Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78

Ämne: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 959

    Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Jag blir mer och mer irriterad över nyare Saabars kvalité. Våran 9-5:a har gått 15 000 mil, och är pedant skött. Ju mer man vårdar den, ju mer jävlas den tillbaka.

    * Låskistan bak trasig, inget utslag på instrumentpanelen att bakluckan är öppen. Drog med sig att lyset inte fungerar i bagageutrymmet.
    * Klonkar i framvagnen vid fartgupp.
    * Gnisslar som bara *** vid minska fjädring på höger bak
    * Knarrar/gnisslar något fruktansvärt i förarstolen. Likadant med våran gamla plysch inredning som gått 15 000 mil. Denna byttes ut mot en 05:a skålade sportstolar inredning, 14 000 mil. 500 mil och den är precis likadan som den förra.

    Listan bara växer. Min OG900 har gått 31 500 mil, allting funderar. Inget missljud, gnissel eller sådana problem. Eller har Saab ojämn kvalité på sina bilar?

    En kompis har den mest misshandlade bil jag vet om, en 9-5 1999 med, som gått 26 000 mil. Inget av dessa problemen finns på hans bil.

    Saabs kvalité försvann när Opel skiten kom in i bilden?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Opel fanns redan när 9-5 konstruerades så nej på att skylla på det.

    Att det klonkar i framvagnen efter 15000 förvånar inte så mycket. Volvo V70N som är en rätt vanlig bil har en förmåga att låta för jäkligt redan vid 6000 mil. Audi A4/A6 hade stora problem med länkarmar som gnisslade vid 6-8 tusen mil för några år sen. Det förekommer helt enkelt problem vid det miltalet.

    Gnissel i förarstol känns surare, för den typen av problem går inte alltid att fixa utan stora kostnader.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 983

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Saabs kvalité försvann när Opel skiten kom in i bilden?
    Har du något seriöst exempel? Min erfarenhet är att det är Opelkomponenter slarvigt modifierade av Saab som krånglar. Din stol är ett lysande exempel...
    Anpassningen av Opelkomponenterna görs mer seriöst nu för tiden.
    Fredrik J

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Mycket kan nog förklaras av hyllprylar från GMs hyllor.
    Annars ska ju 9-5 tillhöra en av de felfriaste bilarna i sin klass enligt SBP, men det säger ju inte mycket om andra fel som tex orsakar oljud eller dålig åkomfort.
    Att det sparades in mycket på 9-5 under produktionsåren är ju annars ingen nyhet tror jag.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 983

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Mycket kan nog förklaras av hyllprylar från GMs hyllor.
    Som sagt, ge oss ett exempel. En Opelkomponent som krånglar och som Saab inte har varit inne och petat på. Sanningen är att Opeldetaljerna oftast fungerar felfritt om man låter dom vara i ursprungsutförande.
    Ingen vidare känsla eller finess och ofta så duger de inte i en Saab men krånglar gör det sällan. Ganska bra beskrivning av Opel som bilmärke kanske...
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 959

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Har du något seriöst exempel?
    Räcker väl med som jag sa? Min OG900 har gått 31 500 mil. Inget knarr i stolar eller liknande. 9-5:an har gått 15 000.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Knarr i skinninredning tycker jag oftast beror på att man använt felaktigt medel som gör att det knarrar på yttersidan där det sitter en plastvinkel som, i förekommande fall, styrningen till elstolarna sitter på. Om man gnider in skinnet med något obra under den skölden så får man ett gnissel utan like.
    Samma sak om man gnider in vissa lister med nått glidmedel, gjorde den tabben på min förra 9-3a och höll på att få dåndimpen innan jag fick bort medlet.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":213iowjb
    Mycket kan nog förklaras av hyllprylar från GMs hyllor.
    Som sagt, ge oss ett exempel. En Opelkomponent som krånglar och som Saab inte har varit inne och petat på. Sanningen är att Opeldetaljerna oftast fungerar felfritt om man låter dom vara i ursprungsutförande.
    Ingen vidare känsla eller finess och ofta så duger de inte i en Saab men krånglar gör det sällan. Ganska bra beskrivning av Opel som bilmärke kanske...[/quote:213iowjb]

    Kanhända har dessa mera med den upplevda kvalitén att göra..?
    De katastrofalt usla blinkers och torkarspakarna som känna som glasspinnar i 9-3/9-5...
    Bussningar i bakvagnen på 9-5 som inte klarar svenskt vägsalt? Kanske kommer inte de från GM heller..
    Värmepaket i ng900 från Opel Corsa, drivaxelkonstruktion från Opel? Framvagnskonstruktoner från Opel i 900/9-3.

    Vi kanske menar olika när vi menar kvanlité.

    Spontant från mig så känns det som att GM:s prylar har medfört en massa skräp.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 959

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Knarr i skinninredning tycker jag oftast beror på att man använt felaktigt medel som gör att det knarrar på yttersidan där det sitter en plastvinkel som, i förekommande fall, styrningen till elstolarna sitter på. Om man gnider in skinnet med något obra under den skölden så får man ett gnissel utan like.
    Samma sak om man gnider in vissa lister med nått glidmedel, gjorde den tabben på min förra 9-3a och höll på att få dåndimpen innan jag fick bort medlet.
    Har provat det med. Utan framgång tyvärr.

    Det är nog torrisionsfjädern, eller vad den heter, innuti stolschassit.

    Andreas Plars: Exakt. Mycket bra summerat. Sådant där man man leva med om man åker Opel, Peugeot, Renault eller Citroeng. Men sådant är inte acceptabelt på en Saab enligt mig.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Inte jag

    Är supernöjd med min -09 9-3 SC som gått dryga 8000 mil nu och känns precis som ny. Inte ett knarr så långt örat når! Har f ö inga klagomål på knappar, vred eller inredning överhuvudtaget. Säkerligen skulle något kunna vara ännu bättre, men det är inget jag funderar över eftersom allt är så ypperligt funktionellt och trivsamt. Stolarna är grymt sköna! Åker omkring och myser med en känsla av riktigt gedigen kvalitet. Känner mig säker på att min bil kommer att vara riktigt fräsch, riktigt länge

    Fästmöns -01 9-5 sedan är ganska vanvårdad, men efter en grovdammsugning är den förnämlig både att åka i och att köra. Förutom en SID med pixel-syndrom, ser inredningen ut som ny efter en upp-putsning. Alla knappar och vred fungerar och ser ut som de ska. Inget knarr. Sköna stolar. Förutom av föraren orsakade repor ser den även ut som ny på utsidan, efter en biltvätt. Måste säga att även den bilen bibehåller sin standard på ett mycket imponerande sätt!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    452

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Gäller det inte mer eller mindre alla bilar tillverkade från mitten av 90-talet och framåt? Mer elektronik och fler funktioner som kan strula. Det känns som det är betydligt vanligare med en massa krångel på tio år gamla bilar idag än det var för tio år sedan, säkert beroende på att bilar helt enkelt består av fler och billigare delar och mycket känsliga komponenter. Det där med plattformar som delas av flera märken är ju ett riktigt otyg. ng900 måste vara Saabs mest misslyckade modell genom tiderna, tätt följd av 9-5.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Jag vet inte om det är så dålig kvalité på ng900 som alla klagar på. De problem jag har med min ng900 kan ju alla härledas till att den gått i varmt sydstats-klimat vilket torkat ut mycket gummi och bussningar. I övrigt tycker jag den känns riktigt fräsch för att vara 14 år gammal!

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 983

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Vi kanske menar olika när vi menar kvanlité.

    Spontant från mig så känns det som att GM:s prylar har medfört en massa skräp.
    Tror jag inte. Vad jag menar är att problemen uppstår när Saab modifierat Opelkomponenter som i sitt orginalskick inte passat i Saaben.
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 983

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Har du något seriöst exempel?
    Räcker väl med som jag sa? Min OG900 har gått 31 500 mil. Inget knarr i stolar eller liknande. 9-5:an har gått 15 000.
    Jag frågar efter en Opelkomponent som Saab använder helt omodifierad och som krånglar. Jag säger inte att det inte finns någon någonstans men min erfarenhet är att det är Opelkomponenterna vi fingrar på som sedan krånglar.
    Fredrik J

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Gäller det inte mer eller mindre alla bilar tillverkade från mitten av 90-talet och framåt? Mer elektronik och fler funktioner som kan strula..
    Det har du säkert helt rätt i och det gäller alla möjliga typer av produkter idag. Den ekonomiska livslängden minskar, eftersom det snabbt blir för dyrt att reparera, om det ens går. Det är en trend som accelererar, så det är bara att förbereda sig på att det blir värre innan det kan bli bättre.

    Hade problem med en CD/DVD-spelare jag köpte för 3-4 år sedan, för 12 000 SEK. Sjukt mycket men jag gillar kvalitet och satsar för att ha grejor länge. Andrahandsvärdet är väl några hundralappar idag. Det var tydligt att butikspersonalen tyckte det var dags att köpa en ny. Helt hysteriskt, det får bli billigt nytt eller begagnat nästa gång.

    Lång ekonomisk livslängd riskerar att mätta en marknad. På bilmarknaden där det finns stor överkapacitet, är det bra för tillverkarkollektivet med kort ekonomiska livslängd på produkterna. Konsumenterna sätter gränsen för hur kort den ekonomiska livslängden kan vara. Så länge som nybilsköparen accepterar inbytesvärdet/begagnatvärdet går det att kränga nya bilar.

    Framtida begagnatköpare får räkna med att åka omkring med alla möjliga prylar och funktioner som inte fungerar, eftersom de blir orimligt dyra att fixa.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 788

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    För att travestera trådrubriken:

    Jag ifrågasätter vilka krav en bilägare kan ställa om de enda bekymmer han haft under 15' mil är en trasig låskista till bagageluckan, några slitna bussningar och knarrande från stolen.

    Och det verkar ändå inte vara typfel för modellen eftersom:
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    En kompis har den mest misshandlade bil jag vet om, en 9-5 1999 med, som gått 26 000 mil. Inget av dessa problemen finns på hans bil.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Jag kan nog hålla med trådskaparen att kvalitén är usel på vissa prylar, däremot tycker jag inte det är nån katastrof att det börjar komma först vid 15000

    Har en 9-5 Tid med 5600mil på mätaren
    Förra veckan byttes kränghämmarstag och växellänkage pga glapp.

    En annan 9-5 med 8500mil
    Bakvagnsbussningar helt slut

    Ytterligare en 9-5SC 10000mil
    Bakvagnsbussningar helt slut

    En 900 som gått 31k
    Skulle tro att det bytts ett antal spindelleder och styrleder på den bilen också
    Tippar att toppen varit av någon gång och är det en turbo lär lådan vara bytt minst en gång

    En 9000 med dom miltalen är väl inte bättre den heller
    Antar att det gått några lagerstöd, tändkassetter, kränghämmarbussningar på den också..

    Alla bilar har sina svagheter men nog är det dåligt att man 2010 inte kan göra en hjulupphängning som håller ens 10000mil innan det är dags att byta delar. Kanske det är dags att återinföra smörjkoppar på bilarna ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 788

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Alla bilar har sina svagheter men nog är det dåligt att man 2010 inte kan göra en hjulupphängning som håller ens 10000mil innan det är dags att byta delar. Kanske det är dags att återinföra smörjkoppar på bilarna ?
    Det handlar nog inte om att man inte "kan" utan att man inte vill dvs man har använt sig av alltför billiga underleverantörer till dessa komponenter liksom även tex VW och Volvo också drabbats av.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 506

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Visst byter man saker på saabar som strular men... Jag mekar olika märken på fritiden och det finns massor av konstiga och vanliga fel på alla bilmodeller!

    Skulle själv akta mig för 10 år gamla Passater,V70och C5.

    "Problem" eller sjukdomar eller kalla det vad man vill,är nån riktigt bätte än nån annan?
    /M
    Akta skinnet!

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367

    Re: Jag ifrågasätter Saabs kvalité, har ni liknade problem?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Visst byter man saker på saabar som strular men... Jag mekar olika märken på fritiden och det finns massor av konstiga och vanliga fel på alla bilmodeller!

    Skulle själv akta mig för 10 år gamla Passater,V70och C5.

    "Problem" eller sjukdomar eller kalla det vad man vill,är nån riktigt bätte än nån annan?
    /M
    Finns de nån bil utan problem??
    Skulle gärna ha reda på de bilmärket då!

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Kvalité på krängningshämmarstag OG9-5
    Av Slättabjörnen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-01-07, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •