Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Klurigt problem handbroms 9000 -97

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741

    Klurigt problem handbroms 9000 -97

    Jahopp!

    Jag besiktade bilen för en tid sedan och hade noll handbroms vr.
    En tid innan besiktningwn bytte jag skivor och justerade handbromsen efter konstens alla regler. DVS kollade avståndet mellan handbromsens "hävarm" och mätte med bladmått upp spelet till ca 0,8 mm och justerade handbromsen via insexskruven och allt fungerade perfekr.

    Efter besiktningen åkte jag hem och gjorde om procedurwn, kollade spelet och fick skruva in justerskruvwn lite efter detta fungerade handbromsen perfekt, kunde inte rubba däcket när bromsen var åtdragen och däcket rullade fint när bromsen var släppr.
    På ombesiktningen några dagar senare hade jag återigen noll broms på handbromsen.

    Idag lyfte jag bilen igen och hade noll broms när handbromsen var åtdragen precis som på besiktningen.

    Gjorde om hela proceduren och upptäckte att allt fungerade bra en stund men det är precis som om handbromswn "släpper" det fungerar några gånger men efter att ha provat allt några gånger så "tappar" handbromsen justeringen.

    Jag plockade isär allt och tog bort skivan, gjorde rent allt , vred justerskruven så långt det gick åt båda hållen, bytte fjädern till h-bromsen, smörjde upp "armen", polerade de två 7mm insexskruvarna (vad de nu heter) och satte ihop allt igen.
    Därefter kollade jag spelet på "hamdbromsarmen" det var ca 1mm.
    Veed skruven tills jag inte kunde rubba skivan, sen vrad tillbaka och drog i h-bromsen. Då satt skivan stenhårt och jag kunde inte vrida runt skivan inte ens med ett långt skaft som jag satte mellan hjulbultarna gick det.
    Men efter att ha dragit åt bromsen 3-4 gänger så försvann verkan helt.

    det är precis som om den lilla insexskruven skruvar upp av någon liten tomtefan där inne i oket!

    Jag blev förbannad och rev allt igen, när jag monterade ihop skiten igen upptäckte jag att skivan var sned, inte mycket men tillräckligt för att jag kunde se det när jag snurrade skivan. kan det vara orsaken till att bromsen "tappar" sin ursprungliga inställning?
    Jag behöver hjälp, vet inte vad jag ska göra för att få till det!

    Jag är för övrigy trött och lite onykter after att ha hällt upp några groggar:-) och ber om överseende med aventuella stavfel och en såg jag nu ganska lång novell!

    med hopp om hjälp!!

    //C

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Klurigt problem handbroms 9k - 97

    De är oket de är fel på.
    Vanligt att de blir strul med de på 9000.
    De går att renovera eller kolla om man kan köpa ett utbytes ok.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Klurigt problem handbroms 9k - 97

    Byt ok. Det finns en självjustering inne i oket som är totalslut.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741

    Re: Klurigt problem handbroms 9k - 97

    Jag misstänkte det, bara att leta på ett nytt!
    Tack för era svar.

    //C

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Klurigt problem handbroms 9k - 97

    Har haft ett liknade fel på min 9000. Men det var inte oket det var fel på utan själva handbroms spaken. Man kan säga att vajrarna går runt i en halvmåne upp till fästet där du justerar dom inne. Den halvmånen är bara två plåtar som är punktsvetsade i hopa. På min hade punktsvetsarna släppt. O när man justerade bromsarna på oket vart det kanon för stunden, men efter ett par åtdragningar så kröp ju vajrarna ned i mellan plåt halvorna o så var där ingen broms igen. Tog ett bra tag innan jag hittade det felet. Trodde med det var oken det var något fel på. O det kan det ju så klart vara! Men kolla handbroms spaken!
    Mvh
    Roger
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741

    Re: Klurigt problem handbroms 9k - 97

    Ahh, det måste jag kolla upp!
    Tack för tipset.
    //C

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741

    Re: Klurigt problem handbroms 9k - 97

    Kollade upp vxlspaken men de två plåtarna satt fint ihop.
    Tog bort däcket igen och sprutade in 5-56 i hålet för justermuttern, tänkte att jag får ju ändå byta ok så det kan ju inte skada. Vred därefter justerskruven så långt det gick åt båda hållen och helt plötsligt kändes det annorlunda när jag skruvade på den justerade in h-bromsen och helt plötsligt så fungerade allt igen!
    Jag har hårdprovat bromsen på en parkering :-) och den tar hur fint som helst!
    Jag har ingen aning om vad som hände men det blev iaf bra!

    //C

Liknande ämnen

  1. Problem med handbroms OG9-5
    Av jonnie78 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 20:55
  2. Klurigt fel på dörrfläkten FIXAT
    Av SF i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 22:56
  3. Problem med broms å handbroms på 9000 turbo -88
    Av td04e 9000t16 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •