Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

  1. #1
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Tjo, tänkte dra ett långskott och fråga här om någon sitter på bra info om funktion och felsökning på EZK-systemet som sitter i 900 2,1i 16v 92-93.

    Har nu ett antal gånger lyft över en fullt kry motor med tillhörande perfekt fungerande mototstyrning från donatorbil till 99:a kaross och har alla gångerna fått det här j**ligt irriterande snabba blinkandet i motorlampan från EZK-systemtet direkt man startar maskineriet. Startar och går helt felfritt för övrigt, men vem vill börja koppla lös trådar för att få motorlampa att slockna?

    Provat byta boxar(0 227 400 195) fram och tillbaks för att försäkra mej om att det inte är ECU-problem utan framgång.
    När jag dock klämmer i en lite äldre box (0 227 400 150) går motorn exakt lika bra men utan CEL-fladder. Detta inbillar jag mej beror på att de äldre boxarna antingen inte aktiverade CEL-utgången för den typen av fel(?) jag har eller att de är mer förlåtande för om det är t.ex störningar av något slag som orsakar detta.....

    Har letat fel och gått igenom allt ett flertal gånger utan att hitta något fel. Varit på SAAB och letat i gamla pärmar utan resultat, till och med lånat med ISAT hem och kollat utan några som helst fel?

    Jag anser mej själv vara så påss bra på bilel så jag vågar till 98% säga att ingen felkoppling är anledningen, sånär som på att vissa funktioner i LH-systemet(2.4.2) inte är inkopplade...
    (ACC-funktioner, hastighetssignal och sådana saker...)

    Har för mej att jag läste någonstans att det enda som aktiverar CEL-utgången på EZK är att knacksensorsignalen är utebliven eller felaktig, belastningssignalen utebliven eller felaktig samt ECU-fel, någon som har kommentar om det?

    Följdfråga 1:
    Nån som har koll på vilka värden som läggs ihop av LH-systemet för att resultera i belastningssignalen till EZK? Tänkte på om ACC och hastighet påverkar vilket i så fall kunde vara boven...?

    Följdfråga 2:
    Någon som har någon typ av verkstadshandbok (förutom 3:2 Elektriskt system, delscheman, funktion och felsökning, för den har jag redan köpt...) eller övrig dokumentation på just tändsystemet EZK??


    Så, kom igen och brainstorm(a) nu, blir tokig om jag inte får reda på vad jag gör för fel, evigt tacksam för all hjälp jag kan få med detta...

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Så, kom igen och brainstorm(a) nu, blir tokig om jag inte får reda på vad jag gör för fel, evigt tacksam för all hjälp jag kan få med detta...
    Uppar min egen lite för att öka chansen att få en kommentar....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Lastsignalen ska om jag inte minns fel bero på luftmassamätaren och spjällägesgivaren. Får LH-boxen ingen hastighetssingal nu?

    Har du räknat blinken?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Har du räknat blinken?
    Antog att det skulle misstolkas eller ännu värre, fattas vetskap om det här systemet... När de inte ens på SAAB kan?

    Blinkningarna är inga "felkoder" som det LH kan ge ifrån sig utan EZK's sätt att kalla på uppmärksamhet genom att blinka med lampan fort-fort-fort för att man ska kunna skilja på om det är LH eller EZK som upptäckt fel....

    Nej, hastighetssignal finnes ej, då 900:ans instrumenthus inte flyttats med till 99:an...

    Ingen annan?

    / Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Står lite här, om det hjälper dig: http://townsendimports.com/Web/engin...stems_docs.htm

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Citat Ursprungligen postat av yellow car
    Står lite här, om det hjälper dig: http://townsendimports.com/Web/engin...stems_docs.htm
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Har du räknat blinken?
    Antog att det skulle misstolkas eller ännu värre, fattas vetskap om det här systemet... När de inte ens på SAAB kan?

    Blinkningarna är inga "felkoder" som det LH kan ge ifrån sig utan EZK's sätt att kalla på uppmärksamhet genom att blinka med lampan fort-fort-fort för att man ska kunna skilja på om det är LH eller EZK som upptäckt fel....
    Sorry, tänkte på Volvos EZK.

    Motorn togs komplett med alla givare och kabelstammar? Både LH och EZK vill ha signal från spjällägesgivaren. Det har inte hänt nått där?

    EZ-102K som sitter på nån Volvo kan bara spotta ur sig i princip 3 felkoder. EZ-100K som det väl var som Saab använde? Borde ju rimligtvis inte kunna spotta ur sig mer. Det är som du skrev, ECU-fel, knacksensor och lastsignal.

    Min gissning är att den surar för att hastighetssignalen saknas och att lastsignalen då inte blir korrekt. Men det är bara en gissning.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Jag tror också att hastighetssignalen kan vara boven men har inga belägg för teorin

    Tänker mest på att Trionic behöver signalen för att adaptionen ska fungera 100%.

    Även jag förutsätter att LH + EZK är plockade från samma bil
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Motorn togs komplett med alla givare och kabelstammar?
    Japp!

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Både LH och EZK vill ha signal från spjällägesgivaren. Det har inte hänt nått där?
    Det har jag också kollat närmare på och enligt scheman i SAAB verkstadsbok (3:2 Elektriskt system, delscheman, funktion och felsökning) är spjällägesgivaren endast kopplad till LH, i.o.m att de är 2.4.2 har den ju potentiometer istället för växlande kontakt som i äldre diton...

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Min gissning är att den surar för att hastighetssignalen saknas och att lastsignalen då inte blir korrekt. Men det är bara en gissning.
    Är beredd att köpa detta, då jag själv funderat i de banorna, MEN, är det inte så att hastighetssignalen som används är 0V vid stillastående och sedan linjärt upp till 6V över typ 70 eller 90km/h?
    Det borde väl innebära att så länge man står still (på tomgång) finns inget problem?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Jag tror också att hastighetssignalen kan vara boven men har inga belägg för teorin

    Tänker mest på att Trionic behöver signalen för att adaptionen ska fungera 100%.

    Även jag förutsätter att LH + EZK är plockade från samma bil
    Taget från samma bil, absolut! Och funkade felfritt i donatorbilen innan slakten!

    Får läsa på lite om hastighetssignalen vs. belastningssignalen i "LH 2.4.(x)-boken" jag investerade i på SAABfestivalen i somras då....

    Tack så mycket för spekulationerna hittills, jag återkommer!

    / Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Tjena!

    Igår spenderade jag ett antal timmar på att leta fel på mitt spökande EZK-system...
    Rapport enligt följande:

    LH 2.4.2 - Koppla in hastighetsgivare, klart, INGEN SKILLNAD!
    LH 2.4.2 - Gå igenom kablage, klart, kopplat in ALLT, inkl. "shiftup", ACC manöver & ACC relä. INGEN SKILLNAD!
    LH 2.4.2 - Dragit felkoder, INGA FUNNA FEL.

    EZK - Mätt upp knacksensor med tillhörande kablage, INGET FEL.
    EZK - Mätt upp vevaxelgivare med tillhörande kablage, INGET FEL.
    EZK - Gå igenom kablage, klart, allt inkopplat, INGET FEL.

    LH 2.4.2 & EZK - Ohmmätt ledning för belastningssignal från LH till EZK, INGET FEL.

    Det enda som för mej är ett litet frågetecken är attt jag upptäckte igår att PIN 28 på LH(2.4.2) är stiftad och har en tråd ansluten till handsken som jag tydligen klippt?


    28 Är väl ingång på LH från DI/APC / DI om spikningsberikning, och så vitt jag vet har väl aldrig en og900 funnits med antingen eller?

    Har de valt att mata den ingången md 12V eller 0V hela tiden? SKa den kanske ihop med EZK's pin 15 trots att det inte finns med nåt om pin 28 nånstans i 900-verkstadsböckerna?

    Börjar bli riktigt irriterad på det här nu, det finns verkligen INGET FEL men ändå blinkar lamp-he**etet....


    Det enda ljuset i tunneln som finnns nu är om jag får tag i en "testbox 83 94 058"
    som tydligen ska vara någon enkel diagnosutrustning till just EZK.
    Jag har konstaterat att de snabba blinkningar i tändningens motorlampa kanske är just felkoden(erna). Problemet ar bara att det blinkar så förbaskat fort så det är omöjligt att räkna av dom.

    Någon elektronikkunnig? Jag är inte speciellt haj på det iaf, tänkte om man på något enkelt sätt kunde bygga sej en krets som "översätter" blinkningarna, typ repeterar fast långsamt....

    Samma gäller med den här PIN 15 på EZK som enligt alla forum skall vara spik-utgång. Spelar ingen roll hur jag gör med dioden(erna) så glönar det i den jämt, provat några olika förkopplingsmotstånd och olika diodfärger utan att få en enda reaktion när man typ knackar för hand.... (Mäter man signalen direkt från knacksensorn så får man signal som sagt var...)


    Jaja, det var uppdateringen det, hjälp mej att fundera och dela med er av spekulationer!

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    28 Är väl ingång på LH från DI/APC / DI om spikningsberikning, och så vitt jag vet har väl aldrig en og900 funnits med antingen eller?

    Har de valt att mata den ingången md 12V eller 0V hela tiden? SKa den kanske ihop med EZK's pin 15 trots att det inte finns med nåt om pin 28 nånstans i 900-verkstadsböckerna?
    Jag tror du är på rätt spår här.
    Har ett minne av att "sena" LH versioner får knackinfo från EZK
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    28 Är väl ingång på LH från DI/APC / DI om spikningsberikning, och så vitt jag vet har väl aldrig en og900 funnits med antingen eller?

    Har de valt att mata den ingången md 12V eller 0V hela tiden? SKa den kanske ihop med EZK's pin 15 trots att det inte finns med nåt om pin 28 nånstans i 900-verkstadsböckerna?
    Jag tror du är på rätt spår här.
    Har ett minne av att "sena" LH versioner får knackinfo från EZK
    Nån mer som vågar kommentera?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero

    Jag tror du är på rätt spår här.
    Har ett minne av att "sena" LH versioner får knackinfo från EZK
    Nån mer som vågar kommentera?

    Någon?

    Kommuniserar EZK (BOSCH nr -195) med LH 2.4.2(BOSCH nr -944) via pin 15(EZK) och känner av om detta inte är inkopplat? (Som det är nu.....)

    Vet inte riktigt om jag vågar prova...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Inga tips men lite frågor. Det är bara när motorn är igång som CE blinkar? Har du testat att köra med bilen eller bara stått på tomgång? Hur bar du dej åt när du läste ut felkoder ur LH? Sladd och knapp eller ISAT?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det är bara när motorn är igång som CE blinkar?
    Japp, börjar blinka på en gång den snurrar igång för egen maskin....

    Har du testat att köra med bilen eller bara stått på tomgång?
    Bara tomgång än så länge, dels för att den inte är riktigt körbar ännu och för att samma sak inträffade på föregående ombyggnation och den kördes med blinkande lampa vid flera tillfällen under tiden jag letade fel....

    Hur bar du dej åt när du läste ut felkoder ur LH? Sladd och knapp eller ISAT?
    Både och.... Inga fel.


    Det enda jag kan komma på i nuläget är om ovan nämnda knack-signal ska med in i LH och när den saknas orsakar det belastningssignal-fel?

    Annars är väl bara att få kärran på hjul, ut och åka lite och se om några felkoder dyker upp i LH som kan påverka belastningssignalen......

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Har troligen ett schema för 9000 i gömmorna där det borde framgå hur det är med anslutningarna men jag kommer inte åt det nu.

    Hur är det med jordningar då ?
    Kan ju vara lite känsligt med signaljord/referensjord/kraftjord
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Har troligen ett schema för 9000 i gömmorna där det borde framgå hur det är med anslutningarna men jag kommer inte åt det nu.
    Tror 9000 med LH 2.4.2 har DI, men kanske finns modeller med EZK också....

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Hur är det med jordningar då ?
    Kan ju vara lite känsligt med signaljord/referensjord/kraftjord
    Har tänkt på det jag också, men signaljorden går ut till G7 på topplocket som den ska, kraftjorden är dragen direkt i plåten (chassit).

    Ska man prova jorda ner kraften i toppen också kanske? Inte provat det....


    Tack så mycket för att ni engagerar er killar!!

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: Hjälp med teorier om EZK tändning!? (B212i)

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Har troligen ett schema för 9000 i gömmorna där det borde framgå hur det är med anslutningarna men jag kommer inte åt det nu.

    Hur är det med jordningar då ?
    Kan ju vara lite känsligt med signaljord/referensjord/kraftjord

    Hallå igen, nu har jag mer eller mindre gett upp ändå...

    Gått igenom även jordpunkterna nu och den enda som inte överensstämmer med originalmonterat är kraftjorden till tändmodulen, provade dock att skarva tråd till diverse andra jordpunkter (topplock, kylarbalk & direkt på batteri) utan någon skillnad!

    Någon som fått någon uppenbarelse ang. detta i julhelgen?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. 9-5 -98 Ingen tändning. Stendöd! Hjälp!
    Av VSJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 23:49
  2. Teorier om skadad TD04HL-15T
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-10-21, 17:13
  3. Nissan 350z - VQ35DE - Tändning / ÖDL (TDC) HJÄLP!!
    Av WELiN i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 09:48
  4. de ökenda motorproblemet på saabs t7 motorer teorier ?
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 23:48
  5. Några teorier eller gissnar om min 402m tid?
    Av 9-3 Mike i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •