Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med ACC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Väring
    Inlägg
    13

    Problem med ACC

    Hej,
    Jag har problem med min acc i min Saab 9-5 -98.
    Först var det bara det felet att det var endast kall luft på förarsidan och endast varm luft på passagerarsidan. Då åkte jag till Saab återförsäljare och de kom fram till att en plastaxel hade gått sönder, vet inte var den satt, men det skulle kosta 44000 att reparera för att de var tvungna att byta rubbet då axeln inte finns lös att köpa. Vilket jag inte tyckte va värt att lägga pengar på då bilen kostade 32000.
    Men nu la fläkten av totalt, vilket är jobbigt nu när vintern är här. Får felmeddelande 8(http://www.saab9-5.com/serv/acc/b2295.htm), vilket jag tycker inte har med det att göra.
    Vad ska man göra? Går det förövrigt att byta plastaxeln utan att det kostar 44000.

    MvH och tack på förhand
    Patrik

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mälardalen Arboga
    Inlägg
    90

    Re: Problem med ACC

    Det brukar gå att sätta dit en reparationssats till axeln, att fläkten stannat är något helt annat, antingen är det reglerdonet till fläkten eller fläktmotorn.
    Du kan ju prova fläkten med att koppla på direktström till den.
    mvh

    Citat Ursprungligen postat av aztrix
    Hej,
    Jag har problem med min acc i min Saab 9-5 -98.
    Först var det bara det felet att det var endast kall luft på förarsidan och endast varm luft på passagerarsidan. Då åkte jag till Saab återförsäljare och de kom fram till att en plastaxel hade gått sönder, vet inte var den satt, men det skulle kosta 44000 att reparera för att de var tvungna att byta rubbet då axeln inte finns lös att köpa. Vilket jag inte tyckte va värt att lägga pengar på då bilen kostade 32000.
    Men nu la fläkten av totalt, vilket är jobbigt nu när vintern är här. Får felmeddelande 8(http://www.saab9-5.com/serv/acc/b2295.htm), vilket jag tycker inte har med det att göra.
    Vad ska man göra? Går det förövrigt att byta plastaxeln utan att det kostar 44000.

    MvH och tack på förhand
    Patrik
    Skriker efter mer...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Väring
    Inlägg
    13

    Re: Problem med ACC

    Citat Ursprungligen postat av Tobias Larsson
    Det brukar gå att sätta dit en reparationssats till axeln, att fläkten stannat är något helt annat, antingen är det reglerdonet till fläkten eller fläktmotorn.
    Du kan ju prova fläkten med att koppla på direktström till den.
    mvh
    Först o främst, tack för svaret så snabbt
    Vet du vart man kan få tag på en sådan reparationssats?

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Problem med ACC

    Citat Ursprungligen postat av aztrix
    Vet du vart man kan få tag på en sådan reparationssats?
    www.speedparts.se

    tror att mekonomen kan ha denna sats och kanske även Saab.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mälardalen Arboga
    Inlägg
    90

    Re: Problem med ACC

    Satserna säljs på saab, så ring till din saab verkstad/reservdelar och berätta så ska nog dom förstå.
    mvh

    Citat Ursprungligen postat av aztrix
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Larsson
    Det brukar gå att sätta dit en reparationssats till axeln, att fläkten stannat är något helt annat, antingen är det reglerdonet till fläkten eller fläktmotorn.
    Du kan ju prova fläkten med att koppla på direktström till den.
    mvh
    Först o främst, tack för svaret så snabbt
    Vet du vart man kan få tag på en sådan reparationssats?
    Skriker efter mer...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Väring
    Inlägg
    13

    Re: Problem med ACC

    Ska kika på detta idag. Får se om det löser sig.
    Tack för alla svar

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Problem med ACC

    Om du använder sökfunktionen på forumet & söker på felkod 08 så lär du hitta massor!

    Felkoden betyder motor saknar mekanisk förbindelse med spjäll på vänster sida vilket stämmer då din axel är av! Man använder denna repsats för att laga detta... OBS! Finns en för höger & en för vänster! http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml

    Att fläkten inte går brukar oftast bero på att kolen är slut, går att byta kol, men man får fixa fram måtten på dessa & köpa hos en firma som säljer sånt då man inte kan köpa som reservdel!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Väring
    Inlägg
    13

    Re: Problem med ACC

    Så, nu är allt de fixat. Fläkten bytt och reparationssats installerad. Nu får jag inte fram några felkoder eller något alls.

    Problemet är dock fortfarande att jag inte kan välja vart luften ska blåsa med hjälp av styrenheten. Kan pilla själv med fingret på ett av spjällen så att utblåset ändras, men jag förstår inte vad som är fel då jag inte får något felmedelande.

  9. #9

    Re: Problem med ACC

    Va det svårt att montera rep. satsen ?

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av aztrix
    Så, nu är allt de fixat. Fläkten bytt och reparationssats installerad. Nu får jag inte fram några felkoder eller något alls.

    Problemet är dock fortfarande att jag inte kan välja vart luften ska blåsa med hjälp av styrenheten. Kan pilla själv med fingret på ett av spjällen så att utblåset ändras, men jag förstår inte vad som är fel då jag inte får något felmedelande.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •