Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Steg 1 till 9000 2.0t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Steg 1 till 9000 2.0t

    Hej!

    Jag funderar på att steg 1 trimma min 9000 och jag undrar vilket som är det billigaste sättet att göra det på ett vettigt sätt. Jag vill inte ha problem eller en tveksam lösning men jag vill heller inte betala mer än nödvändigt. Jag är ute efter runt 200 hk.

    Som jag förstår det så behövs en magnetventil och den bör vara original. Vad ligger en sådan på?

    Sedan är det mjukvaran. Kan man köpa en originalbox från en annan saab på skroten med högre effekt och gifta in? Vilken model skall man sikta på i så fall? Vad kan detta kosta?

    Jag har sett att både Trollspeed och nordic har steg 1 paket med mv + program för c:a 5800. Är detta vettigt? Vilket är bäst av dessa? Det är egentligen gränsfall för vad jag är villig att ge för detta.

    Andra förslag?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    bäst? Ja du, det är nog hugget som stucket skulle jag tro..
    oavsett vilket av dom du går för så tror jag du kommer bli nöjd

    Om du ska köpa en lös ny MV så ligger dessa runt 2.800kr till en T5 motor

    Ang programvaran får nån annan svara, är inte så insatt i det ännu..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    Ahh, så en mv är så pass dyr. Där kanske man kan leta begagnat då.

    Tar tacksamt emot tips på vilka program som är bra. Finns det t.o.m något Saab original program som skulle passa? Jag vet inte om 2.0 fanns med stort T men ett sådant vore väl perfekt om man kan hitta i en styrbox på skroten?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  4. #4

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    Tjena musslan:-)
    Satt i din sitts för ett tag sen då jag har en 97 cse 2.0 ltt.
    Köpte en beggad box av en kille här på forumet för 1500kr o sen en magnetventil på mekonomen för 1000 kr(har rabatt),nu säger folk att dom är dåliga o vissa har ej haft några problem så jag tänkte jag chansar o ser vad som händer.har ju 3 års garanti då den e ny.
    Dumpventilen har jag ju orginal sitter redan men ska byta den senare.
    pga tidsbrist så har jag inte fått i grejerna än men boxen ska vara omgjord av speedparts till steg 1 o det är tydligen bara mjukvaran som programmeras o inget chip men det skulle ge ca 225 hk men vridet vet jag ej riktigt men är ju det som e det viktigaste.
    Så började jag göra o det har kostat 2500kr so far.
    Berätta gärna senare hur du gjorde.pelle.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    Låter intressant Pelle!

    Nu har jag VSS på min bil. Hur fungerar det om jag byter till en beg. styrbox? Kan jag byta till en utan VSS, eller måste det vara en med VSS? Går det att byta själv eller behöver man tech2?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    har du VSS så måste du in till saab-verkstad och Gifta in en annan box.
    jag skulle satsa på att skaffa en begagnad MV och sedan köpa enbart mjukvaran av företaget. skaffa även slangar till MV så blir det sketabra

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    har du VSS så måste du in till saab-verkstad och Gifta in en annan box.
    jag skulle satsa på att skaffa en begagnad MV och sedan köpa enbart mjukvaran av företaget. skaffa även slangar till MV så blir det sketabra
    Man behöver inte gifta in någonting om den som programmerat boxen "disablat" VSS i mjukvaran. Enda som händer är att lysdioden blinkar dubbelblink om man har bilen avstängd utan att larma. Kan stängas av även under körning.

    Har så i min 2,0t-97.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    Sen så gifter man inte in boxen. Utan man lär in imobiliseringen(startspärren).

    Sen att köpa en beg magnetventil så har du en chans att den funkar och en chans att den inte funkar. Men du bestämmer själv hur du skall göra.

    Finns ingen original motorstyr på 200hk till 2.0t. Det enda som finns är Italien Aero som är på 2.0liter och 185hk.

    Men sen att köpa ett Steg1 trim där du får programvara samt magnetventil till priset av 5800kr är inte hemskans dyrt. Det hade jag gjort om jag var i din sits.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    Nu har jag oxå startspärr eller vss på min 97a men boxen jag köpte finns det inte vss så då är det bara plug n play så att säga,däremot enligt andra här på forumet så måste man (gifta in)sin box om den har vss.eller som mr lööf sa lär in imobiliseringen.ska bli skitkul o peta dit grejerna men har blivit lite fundersam över min nya magnetventil fr mekonomen som 90% av saabfolket dissar så man kanske gjorde en tabbe men det får väl bli läropengar isåfall.

  10. #10

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    Inte mer läropengar än att köpa en begagnad magnetventil iaf . Du har ju garanti på Mekonomen hur som helst, så det är ju bara att köra för den där tusenlappen i allafall i tre år? Helt rätt att köpa ny tycker jag.

    Jag har själv en 9000 2.0t med steg 1 i, och den rör på sig riktigt bra tycker jag. Känns väldigt rapp i och med "40" lådan på bilen.

    Fortfarande, trots alla trimmade bilar jag haft med mer än steg 1, så är fortfarande känslan oslagbar när man t.ex hänger med en sprillans octavia RS, eller en 9-5 Aero av lite nyare snitt. Detta i sin gamla 9000 häck som man köpt för 15-20 papp och lagt en pytteslant på några hästar till. Roligt !

    Förutom det så är det fantastiskt vad bra det går att köra om på landsväg etc.

    Lycka till med trimmandet. Jag hade nog spenderat de där 5000 hos en trimfirma, så kan man ju dessutom frå bra hjälp om och när något strular.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Sen så gifter man inte in boxen. Utan man lär in imobiliseringen(startspärren).

    Sen att köpa en beg magnetventil så har du en chans att den funkar och en chans att den inte funkar. Men du bestämmer själv hur du skall göra.

    Finns ingen original motorstyr på 200hk till 2.0t. Det enda som finns är Italien Aero som är på 2.0liter och 185hk.

    Men sen att köpa ett Steg1 trim där du får programvara samt magnetventil till priset av 5800kr är inte hemskans dyrt. Det hade jag gjort om jag var i din sits.
    Jo det finns ju en B204L-box till 9000, för exportbilar. Ej för svensk marknad, men det kan man lösa genom att ta en box från en 185hk ng900.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Inte mer läropengar än att köpa en begagnad magnetventil iaf . Du har ju garanti på Mekonomen hur som helst, så det är ju bara att köra för den där tusenlappen i allafall i tre år? Helt rätt att köpa ny tycker jag.

    Jag har själv en 9000 2.0t med steg 1 i, och den rör på sig riktigt bra tycker jag. Känns väldigt rapp i och med "40" lådan på bilen.

    Fortfarande, trots alla trimmade bilar jag haft med mer än steg 1, så är fortfarande känslan oslagbar när man t.ex hänger med en sprillans octavia RS, eller en 9-5 Aero av lite nyare snitt. Detta i sin gamla 9000 häck som man köpt för 15-20 papp och lagt en pytteslant på några hästar till. Roligt !

    Förutom det så är det fantastiskt vad bra det går att köra om på landsväg etc.

    Lycka till med trimmandet. Jag hade nog spenderat de där 5000 hos en trimfirma, så kan man ju dessutom frå bra hjälp om och när något strular.

    mvh
    Jesper

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Hagfors, Värmland
    Inlägg
    54

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    Tjena

    Du kan ju även be nån vänlig själv programmera om din box till ett steg 1 med hjälp av t5suite!

    /Jocke
    Saab 9000 2.3t A50 -97
    Saab 9000 AERO -95

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av cleon
    Tjena

    Du kan ju även be nån vänlig själv programmera om din box till ett steg 1 med hjälp av t5suite!

    /Jocke


    //Jens
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  15. #15

    Re: Steg 1 till 9000 2.0t

    precis.... t5suite funkar fint
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. Steg 3 till 9000 Aero
    Av Kozmo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 16:31
  2. Steg till 9000 t16?
    Av JonnyHazzard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •