Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 9000 elhiss förar sida

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Saab 9000 elhiss förar sida

    Tjenixen!

    det är så här att min vajjer i förar dörren har gått av. och nu funkar inte rutan. jag undrar nu, måste man byta hela motorn med vajjern eller bara vajjern?

    det ser ju ut som att man måste byta hela där. motor + vajjer då. sen trä in det?

    vill gärna ha lite hjälp och kanske några tips?

    jätte tacksam för svar

    mvh Mark

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Saab 9000 elhiss förar sida

    Jag höll på med den där vajern för 1 år eller 2 sedan. Mitt problem var att vajern hade kuggat över 1 av brythjulen i samband med montering och test av att rutan gick åt rätt håll.
    Det knepiga är att vajern hålls sträckt av en fjäder i varje ände om jag nu kommer ihåg rätt.....
    Dessutom går vajern i ett "skruvspårhjul" på motorn. Principiellt bör man kunna byta bara vajern MEN det kräver lite eftertanke och MYCKET tålamod.

    En vajer i rätt dimension och längd bör inte vara svårt att få tag på.
    Gången är ungefär följande: (om jag nu kan minnas rätt)

    1) Placera släden/hållaren i ett ändläge på löpbanan som släden löper i. Lämpligtvis då fönstret är i topp eller bottenläge. Haka fast vajern i fjädern.
    2) Dra vajern över närmaste brythjulet.
    3) Rulla upp vajern över motorns skruvspårhjul - tänk nu på vilket håll motorn snurrar när fönstret skall upp eller ned. Lägger du vajern fel så kommer det inte finnas plats för vajern på spårskruvhjulet när fönstret skall upp/ned.
    4) Dra vajern över det andra brythjulet.
    5) Haka så fast änden på vajern i slädens fjäder.

    Det knepiga i det här är att förspänna fjädern så att den här proceduren kan genomföras. Kommer inte exakt ihåg hur jag bar mig åt men det är minst sagt tålamodsprövande.

    Det viktiga är sedan att nogsamt smörja upp släden och löpbanan med ett lämpligt fett. Kan även göras i förebyggande syfte för att minska risken för framtida vajerhaverier.

    Det enklaste är dock att handla en komplett fönsterhiss på skroten. GLÖM dock inte att även den bör smörjas upp innan montering.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Saab 9000 elhiss förar sida

    Med tanke på alla skrotade som finns på varenda större skrot så är det lättast att byta hela ramen för en billig peng.

    En 5-6 skruvar när man väl fått bort dörrsidan.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 elhiss förar sida

    Låter som ett helvetes jobb!

    jag tänkte att istället för att bara byta vajjern om jag bara skulle byta motorn? för då kommer ju vajjern till?


    kan det funka?

    mvh Mark

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Saab 9000 elhiss förar sida

    Citat Ursprungligen postat av Symptom
    Låter som ett helvetes jobb!

    jag tänkte att istället för att bara byta vajjern om jag bara skulle byta motorn? för då kommer ju vajjern till?


    kan det funka?

    mvh Mark
    Köp en komplett elhiss på skroten så slipper du tänka
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 elhiss förar sida

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Symptom
    Låter som ett helvetes jobb!

    jag tänkte att istället för att bara byta vajjern om jag bara skulle byta motorn? för då kommer ju vajjern till?


    kan det funka?

    mvh Mark
    Köp en komplett elhiss på skroten så slipper du tänka

    menar du att dra ut rutan och allt? alla skenor etc? låter ju mer komplicerat :O

    tacksam för mer svar

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Saab 9000 elhiss förar sida

    Citat Ursprungligen postat av Symptom
    Citat Ursprungligen postat av csan

    Köp en komplett elhiss på skroten så slipper du tänka

    menar du att dra ut rutan och allt? alla skenor etc? låter ju mer komplicerat :O

    tacksam för mer svar
    Själva elhissen komplett består av en glidskena + släde + motor + vajer + block etc

    Elhissen komplett är skruvad i dörren med 4 bult. Själva rutan sitter fast i "släden" med 2 bult/skruv - om jag nu kommer ihåg rätt....

    Vad du gör är att du först lossar de 2 bulten/skruvarna som håller fast rutan i själva mekanismen som skickar rutan upp och ned. Därefter trycker du upp rutan i toppläge. Obs rutan sitter hela tiden kvar i spåren i rutramen.
    Därefter lossar du de 4 bulten som håller själva elhissen komplett. Koppla isär elkablaget - lyft ut elhissen komplett ur dörren.

    Vid montering av den nya elhissen gör du lika dant men tvärt om. Enklare än så kan det inte bli
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 elhiss förar sida

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Symptom


    menar du att dra ut rutan och allt? alla skenor etc? låter ju mer komplicerat :O

    tacksam för mer svar
    Själva elhissen komplett består av en glidskena + släde + motor + vajer + block etc

    Elhissen komplett är skruvad i dörren med 4 bult. Själva rutan sitter fast i "släden" med 2 bult/skruv - om jag nu kommer ihåg rätt....

    Vad du gör är att du först lossar de 2 bulten/skruvarna som håller fast rutan i själva mekanismen som skickar rutan upp och ned. Därefter trycker du upp rutan i toppläge. Obs rutan sitter hela tiden kvar i spåren i rutramen.
    Därefter lossar du de 4 bulten som håller själva elhissen komplett. Koppla isär elkablaget - lyft ut elhissen komplett ur dörren.

    Vid montering av den nya elhissen gör du lika dant men tvärt om. Enklare än så kan det inte bli

    Jag tackar verkligen för att du arrangerar dig i tråden beställde en splitter ny hiss, kommer bli kanon! såg hur hiss (paketet) såg ut om man säger så. ser inte för svårt ut ska nog gå ihop för fint!

    tack så mycket

    mvh Mark

Liknande ämnen

  1. Acc problem varm luft på förar sida men kalluft på andra.
    Av a_ljungstrom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-12-03, 11:59
  2. Trasig elhiss hö-sida, 9-5-01
    Av Turbo-Eddie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-28, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •