Sidan 30 av 36 FörstaFörsta ... 202829303132 ... SistaSista
Resultat 581 till 600 av 712

Ämne: 9000 Aero - Vardagsräsern - Bromspyssel...

  1. #581
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: 9000 Aero - Vardagsräsern - Bränslesystemsbygge på G.

    Och som vanligt så är det ett litet tag sedan som här uppdaterades!

    Har inte hänt jättemycket faktiskt men har bestämt mig för lite småändringar så slänger upp lite bilder nu i alla fall.

    Tänkte montera värmeplåten jämte tanken och fästena till tankbanden, men då helt plötsligt såg ju hela underredet på bilen så slitet och smutsigt ut så jag rengjorde och tänkte underredsbehandla den. Köpte Feltemas underredsspray men det jäkla skräpet torkar ju aldrig riktigt så det är jag inte alls nöjd med. Men får vara så tills vidare, får se hur det ser ur sen när man kört ett tag med den om man får ge sig på att försöka få bort det...







    Såg när jag skulle montera nya växellådsbussningen att den är mindre än den som satt tidigare, så fick fräsa fram en hylsa så att det skulle sitta ordentligt. Men nu är de tre nya bussningarna monterade.






    Passade på att provmontera brorsans 19" BBS LM-replikor med, blev riktigt sugen på sådana!


    Blästrade till tryckröret mellan turbo och ic för att testa på våra pulverlacksgrejer med, blev jäkligt bra! Ska visserligen göra detta tryckrör i aluminium sen när allt är färdigt och fungerar men lika bra att ha nåt att provlacka


    Pulvret på...


    Och färdigbakad!




    Har tänkt om lite och har satt bränslefiltret på torpedväggen så man kommer åt det smidigt under huven, och gjorde ett nytt fäste med lite radier i alla hörn och så, hade lite tid över liksom...







    Btr:en får sitta till höger istället.






    Har ju även funderat på att flytta batteriet till reserhjulsbaljan, ville då göra ett eget (något överarbetat, men ändå) fäste till batteriet. Blev lite inspirerad av Optimabatteriet jag har i Supran och hållaren till det så har skissat upp lite på jobbet. Blir en 8-10mm tjock aluminiumplatta i så fall som kommer se ut ungefär nåt sånt här, de tunna streckade linjerna är ju alltså batteriet:




    Men detta med batteriet får vänta tills bränslesystemet är helt klart och bilen verkar färdig för mappning. Finns det då tid över så gör jag det, annars blir det ett senare projekt.
    Men har spånat lite på vilka prylar och kommer bli en 35mm2-kabel fram och funderar på att dra den i robotslang under bilen, undrar bara om besiktningen gillar detta..?
    Blir ju samma storlek på jordkabeln givetvis, sen en säkringshållare precis vid batteriet med en 200-250A säkring i.

    Tanken är att göra en lite större och finare catchtank till vevhusventilationen och sätta den där batteriet sitter nu då. Ska pulverlacka ventilkåpan med så funderar på att svetsa dit en AN-anslutning där på med till vevhusventilationen innan dess.
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  2. #582
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: 9000 Aero - Vardagsräsern - Bränslesystemsbygge på G.

    Alltså.. blir förbaskat avis på hur snygga lösningar du bygger.. vill bara säga det, keep us posted!

  3. #583

    Re: 9000 Aero - Vardagsräsern - Bränslesystemsbygge på G.

    Himla läckert att ha tillgång till såna maskiner, blir ju så förbaskat snyggt! Är de nå maskiner ni har på jobbet eller i erat race team?

    Mvh

  4. #584
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Använd gärna ännu kraftigare kabel om du flyttar batteriet, det blir rätt bra spänningsfall om batteriet är i kofferten.
    Akta skinnet!

  5. #585
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: 9000 Aero - Vardagsräsern - Bränslesystemsbygge på G.

    Tackar, roligt att höra!


    SaabMicke9000:
    Jobbar som verktysmakare så gör det mesta i de styrda fräsarna på jobbet!
    Förövrigt så verkar (tyvärr..!) Racingen vara över, började bli alldeles för dyrt så har inte kört nånting denna säsong.


    Lillen 761:
    Ja jag är faktiskt lite kluven om jag ska gå upp på 50mm2. Men har samtidigt läst runt lite och den skillnaden mellan de storlekarna verkar inte våras stor, däremot nån jag läste som gått upp från 25mm2 till 35 och märkte direkt att det blev bättre fart på startmotorn.

    Har slang med som precis passar 35mm2 kabel ifall jag drar den under bilen i sådan.

    Får se lite vad det blir sen när jag köper polklämma med vill ha nåt stilrent med flera utgångar så jag kan ha alla kablar direkt där i.
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  6. #586
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723

    Re: 9000 Aero - Vardagsräsern - Bränslesystemsbygge på G.

    Har saknat de här uppdateringarna, härligt att de är tillbaka
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  7. #587
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7499

    Re: 9000 Aero - Vardagsräsern - Bränslesystemsbygge på G.

    Grym tråd.

  8. #588
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973

    Re: 9000 Aero - Vardagsräsern - Bränslesystemsbygge på G.

    Denna tråd kommer följas! Grymt arbete du gör måste jag säga. Jag är riktigt imponerad
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  9. #589
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: 9000 Aero - Vardagsräsern - Bränslesystemsbygge på G.

    Citat Ursprungligen postat av SS9000K
    Har saknat de här uppdateringarna, härligt att de är tillbaka
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Grym tråd.
    Citat Ursprungligen postat av adam93
    Denna tråd kommer följas! Grymt arbete du gör måste jag säga. Jag är riktigt imponerad

    Tackar allihopa! Sån feedback får en motiverad att fortsätta!


    Har tänkt göra något åt torkararmarna då det börjar komma rost på dom så nu när vi har pulverlackeringsgrejerna så passade jag på i veckan att blästra till dom och även en del till spakstället jag har liggande.









    Så idag var jag nere och skulle lacka till delarna till original "huvlås" eller vad man ska säga, dessa fick bli blanksvarta. Och jäklar vad blank den färgen blev efter bakning!









    Gör alltid en provbit så vi kan se precis hur färgen är, här ser man hur blank denna svarta blev, riktigt nöjd faktiskt!
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  10. #590
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Har varit ganska lugnt med skruvande nu under jul, det lilla som gjorts har mest varit lite småpill med Supran.

    Har köpt mig Enem 268/9.6 kammar som väntar på montering med. Har ju som sagt ställbara kamdrev från Trollspeed liggande sen innan.

    Men ska dra färdigt soppaslangarna nu är det tänkt, väntar fortfarande på några kopplingar från AN88 bara...
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  11. #591
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Slänger upp lite bilder på det senaste jag gjort.


    Enemkammarna väntar på montering.


    Bockar ett kopparrör att ha som matarrör i armaturen.


    Efter att första "provröret" var bockat så gjorde jag ett nytt, det andra blir ju ganska fult och platt på sina ställen när man testar fram och tillbaka.


    Blir alltså så här det kommer sitta. Ska löda på ett lite mindre rör med ner till ejektorpumpen.


    Testat ut med så det blir hyffsat smidigt att få ner armaturen i tanken, och att det går att trycka ner locket med utan att det motar.
    Funkade fint nu.


    Funderade på nåt sånt här först ner till ejektorpumpen, men gjorde sen en lite kortare variant. Tror det får bli enligt andra bilden nedan.






    Har köpt på mig lite olja. Kör ju samma i Supran med så bra att ha lite på lager.




    Verkade smidigare att få ner armaturen i tanken med det kortare röret ner till ejektorpumpen, ska bara slipa ur lite på kanten av armaturen så att röret kan tryckas helt emot när man ska ner med den i tanken.
    Är ju lite sämre med plats sen när tanken är i bilen med... Får väl testa det med för säkerhets skull så man inte står där och behöver ha ur armaturen och så är nästan omöjligt

    Har fått de sista kopplingarna med nu så efter att tanken är på plats kan jag dra slangarna!

  12. #592
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Snyggt som vanligt
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  13. #593
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av Andy9k Visa inlägg
    Snyggt som vanligt
    Tackar!


    Lämnade in rören som ska sitta i armaturen till han som brukar svetsa åt mig, givetvis så är han iväg en vecka nu men det får gå.

    Tänkte att jag ska få i det i armaturen och upp med tanken och dra färdigt ledningarna, sen provstarta med gamla spridarna och kolla efter läckage och ställa bränsletryck.
    När det fungerar så byter jag kammarna och klockar in dessa och sätter i de nya spridarna och inväntar mappning!

    Har pratat med Mackan och det blir han som mappar.
    Hört så mycket gott om honom så blir fint att låta honom fixa med kurvorna.
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  14. #594
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709
    Snygga lösningar som alltid.
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  15. #595
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Fick hem mina nya mätare idag, en avgastempmätare och en bredbandslambda. Båda av märket AEM.

    Funderar lite på att slopa de flesta mätarna och köra nån slags display med alla värden i, så det blir lite mer stilrent inne vid panelen men det får bli till nästa vinters projekt i så fall.





    Ställde båda projekten jämte varandra häromdagen med så var tvungen att ta några bilder...








    Brorsan får koppla in mätarna sen, funderar lite på vart jag ska sätta avgastempgivaren bara..?

    Är ju en gänga i grenröret på vänster sida, men blir ju bara från fjärde cylindern den mäter då...

    Funderar lite på att borra och gänga i sidan av adaptern, då blir det ju direkt efter grenröret.
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  16. #596
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Kreativitet, kunnande, erfarenhet,…cad ritningar …osv. …LYSANDE !!!!
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #597
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Kreativitet, kunnande, erfarenhet,…cad ritningar …osv. …LYSANDE !!!!
    Hehe, tackar!
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  18. #598
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Nu så har jag fått röret till armaturen!

    Hade en kille till att löda det där det matar ner till ejektorpumpen med.





    Så nu ska tanken upp på bilen och ledningarna börja dras så får vi se hur det blir.

    Sen tänkte jag provstarta och se så allt är tätt med bensin sen så byter jag tilo 268-kammarns och klockar in dom så ska jag få en grundmapp av Mackan med så jag kan provstarta bilen på E85 med.

    Pratade med honom i veckan och det verkar jäkligt bra tycker jag!

    Så nu så ser jag en äntligen ett slut i tunneln..!
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  19. #599
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Har haft borta adaptern nu mellan grenrör och turbo för att borra och gänga för avgastemp. givaren, så nu ska bara mätaren kopplas in till den med.

    Så fick dit adaptern nu ikväll igen och givaren med, och har även bytt lambdamätaren.

    Ska koppla in lite smågrejer bakom panelen med då jag ska ha ett aux-uttag och usb-uttag i panelen med.

    Och armaturen är i tanken nu så nu ska tanken monteras på bilen igen.





    På plats!
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  20. #600
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Har beställt lite grejer nu med, men de blir att byta efter mappning.

    Beställde två Bilstein bakdämpare då mina Koni är nåt skumt med, hade ju de liggande över ett år innan montering så pumpade de ett antal gånger innan montering men de är väldigt mjuka och konstiga. Försökte få kontakt med stället jag köpte de på (Stötdämparexperten) men de skickade ut nåt massbrev efter en månad att de inte jobbar så mycket just då efter nåt privat som hade hänt.

    Ska svarva av stången lite på de med så att jag slipper göra utfjädringsstopp, så att og900-fjädrarna stannar kvar när bilen lyfts.

    Beställde även två nya motorfästen med, de nedre är det som ska bytas till solida gummifästen istället för oljefyllda.

    Jag och brorsan beställde även 5 liter ny bromsvätska då vårat lager är slut, jag ska ju sätta dit de nya frambromsarna med efter mappning så tänkte pumpa ur hela systemet och i med ny vätska.
    Kommer köra ATE Super Blue Racing, har funkat bra i våra tävlingsbilar med så har bra erfarenheter av den.

    Så nu får vi se när jag blir färdig med bränslet, när det kan tänkas bli mappning!
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •