Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Studsande tomgång

  1. #1

    Studsande tomgång

    Hej,
    Idag skulle gammelsaaben besiktigas. Den har stått i ett par månader och idag när jag kom till Bilprovningen började tomgången hoppa. Den studsar mellan 1500-1750 varv, med intervall på en sekund. Det låter som om jag sitter och steppar på gasen varje sekund.

    Har sökt i tidigare trådar ang ojämn tomgång men problemen där verkar mer ha varit en ojämn eller varierande eller sakta minskande tomgång.

    Kan problemet vara tomgångsmotorn eller tomgångsventilen, eller är det mer troligt någon slangläckage? Andra förslag? Vart sitter förresten tomgångsventilen i så fall?

    Det gäller en 9000 cse 2.3T -96.
    Förutom detta så hade det rostat hål i flexdelen på avgasröret också när den stått. Så typiskt, jag som bara hade tänkt kränga den efter Bilprovningen.

    Tack på förhand/ Magnus

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Studsande tomgång

    Tomgångsmotor/ventil är ju samma sak. Inte alls ovanligt att den kärvar när bilen stått, som din över minst en vinter. Sen kan tomgången variera om backventilen mellan ventilkåpan och spjällhuset läcker. Tomgångsmotorn försöker då reglera och allt sketer sig. Kan gå både upp och ner. Min stannade nästan när den reglerade ner innan jag bytte den. Det finns en nyare modell backventil som är stor och vit.
    Är bra mycket bättre än den lilla som sitter original, men kostar i skrivande stund 219:- på saab. Köpte en förra veckan.

    Sen har du ju lite vacuumslangar o kolla efter sprickor på.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: Studsande tomgång

    Tackar för tipsen! Nu har jag i alla fall en ända att börja dra i i morgon.

Liknande ämnen

  1. 9-5 -01 dör på tomgång
    Av Jonaz_p i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 20:53
  2. Svajjande, studsande laddtryck?
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 15:54
  3. Vibrationer eller studsande.
    Av robertr1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 14:20
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •