Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9-5 2.0 dör..

  1. #1

    Saab 9-5 2.0 dör..

    - Bilmodell: Saab 9-5 2.0T
    - Årsmodell: 1998
    - Miltal: ~24500

    - Hur yttrar sig felet?: Felet är att bilen dör när jag släpper ner den på tomgång, oftast i samband med stop, men har även hänt när jag växlat från 4:an till 5:an. Allting slutar fungera och man får bara starta om. Bilen startar alltid lätt direkt efter men varför den dör överhuvudtaget är en fråga jag ställt mig många gånger.

    - Är felet permanent eller intermittent?: Problemet uppstår inte alltid när jag kör, men till kanske 90%. Det händer inte alltid flera gånger under en körning men oftast 1 gång åtminstone, och som jag sa, mestadels vid stop eller tillfällen då jag måste stanna hastigt. (Om man bortser från gången den la av på rak väg när jag växlade)

    - Vilken felsökning har redan gjorts? SMC sa att jag skulle kolla luftslangar som kunde va trasiga. Dom menade på att den kunde få tjuvluft just när jag släpper ner den på tomgång. Dom sa också att det kunde vara en givare som var trasig. Jag har kollat alla luftslangar jag kom åt så gott jag kunde och hittade inga fel.

    Är det någon som har varit ute för samma grej som jag? Eller kanske har en aning om vad det kan vara?

    Undrar också om någon har lite hum om priser på SMC (om det är så att jag måste lämna in den). Vad skulle dom cirkus ta för en felsökning?


    Tack på förhand, Mvh Jonas

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Saab 9-5 2.0 dör..

    Detta brukar hända när bränsletrycksregulatorn lägger ner. Har i de fall jag råkat ut för det varit en spricka i vacuumslangen precis på nippeln. Det är en rund liten burk i ena änden av spridarbryggan.
    Annars är det ett exempel på när tändkassetten börjar ge upp. På några 9000 har det varit lambdasonden som varit slut.

    Annars gå på med startgas när motor står på tomgång runt insuget så märker du direkt när det händer något. Om det händer. Annars är det tätt.

    Kom på att även luftmassemätaren som sitter i höger hörn framför motorn kan ge symptom som du beskriver.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: Saab 9-5 2.0 dör..

    Okej. Tack så mycket för responsen. Återkommer när jag kollat så mycket jag kan av dessa saker så får vi se vad som hänt. Mvh Jonas

  4. #4

    Re: Saab 9-5 2.0 dör..

    Har testat spruta in startgas vid insuget nu och den dog. Menar du på att det är en slang som inte är tät då och att den får tjuvluft? Tack på förhand /Jonas

  5. #5

    Re: Saab 9-5 2.0 dör..

    Har förövrigt hittat felet nu för någon vecka sen. (Om det inte är något annat utöver)

    Vacuumslangen som går till laddtryckmätaren var helt kass. Så nu sitter en ny på plats. Om det var de, så kom jag undan riktigt billigt iaf.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •