Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ta bort Danfoss termostat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Ta bort Danfoss termostat

    Jag har 17 grader i mitt sovrum nu och vill ta bort termostaten från elementet för att se om det blir bättre. Typiskt nog så är webservern med termostattillverkarens instruktionspdfer nere. Någon som vet hur man får bort termostaten? Det är en danfoss.

    // Mussla
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Ta bort Danfoss termostat

    "Problemet" med termostaten har löst sig. Tyvärr blev inte elementet varmare för det så det får nog bli ett extra element från biltema.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Ta bort Danfoss termostat

    Jag har 15 grader i mitt sovrum just nu. Det är ganska behagligt ändå
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Ta bort Danfoss termostat

    Är elementet luftat? Sitter säkert en luftningsventil på motsatt sida mot termostaten.

    Kan kännas att radiatorn är svalare i överkant om det är mycket luft i systemet.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Ta bort Danfoss termostat

    Elementet är luftat och omluftat flera ggr. Det konstiga är att det är skapligt med värme i övriga lägenheten men just i sovrummet så är elementet iskallt. Vi har visserligen en gardin som går för elementet där vilket kanske skulle kunna påverka men nu har jag termostaten inställd på 28 grader och det är fortfarande iskallt så det känns som att det är något annat.

    bostadsrättsföreningen säger bara att de skall titta på det och sen händer ingenting så vad gör man?...
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Ta bort Danfoss termostat

    är det inte så enkelt att själva käglan fastnat då? Det är relativt vanligt att dessa fastnar när de varit intryckta en hel varm sommar.
    Alltså inte den utanpåliggande termostatdelen utan den del du bara ser en lite "pigg" av om du demonterar hela termostatratten och lite till.

    Åtgärdas genom att demontera så mycket att du kommer åt med en tång att dra ut piggen/ventilkäglan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Ta bort Danfoss termostat

    Bra förslag LM! Jag testade det nu och jag kan inte (med rimlig kraft) dra ut käglan mera. När jag trycker in den så går den in 4-5 mm och fjädrar sen ut igen. Låter det normalt?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Ta bort Danfoss termostat

    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Bra förslag LM! Jag testade det nu och jag kan inte (med rimlig kraft) dra ut käglan mera. När jag trycker in den så går den in 4-5 mm och fjädrar sen ut igen. Låter det normalt?
    Fjädrar den ut längre nu än innan du drog ut den då?
    Normalt skall fjäderkraften vara tillräcklig för att öppna ventilen helt dvs om du tagit bort ratten borde den redan varit så långt ut att ventilen öppnat helt, förutsatt att den inte kärvat alltså.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Ta bort Danfoss termostat

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Bra förslag LM! Jag testade det nu och jag kan inte (med rimlig kraft) dra ut käglan mera. När jag trycker in den så går den in 4-5 mm och fjädrar sen ut igen. Låter det normalt?
    Fjädrar den ut längre nu än innan du drog ut den då?
    Normalt skall fjäderkraften vara tillräcklig för att öppna ventilen helt dvs om du tagit bort ratten borde den redan varit så långt ut att ventilen öppnat helt, förutsatt att den inte kärvat alltså.
    Jag noterade dumt nog inte hur långt ute den var innan jag motionerade den så jag vet inte om den kommer ut längre nu än tidigare. Jag tänkte mest om spelet verkar normalt men det är så klart svårt att säga. Jag får nog jämföra med ett annat element som är varmt.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Ta bort Danfoss termostat

    Nu kommer det värme! :-)

    Det var käglan som kärvade. Tusen tack LM!!
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

Liknande ämnen

  1. Termostat 9-5 Tid -06
    Av kabel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 10:33
  2. Ny termostat
    Av kimpis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 13:38
  3. Termostat
    Av jaycee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •