Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    40

    9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?

    Köpte mig en 9-3 SC 07 för några veckor sedan och för ca 1 vecka sedan så kom det upp på displayen att det va dags för service.
    Jag fick aldrig se serviceboken innan jag köpte bilen men säljaren sa att servicen va skött på den och att den va nyservad, vilket jag trodde på.
    Så jag ringde säljaren och sa till om att det va dags för service och att dom får stå för det nu när jag nyss hade köpt bilen, men han sa att dom skulle kolla på det och att det antagligen va så att dom hade glömt att nolla service-mätaren vid förra servicen.
    Så jag lämnade in bilen och dom nollade mätaren, sen sa han även att bilen inte skulle servas förens om ca 500-600 mil.
    Men nu i efterhand så har jag börjat fundera efter att jag har forskat lite på nätet.
    Bilen har gått ca 1300 mil sedan senaste servicen vart gjord och min mätarställning är ca 11 900 mil nu.
    Så det jag funderar på är att dom bara nollade mätaren nu bara för att slippa stå för 12 000 mil's servicen vilken jag har förstått är ganska dyr.
    Kan det vara så eller är jag helt ute och cyklar?
    Om dom nu hade missat att nolla mätaren så borde den väl inte ha börjat varna för service nu, det borde den väl ha gjort direkt efter servicen eller tidigare.
    Vad jag vet så ska bilen varna för service 100 mil innan den aktuella servicen och det stämmer ju överens med 12 000 mils servicen.

    Tacksam för hjälp i detta ärende då man skulle vilja ha lite mer "kött på benen" innan man börjar bråka.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: 9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?

    Du säger att servicen var gjord alldeles innan du köpte bilen - vilken service gjordes då?
    Har du nu fått se serviceboken? Hur ser det ut i den?
    12k mil är en större service, men om firman är seriös så bör det ju ha varit den de gjorde alldeles innan du köpte bilen... Att bilen säger dags för service kan den på 9-3 göra i stort sett när som helst då då datorn inte bara tittar på hur långt bilen har rullat efter senaste servicen och hur lång tid det gått sen servicen utan även på vilken körning som har varit sen servicen, är det en körnign som sliter mer på oljan så varnar bilen tidigare, annars senare.
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    119

    Re: 9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?

    Har du sett serviceboken nu? Är den köpt på firma? Vad hade den gått när du köpte den? Varför ska dom stå fö 12k servicen om inte bilen gått det än? Dom kan ju gjort en enkel mellanservice på bilen när dom fick in den för att den skulle vara fräsch för dig som köpare? Sa dom uttryckligen till dig att dom gjort 12000 milaservicen eller sa dom att bilen är fullservad samt nyservad vilket den ju verkar vara?

    Du är nog inte lurad, snarare så att du lurat dig själv i att tro saker utan att ha tagit reda på hur det stog till, genom att titta i serviceboken tex
    Saab 9-5 2,0t SE -98 Steg 1 SÅLD
    Saab 9-5 2,3t sc -06 Steg 1
    Saab 9-5 2,3t sc -04 Steg 1

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    40

    Re: 9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?

    Jo bilen är köpt på firma och jag fick se service-boken efter att jag hade köpt bilen.
    Hade jag sett boken innan så hade jag gjort en deal om att dom skulle få stå för servicen, visste inte att det va en vid 12 000 heller men eftersom jag fick besked om att den va servad så trodde man ju inte att man skulle åka på den nu direkt.
    Den hade gått 11 800 när jag köpte den.
    Senaste servicen är en mellanservice som har nummer 7 i boken och den gjordes vid 10 693 mil.

    Dom sa inte att dom hade gjort 12 000 mils servicen, men jag frågade inte heller då jag inte visste att det fanns en sådan.
    Jag frågade mer allmänt om den va servad nyligen så att jag inte skulle åka på det själv nu.
    Det va ju helt klart en tabbe att inte kolla boken innan jag köpte den men men det är som det är nu.

    Men det som irriterar mig mest är om dom försöker lura mig att det bara va mätaren som dom har glömt att nolla vid senaste servicen när det i själva verket kanske är dags för en service.
    Är ju inte kul att lämna in en bil på service det första man gör efter att ha köpt den.
    Själv räknar jag med att sådant ska vara gjort när man köper men det kan man tydligen inte göra.
    Sen det att säljaren sa att jag skulle vänta ca 500-600 mil innan service, då börjar man ju fundera lite, varför ska jag vänta tills bilen har gått 12400-12500 mil?

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?

    Citat Ursprungligen postat av Sputte
    Jo bilen är köpt på firma och jag fick se service-boken efter att jag hade köpt bilen.
    Hade jag sett boken innan så hade jag gjort en deal om att dom skulle få stå för servicen
    Varför kollade du inte detta innan du köpte den

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    40

    Re: 9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?

    Så här i efterhand så skulle man ha kollat det lite mer noga.
    Men när jag va och kollade på bilen så låg det ingen bok i bilen så jag frågade efter den men då sa säljaren att han inte hade den där utan någon annanstans, då frågade jag om boken va som den skulle och att den va servad nyligen och fick till svar att det va så.

    Men jag ska snacka med dom och se vad dom säger, lite tråkigt om det är dags för service och dom säger att det inte är det bara för att dom inte vill ha något med det att göra.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: 9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?

    Fattar jag rätt här?

    Bilen hade gått 11800 när du köpte den?
    Bilen skulle vara nyservad när du köpte den?
    Senaste servicen var vid 10693 mil?

    En bil som gått 1100 mil efter senaste servicen kan man väl inte sälja som nyservad?

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: 9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?

    Självklart ska dom stå för 12000 mila servicen om dom sa att den var nyservad när du köpte den.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: 9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?

    Har du något bevis för att det stod skrivet "nyservad" eller liknande i annonseringen? För då torskar dom direkt i ARN om det skulle gå så långt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    40

    Re: 9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Fattar jag rätt här?

    Bilen hade gått 11800 när du köpte den?
    Bilen skulle vara nyservad när du köpte den?
    Senaste servicen var vid 10693 mil?

    En bil som gått 1100 mil efter senaste servicen kan man väl inte sälja som nyservad?
    Precis så va det.
    Dock va det bara muntligt från säljaren att den skulle vara nyservad.
    Dom hade fått in bilen bara några dagar innan jag köpte den så dom hade inte hunnit få ut någon annons.
    Nu i efterhand så va det ju riktigt klantigt att jag inte krävde att få se serviceboken, men jag tänkte ju att jag kunde lita på säljaren som sa att alla servicar va skötta och att den va nyservad så det va ingenting jag skulle åka på nu.
    Men sen vart det ännu värre när jag ringde och tog upp detta och säljaren säger att det kan vara så att dom "glömt att släcka lampan" efter den förra servicen (1200 mil sedan i dagsläget), men dom skulle kolla upp detta.
    Så min sambo åker in med bilen på avtalad tid då jag va hemma och va sjuk, och får till svar att dom har nollat service-mätaren och att bilen inte ska servas förens om 500-600 mil när hon hämtar den.
    Det va ju då man började fatta att det va något som va skumt, för en 12 000 mils service ska ju göras vid 12 000 mil och inte vid 12 500-12 600 mil.
    Detta är ju helt klart i mina ögon ett bevis på att säljaren vill klara sig från att få stå för kostnaderna på servicen.
    Jag har mailat till SAAB och fått till svar att det helt klart är dags för service och jag ska inte vänta 500-600 mil som säljaren påstod.

    Men det som är synd är att jag inte har något skriftligt på detta utan bara mitt samtal med säljaren som även min sambo va delaktig i.
    Men man får väl hoppas att det löser sig till det bästa.

Liknande ämnen

  1. Blev jag lurad? Känner mig lurad av verkstaden, vad göra?
    Av saabrookie i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 22:13
  2. dags för service?
    Av Blyfot-Robban i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 21:19
  3. Dags för service
    Av AnderZon_ i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 11:44
  4. Service-dags?
    Av Packe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 22:20
  5. Dags för service.....
    Av Redux i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-30, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •