Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Saab serviceverkstad i Malmö/Lund området

  1. #21

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Tack för era tips!

    Ska kolla vad de tar och hur de känns att snacka med.

    Finns det inga bra i Malmö?

    Vad tar en "normal" 6000 milaservice i tid för en Biopower 2,0t (funderar på om man kan vänta under tiden)?

    (P.S. Det känns underbart att vara tillbaka i "Saabträsket" igen. Har kört med stooort leende de första veckorna. Så mycket kul detaljer. Även om min Passat var oerhört välbyggd så är min Saab klart mer "klurig, kul och personlig".)

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Mechanum i Malmö. Jag har ännu inte varit där med någon av mina bilar, men min "favvo-mekaniker" som också är medlem här i klubben är numera anställd där istället för BilPartner (tror faktiskt han är saab-ansvarig) och enligt honom så är Mechanum mil före BilPartner i typ allt

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    680

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Jag ringde Mechanum i Malmö ang en normal service av min 9-5:a. De ville ha 6200 kr för byte av olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter och tändstift.

    Har inte ringt Bilpartner än, så jag vet inte vad de tar.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Medlem#
    7504

    Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Mechanum i Malmö. Jag har ännu inte varit där med någon av mina bilar, men min "favvo-mekaniker" som också är medlem här i klubben är numera anställd där istället för BilPartner (tror faktiskt han är saab-ansvarig) och enligt honom så är Mechanum mil före BilPartner i typ allt
    Hmm, visst finns det folk som är nöjda med Mechanum, men jag fick riktigt tråkigt bemötande där! Uppkäftiga och kunde inte specifiera sin faktura ordentligt! Min uppfattning är att medelsvensson är nöjd där då dem tvättar bilen o man får lånebil. Men bilintressetade jag känner som lämnat där har varit missnöjda!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Finns bara egentligen 1 par ställen med bra service OCH trevligt bemötande enligt mig, och det är....

    * Bil och Traktor i Hörby.

    * Otto Olssons i Tommelilla

    * Dalby Garantibilar

    Har försökt ha med Bilpartner i Lund att göra tidigare, de ligger allt annat än i topp på kundbemötande och pris. Otrevliga och svindyra
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    808

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Bil o Traktor i Hörby är jag väldigt nöjd med. Köpt alla mina saabar (4 st) och servar dom. MVH Andy
    SAAB 9000 Aero -95
    SAAB 9-3 SC Vector 2.0t BioPower -08
    SAAB 900 T16-90 (Delägare med farsan)

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Otto Olsson har jag bra erfarenhet av. Snabba, billiga och såklart- de kan ju Saab och sitt jobb

    mvh

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    244

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Undvik bara Bilpartner i Lund!! Pinsamma är ordet, en löjligt dålig representant för SAAB
    som man borde stänga ner asap.

    Dalby Garantibil har gått rykte vad jag vet.
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  9. #29

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Kan instämma med de ovan. Bil och traktor i Hörby är helt underbara att ha att göra med. Bor i Lund och råkade ut för ett vevaxelgivarhaveri i somras. Eftersom Bilpartner låg närmast körde jag dit och bad dem kolla vad som var fel. Dock hade de inga ingående telefonlinjer som fungerade eftersom växeltelefonisten hade semester... Hmmm. Fick tillslut tag på dem genom att ringa till BilPartner i Malmö och be dem koppla. Helt sjukt.

    De ville ha en bit över 2500 för att byta givare, medan Bil och Traktor ville ha strax över tusenlappen... Nu var det nästan billigare att bärga bilen till Hörby och få den reparerad där... Bilpartner hade redan bytt givaren utan att ringa mig innan, trots att jag bara bett dem ta reda på vad felet var. Dock gnällde jag och var missnöjd kund en lång stund och ifrågasatte hur det kunde bli mer än dubbelt så dyrt att reparera hos dem och slapp tillslut betala felsökningsavgiften som de hävdade att de var tvungna att ta ut. Skojare.

    Aldrig mera Bilpartner, alltid Bil och Traktor.

    Bil och Traktor har dessutom hjälpt mig via telefon ett flertal gånger när man haft skumma problem. Dessutom är de alltid ett par hundra eller en tusenlapp billigare på servicearna.

    Råkade ut för att en rem gick av knappt hundra mil efter en service, och de tog det på sig och stod för bärgning, byte av rem och återtransport av bilen. DET är service värd namnet.

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Höör
    Inlägg
    29

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Då frågan gällde service i Malmö-området är kanske mitt inlägg direkt relevant......

    När jag skulle göra 12000-milservice min 9-3 SS -05 kollade jag prisuppgifter på 3 ställe i Skåne.

    Bilpartner i Lund 6200 SEK
    Hörby Bil & Traktor 5400 SEK
    Newman Bil (Kronobergs bil) i Hässleholm 4800 SEK

    Till saken hör att jag bor i Höör mitt i Skåne och jobbar i Lund så vart jag lämnar bilen är egalt. Mitt val föll på Newman bil i Hässleholm och jag är kanonnöjd med både jobbet och kundmottagandet.

    Det lönar sig att kolla..... 1400 kronor kan man göra mycket kul med.
    9-3 SS 1.9 Tids Vector Anniversary Edition 2007
    Fotogenbrännaren
    http://www.garaget.org/?car=236707

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Intressant tråd detta. Skulle väldigt mycket uppskatta lite råd och vägledning i nedanstående då jag bara varit bilägare ett knappt år och har exakt 0 erfarenhet av verkstäder och vad man kan vänta sig.


    Köpte en 9-5 -07 SC Automat i September 2010, gått som en klocka förutom ett batteribyte (verkar vara standard att batteriet är kass på dessa) fram tills för en vecka sen. "Check Engine" lampan tändes med 3 km kvar men bilen gick fortsatt bra. Körde hem, packade ur familjen och bad en bön att jag sett fel. Nästa morgon startade dock inte bilen alls och fick bärgas till Bilpartner i Lund. De ringde tillbaka redan på eftermiddagen, en slang till vevhusventilationen hade behövts bytas vilket gjordes till en kostnad av totalt 2000 (felsökning 1500, slang 250, arbete 250). Bemötandet var riktigt illa, extremt ointresserat och spydigt. Jag bad dem även speca vad som gjort men fick bara mutter tillbaka. Nåväl, de kunde ju fixa bilen snabbt i semestertider och allt.

    Körde hem utan problem men när bilen skulle startas dagen efter gick den inte igång med exakt samma symptom som innan, F*CK! Ringde Bilpartner igen och de sa nåt i stil med att "även om de är samma symptom kan det vara helt olika orsaker, bara att bärga in den igen så får vi kolla". Fick hjälp av en granne och slangen till vevhusventilationen verkade sitta bra. Bärgaren kom och körde iväg med saaben igen till Bilpartner...

    Bilen har nu varit hos Bilpartner i 1.5 dag och där är vi idag.

    Vad kan man förvänta sig nu? Kan man kräva att de åtminstone ska felsöka den utan kostnad?

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    680

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Den där slangen till vevhusventilationen går sönder på "alla" nyare 9-5:or, och sitter med "snabblås" så man behöver inte ens verktyg att byta den. Det felet behöver man bara lyfta huven för att se. 1500 spänn i felsökning för det?

    Dessutom går bilen att köra om den slangen är av, så det borde de ha förstått att det inte var huvudfelet. Du skall i alla fall inte betala en ny felsökningavgift!

    Jag undviker Bilpartner till varje pris, kan inte riktigt förstå hur man kan överleva i bilbranschen med deras attityd och prisbild. Med sådana återförsäljare förstår man att SAAB har det svårt.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    MaMa, riktigt riktigt grymt svar. Perfekt med sådan information.

    Bilen står fortfarande hos Bilpartner och de har inte haft tid att titta på den

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Sagan fortsätter...

    Torsdag kväll ringer de och säger att bilen är fixad och startar hur fint som helst! Som en följd av att slangen till vevhusventialtionen gått av har tändstiften sotat igen. Dessa är nu bytta och Bilpartner står för felsökning och arbete, jag behöver bara betala 200 för nya tändstift. Riktigt fint tänker jag! Ok att de tatt dem en vecka att fixa det men när man har vart orolig för räkningen på x antal tusen är man ganska nöjd.

    Fredag förmiddag kommer jag till Bilpartner, ska starta bilen och köra hem. Exakt samma fel som innan... Startmotorn går men motorn startar icke. Mekanikern kommer ut och testar och tycker det låter som att den "drar för fett". De bedyrar att den gick hur bra som helst kvällen innan. Nåväl, fick en gratis hyrbil och så får de kolla på den igen...

    To be continued...

  15. #35

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Tändkassetten? Bränslepump? (Vevaxelgivare)

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Re: Bra och prisvärd Service i Malmö (eller nära Malmö)

    Låt mig (förhoppningsvis) avsluta mitt äventyr med Bilpartner i Lund. På tredje försöket verkar de ha fixat bilen. Justering av styrdon, ca 1100 kr. Hade inte möjlighet att prata med snubben som gjort det men tydligen var det nån justering som gjorts i mjukvaran som gjorde att bilen nu fick rätt bränsleblanding. Vet tyvärr inte mer detaljer än så. Jag tycker inte det låter helt logiskt men bilen går betydligt bättre på ffa. tomgång nu. Inser att den var orolig innan men att jag inte tänkte på det. Jag ber till gudarna att problemet är ur världen.

    Glömde skriva innan att jag fick en gratis hyrbil innan (2011 9-3 TTiD4, riktigt trevlig bil). Enligt servicemannen var tiden de lagt på ovanstående vida överstigande vad jag fick betala, vilekt säkert kan stämma.

    På det hela sammantaget, lite pinsamt att det ska tre försök att fixa problemet. Bemötandet blev dock betydligt bättre mot slutet och jag känner mig inte ekonomiskt våldtagen. Kommer jag gå tillbaka till Bilpartner? Nej knappast.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-19, 17:49
  2. Ditec i Malmö-Lund
    Av MaMa i forum Region Syd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 02:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •