Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: oilsludge på 9-3 aero? lika vanligt som på 9-5?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    oilsludge på 9-3 aero? lika vanligt som på 9-5?

    Hej!

    jag har senaste året kört en saab 9-5 2.0t och fick ganska snabbt erfara vad oilsludge och dåligt med olja innebar i en saabmotor. det slutade med lagerknack och en fin räkning för ny motor och byte.

    nu den senaste veckan har ja gått i funderingar att byta bil. 9-5an ligger i skrivande stund på blocket och jag letar febrilt efter andra intressanta bilar.

    har fastnat för 9-3 aero. men om jag minns rätt så är det samma motorer i 9-3 aero som sitter i min 9-5a? alltså trionic7? alltså samma "skit" men bara vassare turbo och mer effekt?

    hade vart intressant att veta om även 9-3an har detta bekymmer.

    tack på förhand

    MVH Fredrik
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: oilsludge på 9-3 aero? lika vanligt som på 9-5?

    OG 9-3 med T7-motor har samma problem, men det verkar inte vara lika vanligt förekommande som på 9-5.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: oilsludge på 9-3 aero? lika vanligt som på 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    OG 9-3 med T7-motor har samma problem, men det verkar inte vara lika vanligt förekommande som på 9-5.
    /Johan
    okej, tackar för info!

    MVH
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: oilsludge på 9-3 aero? lika vanligt som på 9-5?

    Försök få tag på en bil som gått mest långa sträckor, och uppgradera omgående vill vevhusventilation version 6 om det inte är gjort redan. Var inte rädd för en bil som gått 20k mil och uppåt då lågmilare ofta har problem om de gått mest korta sträckor. Tyvärr får man ju mer rost och kanske växellåds- och kopplingsproblem på en bil med högre miltal.
    Jag hade tur och fick tag på en lågmilare som gått som veckopendlarbil till Norge och varit avställd under vinterhalvåret
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: oilsludge på 9-3 aero? lika vanligt som på 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Försök få tag på en bil som gått mest långa sträckor, och uppgradera omgående vill vevhusventilation version 6 om det inte är gjort redan. Var inte rädd för en bil som gått 20k mil och uppåt då lågmilare ofta har problem om de gått mest korta sträckor. Tyvärr får man ju mer rost och kanske växellåds- och kopplingsproblem på en bil med högre miltal.
    Jag hade tur och fick tag på en lågmilare som gått som veckopendlarbil till Norge och varit avställd under vinterhalvåret
    okejokej, måste erkänna att jag letat mestadels efter lågmilare faktiskt, men kanske man inte ska göra då :P

    växellådsproblem säger du, är de vanligt att lådorna ger sig? koppling är ju förbrukningsmaterial så det får man ju räkna med om en bil gått 20k mil

    MVH
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: oilsludge på 9-3 aero? lika vanligt som på 9-5?

    Ett måste är också att kolla hur sliten kamaxelkedjan är. Det påstås att denna kedja och oil sludge hör ihop men det är inte säkert.

    Min og9-3Aero hade gått bara 12-13.000 mil när det var dags att byta den. Och då hade bilen bara gått långa sträckor och det fanns inte tillstymmelse till oil sludge i motorn när jag öppnade den.
    Kan man inte göra jobbet själv så är det en rätt dyr operation.

    Direkt efter att jag bytt kedjor, drev, styrskenor mm till kam- och balansaxlar köpte jag mig en ny komplett sats och lade på hyllan. Jag räknar kallt med att nästa byta kommer snabbare än vad jag skulle vilja!

    Per L

Liknande ämnen

  1. Vinande 9-5 Aero, Oilsludge?
    Av Zettervall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 16:09
  2. Saab 95 aero med oilsludge?
    Av vic22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 09:23
  3. Risk för oilsludge Saab 9-5 Aero -06?
    Av Kimmy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 22:02
  4. oilsludge problemet 9-5 aero -00
    Av Agathorn i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •