Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

  1. #1

    Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Tjenare har en turbo som rasat på min saab 9-5a. Det är en 2,0T på 150hk och en 99 årsmodell alltså oil sludge modellen. Till min fråga nu då .
    Jag går Fordons linje och har möjlighet att ta in bilen i en riktigt utrustad verkstad och jobba med det där under skoltiden . Nu vill jag veta exakt vad jag ska göra mer än att byta ut turbon. Har hört att man ska spola rent massa saker, Som alla slangar till o från IC och till spjället. Men vill veta exakt vad jag ska göra så att det blir bra gjort och inte rasar igen. // Danne

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Byt till en Td04 turbo från en 9-5 aero, ta med inlopsröret med till turbon o sen även olje o vattenrör.
    Du kan ju tömma ICn på olja om de är nått i den.
    Annars inge.
    Sen bör du byta programvara med så de funkar.

    Lycka till men de borde gå ganska snabbt de bytet ändå även om du går på skola.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Ta ned tråget och rengör det samt oljepickupen. Rengör alla rör som går till turbon noga spec olja.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Okej. Men jag är inte så high på det där med oil sludge motorn. Men om man byter turbon o gör rent allting väldigt väldigt noga och byter olja varje 500e mil håller bilen då? Den har trots allt gått 23xxx mil. Tänkte om det var värt att göra ordning den. Kommer ha den som första bil är det tänkt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    Okej. Men jag är inte så high på det där med oil sludge motorn. Men om man byter turbon o gör rent allting väldigt väldigt noga och byter olja varje 500e mil håller bilen då? Den har trots allt gått 23xxx mil. Tänkte om det var värt att göra ordning den. Kommer ha den som första bil är det tänkt.
    Jadå, det kommer den nog göra. 23k mil är ju knappt inkörd
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Sedan kostar inte vevhussatsen många kronor på speedparts

  7. #7

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Är ju trots allt ungdom o det är ju första bilen . Så har ni några bra tips på hur man kan vässa till den lite så den låter fint och går bra för inte världens dyraste nota. Tänkte skaffa dumpventil för att gynna turbon. men vill inte att den ska pysa på 2000 varv för sånt låter bara töntigt på en "original bil". Hur kopplar man in dumpen och hur ändrar man när den ska pysa?.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    Är ju trots allt ungdom o det är ju första bilen . Så har ni några bra tips på hur man kan vässa till den lite så den låter fint och går bra för inte världens dyraste nota. Tänkte skaffa dumpventil för att gynna turbon. men vill inte att den ska pysa på 2000 varv för sånt låter bara töntigt på en "original bil". Hur kopplar man in dumpen och hur ändrar man när den ska pysa?.
    Byta AV på T7 är inte så bra nej.
    viewtopic.php?t=80329

    TDO04HL-15T med anpassad mjukvara @ halvsats får min röst.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99



    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  10. #10

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av Lange
    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    Är ju trots allt ungdom o det är ju första bilen . Så har ni några bra tips på hur man kan vässa till den lite så den låter fint och går bra för inte världens dyraste nota. Tänkte skaffa dumpventil för att gynna turbon. men vill inte att den ska pysa på 2000 varv för sånt låter bara töntigt på en "original bil". Hur kopplar man in dumpen och hur ändrar man när den ska pysa?.
    Byta AV på T7 är inte så bra nej.
    viewtopic.php?t=80329

    TDO04HL-15T med anpassad mjukvara @ halvsats får min röst
    .
    Och vad menas med TDO04HL bla bla bla :P Är som sagt inte så grym inom dehär ämnet . Så dumpventil är inte att rekommendera på min bil?. För alla jag pratat med säger att det gynnar turbon o ser till att den ger full effekt hela tiden MVH

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    81

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    byta turbo, kolla IC för olja, och byt helst oljeröret till turbon, har det kommit koxad olja släpper det inte med något medel, får typ köra med en vajer och borrmaskin (bästa är som sagt att du byter).. samt byter dåliga kopparpackningar o gärna bajonetbulten till olja - in

    Mvh

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    81

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Byt gärna "olja-fällan" med..

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    TDO04HL-15T med anpassad mjukvara @ halvsats får min röst[/b].
    Och vad menas med TDO04HL bla bla bla :P Är som sagt inte så grym inom dehär ämnet . Så dumpventil är inte att rekommendera på min bil?. För alla jag pratat med säger att det gynnar turbon o ser till att den ger full effekt hela tiden MVH[/quote]

    De är Aero turbon som sitter från -00 o frammåt.
    Öppen av (även kallad dump) är inte bra på bilar med lmm.
    Speciellt inte på Trionic 7 bilar.
    De är nog mest för ljudet man har öppen AV än en återcirkulerande som en vanlig är.

    Ska man inte trimma en massa är de en helt annan sak!

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Liten sammanfattning:

    1: "Dump" finns redan på din bil, den dumpar tillbaka luften i insugsröret före turbon och ser till att turbon snurrar lättare samt att luften mäts upp på rätt sätt.
    2: Uppgradera vevhusventialtionen om det inte redan är gjort, finns t.ex. hos Speedparts:
    http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... ring.shtml
    3: Kolla över alla gamla slangar och byt de som börjar vittra sönder
    4: Ta ner oljetråget och gör rent
    5: Ta loss ventilkåpan och inspektera/ gör rent
    6: Lossa kamkedjesträckaren och mät upp denna, kedjan bör bytas om den är längre ut än 15mm
    6: Köp en ny/bättre begagnad turbo, GT17 som sitter originalmonterad duger om du inte skall trimma vidare. Vill du uppgradera så är turbon från 9-3 och 9-5Aero/Viggen varianterna bra ersättare och håller väldigt bra. Se till att få med insugsröret före turbon då det är större än det du har på nu.
    6: Skaffa olje/vattenrör som är anpassade för nya turbon, gärna nya då det är mindre risk för att få in skit i turbons smörjsystem.
    7: Köp programvara till bilen alternativt trimma själv med T7suite:
    http://trionic.mobixs.eu/

    Lycka till.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Tackar som fan för all information . ska nu få saaben på rull igen . En liten till fråga bara. Såg att speedparts hade ett chiptrim som ökade motorn med 65hk+. Tänkte fråga er här om ni vet om det fungerar bra eller om det bara är skit . Men jag köper nog en ny garett G17 original turbo till saab 9-5. 2,0T eller vad den heter . Så dump är alltså onödigt att skaffa eftersom att motorn redan löser det där själv . Om man inte bara vill ha pysljudet (vilket inte jag behöver). // Danne

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    Såg att speedparts hade ett chiptrim som ökade motorn med 65hk+.
    Köp en 190hk box på skroten tillsammans med en omgång större spridare istället så har du sparat några kronor och är bättre förberedd för framtida uppgraderingar.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Vad har ni för tips om jag vill ha lite mer kräm i den då så den trycker på lite bättre . Hållbart ska de vara förståss // Danne

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av stolze
    byta turbo, kolla IC för olja, och byt helst oljeröret till turbon, har det kommit koxad olja släpper det inte med något medel, får typ köra med en vajer och borrmaskin (bästa är som sagt att du byter).. samt byter dåliga kopparpackningar o gärna bajonetbulten till olja - in

    Mvh
    Och för guds skull kolla att det är HÅL i den!!
    Tydligen finns det ett litet antal bultar som saknar detta monterade i våra bilar på vattensidan. Varför vete fåglarn. Förmodligen fabrikationsfel som ingen upptäckt, men när jag "råkade" montera den i oljeröret (det var mörkt under bilen, ok?) kan du räkna ut med stortån och en bit krita vad som hände.
    Generalras efter 4 mil på en splitter ny turbo!

    Inte kul, och framför allt dyrt.
    Ny banjoskruv = billigt. Skita i det och ha megaotur under mörk bil = dyrt...

    Inte vanligt alls, jag vet. Men kolla ändå för guds skull!
    /Rab

    SAAB 9-5 -00 kombi automat i stort behov av mer effekt.

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    Vad har ni för tips om jag vill ha lite mer kräm i den då så den trycker på lite bättre . Hållbart ska de vara förståss // Danne
    Som jag skrev, åk och införskaffa en Saab original 190hk box på valfri skrot samt röda spridare till denna, gift in med Tech2 och var nöjd en stund med 40hk extra
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20

    Re: Fixa turboras på saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av Rab
    Citat Ursprungligen postat av stolze
    byta turbo, kolla IC för olja, och byt helst oljeröret till turbon, har det kommit koxad olja släpper det inte med något medel, får typ köra med en vajer och borrmaskin (bästa är som sagt att du byter).. samt byter dåliga kopparpackningar o gärna bajonetbulten till olja - in

    Mvh
    Och för guds skull kolla att det är HÅL i den!!
    Tydligen finns det ett litet antal bultar som saknar detta monterade i våra bilar på vattensidan. Varför vete fåglarn. Förmodligen fabrikationsfel som ingen upptäckt, men när jag "råkade" montera den i oljeröret (det var mörkt under bilen, ok?) kan du räkna ut med stortån och en bit krita vad som hände.
    Generalras efter 4 mil på en splitter ny turbo!

    Inte kul, och framför allt dyrt.
    Ny banjoskruv = billigt. Skita i det och ha megaotur under mörk bil = dyrt...

    Inte vanligt alls, jag vet. Men kolla ändå för guds skull!
    Nu hänger jag inte med . Vart är det jag ska kolla att det här hål? :O Är som sagt inte så jätte hypersmart på sånt här. MVH

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 00a turboras
    Av zumoo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 22:01
  2. SAAB 9-5 2.0t -02 turboras
    Av VBNicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 10:38
  3. Turboras? saab 9000
    Av Symptom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 21:12
  4. turboras? Saab 95
    Av stefsven i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •