Sidan 32 av 36 FörstaFörsta ... 223031323334 ... SistaSista
Resultat 621 till 640 av 712

Ämne: 9000 Aero - Vardagsräsern - Bromspyssel...

  1. #621
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg

    Visste inte att de sålde såna med, men har funderat på att köpa sån!

    Men nu när de säger att det säkert är E85 så får jag lita på dom.
    Får ta och slå en signal till Mackan i veckan med, se när det kan tänkas bli dags för mappning!
    Supra MKIV -95. 9000 Aero -96.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  2. #622
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Igår klockade jag in kammarna, gick faktiskt ganska smidigt.

    Började med att kolla ÖD med klocka och stämde riktigt bra med markeringen på remhjulet.

    Hade flyt med insugskammen, stod bara 0.05mm fel direkt så justerade in den lite lätt där
    Sen snurrade jag motorn flera gånger för att se så det stämmer.

    Fick hem Redline SI-Alcohol igår med, så ikväll blir att tanka lite E85 och förhoppningsvis provstart!

    Kommer lite bilder ikväll.
    Supra MKIV -95. 9000 Aero -96.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  3. #623
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Slänger upp några bilder från inklockningen...





    Nollat först.



    Och inställt till 1.5 vid ÖD.



    Tänkte lika bra att köra med sånt här, läst gott om det så kan ju inte skada.



    Fick bli att sätta ihop en stump som jag ska ha när jag vill pumpa ur bränslet från tanken.




    Tog bort skruv för skruv nyss till de ställbara dreven och la på en klick Loctite gänglåsning och drog åt. Vill ju inte att de ska lossna!

    Så nu är ventilkåpan dit igen och jag har hämtat 25 liter E85 så nu ska det tankas ur bensinen från tanken härnäst.
    Supra MKIV -95. 9000 Aero -96.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  4. #624
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Har försökt bygla vid säkring 14 och 22 för att tömma tanken, men det kommer lite precis när jag stoppar i kabeln bara sen slutar det..?
    Pumpen går, det hörs tydligt. Den startade ju och gick häromdagen, visserligen bara på tomgång.
    Har monterat relä bak vid kontakten, separat spänningsmatning alltså.

    Hur brukar ni göra? Eller är det nåt uppenbart fel jag gör eller som det verkar vara?

    Tänkte ju man skulle få ur allt och i med E85 så man kan starta idag...
    Supra MKIV -95. 9000 Aero -96.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  5. #625
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    287
    Hallå.

    Hade precis samma problem som du med min Walbro 450L. Fick plocka bort förpumpen och borra hår i burken längst ner. Förpumpen orkade inte att leverera så mycket soppa som Walbron vill ha.

    MVH Nurmi

  6. #626
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av Nurmi Visa inlägg
    Hallå.

    Hade precis samma problem som du med min Walbro 450L. Fick plocka bort förpumpen och borra hår i burken längst ner. Förpumpen orkade inte att leverera så mycket soppa som Walbron vill ha.

    MVH Nurmi

    Tjena!

    Ofasen, du menar alltså "ejektorpumpen"? Gjorde ett nytt rör med litet grövre rör ner dit, finns bild på nån sida innan här...

    Kanske man får plocka ur armaturen igen och modifiera det då.


    Men nu står bilen jämte mig här på tomgång, gick lite ojämnt direkt efter start men efter en minut så ligget tomgången på ganska stabilt 1000rpm nu.

    Lambdan ligger runt 0.99-1.03, hoppar upp till 1.05 och strax däröver ibland. Ser rätt stabilt ut annars!
    Börjar lukta lite sprit med...
    Supra MKIV -95. 9000 Aero -96.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  7. #627
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Funderade lite på det här med armaturen och ejektorpumpen.
    Om det är så att den inte pumpar in något bränsle i armaturen så borde jag väl inte ha nåt bränsletryck..?
    För det ligger på 3 bar hela tiden, höll koll på det innan.

    Höll lite högre varv en stund och när jag släppte sen så hördes det att den inte gick lika fint på tomgång och då gick lambdan upp på 1.25 och över det med. Sen gick den nån minut så och plötsligt gick den bättre igen.

    Tänker mest så man inte åker iväg på mappning och så strular det direkt så man får åka hem...
    Supra MKIV -95. 9000 Aero -96.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  8. #628
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    394
    Medlem#
    3901
    Tack för alla fina bilder på kammarna. Har aldrig meckat motor förr men nu har jag också fått i mina 268/9.6 kammar och ställbara drev. Motorn tickade igång ok.
    Närmare inklockning återstår. Kommer dock köra på helt andra värde mot 1.5/1.2 som alla skriver här o där på svenska forum.
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  9. #629
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 614
    Medlem#
    3183
    jag har 276or i min(lite irrelevant :-P ) och de står på 1.2/1.2.

    Har provat div ända upp till 2.2 men det resulterar mest i taskig tomgång...

    Om jag inte missminner mig så ger ett högre värde på IN contra UT mera vrid i mellanregistret mendans tvärtom ger högre toppeffekt på höga varv.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  10. #630
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av Schön Visa inlägg
    Tack för alla fina bilder på kammarna. Har aldrig meckat motor förr men nu har jag också fått i mina 268/9.6 kammar och ställbara drev. Motorn tickade igång ok.
    Närmare inklockning återstår. Kommer dock köra på helt andra värde mot 1.5/1.2 som alla skriver här o där på svenska forum.

    Trevligt att det kommer till nytta, det är ju lite tanken!
    Jaså vad är det flr värden du ska köra då?
    Supra MKIV -95. 9000 Aero -96.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  11. #631
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 614
    Medlem#
    3183
    Jag gissar på 0.9 :-P
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  12. #632
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    jag har 276or i min(lite irrelevant :-P ) och de står på 1.2/1.2.

    Har provat div ända upp till 2.2 men det resulterar mest i taskig tomgång...

    Om jag inte missminner mig så ger ett högre värde på IN contra UT mera vrid i mellanregistret mendans tvärtom ger högre toppeffekt på höga varv.


    Ofasen, ja med 19T:n så får jag nog tillräckligt botten/mitten, men toppen brukar ju vara lite mindre.
    Tanken med 268:na var just mer effekt på toppen, men nu blev jag lite fundersam om man skulle klocka dom för mer toppeffekt istället...



    Idag har jag i alla fall kört bilen på väg lite lätt. Funkade faktiskt över förväntan!
    Gasade inte nämnvärt men ville känna på allt bara så den gick och så och även chassit, satte dit Bilsteindämparna bak idag med.
    Förra året körde jag ju bara med bakkrängaren och nu är även fram monterad.

    Tömde olja ur motor och låda med så det ska fyllas imorgon med!
    Supra MKIV -95. 9000 Aero -96.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  13. #633
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    394
    Medlem#
    3901

    Wink

    1.2/0.8 nånting tänkte jag börja med. Bredare register. Snabbare gabil så att säga, tror jag iaf.
    Har lusläst www på info ang. olika kaminställningar. Inte alltid praktiken stämmer med verkligheten. Så jag drar nytta av de som känner till verkligheten, till att börja med iaf.
    Ecuproject, UKSaabs, saabcentral där finns massor att läsa. Bla gamle goda Olde gjorde liknande grejer o la ut här för nåt år sen.

    By the way, monterade mina 268 enligt org. märkning till att börja med. Motorn tuffade igång, varmkördes ordentligt men vill inte bli tyst.
    Hur låter din? Kan det bero på att de står ganska fel nu?
    Senast redigerat av Schön den 2014-05-02 klockan 20:26. Anledning: Mer text tillagt
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  14. #634
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 614
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av Schön Visa inlägg
    1.2/0.8 nånting tänkte jag börja med. Bredare register. Snabbare gabil så att säga.
    Jag var inte helt off -
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  15. #635
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    394
    Medlem#
    3901
    Du var snabb, jag hann inte redigera
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  16. #636
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 614
    Medlem#
    3183
    Schön - vad är det som "låter illa"?
    Har för mig att det skiljer en del mot originalmärke och inklockat.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  17. #637
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Ofan.
    Nä jag får nog köra som det är nu, så man får köra lite med bilen nån gång..!
    Körde ju 150 mil 2012 men annars har den ju stått sen -08...

    Ska försöka få besiktningstid till veckan nu, så kanske man kan mappa till helgen!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Schön - vad är det som "låter illa"?
    Har för mig att det skiljer en del mot originalmärke och inklockat.

    Ja det undrar jag med, menar du i gången på motorn så att säga..?
    Supra MKIV -95. 9000 Aero -96.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  18. #638
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    394
    Medlem#
    3901
    Är ju ingen motorexpert. Det tickar rejält, som det kan göra från tryckarna fast detta låter lite hårdare. Har för mig att jag läst att 268 på org. märke blir 2.2 och då står de ganska fel.
    Ska byta olja/filter imorrn med.

    Nordenström: sjukt avis på dina lösningar, grymt jobb du gör!!! Du har inga barn va ?

    Sorry för halvt trådkapning.
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  19. #639
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av Schön Visa inlägg
    Är ju ingen motorexpert. Det tickar rejält, som det kan göra från tryckarna fast detta låter lite hårdare. Har för mig att jag läst att 268 på org. märke blir 2.2 och då står de ganska fel.
    Ska byta olja/filter imorrn med.

    Nordenström: sjukt avis på dina lösningar, grymt jobb du gör!!! Du har inga barn va ?

    Sorry för halvt trådkapning.
    Okej. Tänkte så det inte är ventilerna som tar i kolvarna för dig..? Ingen aning om de kan det så att säga när ändå skruvarna sitter kvar i spåren, om de kan sitta såpass "fel"?
    Tänkte så inte ventilerna kröks för dig.

    Tackar! Ja det är ganska smidigt när jag har tillgång till alla maskiner på jobbet med! Hehe nej inga barn här, men en sambo som behöver underhållas ibland...
    Supra MKIV -95. 9000 Aero -96.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  20. #640
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 614
    Medlem#
    3183
    Tycker att när mina 276 med 10,4 i lyft går fritt vid 2.2 så borde det var lugnt med 268orna.

    Jag har satt fel en gång, hamna över tre - då tog det i , dock klara sig ventilerna, blev lite märken i kolvarna bara.
    Urtag den manliga vägen... hehe. Det var på tomgång och det smattra ordentligt.

    Schön>> klocka in ordentligt och kolla sen om det tystnar.

    Tomma tryckare behöver nog 20min minst innan de blir tysta har jag för mig.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •