Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Lillsyrran ska köpa Saab. (Uppdaterad)

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Lillsyrran ska köpa Saab. (Uppdaterad)

    Lillsyrran fyller snart 18 så då måste ju en rejäl bil inhandlas
    Hon har tittat på en 9000 CS 2.3T -92 som, enligt henne, var skitfin. Bilen har haft TCS men den ska nu vara bortkopplad (?). Detta är utfört på Holmgrens, kvitto finns. Har sagt till henne att hon ska hålla sej borta från bilar med TCS pga krångelfaktorn men det hjälpte tydligen inte...

    Jag som är lite paranoid blir ju genast fundersam när jag får höra om den bortkopplade TCS'n och frågar om ABS'n funkar, de vet hon inte. ANTI-LOCK lös inte och bilen går bra (läs:Laddar fullt), men farthållaren funkar inte. Enligt ägaren ska den ha fungerat innan.

    Så vad tror ni? Har Holmgrens gjort en "riktigt" urkoppling och rivit bort allt som har med TCS att göra, bytt TCS/ABS-box och meckat dit en vakumstyrd farthållare, eller har de gjort nån "ful-koppling"?

    Vet att det är en jäkligt dum fråga, de kan ju inte ni veta, men det vore kul att höra vad ni tror.
    Hinner inte kolla på bilen själv men jag har gett familjen klara instruktioner om vad de ska kolla nu.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 190
    skall finnas en box man kan koppla in som kopplar bort tcs´n.
    kanske en sådan box dom kopplat in i den bilen ??
    Sunshine

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 716
    annars är det ju lätt och se om de sitter en motor på spjällhuset, samt om det sitter en abs box på tcs boxen. Om den är borttagen så borde inte farthållaren fungera, min polare fick i alla fall inte igång sin efter att han byggde om.
    Kör: 9000 Aero -91

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    annars är det ju lätt och se om de sitter en motor på spjällhuset, samt om det sitter en abs box på tcs boxen. Om den är borttagen så borde inte farthållaren fungera, min polare fick i alla fall inte igång sin efter att han byggde om.
    nä byggar man om så måste man installera en vakuumstyrd farthållare, eftersom att man kopplar bort elektroniken.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 716
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    annars är det ju lätt och se om de sitter en motor på spjällhuset, samt om det sitter en abs box på tcs boxen. Om den är borttagen så borde inte farthållaren fungera, min polare fick i alla fall inte igång sin efter att han byggde om.
    nä byggar man om så måste man installera en vakuumstyrd farthållare, eftersom att man kopplar bort elektroniken.
    precis, hade på känn att de var nått sånt
    Kör: 9000 Aero -91

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Mm, farsan vet vad han ska titta efter nu. Om det blir den bilen dvs. Tack för svaren.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 642
    bild på syrran tack.. =D

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 000
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av tact
    bild på syrran tack.. =D


    Det är standard när man tar upp såna saker. Seså, fram med picsen
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Hehe, bilder blir det inga.

    Det blev ingen affär med TCS-bilen. Syrran har nu hittat en ny bil som verkar intressant. En 9000 2.3T -94, den har det mesta i utrustningsväg, till och med rätt färg. Enda "felet" är att den gått 35000mil. De har nu varit iväg och kikat på den och den var visst riktigt fin. Killen som äger den är Saab-mek och han verkade riktigt duktig. Vxl-lådan var nyligen genomgången av honom, bl a.

    De var iallafall ute och provkörde. Allting fungerar utom centrallåset till en dörr och elhissen till samma dörr. Tillochmed ACC funkade. Inget rassel från motorn, lådan funkade fint inga missljud. Kamkedjan var uppmätt och det skulle tydligen vara ok.

    Så var tror ni? Vågar man köpa en bil som gått såhär långt? Jag tycker den verkar bra, men sen har jag ju bara fått höra allt i andra hand...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    ...... den gått 35000mil. Vågar man köpa en bil som gått såhär långt? Jag tycker den verkar bra, men sen har jag ju bara fått höra allt i andra hand...
    ...jomenvisst, är det rätt pris och att du ställer upp som "hus-mekaniker" när det börjar skramla - slå till , inget att tveka på, annars går det ju alltid att köra den tills askkoppen blir full ....

  11. #11
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    högt miltal är ingen större fara, om allt är servat och fungerar felfritt utan missljud, plussa tt man vet vad som är åtgärdat och inte åtgärdat...
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Jahopp, det blev köp. Jag har inte sett bilen själv än men av det jag hört så verkar det bra. Bara den håller nu..
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 621
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Jahopp, det blev köp. Jag har inte sett bilen själv än men av det jag hört så verkar det bra. Bara den håller nu..
    sålänge som karossen är lika fräsch vad resten av grejorna verkar vara så ska det nog inte vara några konstigheter alls...

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Hoppas på de. Här är den. Får se hur länge länken funkar...
    http://www.blocket.se/view/5103590.htm? ... c=1&city=0
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rycker vid fullgas OG9-5 B2x5
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 21:08
  2. Vilken turbo-saab? *UPPDATERAD*
    Av HenrikUK i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 16:40
  3. Uppdaterad hemsida hos Saab
    Av Blodpudding i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 12:17
  4. Köpa 9-5 Aero Många mil utan vevhusvet uppdaterad! Är de bra
    Av HP i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •