Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Ferrita eller JT?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Ferrita eller JT?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Slår det i bilen efter montage av ett JT system så skulle jag säga att man får lämna över jobbet till någon som kan.

    M.V.H.

    Å va fan menar du med det? Jag monterade system långt innan du ens hade en tanke på sådant!!!!!!

    //MH
    Woow....easy boy...

    Jag, liksom många andra har haft JT system som passar som handen i handsken.
    Men visst, alla kan inte vara 100%. Verkar som att du har fått tag på sådana ex?
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Ferrita eller JT?

    Har ett JT på min 9000 som hängt med året runt i 10år och närmare 20000mil. Originalsystemet höll inte lika länge...
    Nu är det dock på upphällningen, det har börjat pysa i några rostiga skarvar
    Passformen är det heller inget fel på och det slår inte i karossen efter justering.

    JT systemet på og900 passar inte lika bra.
    Montering av JT´s slutburk krävde som någon skrev, kap, svets och rör för att bli hyffsat

    Håller med Andreas lite ändå, många gånger är det fel i monteringen som gör att det slår i karossen. Med ett grövre system blir marginalerna mindre och det ställer högre krav på montören.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Ferrita eller JT?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Håller med Andreas lite ändå, många gånger är det fel i monteringen som gör att det slår i karossen. Med ett grövre system blir marginalerna mindre och det ställer högre krav på montören.

    Jaja då är du också välkommen att fixa skiten, jag tröttnade och fixade Ferrita i stället. Där slår det inte i golvet när man åker över vägbulor.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Ferrita eller JT?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Håller med Andreas lite ändå, många gånger är det fel i monteringen som gör att det slår i karossen. Med ett grövre system blir marginalerna mindre och det ställer högre krav på montören.

    Jaja då är du också välkommen att fixa skiten, jag tröttnade och fixade Ferrita i stället. Där slår det inte i golvet när man åker över vägbulor.

    //MH
    Gör det inte med JT eller A-Alt heller.....
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Ferrita eller JT?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Slår det i bilen efter montage av ett JT system så skulle jag säga att man får lämna över jobbet till någon som kan.

    M.V.H.

    Å va fan menar du med det? Jag monterade system långt innan du ens hade en tanke på sådant!!!!!!

    //MH
    Men ta då fan och reklamera det! Det hade du kanske inte lärt dig tydligen trots din ålder.

    Det måste ha varit snett då eftersom så eftersom många har system så fungerar perfekt och jag har monterat flera JT system.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Ferrita eller JT?

    Nu börjar det hetta till
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Ferrita eller JT?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange


    Å va fan menar du med det? Jag monterade system långt innan du ens hade en tanke på sådant!!!!!!

    //MH
    Men ta då fan och reklamera det! Det hade du kanske inte lärt dig tydligen trots din ålder.

    Det måste ha varit snett då eftersom så eftersom många har system så fungerar perfekt och jag har monterat flera JT system.

    M.V.H.
    Efter du få förmodligen monterat ett sådan på en 9000 också så står du nog i en klass för dig själv, för där är det ju ännu värre!!

    Nä jag reklamerade det inte, eftersom det är småpengar för mig så kastade jag skiten och monterade Ferrita på ena bilen och gick direkt på Hirch dubbelpipa på den andra.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Ferrita eller JT?

    Jag tänker varken anklaga Cabmange eller ngn annan enskild, för visst kan det förekomma tillverkningsfel. Men, jag har också förundrats över att så många genom åren klagat på JT:s passform. Så för dem som inte monterat avgassytem i 30 år och räknat ut det själv redan, vill jag poängtera tre viktiga detaljer för att få bra passform.

    1. Montera del för del framifrån som nog alla gör, MEN dra inga klammor alls. Häng upp systemet i krokarna. Sedan justerar du lätt lite här och var tills det ligger rätt (självklart blir detta viktigare med 3" än 2,5"). När allt ser bra ut, då drar man dit klammorna.

    2. Avgasrör blir längre när de blir varma. Anpassa därför marginalerna för detta, dvs t ex efter första kroken på 9000 framför tanken kan man tulla lite på marginalen som är på "framåtsidan", för att ge en aning extra på "bakåtsidan" mot tanken.

    3. Monteringspasta behövs inte för täthetens skull om man bara sätter klammorna på rätt ställe. Månna sätter dessa mitt i slitsen eller t o m framför mitten och tror att röret ger med sig lättare i slitsarna där. Det är förvisso sant, men det plasicerar sig inte på rätt sätt, och man får mer eller mindre osynliga glipor som inte täpps till hur hårt man än drar. Klamman skall sitta djupare in i slitsen, ungefär en tredjedel från "botten av slitsen" för då drar röret ihop sig mer ciruklärt.

    Oavsett passform eller inte, så har jag dock fått nog av att svetsa upp JT-rör som rostat av efter några år, så rostfritt är det enda jag köper numera - vare sig jag vill ha sportsystem eller originaldimenssion. Personligen så gillar jag inte heller 3"-muller, utan föredrar Ferritas diskretare ljud vid lugn körning, men också att det ryter till lite angenämt när man varvar ur. Prisskillnaden är så liten att det är inte värt att joxa med blötjärn. Upp till 300 hk tror jag inte heller man kan vinna mer än högst en ynka häst på 3" istället för 2,5", eftersom Ferritan ju också är 3" den flödesmässigt viktigaste biten fram till och med kat:en.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Ferrita eller JT?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange

    Nä jag reklamerade det inte, eftersom det är småpengar för mig så kastade jag skiten och monterade Ferrita på ena bilen och gick direkt på Hirch dubbelpipa på den andra.

    //MH
    Om nu dryga 6000:- för ett komplett system (9000) utom katten är småpengar för dig så förstår jag inte varför du inte valde Ferrita från början...
    För mig handlade det om att jag ville ha 3" system och det saknade Ferrita vad jag vet då, om man inte ville låta specialbygga ett förståss.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Ferrita eller JT?

    Lättaste valet jag sett på länge, jag köpte JT 3" men det åkte av ganska fort och ett helt Ferrita kom på plats. Det har jag inte ångrat en sekund. Klar kvalitetsskillnad.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  11. #31
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Ferrita eller JT?

    Både jag och min bror har monterat och kört med JToch Ferrita, främst på 9000.
    Verkar skilja väldigt på JT systemen, något har inte passat alls, nästan så man fått kapa för att få ihop det och något har funkat bra. Körde en vinter med ett JT, sen var det helt slut. Brorsan har ett på sin bil som är ca. 7 år som fortfarande är fint, men den har ju inte gått nån vinter heller.

    De Ferrita systemen vi monterat har varit tajta och bra passform, däremot har inte något av dom gått vinter. Så det har vi inte koll på hur pass dom håller sig.

    Någon nämnde Biltema tidigare i tråden, deras rostfria system görs väl av Ferrita..?

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Ferrita eller JT?

    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Både jag och min bror har monterat och kört med JToch Ferrita, främst på 9000.
    Verkar skilja väldigt på JT systemen, något har inte passat alls, nästan så man fått kapa för att få ihop det och något har funkat bra. Körde en vinter med ett JT, sen var det helt slut. Brorsan har ett på sin bil som är ca. 7 år som fortfarande är fint, men den har ju inte gått nån vinter heller.

    De Ferrita systemen vi monterat har varit tajta och bra passform, däremot har inte något av dom gått vinter. Så det har vi inte koll på hur pass dom håller sig.

    Någon nämnde Biltema tidigare i tråden, deras rostfria system görs väl av Ferrita..?

    /Markus
    De görs av Ferrita men de får bara lämna 10-års garanti. Man vad är rörstorleken på dem?

    Kan instämma om JT:s passform.

    Jag har kört Ferrita några vintrar/10000 mil och det är fortfarande fint
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  13. #33
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Ferrita eller JT?

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Både jag och min bror har monterat och kört med JToch Ferrita, främst på 9000.
    Verkar skilja väldigt på JT systemen, något har inte passat alls, nästan så man fått kapa för att få ihop det och något har funkat bra. Körde en vinter med ett JT, sen var det helt slut. Brorsan har ett på sin bil som är ca. 7 år som fortfarande är fint, men den har ju inte gått nån vinter heller.

    De Ferrita systemen vi monterat har varit tajta och bra passform, däremot har inte något av dom gått vinter. Så det har vi inte koll på hur pass dom håller sig.

    Någon nämnde Biltema tidigare i tråden, deras rostfria system görs väl av Ferrita..?

    /Markus
    De görs av Ferrita men de får bara lämna 10-års garanti. Man vad är rörstorleken på dem?

    Kan instämma om JT:s passform.

    Jag har kört Ferrita några vintrar/10000 mil och det är fortfarande fint
    Har för mig att dom är ungefär som originalsystemen, så skiljer nog inte så mycket i storlek. Men dom kanske säljer någon slags "sport"system också, ingen aning.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

Liknande ämnen

  1. jt vs ferrita
    Av saabaaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 18:37
  2. jt eller ferrita?
    Av SimonSkantz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 15:01
  3. Avgassytem: JT eller Ferrita?
    Av goran61 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 15:28
  4. Ferrita VS JT
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 01:12
  5. Ljudfil, Ferrita
    Av Davidt8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •