Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Startproblem 9-5 2006

  1. #1

    Startproblem 9-5 2006

    Hej!

    Jag köpte en saab 9-5 2,0t biopower för ca 1 år sedan och har lite problem när bilen är kall och man ska starta.
    Den hostar och hackar och verkar typ gå på 3 cylindrar.
    Jag har haft den inlämnad hos saab, men den lämnar inga felkoder.
    Det som är bytt på bilen är alla spridare, vevaxellägesgivare, tändstift, filter.
    Någon som kan tänka sig vad det skulle kunna vara? problemet blir värre om man tankar etanol.

    tack på förhand!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    248

    Re: Startproblem 9-5 2006

    Kan det vara så att den går snålt får för lite soppa vid kallstarter? ECU sköter ju bränsle och tändning,kanske kan lambda vara inblandad,eller motortemp givare.

    Nu spånar jag fritt finns säkert någon som kan tillföra mer.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Startproblem 9-5 2006

    Kör du fortfarande på E85?

    Jag reflekterade på att spridarna bytts, och då har ju bilen haft trubbel med just E85.
    Tändkassetten kan va kass. Och lambdan som du ju själv funderat på.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: Startproblem 9-5 2006

    Nu kör jag mestadels på bensin, eftersom den är riktigt svårstartad på e85 och verkar dra mycket mer.
    Det är precis som att något hänger upp sig när motorn är kall och när man trycker på gasen så går den igång på alla cylindrar, tycker även att problemet blir värre desto kallare det är ute.
    Spridarna bytte jag efter rekommendation från verkstan. Bilen har rullat som miljö taxi tidigare och har nog enbart gått på e85 tidigare.

  5. #5

    Re: Startproblem 9-5 2006

    Jag har exakt samma problem.
    Saab 9-5 BP -06.
    Problemet verkar bli värre ju kallare det är, men det förekommer även vid +10. Jag har märkt att motorvärmare hjälper och ifall motorn är varm sedan tidigare körning så uppstår inte problemet. Jag måste tokgasa för att motorn ska gå igång, annars hackar den och dör. "check engine" och batterilampan lyser, sen dör den.

    Jag hade bilen på service för en vecka sedan och de noterade inga aktiva felkoder. Batteriet var rätt kasst, så det byttes och det förbättrade situationen något, en gång.
    Har pratat med andra som menar på att det kan vara luftmassemätaren. Jag har ingen aning.
    Jag misstänker att felsökningen kan ta tid, och jag är beroende av att ha bilen, så vill inte ha den stående på verkstan hur länge som helst. MrMartin, har du fått ngn indikation vad det kan vara?

    Jag har tankat bensin den senaste 5-6 gångerna så tycker inte det borde bero på E85.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949

    Re: Startproblem 9-5 2006

    Kolla den vita backventilen som sitter under plastkåpan vid oljepåfyllningen. Ventilen är placerad ungefär i mitten av ventilkåpan och har en diameter som en 5-krona. Ta tag i den och bryt försiktigt i sidled, för att se om den brustit i anslutningen mot plaströret. Detta är en backventil till vevhusventilationen, och många kunder upplever oljeförbrukning när den har gått sönder.
    Blir det luftläckage på BioPower bilarna, så har dessa stora bekymmer att diagnostisera det, då dom ofta räknar om detta luftläckage i ethanolhalt istället.
    Oftast så tror den att det är högre etanolhalt än det verkligen är, så den surar motorn vid kallstart.

  7. #7

    Re: Startproblem 9-5 2006

    Mycket riktigt, ventilen är totalt lös.
    Tack för tipset!

  8. #8

    Re: Startproblem 9-5 2006

    Ok, jag ska också kolla backventilen.
    När vi hade bilen på verkstad så sa mekanikern att det såg ut som den räknade med att vi körde på etanol, fast vi bara tankade 95..
    jag återkommer när jag kollat ventilen.

  9. #9

    Re: Startproblem 9-5 2006

    Hittade inget synligt fel runt backventilen.
    Om nu felet skulle bero på något luftläckage, skulle man kunna hitta det om man spejar med startgas?

  10. #10

    Re: Startproblem 9-5 2006

    Nu har jag även testat att spruta startgas runt slangar, utan någon förändring på motorljud och tomgång, finns det något mer man kan testa själv?

  11. #11

    Re: Startproblem 9-5 2006

    Om det skulle vara en lambdasond som inte funkar som den ska, kan man köpa ett obd2 instrument och kolla det, någon som vet?

Liknande ämnen

  1. GULSAAB inför 2006 *Projekt 2006 avslutat*
    Av GULSAAB i forum Projekt
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •