Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byte av vevhusventilation - nippeln i ventilkåpan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    9

    Byte av vevhusventilation - nippeln i ventilkåpan

    Hade tänkt byta vevhusventilation till senaste modell, dvs 6, på min 9-5 -98 men jag har inte gjort det förut. Hittade en utomordentlig guide via det här forumet. En fråga återstår dock: Drar man ut nippeln i ventilkåpan rakt ut, eller lirkar man ut den på nåt annat sätt? Och är det bara att trycka in den nya med bussningen?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Landvetter
    Inlägg
    86

    Re: Byte av vevhusventilation - nippeln i ventilkåpan

    Citat Ursprungligen postat av tur-biene
    Hade tänkt byta vevhusventilation till senaste modell, dvs 6, på min 9-5 -98 men jag har inte gjort det förut. Hittade en utomordentlig guide via det här forumet. En fråga återstår dock: Drar man ut nippeln i ventilkåpan rakt ut, eller lirkar man ut den på nåt annat sätt? Och är det bara att trycka in den nya med bussningen?
    Det sitter två typ vingar på nippeln. Jag gjorde fel när jag bytte min och hade av en av dem men en ny kostar inte så värst ens på Saab. Kom det inte med en i ditt uppgraderingskit som du kan kika på så du ser formen?

    Jag är osäker här, men jag har för mig att det var mycket enklare att montera den samtidigt som packningen, dvs att ha packningen på nippeln och sen trycka in i kåpan. Har för mig att jag gjorde så till slut men det är säkert nån här som har gjort det fler gånger och kan bekräfta.
    9-3 Äro -01. Nästan en aero. Och en peppargrön 9-5 biopower -08. Och en silver 9-3 Aero V6 -06.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 445
    Medlem#
    6973

    Re: Byte av vevhusventilation - nippeln i ventilkåpan

    Ny nippel med annan innerdiameter ingår i satsen. Jag föredrar att montera gummitätningen först och sen lirka in nippeln. Går inte att göra på så många sätt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    9

    Re: Byte av vevhusventilation - nippeln i ventilkåpan

    Ok. Bara rädd för att bryta av vingarna på nippeln, när jag ska dra ut den från kåpan.

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Byte av vevhusventilation - nippeln i ventilkåpan

    Citat Ursprungligen postat av tur-biene
    Ok. Bara rädd för att bryta av vingarna på nippeln, när jag ska dra ut den från kåpan.
    Har för mig att den äldre inte såg likadan ut som den nya, men det är bara att dra & lirka lite försiktigt så kommer den!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    9

    Re: Byte av vevhusventilation - nippeln i ventilkåpan

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "tur-biene":2wu675sj
    Ok. Bara rädd för att bryta av vingarna på nippeln, när jag ska dra ut den från kåpan.
    Har för mig att den äldre inte såg likadan ut som den nya, men det är bara att dra & lirka lite försiktigt så kommer den![/quote:2wu675sj]

    Tack för tipset! Ska testa i helgen.

Liknande ämnen

  1. BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…
    Av Amandus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 04:41
  2. Demontera avdragen luftnippel på bromsok
    Av zodiak06 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •