Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Hässelby / Stockholm
    Inlägg
    6

    Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Hej. Min motorlampa (CE) har lyst under en längre tid till och från och senaste året på heltid. Bilen, 9-5 Aero 03 Automat går kanon - alltså inget egentligt fel. Nu till problemet: vid bilbesiktingen kunde de inte få något svar vid läsningen av felkoderrna med ODB2. Bilen svarade inte. Vi provade flera gånger med och utan tändning och besiktningsmannen hade aldrig varit med om detta förut. Kul. Ingen kontakt = ombesiktning. Nu tänkte jag höra om någon på forumet råkat ut för detta? Jag kan tänka mig att om jag åker till en auktoriseraad SAAB-verkstad kommer de att byta styrsystem och andra dyra komponenter utan att göra en analys, Jag hittade en gammal tråd om liknande symptom men där fanns ingen förklaring (viewtopic.php?f=3&t=263755&start=0 )
    Tackar för tips! Kenneth (Ny på forumet - fixar signatur snart...)
    Kenneth
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003, 13000 mil

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mälardalen Arboga
    Inlägg
    90

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Kolla så inte nått stift har backat i OBD-kontakten (brukar vara vanligt när ma ej får kontakt med bilen)
    Mvh

    Citat Ursprungligen postat av kirani
    Hej. Min motorlampa (CE) har lyst under en längre tid till och från och senaste året på heltid. Bilen, 9-5 Aero 03 Automat går kanon - alltså inget egentligt fel. Nu till problemet: vid bilbesiktingen kunde de inte få något svar vid läsningen av felkoderrna med ODB2. Bilen svarade inte. Vi provade flera gånger med och utan tändning och besiktningsmannen hade aldrig varit med om detta förut. Kul. Ingen kontakt = ombesiktning. Nu tänkte jag höra om någon på forumet råkat ut för detta? Jag kan tänka mig att om jag åker till en auktoriseraad SAAB-verkstad kommer de att byta styrsystem och andra dyra komponenter utan att göra en analys, Jag hittade en gammal tråd om liknande symptom men där fanns ingen förklaring (viewtopic.php?f=3&t=263755&start=0 )
    Tackar för tips! Kenneth (Ny på forumet - fixar signatur snart...)
    Skriker efter mer...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Hässelby / Stockholm
    Inlägg
    6

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Har kollat stiften. Ser spontant ok ut men jag ska skruva ner kontakten så att inget stift kanske har åkt ut helt eller liknande. Sen ska jag läsa av felkoderna på verkstad och se om de får samma problem. Dags att köpa en ODBII läsare - bra att ha helt enkelt...
    Kenneth
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003, 13000 mil

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Om du skriver ut i profilen var du bor så finns ju chansen att någon i din närhet kan hjälpa dig försöka läsa ut felkoder. Om det nu är ett problem att läsa ut felkoder så kanske du ändå måste till verkstaden, men det är ju en första koll iallafall. Om jag inte minns fel så har det varit problem med OBD-anslutning på programvaror i 9-5. Dock har jag för mig att problemet var runt MY2000, men det kanske höll i sig så länge.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Om du skriver ut i profilen var du bor så finns ju chansen att någon i din närhet kan hjälpa dig försöka läsa ut felkoder. Om det nu är ett problem att läsa ut felkoder så kanske du ändå måste till verkstaden, men det är ju en första koll iallafall. Om jag inte minns fel så har det varit problem med OBD-anslutning på programvaror i 9-5. Dock har jag för mig att problemet var runt MY2000, men det kanske höll i sig så länge.
    Vore även bra att veta om bilen har original programvara eller ej...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Naturligtvis väldigt sant, Mackan!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Ngt liknande hände mig vid besiktningen för ett par månader sedan. Deras utrustning fick kontakt men kunde inte köra självtest. Men bilen gick igenom, då inga felkoder fanns. (gäller bilen i signaturen ej org. s/w men vet itne om det kan spela roll i mitt fall)


    http://www.geting.se/viewimage/image...ipboard012.jpg

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Hässelby / Stockholm
    Inlägg
    6

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Förra året gick det bra att läsa av felkoderna hos Bilprovningen. På årlig service har det gått att läsa med 0 fel, vilket innebär att när motolampan tänds och sedan släcks lagras ingen felkod. Bilen är helt orginal i övrigt. Jag ska prova att läsa av koderna på annat sätt och se om felet upprepas och om jag har tur försöka läsa av koderna när lampan råkar vara släckt.
    Kenneth
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003, 13000 mil

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Har ju inte haft nån 9-5;a på snart 2 år, men varför ska besiktningen läsa av OBD;n? De va en nyhet. Besiktigade min -02Aerokombi 3 gånger vara den siste 1 månad innan jag sålde den. Och de ahr aldrig varit inne i bilen och gjort nåt sånt.

    Åk till Veddesta, statoils saabverkstad. be Nisse att kolla vad som ger CE för den varningen får man ju inte godkänd besiktning på.

    Har aldrig varit med om dylikt. Man brukar bara få en arbetsorder med sig hem om de hittar nåt som e kasst.
    Är avgasvärdena okej så är det lätt att åtgärda felet, men svårt att hitta själv ibland.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Hässelby / Stockholm
    Inlägg
    6

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Bilbesiktningen började att läsa ODBII förra året. Detta gäller säkert bara bilar senare än årsmodell XX. Är Veddesta en bra verkstad? Kan vara skönt med ett alternativ nu när Aeron gått så långt att garantier och SAAB-stämplar spelar ingen roll.
    Kenneth
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003, 13000 mil

  11. #11

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Citat Ursprungligen postat av kirani
    Bilbesiktningen började att läsa ODBII förra året. Detta gäller säkert bara bilar senare än årsmodell XX. Är Veddesta en bra verkstad? Kan vara skönt med ett alternativ nu när Aeron gått så långt att garantier och SAAB-stämplar spelar ingen roll.
    Eftersom du har en -03 så kommer felkoder att läsas ur din bil.
    Om jag inte mins helt fel så är just veddesta en station där dom har stenkoll på trim och annat.

    Bilprovningens OBD-kontrol gäller bensinare från -02 och diesel från -04 (maxvikt 3500 kg) och det är bara felkoder som är relaterade till avgasreningen som läses och inget annat.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Citat Ursprungligen postat av kirani
    Bilbesiktningen började att läsa ODBII förra året. Detta gäller säkert bara bilar senare än årsmodell XX. Är Veddesta en bra verkstad? Kan vara skönt med ett alternativ nu när Aeron gått så långt att garantier och SAAB-stämplar spelar ingen roll.
    Veddesta är både bra och auktoriserd.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Kul att de e fler än jag som gillar dom. Servade en saab första gången där redan 1983. Köpte min 9-5Aerokombi där och morsan köpte sin vectorkombi där också.

    Vi har garaget för firmabilarna ett stenkast därifrån så man bunkrar upp typ dagligen med det nödvändiga för ett arbetspass på macken som också har bra och trevlig personal(samt några riktigt söta flickor bland dessa)
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Kul att de e fler än jag som gillar dom. Servade en saab första gången där redan 1983. Köpte min 9-5Aerokombi där och morsan köpte sin vectorkombi där också.

    Vi har garaget för firmabilarna ett stenkast därifrån så man bunkrar upp typ dagligen med det nödvändiga för ett arbetspass på macken som också har bra och trevlig personal(samt några riktigt söta flickor bland dessa)
    Jobbade med Nisse för några år sedan.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Aha. Hoppas du kommer ihåg hur goda saker jag brukade muta er med ibland.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Aha. Hoppas du kommer ihåg hur goda saker jag brukade muta er med ibland.
    Kakor?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Hässelby / Stockholm
    Inlägg
    6

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Fortsättning på mina styrdatorproblem:

    1) Åkte till bilprovningen för efterkontroll när motorlampan råkade vara släckt. De fick fortfarande ingen kontakt! Bara att serva...

    2) Såg er rekommendation om Veddesta och bokade en tid. Nisse hittade inget fel! Kunde läsa av styrenheten! (Motorlampan var tänd och det felet var dålig tändning på 1:an och 2:ans cylinder). Mycket bra service fick jag och kan bara rekommendera verkstaden.

    3) Åkte till bilprovningen. Hade tur med motorlampan då den var släckt... Gick igenom.

    Lärdom: Ingen tyvärr - vad var egentligen felet? Men om detta händer igen kommer jag att testa att ta bort minuspolen från batteriet och se om det hjälper Bilprovingen att läsa av styrenheten!
    Kenneth
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003, 13000 mil

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Byt alla dina stift om du får fortsatt problem med de angivna cylindrarna.. Kan även tänkas vara en mindre bra tändkasset också..

    Mvh Mvh
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Har det bytts stift enligt rekommendation på din. Dessa ska bytas i 6000-mila intervaller. Och en -03 borde fått ny kassett på utbyteskanmpanjen som tyvärr är slut och stängd.

    En aero ska ju ha de fina PFR-stiften, som jag i skrivande stund glömt bort vad de heter.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Hässelby / Stockholm
    Inlägg
    6

    Re: Kan ej läsa ODB 2 felkoder vid bilbesiktningen

    Gjorde en mervärdes plus service - antar att stift ingick i den. Det enda som skiljde mot den vanliga stora servicen var någon grej som jag glömt - kan dock ha varit byte av automatlådeoljan. Ska kolla upp detta.

    Nisse på Veddesta trodde att det var tändkasetten.

    Att de bytte tändkasetten på kampanj på '03-orna har jag missat-om nu den har funnits?

    GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!
    Kenneth
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003, 13000 mil

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •