Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Köpa bil med många ägare?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    19

    Köpa bil med många ägare?

    Jag är på jakt efter en Saab 9-5 SC Aero och har hittat ett intressant objekt. Det är en -04:a som rullat ca 15 000 mil. Den verkar vara i bra skick och har en ifylld servicebok.

    Priset är också helt ok. Det som gör mig skeptisk är att den haft 12 (!) ägare på 6 år, dvs 2 ägare per år. Iofs är det säkert en ett antal bilfirmor som stått som ägare och kanske någon som skrivit över bilen på frugan för att byta försäkring osv.

    Hur ser ni på att en bil har haft många ägare? Direkt i papperskorgen eller spelar det ingen roll så länge skicket är ok?
    SAAB 9-5 SC Aero -04

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 499
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Ser inga problem alls, det är ju bara att kiolla upp vilka som varit ägare och sen ta ställning.

    Hade själv 11 ägare på min förra bil, varav 7 el 8 var bilfirmor...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Ta och kolla vilka som har varit ägare, kan vara tokfel på bilen som ingen har kunnat lösa.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Jag köpte min med 16ägare sen 2004.. det tog inte många dagar innan jag förstog varför. Sprickor i tråget
    Men säger inte att det måste vara något fel på bilen.. ett tips är dock att kolla på den med en skeptisk inställning så att du förhoppningsvis inte missar något..

    Mvh

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Citat Ursprungligen postat av TFK
    Jag är på jakt efter en Saab 9-5 SC Aero och har hittat ett intressant objekt. Det är en -04:a som rullat ca 15 000 mil. Den verkar vara i bra skick och har en ifylld servicebok.

    Priset är också helt ok. Det som gör mig skeptisk är att den haft 12 (!) ägare på 6 år, dvs 2 ägare per år. Iofs är det säkert en ett antal bilfirmor som stått som ägare och kanske någon som skrivit över bilen på frugan för att byta försäkring osv.

    Hur ser ni på att en bil har haft många ägare? Direkt i papperskorgen eller spelar det ingen roll så länge skicket är ok?
    Jag läste nyligen i ett bilköps - magasin att om bilen byter ägare med helt olika kör-stilar så kan det vara fatalt för bilen. Jag vet inte om detta är sant, någon kan kanske kommentera detta (som om det fanns risk för att det inte skulle ske).
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    19

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Problemet är också att bilen finns hyfsat långt bort vilket gör det svårt att åka och kolla på den. Om jag väl åker dit vet jag att jag inte kommer att kunna låta bli att köpa kärran..

    De kan erbjuda en begagnatförsäkring via AutoConcept vilket borde innebära en liten trygghet iaf...
    SAAB 9-5 SC Aero -04

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    19

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Är det någon som vet om det går att få fram fler ägare än de tre senaste? Jag har fått ett utdrag från transportstyrelsen via fax, men där står bara de tre senaste. Av dessa är två bilfirmor och det skulle vara intressant att se hur många av de övriga som också är bilhandlare.
    SAAB 9-5 SC Aero -04

  8. #8

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Vänd dig till samma Transportstyrelse och berätta för dem att du behöver ha alla ägarna, så kan dem fixa fram detta åt dig.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Varfor skippas bilen runt bland bilhandlare? Fraga dem rakt ut varfor den ar svarsald?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 071

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Men det är himla svårt det där. Haft både bra och dåliga erfarenheter, både gällande fåägarexemplar och med många.
    Haft tur då en bil med 28 ägare under 16 år hade fått i princip allt utbytt, men den hade sen flera år laddproblem. Satt en ny generator i.

    B+kabeln var nästan av och glappade vid startmotorn samt batterianslutningarna va katastrof. En ny tändlåskontakt och en beg batterikabel senare så gick den kanon i 8000 mil. Och den funkar fortfarande vet jag. Va en 9000-87b 2,0i.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Mitt tips; Ring några tidigare ägare och fråga vad de tyckte om bilen! Det gjorde jag med min SC Aero innan jag köpte den. Jag fick gå via transportstyrelsen då det bara var bilfirmor som syntes på de tre senaste ägarna.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Solna
    Inlägg
    15

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Om det är den svarta aeron från götet det gäller, så hade jag tänkt både en och två gånger innan jag hade gjort affär. Men det är bara jag.

    Du har rätt i att priset är bra, det är alltså lågt. Ovanligt lågt (lägst) om man tittar på blocket faktiskt. (Aeros, -04, 15K mil plus/minus någon tusing.) Liten varning i mina ögon faktiskt.

    Sen så är bilfirman inblandad i en diskussion rörande bilar med skruvade mätare, något som sticker mig i ögonen.

    Firman i sig är bara ett år gammal, så det finns inga omdömen att prata om rörande den. (Det finns ett på rejta.se, men det är för bra så förmodligen påhittat.)

    Slutligen så är jag allmänt allergisk mot bilfirmor som inte skriver ut bilens regnummer i annonsen. Det känns oseriöst. (Om det rör sig om den svarta aeron i götet, så är bilderna är så dåliga att det är svårt att se bilens nummer.)
    Mitsubishi Galant-98

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Är det bilen på Ecomotor?
    -SPRING!

    Firman har bekräftat skruvat mätare på importerade bilar, det finns en lång tråd på Autopower där det tagits utdrag från serviceverkstäder i tyskland på en importerad M3 som helt plötsligt tappat 75% av milen när den tagits in av Ecomotor. Sedan svarar firman på en nivå som en 16-åring i tråden i stil med "ni är bara fattiglappar som inte har råd med bilen" när han avslöjas med skägget i brevlådan.

    Jag skulle aldrig under några som helst omständigheter köpa något som varit i närheten av den firman.

    Dock så är ju detta en svensksåld bil så du kan ju ringa tidigare ägare. Regnumret är uzl622. Ring dock inte bara den sista ägaren för det kan mycket väl vara en polare till firman. De flesta bilar står nämligen inte reggade på firman utan på bekanta. Nämnde jag att de har yahoo adress också...
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    19

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Japp, det är den nere i götet. Har för mig att den legat ute för 90' ett tag vilket tydligen var för mycket.

    Jo jag har sett tråden på Autopower och det verkar helt klart skumt. Har dock svårt att tro att de orkar hålla på och fiffla med varenda bil som rullar in och ur deras lokaler. Risken att bli blåst av en privatperson är nog knappast mindre. Ingår dessutom garanti i 18 mån som täcker det mesta.

    Bilen är svensksåld och det ska finnas servicebok.

    Att bilar skeppas runt bland olika handlare behöver inte vara särskilt konstigt. Jag har tidigare jobbat med revision av några bilhandlare och det var rätt vanligt att de flyttade bilar mellan varandra. De "finaste" bilhandlarna vill inte ha gamla bilar med några år på nacken eller +10 000 mil i sina hallar, men är tvungna att ta emot dem som inbyte. När de får in sådana objekt skeppas de vidare till andra klassens handlare, som skeppar vidare sina inbytesobjekt till tredje klassens osv...
    SAAB 9-5 SC Aero -04

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    19

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Mätarställningen enligt besiktningen i april förra året låg på ca 14700 mil så om någon fifflat med mätaren är det någon ägare innan Ecomotor då de blev ägare den 1 november.
    SAAB 9-5 SC Aero -04

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Glöm för Guds skull att ta Autoconcept som en fördel, stans största blufföretag!

    Har inte det bästa kritiken på sig! Kompisens växellåda pajja i hans Audi A6 och enligt AC så täckte deras försäkring alla elfel, ja det var ett elfel i automatlådan! Men när han ville nyttja försäkringen så sa dom att dom enbart menar fönsterhissar, c-lås och diverse belysning! Ingen styrelektronik i transmissionen! Dock löste Uppsala bilforum det åt honom som han köpt bilen av, slapp iallafall en faktura som firman ville ha först på 40000:-
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Autoconcept har jag också bara hört dåligt om. Verkar användas av små skrutthandlare för att försöka smita undan den lagstadgade reklamationsrätten i Konsumentköplagen som täcker långt mer än vad man tror.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Köpa bil med många ägare?

    Kolla med Bilprovningen, dom kan ta fram alla besprotokoll.
    Då ser du om kmställningen verkar rimlig.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

Liknande ämnen

  1. Köpa begagnad bil av icke ägare...
    Av m2949 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 21:27
  2. När en bil har haft många ägare?
    Av Binne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 21:16
  3. Köpa en 95-04/05 med många ägare
    Av spicata i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 14:49
  4. Köpa og93 aero med 8 ägare?
    Av AndreasOstman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 00:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •