Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Värderingshjälp, ng900 2,0T

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Hallå.
    Ska och kolla på nyare bil imorgon, en 9-5 sedan 2008.

    Dock så funderar jag över vad min ng900 kan vara värd?

    Info:
    Ng900 2,0T SE 1997.
    20700mil
    Manuell
    Steg1 chip
    Rödmetalic
    16" alufälg med hyfsade sommardäck
    15" alu med nya dubbfria nokian hakka däck
    Rostfri, men finns lite dörrbucklor och nått färgskrap på spoilern.

    Kända brister/problem
    Hastighetsmätaren kan ibland blinka till
    Besiktning senast 30/1 -11, dock finns inga för mig kända brister då mycket vanligt standard krafs är fixat.

    Ganska mycket nerlagt i rep sen jag köpte den med ny TK, nya bromsrör, nya bromsar runt om, soppapump osv.

    Är den värd 10 som inbyte tros?

    Vill inte lägga ner arbetet med att sälja privat då jag dels inte har plats för 2 bilar och att jag då troligen ryker på att besiktiga bilen för att ha en chans att sälja den.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Alltid svårt att sia om. Ett stort antal handlare skulle nog inte ens byta in den. Rent affärsmässigt tror jag inte det går ihop att byta in den för 10. Är den värd 20 ens ut från handlaren? På den marginalen ska firman fixa felen (annars reklamerar köparen bilen) och få in några kronor. Svårt att se att det går ihop.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Alltid svårt att sia om. Ett stort antal handlare skulle nog inte ens byta in den. Rent affärsmässigt tror jag inte det går ihop att byta in den för 10. Är den värd 20 ens ut från handlaren? På den marginalen ska firman fixa felen (annars reklamerar köparen bilen) och få in några kronor. Svårt att se att det går ihop.

    Ja dom byter in den, så långt är det redan klart, har varit där tidigare och kollat på bilar och nu kom nått jag ville ha så har pratat med dem och bokat provkörning imorgon, frågade även hur det låg till med inbyte, och det var inga problem med en sånn bil när jag köper nått i den prisklassen det rör sig om nu, en 9-5 från 2008 är ju inte helt gratis.

    Största anledningen till att byta in den är ju att bilar i den prisklassen ng900 ligger i tenderar till att locka till sig en jäkla massa löst folk av de olika slag, vill helt enkelt slippa det böket, men samtidigt så vill man ju inte ge bort bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Får du 10" i inbyte så är det ju bara att köra på det.
    Tror säkerligen du kan få mera privat men det är nog inte många kr och som du skriver så slipper du "böket" om du lämnar den i inbyte.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Får du 10" i inbyte så är det ju bara att köra på det.
    Tror säkerligen du kan få mera privat men det är nog inte många kr och som du skriver så slipper du "böket" om du lämnar den i inbyte.
    Ja, 10 har de typ som "minersättning", polaren bytte in sin bil på samma firman och den var ju i bedrövligt skick jämfört med min.

    Återstår ju bara att förhandla så jag får behålla mina nya vinterdäck, det ingick tydligen inga till 9-5an och de skulle ju kännas bedrövligt om jag fick skicka med 6000kr dyra vinterdäck till min inbytesbil och sen köpa en ny uppsättning för 6000kr till...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    686

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    10.000 kr i inbyte mot bruttot på en bil i kanske 100-200.000 kronorsklassen kan man ju ge för nästan vad som helst som står på hjul. Sen är det bara att skicka iväg skrotet till någon uppköpare för ett par tusenlappar.

    Rent ekonomiskt sätt är det vansinne som kund att byta in en bil i den här prisklassen hos handlare.
    Toyota Verso 1,8 -11

  7. #7

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Får du 10" i inbyte så är det ju bara att köra på det.
    Tror säkerligen du kan få mera privat men det är nog inte många kr och som du skriver så slipper du "böket" om du lämnar den i inbyte.
    Ja, 10 har de typ som "minersättning", polaren bytte in sin bil på samma firman och den var ju i bedrövligt skick jämfört med min.

    Återstår ju bara att förhandla så jag får behålla mina nya vinterdäck, det ingick tydligen inga till 9-5an och de skulle ju kännas bedrövligt om jag fick skicka med 6000kr dyra vinterdäck till min inbytesbil och sen köpa en ny uppsättning för 6000kr till...
    Försök att förhandla dig till en uppsättning vinterdäck till nya bilen i inbyte mot 900an.
    Själv fick jag nya dubbdäck mot ett pristilläg på 1000:- när jag köpte 9-3an
    Handlaren har med all säkerhet ett gäng vinterdäck från tidigare inbyte.

    Vad det sitter för däck på inbytesbilen bryr sig nog inte handlaren om, han är mera intresserad av att sälja den nya bilen till dig.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    10.000 kr i inbyte mot bruttot på en bil i kanske 100-200.000 kronorsklassen kan man ju ge för nästan vad som helst som står på hjul. Sen är det bara att skicka iväg skrotet till någon uppköpare för ett par tusenlappar.

    Rent ekonomiskt sätt är det vansinne som kund att byta in en bil i den här prisklassen hos handlare.
    Dom brukar faktiskt sälja iväg bilarna själva...

    Varför är det ekonomiskt vansinne?
    Säljer jag det på blocket så kommer jag kanske få 3000kr mer och bli erbjuden både kebab, kameler och flygande mattor för den.
    SÅlde min andra ng900 för ca ett år sedan och vet ju hur roligt det var även om jag fick strax mer än 10 000kr för den.

    Priset på 9-5an är typ redan väldigt lågt, bland de lägre priserna på blocket avsende årsmodell så att sälja bilen själv och sen pruta är ingen större vits.

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Försök att förhandla dig till en uppsättning vinterdäck till nya bilen i inbyte mot 900an.
    Själv fick jag nya dubbdäck mot ett pristilläg på 1000:- när jag köpte 9-3an
    Handlaren har med all säkerhet ett gäng vinterdäck från tidigare inbyte.

    Vad det sitter för däck på inbytesbilen bryr sig nog inte handlaren om, han är mera intresserad av att sälja den nya bilen till dig.

    Nu missförstod du nog mig lite.
    Jag köpte nya vinterdäck till 900an för 2 månader sedan för 6000kr och jag är alltså inte så intresserad av att skicka med dem med inbytes bilen utan vill byta min bil med sommardäck och behålla vinterdäcken till den nya.

    Men som du säger, han är nog mer intresserad av att sälja bilen, jag vill ju inte ha en bil som jag måste börja med att köpa nya däck till för att ens kunna köra hem den.
    Har 2 månader kvar på uppsäningstiden på mitt nuvarande jobb som jag pendlar en massa mil i veckan till så MÅSTE ha en körklar bil, finns inget utrymme för att stå utan lagliga däck.

    Känns ju rätt skönt att bara på 2 dagar skriva på nytt jobb med 30% löneök, och sen köpa sig en nyare bil .
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Jag fick 10 för 900an och får behålla vinterdäcken, känns som en rätt trevlig deal.

    99 900kr för en 9-5a 2008 kännas rätt ok.

    Nu ska jag bara riva ut stereon i ng900an, ingen som är intresserad av ett custom bygge passande ng900 och og9-3?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag fick 10 för 900an och får behålla vinterdäcken, känns som en rätt trevlig deal.

    99 900kr för en 9-5a 2008 kännas rätt ok.

    Nu ska jag bara riva ut stereon i ng900an, ingen som är intresserad av ett custom bygge passande ng900 och og9-3?
    10 för den bilen i inbyte är nog sabla bra. Priset på den kärran hos handlare är enligt bilpriser.se 17500 spänn (utan steg 1 förstås, vet inte vad det gör för priset).
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag fick 10 för 900an och får behålla vinterdäcken, känns som en rätt trevlig deal.

    99 900kr för en 9-5a 2008 kännas rätt ok.

    Nu ska jag bara riva ut stereon i ng900an, ingen som är intresserad av ett custom bygge passande ng900 och og9-3?
    10 för den bilen i inbyte är nog sabla bra. Priset på den kärran hos handlare är enligt bilpriser.se 17500 spänn (utan steg 1 förstås, vet inte vad det gör för priset).
    Vet inte heller vad steg1 gör, troligen varken till eller ifrån, de frågade om motorn funkade som den skulle, sen kolalde dem om det var någon rost, vilket inte finns då det är lagat och omlackat.

    Är heltnöjd, frånsett att jag inte kunde provköra bilen i den utsträckning jag hade önskat pga väderförhållanderna här nere.
    Men å andra sidan så är det garanti på bilen, är det några större problem med bilen så går ju den in.

    Bilen var precis vad jag önskade, långmilad nyare bil med automat.

    Bilen var nyservad med så det slipper jag ju på ett tag.

    Lär ju även bli ett rejält kliv upp jämfört med min ng900, även om den har mer HK.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av hostarn

    10 för den bilen i inbyte är nog sabla bra. Priset på den kärran hos handlare är enligt bilpriser.se 17500 spänn (utan steg 1 förstås, vet inte vad det gör för priset).
    Vet inte heller vad steg1 gör, troligen varken till eller ifrån, de frågade om motorn funkade som den skulle, sen kolalde dem om det var någon rost, vilket inte finns då det är lagat och omlackat.

    Är heltnöjd, frånsett att jag inte kunde provköra bilen i den utsträckning jag hade önskat pga väderförhållanderna här nere.
    Men å andra sidan så är det garanti på bilen, är det några större problem med bilen så går ju den in.

    Bilen var precis vad jag önskade, långmilad nyare bil med automat.

    Bilen var nyservad med så det slipper jag ju på ett tag.

    Lär ju även bli ett rejält kliv upp jämfört med min ng900, även om den har mer HK.
    Om det nu är automat så kolla om de bytt lådoljan när de servat? Kanske vore nåt att bocka av själv annars...
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Om det nu är automat så kolla om de bytt lådoljan när de servat? Kanske vore nåt att bocka av själv annars...
    Enligt boken så var det bytt en gång iaf under dessa 15000mil, vilket iaf jag uppfattar är oftare än normalt.
    Men jag kommer gå igenom bilen under julledigheten ordentligt var tanken.

    Har ju även andra planer med lite stereouppgradering.

    Lika så sket det sig med däcken, de var lite mindre än rekommenderat så ryker väl på att byta dem inom närmaste framtid, var ju 185or istället för 195or, fälgarna går ju bruka så får väl byta däcken, får höra med dem om de har nått de kan tänka sig byta med.
    Märkte ju inte detta förräns jag fick in bilen i graget idag för demontering av bilstereon.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Oljan ska bytas vid 15000 i automaten vill jag minnas. Vid 12000 är det ju den berömda stora servicen med stiftbyte och en massa annat.

    Grattis till bilen
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    jahapp då vart bilen hemma.

    Tokfin bil, har dock 3st grejer jag hittat på den.

    1: en liten buckla på motorhuven, nästan som någon lagt nått på undersidan innan man stänger typ, inte mycket att klaga över dock
    2: tändningslåset vill inte alltid poppa upp på första försöket, kan ju kanske hänga ihop med att den stått ute i 3 veckor, efter ett par timmar i varmgarage så funkade det mycket bättre.
    3: bilen måste besikigas till våren, men hur mycket problem kan det bli med en 2008 jämfört med min gamla ng900 -97.

    Priset var dock helt ok, splitt nya continental 17" sommardäck ingick iaf, säkerligen var bara dem värda mer än min ng900,,,

    Men framförallt är jag glad för att jag blev av med mitt as till ng900, ser jag tillbaka så har jag aldrig ägt en så dålig bil...

    Sen så kan man ju även fundera över hur fan man har resonerat när man åkt runt i ng900, denna 9-5a var ju ljusår bättre på typ allt...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jahapp då vart bilen hemma.

    Tokfin bil, har dock 3st grejer jag hittat på den.

    1: en liten buckla på motorhuven, nästan som någon lagt nått på undersidan innan man stänger typ, inte mycket att klaga över dock

    Men framförallt är jag glad för att jag blev av med mitt as till ng900, ser jag tillbaka så har jag aldrig ägt en så dålig bil...

    Sen så kan man ju även fundera över hur fan man har resonerat när man åkt runt i ng900, denna 9-5a var ju ljusår bättre på typ allt...
    1. Jag har också en sån, vafan har någon glömt ett verktyg och stängt huven med full kraft eller?

    2. Var 900:an såå jävla illa?

    3. Man byter väl bil först när man har råd? Om man nu inte råkar älska bilen, men så var ju uppenbarligen inte fallet för dig!?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jahapp då vart bilen hemma.

    Tokfin bil, har dock 3st grejer jag hittat på den.

    1: en liten buckla på motorhuven, nästan som någon lagt nått på undersidan innan man stänger typ, inte mycket att klaga över dock

    Men framförallt är jag glad för att jag blev av med mitt as till ng900, ser jag tillbaka så har jag aldrig ägt en så dålig bil...

    Sen så kan man ju även fundera över hur fan man har resonerat när man åkt runt i ng900, denna 9-5a var ju ljusår bättre på typ allt...
    1. Jag har också en sån, vafan har någon glömt ett verktyg och stängt huven med full kraft eller?

    2. Var 900:an såå jävla illa?

    3. Man byter väl bil först när man har råd? Om man nu inte råkar älska bilen, men så var ju uppenbarligen inte fallet för dig!?
    1: tydligen

    2: Ja, bilen har istortsätt inneburit problem sen jag köpte den, tar aldrig slut, så fort man lagar ett fel så dyker det upp ett nytt innom ett par dagar.
    har ju därför aldrig känt det där lilla extra för just den bilen.
    Har under 1,5 år nästan lagt lika mycket som inköpspriset enbart på reservdelar, någonstans måste man ju dra gränsen, vilket jag tyckte var lämpligt nu strax innan besiktning.

    3: har haft råd hela tiden, men har lagt pengarna på annat och ansett att min ng900 trots allt var ganska bekväm, hade troligen bytt bil långt tidigare om jag provkört nått annat.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Låter som du gjort en bra affär Pumba. Grattis till en ny, fin bil.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Det finns dom som tycker jag bytte ner mig när jag, precis som TS BARA fick nya fel hela tiden så fort man reparerat något.
    Köpte en 9kCSE-2,0t automat-97.

    Den som köpte 900;an ringde efter 3 timmar. Kylaren sprack. Plastgavlarna hade gett sig på ena sidan. Men de hade åkt till förstördetsjälvhallen kvällen innan och kollat upp hela bilen rejält och inga läckage upptäckta då. De undra om ja hade en kylare. Tipsade lite och då var det pappans bästa polare som har en verkstad jag kände till. Världen är bra liten.

    Men FIIIN bil du fick tag i.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värderingshjälp, ng900 2,0T

    Skulle bara meddela att bilfirman satte ut min bil för 19 och fick den såld på bara några dagar.

    Det är ju rätt spännande att en bil jag själv köpte nybesiktigad för nästan 2 år sedan för 15 000 kan gå att sälja obesiktigad för 19 000kr 2 år senare.

    Hade jag sålt den privat så är jag ganska övertygad om att jag skulle fått betydligt mindre med tanke på alla brister och 2 månader kvar innan körförbud.

    Man får ju hoppas att han som köpte den har koll på allt vad garantier osv heter, jag bytte ju inte bort bilen för att jag trodde den skulle klara besiktningen...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Värderingshjälp, entusiast Ng900?
    Av Bajjen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 20:46
  2. Värderingshjälp 9-3 2.0t -00
    Av Mafnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 00:28
  3. Värderingshjälp med en -96:ans ng900 2.0t.
    Av Robin_s i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 05:28
  4. Värderingshjälp; 900 S Ltt -90
    Av Weggen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 17:33
  5. Värderingshjälp...
    Av Fisherboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •