsminne så man åtminstone i stort kommer ihåg vad det var för årstider under förra året eller vad är det frågan om?

    Där jag bor är det lika mycket Snö, blåst, drivbildning som i övriga Sverige och frekvensen bilar som råkar åka av vägen osv är fler än på sommaren. Men det talas aldrig om "kaos". Här pratar man om "vintern" istället och använder däck som funkar, kommunen gör så plogbilar nån gång ibland tar bort snön och så anpassar man sitt körsätt efter väglaget. Det snöade utav helvete i lördags t ex och jag var tvungen ut i väglaget fast det var illa. Och folk häromkring klarar att ta sig fram trots att det snöar våldsamt med snudd på obefintlig sikt och höga snövallar i vägbanan. Varför "chockskadas" inte folk av snön och hur gör man för att ta sig fram här när samma väglag råder och man använder samma sorts bilar och rimligen också förare?

    Eller också är det tidningarna som har lite att skriva om så man väljer ord som "kaos" "ryssvintern" någon "rasar" över något eller att folk är "chockskadade" över vintern osv fast det egentligen bara är så att folk faktiskt är lika van att det är vinter men att tidningarna tycker det är mer spännande att skriva om när södra Sverige råkar få snö snarare än när övriga Sverige får en normal vinter?

    Ja, inte vet jag. Märkligt tycker jag att det är i alla fall..

    Det är helt rätt det du säger.

    Vill även tillägga att ja likaså förvånas över att folk ens har samvete att ge sig ut på vägarna med i bästa fall "fräsha" sommardäck om inte annat. En bekant fick senast i Fredags en avhyvling av mig sedan han åkt från Tierp till mig i Gävle med slitna sommardäck trots att den milda temepraturen följt av kraftig vind och snöfall gjorde vägbanorna hala som en hockeyplan! Man för för all del hoppas att dom som åker med sommardäck enbart skadar sig själva. Vet inte hur ja skulle reagera om det inkommer ett samtal om att en familjemedlem ligger på sjukhus efter en trafikolycka och det visar sig att någon har haft sommardäck på bilen under dessa omständigheter.

    Ja värderar mitt liv och mina medtraffikanter tillräckligt högt för att montera vinterdäck redan i Oktober samt planera min körning och hastighet efter vädret.

    Och det som är mest skrämmande oavsett vart i landet man bor är att det finns folk som resonerar så idiotiskt så man blir rädd av blotta tanken på att det är högst möligt att man möter en av dessa efter vägarna.
    Nä, som 25-åring med framtisplaner är säkerheten en självklarhet.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Snökaos

    är det vinterväglag bör man ha däck därefter. Bor själv i Stockholmstrakten och kört bil i dryga 40+ år. Min erfarenhet är att runt Storstaden är det vinterväglag max 5 dagar på året - varför då köra på dubbar? De dagar det är snorhalt ställer man sonika bilen. Fungerar hur bra som helst. Med Saaben kommer man fram hur lätt som helst även med sommardäck
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Snökaos

    Citat Ursprungligen postat av csan
    är det vinterväglag bör man ha däck därefter. Bor själv i Stockholmstrakten och kört bil i dryga 40+ år. Min erfarenhet är att runt Storstaden är det vinterväglag max 5 dagar på året - varför då köra på dubbar? De dagar det är snorhalt ställer man sonika bilen. Fungerar hur bra som helst. Med Saaben kommer man fram hur lätt som helst även med sommardäck
    Fast senaste två åren så har det vart betydligt mer än 5 dagar vinterväglag

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Snökaos

    Citat Ursprungligen postat av EXD

    Fast senaste två åren så har det vart betydligt mer än 5 dagar vinterväglag
    blablabla
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Snökaos

    Något jag reagerade på när jag var ute och körde i ovädret i lördags som bl.a. resulterade i trafikomledning för att e18 stängdes av var avstånden.

    Folk saktar ner och kör 60-70 på 120-väg för att det är dåligt väglag, och sen ligger dom och trycker en billängd bakom framförvarande bil
    Var inte problemet att det var dåligt grepp???
    Hur f*n tänker folk?
    Jag bröt mig ur kön och låg i vänsterfil så jag slapp ha någon i röven.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Snökaos

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av csan
    är det vinterväglag bör man ha däck därefter. Bor själv i Stockholmstrakten och kört bil i dryga 40+ år. Min erfarenhet är att runt Storstaden är det vinterväglag max 5 dagar på året - varför då köra på dubbar? De dagar det är snorhalt ställer man sonika bilen. Fungerar hur bra som helst. Med Saaben kommer man fram hur lätt som helst även med sommardäck
    Fast senaste två åren så har det vart betydligt mer än 5 dagar vinterväglag
    Fem dagar passerades väl i början av förra veckan typ...
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Snökaos

    För två år sen höll jag med csan fullt ut, och störde mig på alla med dubbdäck som körde sönder vägarna runt Götet i flera månader med torr eller blöt asfalt. Förra vinterns 3 månaders is-helvete fick mig ändra uppfattning, och nu i November med svinvinter redan och ishalka i precis hela stan utom på motorvägen genom stan är det fan i mig inte smart ha sommardäck i Göteborg, eller ens Dubbfritt. Det är dubbat som gäller, allt annat är livsfarligt.... Hoppas våra politiker fattar detta också, Dubbdäcksföbudet är ju på gång utökas inför nästa vinter. Man undrar om dom får betalt av plåtverkstäderna i Göteborg för att införa såna lagar?
    MEDLEM 7032.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Snökaos

    Det vanliga problemet i mina trakter har ju, fram till för ett par år sedan, snarast varit en temperatur runt noll och underkylt regn vilket orsakat glashala och förrädiska vägar. På 90-talet hade jag arbetskamrater uppväxta i Norrland som utan omsvep medgav att väglaget är resor värre här nere, trots avsaknad av snö.

    Från i fjol har vi en helt annan situation. Efter att endast sporadiskt haft snö de senaste 15-20 åren fick vi en av de snörikaste vintrarna i mannaminne. Denna säsong har startat långt värre ändå. Innan december månad har vi redan fått dryga halvmetern i Uddevalla.

    Tyvärr har nog alla snöfattiga vintrar gjort att kommuner och Vägverket sett en möjlighet att snåla in på plogbilar. Det är nämligen frapperande få sådana man ser i trafiken, trots "snökanon".

    Ytterligare en faktor som bidrar till bekymmer är alla lastbilar, inte sällan utländska, som kör omkring på undermåliga däck och blir stående överallt och blockerar.

    Hur är det med tågtrafiken i Norrland, fungerar den skapligt även vintertid?

    /Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Snökaos

    Eftersom tråden redan har gått lite OT så känner jag att det är okej att även för mig gå lite OT.

    Ja, höst, blöta löv. Vinter, snö, is, halka.
    De allra flesta på det här forumet vet hur dumt folk kan bete sig i trafiken, inte minst när det är vinter, och halt ute.
    Men hur är det egentligen med tåg- och busstrafiken? Då syftar jag mest på hur det är i Stockholm, eftersom det är där jag bor.
    Som många säkert kommer ihåg så var det mycket snö förra året, snökaos så klart...
    Som vanligt så blev tågen försenade med inte bara några minuter, utan gärna en halvtimme eller två. Bussar stod stilla för att de inte kunde ta sig upp för backarna eller så sladdade de in i något och hade sönder bussen så den inte kunde fortsätta färden.
    Årets vinter har inte varat länge, men jag har redan fått erfara den fruktansvärt dåliga lokaltrafiken i Stockholm.
    Jag kör bil i princip överallt, till jobbet, till kompisar, till affären, med undantag om jag ska till den lilla dyra butiken som det tar fem minuter att gå till.
    Varför?
    För det första är det väldigt bekvämt, för det andra så mekas det mycket med bilar när jag är med mina kompisar och för det tredje så är det svårt att åka kommunalt.
    "Men du bor ju i Stockholm, ni har ju tunnelbana som går överallt."
    Nä, riktigt så är det ju inte, i kommunen där jag bor finns inte en endaste tunnelbanestation.
    Men för att fortsätta berätta om min upplevelse.
    Jag skulle hem till en kompis för att umgås lite på det svenska viset, men alkohol.
    Självklart tar jag ju då inte bilen, utan kollar upp när bussen går.
    På SL:s hemsida står det att det kan vara förseningar i busstrafiken pga halka.
    Det är ju ingen idé att chansa på att bussen är sen, utan jag traskar ner till bussen och på väg dit skickar jag en SMS-biljett för 30 kronor eftersom jag inte äger något busskort.
    Väl nere vid hållplatsen sätter jag mig och väntar.
    Fem minuter går, ingen buss.
    Tio minuter går, ingen buss.
    15 minuter går, ingen buss.
    Efter 20 minuter bestämmer jag mig för att gå de 25 minuterna istället.
    Jag hade själv kört samma sträcka som bussen tar bara ett par timmar tidigare, och visst låg det snö på marken, men jag hade i alla fall inga problem med att ta mig fram.
    Vad är det egentligen som gör det så förbaskat svårt att framföra en buss på vintern?
    Är bussarna så dåligt utrustade att de inte klarar av svensk vinterväglag? I sådana fall, varför?
    Vi har ju, om jag inte missminner mig, haft vinter i Sverige förut. Kan man inte då ta lärdom av sina misstag och försöka rätta till dem till nästa vinter?
    SL:s princip verkar vara att gå ut i tidningarna och erkänna sina misstag och be om ursäkt för alla förseningar, betala sina böter och lova att "nästa år kommer det bli bättre, för nu ska vi sätta in en snögeneral."

    Alla gör misstag och tabbar, men att år efter år göra samma misstag utan att rätta till dem är bara fel, särskilt som resenärerna betalar för en tjänst som inte håller måttet, och dessutom kan de få stå och frysa väldigt länge.
    Skäms SL, Connex eller vilka det nu är som har hand om Stockholms lokaltrafik, och tack för att jag fick betala 30 kronor för att stå utomhus i 20 minuter och sen ta en promenad.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Snökaos

    Håller med Travis. Det är skrattretande att inte det skall kunna funka som det är tänkt. Tyvärr så är nog problemet omfattande i nedre delen av Sverige.

    Här i Gävleborg upplever jag nog tågtrafiken som största bekymmret, och det är omfattande över hela landet.

    Det jag inte kan begripa är varför man inte kunnat utveckla järnvägen mer säkert än man gjort, vi har haft järnväg sedan 1856, dock bara mellan två städer och jag vet inte hur länge vi har haft växelsystem som enligt en intern källa på banverket är den största boven till alla problem under vintern just växelsystemen. För ett par år sedan så kom en grupp inom banverket på en ack så simpel lösning till beskrivandet, dvs en eluppvärmd slinga. Men det var tydligen för dyrt att installera. Vad som anses som en relevant kostnad för banverket för att få nätet att fungera vet jag inte, men det känns iallafall en aning ironiskt att vi fortfarande efter alla år med vintrar fortfarande har samma problem varje år med tågnätet.

    Man ser alla vänner som pendlar med "upptåget" Gävle - Upplands väsby - Gävle i veckorna som mer känner sig ärad av att komma fram i tid när temperaturen sjunkit under -5 grader.


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Snökaos

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Håller med Travis. Det är skrattretande att inte det skall kunna funka som det är tänkt. Tyvärr så är nog problemet omfattande i nedre delen av Sverige.

    Här i Gävleborg upplever jag nog tågtrafiken som största bekymmret, och det är omfattande över hela landet.

    Det jag inte kan begripa är varför man inte kunnat utveckla järnvägen mer säkert än man gjort, vi har haft järnväg sedan 1856, dock bara mellan två städer och jag vet inte hur länge vi har haft växelsystem som enligt en intern källa på banverket är den största boven till alla problem under vintern just växelsystemen. För ett par år sedan så kom en grupp inom banverket på en ack så simpel lösning till beskrivandet, dvs en eluppvärmd slinga. Men det var tydligen för dyrt att installera. Vad som anses som en relevant kostnad för banverket för att få nätet att fungera vet jag inte, men det känns iallafall en aning ironiskt att vi fortfarande efter alla år med vintrar fortfarande har samma problem varje år med tågnätet.

    Man ser alla vänner som pendlar med "upptåget" Gävle - Upplands väsby - Gävle i veckorna som mer känner sig ärad av att komma fram i tid när temperaturen sjunkit under -5 grader.


    MVH J
    Elslingor i växlarna har de enligt uppgift haft längre än så vid centralen i Stockholm MEN; när ett riktigt snökaos faktiskt dök upp i verkligheten 2006/2007 skulle dessa aktiveras manuellt. Då glömde gubben som skulle trycka på knappen just detta: allt frös fast och alla tåg som skulle passera Stockholm fastnade.
    Helt sjukt att banverket inte hört talas om automatiska system på 2000-talet.
    Men det är klart, det hade de ju inte 1856. Varför prova att tänka i nya banor?
    Utan Saab

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Snökaos

    Åker också buss in till tätorten när jag det ska bli besök på puben och slås alltid över hur obekvämt det är med buss. Det vibbrerar och tjuter. Man får hålla i sig konstant för att inte ramla omkull.
    I trollhättan är dessutom busstrafiken kraftigt överdimensionerad. Visst, när alla ska till jobbet är bussarna hyfsat fulla men sen snurrar dom runt i stan hela dagen med enstaka passagerare.
    Fredrik J

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: Snökaos

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Helt sjukt att banverket inte hört talas om automatiska system på 2000-talet.
    Men det är klart, det hade de ju inte 1856. Varför prova att tänka i nya banor?
    Handlar om pengar. Det är regeringen som inte vill satsa en krona på järnvägen (Spelar ingen roll vilken regering som sitter, båda göra lika mycket åt järnvägen).
    Saab 9-3 SC -08

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Snökaos

    Tågtrafiken är ju löjeväckande. Det transportmedel som jag tycker borde ha minst problem har alltid mest. Bussar, flygplan och bilar går utan problem men så fort det är under -10 och snöar lite så är det fullständig katastrof med tåget. Uselt.

    Regeringarna satsar ju ändå en del på järnvägen men ett problem här är väl att det måste öronmärkas pengar för att få det ska bli nått av.

    Vad gällande dåligt före och det Turbomupp säger om förrädiska vägar. Underkylt regn måste väl vara lika halt i Malmö som i Haparanda? Det som gäller vid förrädiska väglag är ju dels att man gör någonting åt saken. Är det kallt ute så hjälper inte salt. Då måste man sanda. Är det istället bara någon minus och snorhalt så kanske det är befogat att salta även om jag i grund och botten är emot salt. Är det snö på vägen så måste man ploga bort snön för djup snö och snömådd är också "halt". Svårare är det inte. Det går inte (som kommunpolitiker) att handlingsförlamat titta på och säga "oj då, vad gör vi nu?". Som jag sa innan, det är ju samma kaos varje år. Varför lär man sig inte från tidigare vintrar att det blir så här?

    Ett annat problem tror jag just är de (som Csan tex) som säger "äääh. Det funkar lika bra med sommardäck". Blir det fel före så det blir halt och alla far och sladdar runt och spinner i varje korsning med sina "fina" sommardäck eller dubbfria däck, ja då poleras ytan och det blir hur halt som helst. Det man har att hoppas på är att en och annan faktiskt har dubbdäck så att ytan ruggas upp så att även andra får fäste.

    Om alla skulle fara och spinna runt på slitna sommardäck (som det väl blir om politikerna får igenom dubbförbud i hela Sverige som det verkar strävas efter) så kommer det ju att bli lika jävligt här som man kan se på filmsnuttar på t ex Youtube (oftast från USA) där bilar okontrollerat glider nedför backar, upp på trottoarer, krockar osv. Det som behövs är lite underkylt regn/is och ett stort gäng tomtar som åker runt med dubbfria däck och polerar upp vägytan till rena skridskobanorna.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Snökaos

    Jag tycker de flesta gör en tankevurpa när de förväntar sig samma, eller nästan samma framkomlighet på vintern som på sommaren.

    Det finns absolut mycket många kan göra för att bättra på framkomligheten. SJ kan till exempel på ett seriöst sätt underhålla sina tåg och inte som de gjort inför bolagiseringen skjuta på allt för att få finare siffror. Nu straffar det beteendet sig!

    För att ta ett tydligt exempel. Det var nyligen en motorväg som blev avstängd på grund av en olycka med tankbilar(ar?) inblandad. Då måste man naturligtvis stänga av vägen och tömma bilarna på innehåll innan man kan bogsera bort dem. Detta tar naturilgtvis många timmar och som vanligt var det många arga bilister som klagade på dålig information, det var dåligt skött, det var dålig samordning och jag vet inte allt de klagade på.
    DÅ läste jag en väldigt bra kommentar från någon myndighetsperson. Han sa något i stil men att om man ger sig ut på vägarna i sämsta möjliga väglag måste man se till att ha ordentligt med extrakläder och mat med sig, för man MÅSTE TA LITE EGET ANSVAR!!! Så rätt har han, enligt mig!

    Man kan helt enkelt inte bli förvånad om det vid sämsta möjliga väder BLIR långa förseningar är kontentan. Det är inte önskvärt, men heller inte förvånande så var och en bör förbereda sig på ett scenario där framkomligheten blir begränsad eller till och med stoppas helt tillfälligt.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •