Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dör plötsligt på tomgång (varm) OG9-5 2,3t Aut. -00

  1. #1

    Dör plötsligt på tomgång (varm) OG9-5 2,3t Aut. -00

    I torsdags körde jag ett par, tre kilometer efter kallstart och mätaren hade som vanligt precis kommit upp i arbetstemp, dvs kl 9. När jag ska parkera så dör plötsligt motorn utan förvarning samtidigt som jag stannar i parkeringsfickan. Blev ganska paff och provade att starta och om jag inte missminner mig så gick den runt men tände aldrig. Gick in på Posten och uträttade mitt ärende eftersom dom snart skulle stänga och tänkte att jag får kolla när jag kommer ut igen. Bilen startar och går hur snällt som helst igen.

    I fredags hade jag bilen till jobbet och noterade inget speciellt på väg dit. På väg hem (då hade den stått i varmgarage) efter bara några hundra meter hackar den plötsligt till men återhämtar sig omedelbart igen och går snällt. Sedan efter ytterligare några hundra meter känner jag en svag ryckning men märker sedan inget mer.

    Idag körde jag en lite längre sträcka på kanske 3-4 km och när jag stannar för rött ljus så dör den plötsligt igen. Försöker starta men motorn går inte runt, däremot säckar varningsblinkers och annan el samtidigt som jag vrider på nyckeln. Kom på att jag hade växellådan kvar I läge D och byter till N och då startar den direkt igen. Detta var kanske 15 sekunder efter att den dog. Sen går den snällt igen.

    Det verkar bara hända när den går på tomgång eller möjligtvis också med mycket lite gas och alltid på mycket lågt varv.

    Har inte märkt av några misständningar I övrigt. Soppapumpen byttes för någon månad sedan om det kan spela någon roll (har ju funkat bra fram till nu iaf). Check Engine lyser inte. Jag upplever att tempmätaren uppför sig som den ska, dvs den blir varken varm snabbare eller långsammare än vanligt. DI-kassetten är bytt någon gång före 2005 av förre ägaren och när jag blev kallad till Saab någon gång 2006 för byte konstaterades att den inte tillhörde någon dålig batch så byte var inte aktuellt. Jag har heller inte känns någon konstig lukt med det kanske är när dom ger upp för gott?

    Vad tror ni? Kan det vara DI-kassetten?
    Kör silverbeige 9-5 Vector kombi, 2.3t automat, '05

    http://mofoto.se

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173

    Re: 9-5 '00 2,3ltt aut. dör plötsligt på tomgång (varm)

    Jag hade nog gissat på vevaxelgivaren, men det förklarar inte dina andra elproblem som uppstår samtidigt..
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: 9-5 '00 2,3ltt aut. dör plötsligt på tomgång (varm)

    Kolla över elanslutningar runt gasspjället även jordkabel till insugsrör kolla gärna el runt luftmängdmätare samt slangar så ingen liten slang håller på att ramla loss.

    Annars är vevaxelvinkelgivare som föregående inlägg nämnde intressant.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: 9-5 '00 2,3ltt aut. dör plötsligt på tomgång (varm)

    Om vevaxelgivaren strejkar så går motorn inte att varva alt går inte alls.
    Det är flera som fått tändkassettsras, även med de som blivit utbytta på den garantikampanj som gällde för några år sedan.
    Skulle nog lyfta på kassetten och kolla version samt tillverkningsdata. Ska stå i ena rutan typ "0417"= 2004 vecka17. TK3.6 ska den väl heta. TK3.4 från 01 är rätt ovanligt idag då de flesta bytts ut.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: 9-5 '00 2,3ltt aut. dör plötsligt på tomgång (varm)

    Enligt verkstaden var det vevaxelvinkelgivaren. Kunde varit värre med andra ord :-)
    Kör silverbeige 9-5 Vector kombi, 2.3t automat, '05

    http://mofoto.se

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dog helt plötsligt och sedan har dålig tomgång OG9-5
    Av gurragas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 17:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •