Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Laddtrycks problem. Backventiler?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    27

    Laddtrycks problem. Backventiler?

    Hejsan!

    Jag misstänker att jag har problem med laddtrycket på min 9-5 Aero 03.
    Kopplade in en laddtrycksmätare(visst ska det kopplas in mellan "trädet" och btr?) och den visade som mest 0,7 bar.

    Veckan efter lämnades bilen in på saab för att åtgärda ljuslängdsregleringen, bad då dom att även kolla om bilen ladda(gick) som den ska. Enligt verkstaden så var det inga problem. Men jag har mina tvivel endå! Bästa 0-100 ligger runt 9 sec.

    Hur är det nu när man kopplar loss R-slangen på MV? Om det är problem med backventilerna(EVAP), hur ska bilen då gå efter man ryckt R-slangen? Bättre, sämre, eller likadant? Och om det inte är problem med backventilerna, hur ska bilen då bete sig?

    Ska man plugga igen slangen eller räcker det med att låta den hänga?

    Det är nästan så att min gamla 9000(200bhp) känns snabbare än nuvarande 9-5 Aero.
    Kör: Volvo V70 DRIVe MY12 M6
    Såld: SAAB 9-5 Aero Sportcombi M/Y 03

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Laddtrycks problem. Backventiler?

    Citat Ursprungligen postat av Natrep
    Hejsan!

    Jag misstänker att jag har problem med laddtrycket på min 9-5 Aero 03.
    Kopplade in en laddtrycksmätare(visst ska det kopplas in mellan "trädet" och btr?) och den visade som mest 0,7 bar.

    Veckan efter lämnades bilen in på saab för att åtgärda ljuslängdsregleringen, bad då dom att även kolla om bilen ladda(gick) som den ska. Enligt verkstaden så var det inga problem. Men jag har mina tvivel endå! Bästa 0-100 ligger runt 9 sec.

    Hur är det nu när man kopplar loss R-slangen på MV? Om det är problem med backventilerna(EVAP), hur ska bilen då gå efter man ryckt R-slangen? Bättre, sämre, eller likadant? Och om det inte är problem med backventilerna, hur ska bilen då bete sig?

    Ska man plugga igen slangen eller räcker det med att låta den hänga?

    Det är nästan så att min gamla 9000(200bhp) känns snabbare än nuvarande 9-5 Aero.
    Är laddtrycket stabilt annars eller svajar de nått??
    Kolla även GLT om de är stabilt genom att dra ur kontakten till MVn o se om den håller sig på 0,45 i hela registret.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    27

    Re: Laddtrycks problem. Backventiler?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Är laddtrycket stabilt annars eller svajar de nått??
    Kolla även GLT om de är stabilt genom att dra ur kontakten till MVn o se om den håller sig på 0,45 i hela registret.

    /F
    Hej.. Nu ska vi se här!

    Laddtrycket är/var stabilt när jag hade mätaren inkopplad (ser ingen mening med laddtrycks mätare monterad med original motor).

    Ska kolla GLT nästa gång jag är ut med bilen (ska bara montera mätaren igen).
    Kör: Volvo V70 DRIVe MY12 M6
    Såld: SAAB 9-5 Aero Sportcombi M/Y 03

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Laddtrycks problem. Backventiler?

    Har du testat att rycka loss R-slangen? plugga gärna slangen.

    Du märker direkt om bilen går bättre ha gärna laddtrycksmätaren inkopplad. 99% av gångerna så är det ventilen som sitter närmast insuget som är trasig.

    GLT går inte att läsa av på T7 som det gör på T5 t.ex. För att kolla GLT på T7 måste man trycksätta WG-klockan och läsa av när WG-armen börjar röra på sig.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Laddtrycks problem. Backventiler?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Har du testat att rycka loss R-slangen? plugga gärna slangen.

    Du märker direkt om bilen går bättre ha gärna laddtrycksmätaren inkopplad. 99% av gångerna så är det ventilen som sitter närmast insuget som är trasig.

    GLT går inte att läsa av på T7 som det gör på T5 t.ex. För att kolla GLT på T7 måste man trycksätta WG-klockan och läsa av när WG-armen börjar röra på sig.

    Mvh
    Hur menar du nu??
    Kopplar man ihop C o W slangen o har graderad laddtrycksmätare så ser man GLT.
    Gäller alla turbo bilar o de ska va stabilt från de att laddtrycket börjar byggas upp till max varv utan att de sjunker eller går över de angivna GLT.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Laddtrycks problem. Backventiler?

    Nej, du tar loss W-slangen från MV och sen trycksätter med tryckluft gärna med en graderad manometer, när stången börjar röra sig så ska du läsa av manometern den ska stå på 0.45bar för aero och 0.40bar för icke aero.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Laddtrycks problem. Backventiler?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Nej, du tar loss W-slangen från MV och sen trycksätter med tryckluft gärna med en graderad manometer, när stången börjar röra sig så ska du läsa av manometern den ska stå på 0.45bar för aero och 0.40bar för icke aero.

    Mvh
    De säger inge om hur stabilt GLT är när man kör med bilen.
    Visst vet jag att GLT för td04 är 0,45 o gt17 är 0,40 men man kan få fram så mycket mer info om man kör med GLT med C o W slangen ihop kopplad.
    Om laddet bara skenar eller om de är stabilt eller hur de nu reagerar.
    Ingen skillnad på vilken turbo bil man än har även om T7 är lite mer speciellt.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    27

    Re: Laddtrycks problem. Backventiler?

    Upptäckte att slangen som går till första backventilen ifrån T-Korset hade lossnat ifrån T-korset. Stoppade tillbaka den och nu verkar den gå bättre.. 0-100 på 7,5 ist för 8,3 som innan.

    Hur kommer det sig att den gick sämre med slangen av än på? Om den nu gjorde det och det inte är min fantasi som spelar ett spratt.


    Blått: Till första backventilen
    Rött: Till inloppsrör för turbo
    Grönt: Till R på magnetventilen
    Gult: T-korset
    Kör: Volvo V70 DRIVe MY12 M6
    Såld: SAAB 9-5 Aero Sportcombi M/Y 03

Liknande ämnen

  1. Backventiler bränslepump 9-3 -00 // Problem löst!
    Av Byggjanne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 12:30
  2. Laddtrycks Problem
    Av SchillRacing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 14:30
  3. Laddtrycks problem 9-5
    Av steg 2 9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 10:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •