Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hirsch eller chippa med något annat?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16

    Hirsch eller chippa med något annat?

    Har länge varit sugen på en effektökning av min 2.0t 150 hk, men vart lite osäker på vilken firma man skall använda sig av. Har varit riktigt sugen på Hirsch eftersom det då blir ett företag som officiellt jobbar med ihop med SAAB, så jag mailade dem och fick följande svar:

    "We do have an upgrade for the B205E and B205L engine up to 210hp.
    We haven’t released the upgrade for Sweden as we do not have the homologation available. I could release the software for your car if you request it."

    Jag fick ett pris på 9000 sek för bara mjukvaran, exkl. installation. Vilket jag tycker verkar vara i allra högsta laget?
    Frågan är, är det värt att satsa på för att vara säker på att få kvalitet, eller är det lika bra att bara chippa hos Nordic eller dyl.?

    För övrigt, vad är riskerna med att chippa? Vad bör man tänka på?

    Mvh Christopher
    Om du inte kört en SAAB kan du inte stå och titta eller tycka..In i bilen och åk bara

    SAAB 93 2.0t Polar Edition 2002

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Fördel hirsh: du kan regga om bilen..försäkra den korrekt...
    Men frågan är kommer du nöja dig med 210 hk eller vad det nu var? Om inte så skit i det å ring Maptun..

    Till det du skall göra " små trimma" så funkar de flesta bolag .

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Mjukvaran är ju inte typad i sverige än, så glöm att du kan regga o försäkra den. Välj nån av våra inhemska tuners i stället.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Är Maptun bättre än Nordic tro? Nordic är ju betydligt mycket billigare..
    Läste att Maptuns manick bara behövs kopplas in och programmerar om med ett knapptryck. Då borde en alltså funka till att programmera om flera bilar? Kanske betala någon som redan har en sådan?
    Mvh Christopher
    Om du inte kört en SAAB kan du inte stå och titta eller tycka..In i bilen och åk bara

    SAAB 93 2.0t Polar Edition 2002

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av hadward
    Är Maptun bättre än Nordic tro? Nordic är ju betydligt mycket billigare..
    Läste att Maptuns manick bara behövs kopplas in och programmerar om med ett knapptryck. Då borde en alltså funka till att programmera om flera bilar? Kanske betala någon som redan har en sådan?
    Mvh Christopher
    Det är upp till var och en att bilda sig en uppfattning om de olika trimföretagen, jag vet vad jag hade valt iaf...

    Angående Maptunern så "gifter" den sig med din bil så du kan inte använda den på andra bilar.

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av hadward
    Läste att Maptuns manick bara behövs kopplas in och programmerar om med ett knapptryck. Då borde en alltså funka till att programmera om flera bilar? Kanske betala någon som redan har en sådan?
    Mvh Christopher
    Hej !

    Jag kan inte förstå vad skall man med en MapTuner eller PPC eller vad som helst liknande till ?

    Varför ställa om bilen till orginal överhuvudtaget när man lägger 1000 lappar på chip eller trim mm

    Vad är det som gör att det blir så populärt ?

    Det enda fördelen jag ser är att man slipper åka till MapTun eller Bsr då detta kan skickas och enkelt låsas till bil,men fortfarande så kan du låsa den vid en bil som är inte 100 procent frisk,så det är bättre att åka på plats och få bilen felsökt mm


    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Om man tar maptuner så får man ju uppdateringar via nätet om man loggar in som man sen kan uppdatera sin bil med utan att behöva åka till maptun o sen att man kan läsa felkoder m.m.
    Lite mer fördelaktigt.
    Men när man köper den som andra trim är de bäst att besöka företaget så allt med bilen funkar som de ska.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Sedan är det väl utmärkt användbart att kunna ställa tillbaka bilen till original, eller ett program med mindre effekt iallafall. Vid utlåning av bilen t.ex. Även på vintern kan det vara användbart om man normalt har ett program med mycket effekt. Då vill man kanske inte köra med det på vintern. Sedan är det ju bra att kunna växla mellan ett bensinprogram och ett etanolprogram om man inte har biopowerfunktion. Så visst finns det ett antal anledningar...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Sedan är det väl utmärkt användbart att kunna ställa tillbaka bilen till original, eller ett program med mindre effekt iallafall. Vid utlåning av bilen t.ex. Även på vintern kan det vara användbart om man normalt har ett program med mycket effekt. Då vill man kanske inte köra med det på vintern. Sedan är det ju bra att kunna växla mellan ett bensinprogram och ett etanolprogram om man inte har biopowerfunktion. Så visst finns det ett antal anledningar...
    Varför trimmar om man ska ställa om till orginal,en bil som inte klarar av med 300-350 hk på vinter behöver inte trimmas då,kan ställas till garaget
    Jag har kört 313 hk flera vinter utan några problem,ser ingen problem att köra en bil med en del effekt under vinter så länge man kör normalt.
    Törs du inte låna bilen till nån med trim på så gör man inte det även orginal då..

    Folk kör bilar på 500 hk under vinter men Saab måste ställas ner på 200 hk för att klara av vinter

    Mina åsikter,men alla är inte lika

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Jag kan inte förstå vad skall man med en MapTuner eller PPC eller vad som helst liknande till ?

    Varför ställa om bilen till orginal överhuvudtaget när man lägger 1000 lappar på chip eller trim mm

    Vad är det som gör att det blir så populärt ?

    Det enda fördelen jag ser är att man slipper åka till MapTun eller Bsr då detta kan skickas och enkelt låsas till bil,men fortfarande så kan du låsa den vid en bil som är inte 100 procent frisk,så det är bättre att åka på plats och få bilen felsökt mm


    Mvh
    Håller med. Visst är det trevligt om det följer med, men jag skulle inte betala många kronor extra för det.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  11. #11
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av hadward
    För övrigt, vad är riskerna med att chippa? Vad bör man tänka på?

    Mvh Christopher
    Att öka effekten medför en massa risker pga det sliter ju mera och det är ju ganska logiskt.. Mer effekt = mer slitage.
    Sen har det ju göra med bilens kondition innan trim.
    Hur aggresiv körningen är.

    Exempel på vad jag tycker är prisvärda chip.
    http://www.trollspeed.se/produkter.aspx?TreeID=39

    allt från 217hk till 238hk utan mer jobb än att byta styrbox till att oxå behöva byta halva, eller hela avgassystemet och luftfilter.

    Att behöva oroa sig för att "trimma" ner bilen till vinter behövs nog inte,från 238hk otämjda hästar till 150hk känns för mig meningslöst.
    Det blir iaf inget effektmonster med turbo kickar, och ofint uppförande.
    utan vid normalt gaspådrag är bilen lika snäll som den ser ut.
    Förmodligen är dessa 3 anledningar jag skriver positivt med chiptrim.
    1: oftast sänks bensinförbruknignen några procent, vid normal körning.
    2: Kul faktorn på bilen höjs när man gör omkörningar, eller drar släp,husvagn.
    3: eftersom bensinförbrukningen oftast kan sänkas så är det ju även klimatsmart med chiptrim.

    MEN alltid vid trimmning ska man ha i baktanke som jag skrivit ovan..
    Det sliter mer "även om det så bara är puttelite"...
    Var extra noga med oljebyten.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Sedan är det väl utmärkt användbart att kunna ställa tillbaka bilen till original, eller ett program med mindre effekt iallafall. Vid utlåning av bilen t.ex. Även på vintern kan det vara användbart om man normalt har ett program med mycket effekt. Då vill man kanske inte köra med det på vintern. Sedan är det ju bra att kunna växla mellan ett bensinprogram och ett etanolprogram om man inte har biopowerfunktion. Så visst finns det ett antal anledningar...
    Varför trimmar om man ska ställa om till orginal,en bil som inte klarar av med 300-350 hk på vinter behöver inte trimmas då,kan ställas till garaget
    Jag har kört 313 hk flera vinter utan några problem,ser ingen problem att köra en bil med en del effekt under vinter så länge man kör normalt.
    Törs du inte låna bilen till nån med trim på så gör man inte det även orginal då..

    Folk kör bilar på 500 hk under vinter men Saab måste ställas ner på 200 hk för att klara av vinter

    Mina åsikter,men alla är inte lika

    Mvh
    Kvittar väl vilken effekt man har i motorn de är väl hur man utnyttjar den med högerfoten vintertid som spelar roll.
    Enda fördelen att kunna gå till orginal program är om de är nått fel på bilen när man felsöker så man kan se om de är nått fel på mjukvaran eller om de är hårdvaran med olika program.
    Men annars så ser jag ingen anledning att växla till orginal vinter tid om man nu inte har fler trim program att välja mellan!

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Enda fördelen att kunna gå till orginal program är om de är nått fel på bilen när man felsöker så man kan se om de är nått fel på mjukvaran eller om de är hårdvaran med olika program.
    /F
    Hur kan du se om det är fel på mjukvaran genom att växla mellan trim och original?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Sedan är det väl utmärkt användbart att kunna ställa tillbaka bilen till original, eller ett program med mindre effekt iallafall. Vid utlåning av bilen t.ex. Även på vintern kan det vara användbart om man normalt har ett program med mycket effekt. Då vill man kanske inte köra med det på vintern. Sedan är det ju bra att kunna växla mellan ett bensinprogram och ett etanolprogram om man inte har biopowerfunktion. Så visst finns det ett antal anledningar...
    Varför trimmar om man ska ställa om till orginal,en bil som inte klarar av med 300-350 hk på vinter behöver inte trimmas då,kan ställas till garaget
    Jag har kört 313 hk flera vinter utan några problem,ser ingen problem att köra en bil med en del effekt under vinter så länge man kör normalt.
    Törs du inte låna bilen till nån med trim på så gör man inte det även orginal då..

    Folk kör bilar på 500 hk under vinter men Saab måste ställas ner på 200 hk för att klara av vinter

    Mina åsikter,men alla är inte lika

    Mvh
    Jag delar inte din åsikt, tycker det är jobbigt med effekt på vintern då Saab bara spinner med sin framhjulsdrift. Org effekten duger gott på vintern och så slipper man laddtrycket som gör att allt börjar spinna hela tiden
    Saablös dåre

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Jag delar inte din åsikt, tycker det är jobbigt med effekt på vintern då Saab bara spinner med sin framhjulsdrift. Org effekten duger gott på vintern och så slipper man laddtrycket som gör att allt börjar spinna hela tiden
    Japp, hela vinter är rena is och snö så det lär spinna kraftigt ,med mina gamla 313 hk gasade jag säkert 80 procent av hela vinter varije dag till 150-200 utan några problem,då oftast stora vägar ser bra ut för körning,med orginal så lär man spinna oxå om det är is och snö så jag ser fortfarande ingen skillnad.
    Några dagar när det är illa kan man hålla sig lugn..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kvittar väl vilken effekt man har i motorn de är väl hur man utnyttjar den med högerfoten vintertid som spelar roll.
    Precis det var det jag menade med normal körning.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    [quote=Flåklypa]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":mg09tpwr
    Enda fördelen att kunna gå till orginal program är om de är nått fel på bilen när man felsöker så man kan se om de är nått fel på mjukvaran eller om de är hårdvaran med olika program.
    /F
    Hur kan du se om det är fel på mjukvaran genom att växla mellan trim och original?[/quote:mg09tpwr]

    Om bilen går bra på orginal men inte trimmet så kan de va nått fel i mjukvaran.
    Men är de fel när den går på båda är de nått i hårdvaran o då lättare att felsöka.
    Väldigt logiskt igentligen!

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Om bilen går bra på orginal men inte trimmet så kan de va nått fel i mjukvaran.
    Men är de fel när den går på båda är de nått i hårdvaran o då lättare att felsöka.
    Väldigt logiskt igentligen!

    /F
    Jag skulle dra en annan slutsats. Att det är fel på hårdvaran oavsett om den går bra original men inte med trimmet. I synnerhet om du köpt programvaran av ett företag som erbjuder omprogrammeringsboxar likt Maptunern eller PPC.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hirsch eller chippa med något annat?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Varför trimmar om man ska ställa om till orginal,en bil som inte klarar av med 300-350 hk på vinter behöver inte trimmas då,kan ställas till garaget
    Jag har kört 313 hk flera vinter utan några problem,ser ingen problem att köra en bil med en del effekt under vinter så länge man kör normalt.
    Törs du inte låna bilen till nån med trim på så gör man inte det även orginal då..

    Folk kör bilar på 500 hk under vinter men Saab måste ställas ner på 200 hk för att klara av vinter

    Mina åsikter,men alla är inte lika

    Mvh
    Håller fullständigt med!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Om bilen går bra på orginal men inte trimmet så kan de va nått fel i mjukvaran.
    Men är de fel när den går på båda är de nått i hårdvaran o då lättare att felsöka.
    Väldigt logiskt igentligen!

    /F
    Man skulle önska att det var så logiskt.
    Vet flera inkl. mig själv som haft konstigheter i bilen med trim, och den har då funkat med orginal-mjukvara.
    Sedan kanske man bytt tändkasset eller LMM (i mitt fall) och plötsligt funkade bilen även med trim.

    Logiskt?? Njae...


    Men det är klart att en maptuner eller liknande är praktiskt vid postordertrim, men att sedan sitta o byta mellan orginal och trim kan ju Nintendo-generationen roa sig med. Det är ju inget jag saknat på alla år jag kört trimmat innan denna möjlighet fanns.
    Och nu ligger min maptuner i garaget och samlar damm.

    Komma åt uppdateringar av mjukvara?? Hur ofta sker det då på "std" st1-3?? Nä, precis...


    Men iofs var jag rätt nöjd även på den tiden TV'n inte hade fjärrkontroll, eller familjens enda telefon stod i hallen, med en sladd in i väggen, och morsan hade ett hippt orange kök.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Är det ventilknack jag hör eller något annat?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:56
  2. Är detta en kam från T5 eller något annat?
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 15:51
  3. Missljud - växellåda eller något annat?
    Av Draupner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 12:50
  4. tillfällighet eller något annat
    Av Olde i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:13
  5. Defekt växellåda eller något annat?
    Av tyrell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •