Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Renovering/förstärkning långlåda

  1. #1
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Renovering/förstärkning långlåda

    Tja
    Ska under vintern överhala min låda. Är det något intresse att jag dokumenterar det för er på forumet så att det kanske går att använda som en liten guide för att renovera/förstärka långlådor?? eller det kanske bara är jag som håller på med sådana gamla grejor fortfarande

    Mats

  2. #2

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Jag tycker det vore interessant, samt skillnader på innehållet i dom, vilka är bättre/ sämre osv.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 221

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Nej då!!

    Det vore väldigt intressant att ha att kika på.
    Jag rev isär min långlåda i turbon för nån vecka sen efter 2års hårt gasande och har ju lite funderingar.

    Bla tycker jag inte att kronhjul / pinjongdrev hamnar axiellt i rätt läge i förhållande till varandra, det ska ju vara omöjligt!
    Pinjongaxeln hamnar för högt upp.
    En beskrivning på andra saker att tänka på vore verkligen inte fel

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Tjena Mats,
    helt underbart om du vill dela din erfarenhet med oss andra.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 689

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  6. #6
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 791
    Medlem#
    3183

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Go deep - go hard
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Go deep - go hard
    som flickan sa

    Bra initiativ GULSAAB!
    Det finns några tjurskallar som fortfarande åker långmotor
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    173

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Kör hårt!
    Mest priser på delar och vilka delar som används som är intresse för min del då jag inte vågar mig på något sådant själv.

  9. #9
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 791
    Medlem#
    3183

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Go deep - go hard
    som flickan sa
    Nu var det väl inte så jag mena....eller??
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero

    som flickan sa
    Nu var det väl inte så jag mena....eller??

    Johan, vi vet va du menar
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 689

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Nej då!!

    Det vore väldigt intressant att ha att kika på.
    Jag rev isär min långlåda i turbon för nån vecka sen efter 2års hårt gasande och har ju lite funderingar.

    Bla tycker jag inte att kronhjul / pinjongdrev hamnar axiellt i rätt läge i förhållande till varandra, det ska ju vara omöjligt!
    Pinjongaxeln hamnar för högt upp.
    En beskrivning på andra saker att tänka på vore verkligen inte fel

    M.V.H.

    Use the brain!

    Att läsa partnr osv är ju inte svårt + passa in olika delar för varandra

    Likadan uppbyggnad som kortlådor & tillvägagångsätt föv inget märkvärdigt!
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 221

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Citat Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna

    Att läsa partnr osv är ju inte svårt + passa in olika delar för varandra
    Så du menar att pinjongaxelns läge i förhållande till kronhjul går att justera?

    Jag har bara aldrig hört talas om det och det står inget om den i min handbok från Saab på kortlåda ng900 eller på en 9000 gör det självhandbok som tar upp långlåda upp till -89.
    Om jag inte har sett fel..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 221

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Aero-E-Tuna":2gone5we

    Att läsa partnr osv är ju inte svårt + passa in olika delar för varandra
    Så du menar att pinjongaxelns läge i förhållande till kronhjul går att justera?

    Jag har bara aldrig hört talas om det och det står inget om den i min handbok från Saab på kortlåda ng900 eller på en 9000 gör det självhandbok som tar upp långlåda upp till -89.
    Om jag inte har sett fel..
    Jag pratar alltså om en axiell förskjutning, inte en radiell som jag tror Aero-E-Tuna har missuppfattat det som

    M.V.H.[/quote:2gone5we]
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Bla tycker jag inte att kronhjul / pinjongdrev hamnar axiellt i rätt läge i förhållande till varandra, det ska ju vara omöjligt!
    Pinjongaxeln hamnar för högt upp.
    Låter onekligen skumt!
    Det är inte så enkelt att kronhjulet är felvänt?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 791
    Medlem#
    3183

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Bla tycker jag inte att kronhjul / pinjongdrev hamnar axiellt i rätt läge i förhållande till varandra, det ska ju vara omöjligt!
    Pinjongaxeln hamnar för högt upp.
    Låter onekligen skumt!
    Det är inte så enkelt att kronhjulet är felvänt?
    Om så vore fallet så borde det inte gå runt då frigången till huset inte är stort.
    Likaså krävs att det är assymetrisk för att få den förskjutningen, vilket det kanske är?
    Iofs ligger inte mina största kunskaper på långlådan

    Andreas>> kan du inte ta en bild som visar "felet"?

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Om så vore fallet så borde det inte gå runt då frigången till huset inte är stort.
    Likaså krävs att det är assymetrisk för att få den förskjutningen, vilket det kanske är?
    I VHB finns en anvisning hur kronhjulet ska vändas så jag antar att det finns en anledning till det

    Det är väl inte så enkelt att "felet" kommer av att pinjongaxeln "ramlar ner" när lådan öppnas och förspänningen släpper
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 791
    Medlem#
    3183

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Det är väl inte så enkelt att "felet" kommer av att pinjongaxeln "ramlar ner" när lådan öppnas och förspänningen släpper
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 221

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Att läsa partnr osv är ju inte svårt + passa in olika delar för varandra
    Så du menar att pinjongaxelns läge i förhållande till kronhjul går att justera?

    Jag har bara aldrig hört talas om det och det står inget om den i min handbok från Saab på kortlåda ng900 eller på en 9000 gör det självhandbok som tar upp långlåda upp till -89.
    Om jag inte har sett fel..
    Jag pratar alltså om en axiell förskjutning, inte en radiell som jag tror Aero-E-Tuna har missuppfattat det som

    M.V.H.[/quote][/quote]
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 689

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":3ua9nihk

    Att läsa partnr osv är ju inte svårt + passa in olika delar för varandra
    Så du menar att pinjongaxelns läge i förhållande till kronhjul går att justera?

    Jag har bara aldrig hört talas om det och det står inget om den i min handbok från Saab på kortlåda ng900 eller på en 9000 gör det självhandbok som tar upp långlåda upp till -89.
    Om jag inte har sett fel..
    Jag pratar alltså om en axiell förskjutning, inte en radiell som jag tror Aero-E-Tuna har missuppfattat det som

    M.V.H.[/quote:3ua9nihk]

    Knappast missuppfattat

    Man kan ju blanda delar från -84-93 i princip allt

    Man kan schimsa på massa ställen så förhållandet axiella blir i lika höjd som slutväxeln

    Sällan det är så!

    Bifogar bilder på symmetrisk samt assymetrisk slutväxel

    Gamla långlådan hade assymetrisk slutväxel.

    -93 då 5.2 sprutet kom så på de senare full turbolådorna så fanns asymmetrisk dock i liten skala då de fort utbyttes till kortlådan som kom oxå -93-94

    De assymetriska fanns kvar även i de nya kortlådorna årsskiftet-95-96, därefter kom den sk symmetriska som även finns kvar idag! bla i 95 Og93 osv

    Assymetrisk slutväxel!


    Diff till ovanstående!



    Vä Asymmetrisk! Hö Symmetrisk



    Mvh

    Mike
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 689

    Re: Renovering/förstärkning långlåda

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero

    Låter onekligen skumt!
    Det är inte så enkelt att kronhjulet är felvänt?
    Om så vore fallet så borde det inte gå runt då frigången till huset inte är stort.
    Likaså krävs att det är assymetrisk för att få den förskjutningen, vilket det kanske är?
    Iofs ligger inte mina största kunskaper på långlådan

    Andreas>> kan du inte ta en bild som visar "felet"?

    mvh johan
    Meeen! han berättar ju att pinjongen hamnar långt upp på kronhjulet & förskjuten axiellt
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

Liknande ämnen

  1. Renovering/förstärkning av 9-5 automat, vem kan?
    Av Swed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 21:25
  2. passar 2,0 långlåda på 2,3 långmotor?
    Av Tomsan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 21:06
  3. 2.3T Långlåda, utväxlingar?
    Av NoeffectZ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •