Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Trimma ny bil?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Trimma ny bil?

    Vi har precis bytt vår 9-5 2.3T Aero SC från -01 mot en 9-3 2.0t BioPower Aero SC från -10 och skillnaden i motoreffekt är smått störande!

    Jag har surfat runt på Maptun, BSR och Nordic för att kolla vad de har att erbjuda och jag misstänker att ett Steg 1 skulle ta täcka upp större delen av det prestandaglapp som jag upplever. Men i nästa sekund tänker jag att jag är smått galen som funderar på att chiptrimma en i princip ny bil (500 mil på mätaren). Dessutom är det inte bara chippet som kostar pengar utan det medför även ett eventuellt lägre försäljningspris i slutändan.

    Så; har jag hål i huvudet som ens överväger att trimma en ny bil?
    (Till saken hör att vi har tänkt att ha bilen ca 2 år och att den här privatägd)

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341

    Re: Trimma ny bil?

    Skaffar du en maptuner från maptun har du ju möjlighet att få tillbaka den till orginal vid försäljning.
    Men tänk med på att vissa firmor tar över fabriks garantin på nyare bilar så välj väl vilken du vill ska trimma din bil.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    421

    Re: Trimma ny bil?

    Varför skulle man inte kunna trimma en ny bil? Finns folk som bokar tid för div. modifikationer redan innan deras bil har levererats

    Maptuner om du vill kunna återställa till original eller Hirsch om du vill att bilen ska omfattas av Saabs motorgaranti.

  4. #4

    Re: Trimma ny bil?

    Med en så pass ny bil så finns det bara ett alternativ för mig och det är Hirsch.
    och det är ganska enkelt varför jag skulle välja det.

    1. Inget fipplande med evt motorgarantier som garanterat strular den dagen man bäst behöver den.

    2. Godkänd av alla försäkringsbolag och inget strul där heller vid evt motorhaverier som kan härledas till efektökningen

    3. Alla garantier från SAAB gäller oinskränkt.

  5. #5

    Re: Trimma ny bil?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Med en så pass ny bil så finns det bara ett alternativ för mig och det är Hirsch.
    och det är ganska enkelt varför jag skulle välja det.

    1. Inget fipplande med evt motorgarantier som garanterat strular den dagen man bäst behöver den.

    2. Godkänd av alla försäkringsbolag och inget strul där heller vid evt motorhaverier som kan härledas till efektökningen

    3. Alla garantier från SAAB gäller oinskränkt.
    Håller med att Hirsch är ett av de bättre alternativen i detta fall. Det installeras dessutom hos din saabhandlare. Bilen behåller/ kanske tom ökar sitt värde.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Trimma ny bil?

    Hirsch har jag inte tänkt på än. Rent logiskt verkar det ge bäst garantier och antagligen bäst andrahandsvärde. Enligt Hirsch hemsida är priset 12 900 kr plus kostnaden för montering hos bilfirman vilket borde vara ca 500 kr för en halvtimme.

    Fast effektökningen var ganska måttlig; 200 hk/310 Nm på bensin och 220 hk/330 Nm på etanol.
    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006181

    Frågan är om 10 % effektökning är värd nästan 14 000 kr eller om man sparar pengarna och ser till att få rätt bil vid nästa byte...

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695

    Re: Trimma ny bil?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Frågan är om 10 % effektökning är värd nästan 14 000 kr eller om man sparar pengarna och ser till att få rätt bil vid nästa byte...
    Det avgör du naturligtvis bäst själv men om du skulle byta bil redan du enbart för den sakens skull förlorar du förmodligen betydligt mer pengar än så.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    151

    Re: Trimma ny bil?

    Du kan ju göra en 10 dagars gratis "prova på" med Hirsch. Det gjorde jag (fast jag lämnade aldrig tillbaks). Om du känner att det inte är värt pengarna så är det bara att tanka in orginalprogram inom 10 dagar, annars får du en räkning hem.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 200

    Re: Trimma ny bil?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Men i nästa sekund tänker jag att jag är smått galen som funderar på att chiptrimma en i princip ny bil (500 mil på mätaren).
    Min 9-5 M-06 hade gått 50-60 mil när den fick steg1. Kändes lagom.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Trimma ny bil?

    Om det blir något så får det bli Hirsch. Fast under den här årstiden vill jag hellre ha spade och bogserlina än mer effekt i bilen så beslutet om trim får helt enkelt vänta till våren.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747

    Re: Trimma ny bil?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Vi har precis bytt vår 9-5 2.3T Aero SC från -01 mot en 9-3 2.0t BioPower Aero SC från -10 och skillnaden i motoreffekt är smått störande!

    Jag har surfat runt på Maptun, BSR och Nordic för att kolla vad de har att erbjuda och jag misstänker att ett Steg 1 skulle ta täcka upp större delen av det prestandaglapp som jag upplever. Men i nästa sekund tänker jag att jag är smått galen som funderar på att chiptrimma en i princip ny bil (500 mil på mätaren). Dessutom är det inte bara chippet som kostar pengar utan det medför även ett eventuellt lägre försäljningspris i slutändan.

    Så; har jag hål i huvudet som ens överväger att trimma en ny bil?
    (Till saken hör att vi har tänkt att ha bilen ca 2 år och att den här privatägd)
    Hej

    Skulle snarare vända på frågan...Om man har hål i huvudet om man köper en Turbobil och INTE trimmar den

    Att lägga det dubbla hos Hirsch gentemot att anlita tex maptun, eller nordic som är absolut världsledande när det gäller att optimera Saab...DET kan jag klassa som galenskap

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  12. #12

    Re: Trimma ny bil?

    Hej!

    Jag har köpt en likadan bil som du, installerade Maptun steg 1+ direkt och jag har inte ångrat mig. Det är min tredje fabriksnya Saab som jag har trimmat, brukar köra dem 10-15 tusen mil innan jag byter och har aldrig haft några som helst problem.



    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Vi har precis bytt vår 9-5 2.3T Aero SC från -01 mot en 9-3 2.0t BioPower Aero SC från -10 och skillnaden i motoreffekt är smått störande!

    Jag har surfat runt på Maptun, BSR och Nordic för att kolla vad de har att erbjuda och jag misstänker att ett Steg 1 skulle ta täcka upp större delen av det prestandaglapp som jag upplever. Men i nästa sekund tänker jag att jag är smått galen som funderar på att chiptrimma en i princip ny bil (500 mil på mätaren). Dessutom är det inte bara chippet som kostar pengar utan det medför även ett eventuellt lägre försäljningspris i slutändan.

    Så; har jag hål i huvudet som ens överväger att trimma en ny bil?
    (Till saken hör att vi har tänkt att ha bilen ca 2 år och att den här privatägd)

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793

    Re: Trimma ny bil?

    "Att lägga det dubbla hos Hirsch gentemot att anlita tex maptun, eller nordic som är absolut världsledande när det gäller att optimera Saab...DET kan jag klassa som galenskap"

    Källor på det?
    Min erfarenhet säger mig att det förekommer grava fel i ditt påstående.

    Till trådskaparen:
    Att Hirsch ger lägre effekt har en anledning.
    Effektökningar som du kan hitta på andra ställen är sådana att de innebär en klart ökad risk. Nu skall det påpekas att det råder inget 100%-igt samband mellan effektnivå och risker.

    Ytterligare reflektioner...
    Att återställa bilen till original vid försäljning och inte berätta att den varit trimmad känns ju måttligt ärligt! Bedrägeri! Kan man inte stå för det man gör så kanske man skall avstå? Ynkligt!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194

    Re: Trimma ny bil?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    "Att lägga det dubbla hos Hirsch gentemot att anlita tex maptun, eller nordic som är absolut världsledande när det gäller att optimera Saab...DET kan jag klassa som galenskap"

    Källor på det?
    Min erfarenhet säger mig att det förekommer grava fel i ditt påstående.

    Till trådskaparen:
    Att Hirsch ger lägre effekt har en anledning.
    Effektökningar som du kan hitta på andra ställen är sådana att de innebär en klart ökad risk. Nu skall det påpekas att det råder inget 100%-igt samband mellan effektnivå och risker.

    Ytterligare reflektioner...
    Att återställa bilen till original vid försäljning och inte berätta att den varit trimmad känns ju måttligt ärligt! Bedrägeri! Kan man inte stå för det man gör så kanske man skall avstå? Ynkligt!
    HELT RÄTT !!!

    Och att Hirsch kostar mer berör säkert på en del annat än själva regbesiktning samt mindre effekt,är att dom har resurser för något andra inte har:

    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... erformance

    Man vill trots allt även att bilen skall fungera även bra utanför rotototest och mycket annat som står under länken mm

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Trimma ny bil?

    Nu har jag läst lite mer på Hirschs hemsida och det verkar som att det inte finns någon uppgradering för 2.0t BioPower med manuell 6-växlad låda för den svenska marknaden. Trist

    Det står en notering om "low CO2 transmission". Undrar vad det spelar för roll.

    http://extranet.hirsch-performance.ch/data/? (välj Sweden och 2010)

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 301

    Re: Trimma ny bil?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Hirsch har jag inte tänkt på än. Rent logiskt verkar det ge bäst garantier och antagligen bäst andrahandsvärde. Enligt Hirsch hemsida är priset 12 900 kr plus kostnaden för montering hos bilfirman vilket borde vara ca 500 kr för en halvtimme.

    Fast effektökningen var ganska måttlig; 200 hk/310 Nm på bensin och 220 hk/330 Nm på etanol.
    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006181

    Frågan är om 10 % effektökning är värd nästan 14 000 kr eller om man sparar pengarna och ser till att få rätt bil vid nästa byte...
    500kr räcker inte, det ska reg.besiktigas också...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    62

    Re: Trimma ny bil?

    Jag har kollat på Hirsch trim till min bil och då var priset som står på Hirsch hemsida monterat och klart.(inkl. besiktning)
    Det var hos en lokal handlare i Dalarna.
    Saab 9-3X -10
    KTM 250 EXC-F -10

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vara, Västra götalands län
    Inlägg
    174

    Re: Trimma ny bil?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Nu har jag läst lite mer på Hirschs hemsida och det verkar som att det inte finns någon uppgradering för 2.0t BioPower med manuell 6-växlad låda för den svenska marknaden. Trist

    Det står en notering om "low CO2 transmission". Undrar vad det spelar för roll.

    http://extranet.hirsch-performance.ch/data/? (välj Sweden och 2010)
    Visst ser det ut att finnas ett paket till din bil:

    http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... F270006181

    Har själv testat en sådan och tyckte den gick fint. Dessutom ska man lyssna på Dr Boost, han sitter inne med information vi andra inte är i närheten av... Klok som alltid!
    Hälsningar Ola
    *******************************************
    SAAB 9-3 Aero SportCombi 2.0T BioPower XWD -10

  19. #19
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194

    Re: Trimma ny bil?

    [quote=Ola 146]
    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B":xltkyvx4]Nu har jag läst lite mer på Hirschs hemsida och det verkar som att det inte finns någon uppgradering för 2.0t BioPower med manuell 6-växlad låda för den svenska marknaden. Trist

    Det står en notering om "low CO2 transmission". Undrar vad det spelar för roll.

    [url="http://extranet.hirsch-performance.ch/data/
    http://extranet.hirsch-performance.ch/data/[/url]? (välj Sweden och 2010)
    Visst ser det ut att finnas ett paket till din bil:

    http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... F270006181

    Har själv testat en sådan och tyckte den gick fint. Dessutom ska man lyssna på Dr Boost, han sitter innec med information vi andra inte är i närheten av... Klok som alltid![/quote:xltkyvx4]

    Håller med,vi skall vara tacksamma att vi har han på forumet.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. trimma en 900 s
    Av robbe74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 15:08
  2. Trimma 1.8t
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 22:21
  3. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34
  4. trimma hos acc???
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •