Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: LTT med MV?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    LTT med MV?

    heej, har en OG9-3 T5 lättryckare och undrar om man kan slänga på en magnetventil på den och koppla in utan att programvaran stör sig på det?
    Att den behövs på FTT vet jag men:
    Bilen ska Nordic chippas men ser inte precis en mening med att köpa en MV för 2800 av dom när jag får en ny för 1400 på mekonomen.

    Eller är det bara att sätta dit MV'n men inte koppla i den tills det e dags att chippa o be dom koppla in det?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: LTT med MV?

    Enligt uppgift ska det bara vara att sätta dit en MV. I alla Trionic 5,5 finns funktionen "enablad" men du får inte FTT utan att göra något åt mjukvaran. Däremot så reglerar trionicen bättre och snabbare upp till GLT med MV;n inkopplad. Sladden ska hänga på höger sida om kylaren.

    Det är lite trångt där under plåtkanten. Ficklampa rekommenderas.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: LTT med MV?

    att jag inte får FTT vet jag men undrade mest pga programvaran.
    Men nu vet jag att det ska vara att bara koppla o köra mao
    vet du hur långa själva slangarna ska vara? tänkte sätta in silicinslang istället då jag bara köper ventilen isf onödigt o skaffa 3 slangar för 270kr när man kan ta siliconslang från 20m rullen man har liggande

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: LTT med MV?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Enligt uppgift ska det bara vara att sätta dit en MV. I alla Trionic 5,5 finns funktionen "enablad" men du får inte FTT utan att göra något åt mjukvaran. Däremot så reglerar trionicen bättre och snabbare upp till GLT med MV;n inkopplad. Sladden ska hänga på höger sida om kylaren.

    Det är lite trångt där under plåtkanten. Ficklampa rekommenderas.
    Hur kan T5 reglera snabbare genom MV än direkt koppling mellan kompressorhus och WG? Och vad menar du med bättre?

    En MV för 1400kr på mekonomen är en Scantech-kopia och dessa fungerar helt kasst. Pengarna i sjön helt enkelt. Så köp en Saab original, bättre beg går att hitta t.ex här på pryltorget om man inte vill ha nytt.

    Med en monterad MV lär det ju inte vara så svårt att klippa till 3st lagom långa slangbitar, original MV-slangar är för övrigt också silikon.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: LTT med MV?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    En MV för 1400kr på mekonomen är en Scantech-kopia och dessa fungerar helt kasst. Pengarna i sjön helt enkelt. Så köp en Saab original, bättre beg går att hitta t.ex här på pryltorget om man inte vill ha nytt.

    Med en monterad MV lär det ju inte vara så svårt att klippa till 3st lagom långa slangbitar, original MV-slangar är för övrigt också silikon.Mvh
    Sån MV sitter i farsans FTT och den har vi inte haft några som hällst bekymmer med. så vf betala 1400 till för en ny? begagnad MV vet jag inte om jag vill sätta dit, hur vet man att den är ok?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: LTT med MV?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Däremot så reglerar trionicen bättre och snabbare upp till GLT med MV;n inkopplad.
    Hur menar du nu?
    Regleringen av GLT har INGE med mjukvaran att göra utan den är konstant!
    De är samma om de är en FTT eller en LTT. MVn inkopplad eller inte!

    När de gäller få en LTT till FTT är de ju MV o mjukvara.
    Sen finns de ju begagnade boxar att köpa.
    Du väljer själv men ha bara rätt hårdvara till de programet du köper!

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: LTT med MV?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    När de gäller få en LTT till FTT är de ju MV o mjukvara.
    Sen finns de ju begagnade boxar att köpa.
    Du väljer själv men ha bara rätt hårdvara till de programet du köper!

    /F
    Jo det där vet jag redan, såg förövrigt att det var en här på forat som sålde 185hk program till en NG900/OG93 är det samma program i dessa???

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: LTT med MV?

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    När de gäller få en LTT till FTT är de ju MV o mjukvara.
    Sen finns de ju begagnade boxar att köpa.
    Du väljer själv men ha bara rätt hårdvara till de programet du köper!

    /F
    Jo det där vet jag redan, såg förövrigt att det var en här på forat som sålde 185hk program till en NG900/OG93 är det samma program i dessa???
    Bara att montera o kolla om boxen du köper har VSS för då måste den instaleras med Tech2.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: LTT med MV?

    och hur ser man om boxen har VSS??
    förklara lite bättre tack, är inget snille på detta precis.. första T5'an man äger här

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: LTT med MV?

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    och hur ser man om boxen har VSS??
    förklara lite bättre tack, är inget snille på detta precis.. första T5'an man äger här
    Skaffar man en begagnad box med startspärr (VSS) så måste den giftas in.
    Vet inte om de gäller alla årsmodeller av ng900 som hade de eller inte men og9-3 har de i alla fall va jag vet.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: LTT med MV?

    ok tackar Fredde

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: LTT med MV?

    En OG9-3 154hk (LTT) kan inte köra med en ng900-box. CE kommer att tändas.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: LTT med MV?

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    En MV för 1400kr på mekonomen är en Scantech-kopia och dessa fungerar helt kasst. Pengarna i sjön helt enkelt. Så köp en Saab original, bättre beg går att hitta t.ex här på pryltorget om man inte vill ha nytt.

    Med en monterad MV lär det ju inte vara så svårt att klippa till 3st lagom långa slangbitar, original MV-slangar är för övrigt också silikon.Mvh
    Sån MV sitter i farsans FTT och den har vi inte haft några som hällst bekymmer med. så vf betala 1400 till för en ny? begagnad MV vet jag inte om jag vill sätta dit, hur vet man att den är ok?
    Jag har på ett halvår avverkat 3 st scantech t5 mv. Den som höll längst klarade väl sig i ungefär en vecka innan jag bara hade grundladd. Nu kör jag med T7mv efter att ha modifierat både hw och sw. Funkar klockrent och är extremt mycket billigare än t5mv.

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: LTT med MV?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    En OG9-3 154hk (LTT) kan inte köra med en ng900-box. CE kommer att tändas.

    Mvh
    Pratar du om 9-3 med T5,5? Eller med T7, för då SKA det inte funka. Finns ju inte reglering för dubbla lambdasonder, eller hur. Plus en massa annat.
    Min T5-box har funkat utmärkt i alla T5-bilar. Även 9000. VSS är disabled i den. Även i en -98 9-3;a. Utan CE-signal. Så jag förstår inte riktigt varför. Han som programmerat den sa att man i vissa fall får lägga en "dongel" istället för bakre lambdasond på vissa av de senast tillverkade kärrorna.
    Jag vet inte vilka alternativ detta gäller för då jag aldrig haft en T5-bil med dubbla sonder.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: LTT med MV?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    En OG9-3 154hk (LTT) kan inte köra med en ng900-box. CE kommer att tändas.

    Mvh
    Pratar du om 9-3 med T5,5? Eller med T7, för då SKA det inte funka. Finns ju inte reglering för dubbla lambdasonder, eller hur. Plus en massa annat.
    Min T5-box har funkat utmärkt i alla T5-bilar. Även 9000. VSS är disabled i den. Även i en -98 9-3;a. Utan CE-signal. Så jag förstår inte riktigt varför. Han som programmerat den sa att man i vissa fall får lägga en "dongel" istället för bakre lambdasond på vissa av de senast tillverkade kärrorna.
    Jag vet inte vilka alternativ detta gäller för då jag aldrig haft en T5-bil med dubbla sonder.
    De är ju endast T5,5 som sitter i ng900/og9-3.
    T7 är ju som sagt helt annat o går inte att använda.
    Svårt att hitta en FTT box från en 9000 med till en 2,0t då 9000 hade mest 2,3FTT.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: LTT med MV?

    De första og9-3 hade T5.5. Men redan från -99 vart de T7.

    Jag ifrågasatte min kompis lite när han sa att jag kunde köra ng900-trimmet i min 9000 2,0ltt. Hade ju redan skaffat MV, och bara det gjorde att segdragningsförmågan förbättrades genom att MV faktiskt reglerar bättre( skrev snabbare tidigare) även om den bara får max GLT.

    Och nej det finns väl inte någon 2,0FTTbox till 9000 vad jag vet. Modellen fanns väl bara som 2,0I/130hk och ltt/150hk.
    Men hårdvaran är lätt att uppgradera och jag är helnöjd.

    I praktiken när det gäller turbomatade B204/234 med T5.5 spelar det ingen roll vilken kaross boxen sitter i. Är hårdvaran rätt så är allt en fråga om mjukvara.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: LTT med MV?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    De första og9-3 hade T5.5. Men redan från -99 vart de T7.

    Jag ifrågasatte min kompis lite när han sa att jag kunde köra ng900-trimmet i min 9000 2,0ltt. Hade ju redan skaffat MV, och bara det gjorde att segdragningsförmågan förbättrades genom att MV faktiskt reglerar bättre( skrev snabbare tidigare) även om den bara får max GLT.

    Och nej det finns väl inte någon 2,0FTTbox till 9000 vad jag vet. Modellen fanns väl bara som 2,0I/130hk och ltt/150hk.
    Men hårdvaran är lätt att uppgradera och jag är helnöjd.

    I praktiken när det gäller turbomatade B204/234 med T5.5 spelar det ingen roll vilken kaross boxen sitter i. Är hårdvaran rätt så är allt en fråga om mjukvara.
    Till -00 va de dom flesta som fick T7.
    De va nog bara 1 motor som fick T7 -99.

    Har man fått bättre GLT med MV så är de nått som är fel o ska undersökas.
    GLT ska INTE kunnas regleras med MV.
    För att kolla upp så att GLT är bra så kolla om de finns vacum läckage först,
    Sen kollar man hur turbon är genom att känna på turbin axeln om den glappar o då även kollar om de finns skadade blad.
    Mitt tips om den inte får upp GLT tillräckligt smabbt är dålig turbo eller att de är nån vakum läcka.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: LTT med MV?

    Jag har aldrig påstått att GLT blivit högre genom att endast koppla in en sådan ventil utan att uppgradera mjukvaran.
    Däremot så blir de facto segdragningen positivt påverkad, kanske då trionicen får jobba lite istället för slangkopplingen på ltt;n?
    Både jag och övriga som ibland kör bilen har märkt detta. Och en 2,0t är inget under av pigghet. Frugans 2,3i var bättre drag i innan jag opererade om min 2,0t.

    En sak som jag däremot funderat på; Bilar med värmeplattor lär vara de enda 9000ltt med mv som levererats, och de har ju en högre GLT på 0,55 max, om jag minns rätt.
    Min fråga är om detta styrs av mjukvaran?
    Följdfrågan blir ju;Om det styrs av mjukvara, är det därför som bilen blir märkbart piggare gällande ovanstående uppgradering på en bil utan värmeplattor?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: LTT med MV?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Jag har aldrig påstått att GLT blivit högre genom att endast koppla in en sådan ventil utan att uppgradera mjukvaran.
    Däremot så blir de facto segdragningen positivt påverkad, kanske då trionicen får jobba lite istället för slangkopplingen på ltt;n?
    Både jag och övriga som ibland kör bilen har märkt detta. Och en 2,0t är inget under av pigghet. Frugans 2,3i var bättre drag i innan jag opererade om min 2,0t.

    En sak som jag däremot funderat på; Bilar med värmeplattor lär vara de enda 9000ltt med mv som levererats, och de har ju en högre GLT på 0,55 max, om jag minns rätt.
    Min fråga är om detta styrs av mjukvaran?
    Följdfrågan blir ju;Om det styrs av mjukvara, är det därför som bilen blir märkbart piggare gällande ovanstående uppgradering på en bil utan värmeplattor?
    Bilar med VP hade MV o annan programvara o GLT va fortfarande samma.
    GLT ska ALLTID vara samma trimmad som o trimmad även om de är en LTT eller FTT o ska ligga stabilt på samma tryck från dess den kommer upp i GLT tills max varv.
    GLT har INGET med mjukvaran att göra.

    Att bilen kan gå bättre med en annan programvara beror på vilket bränsle man kör med. Hur förtändningen är m.m.
    De är en helt annan sak mot GLT.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: LTT med MV?

    9000 finns visst som FTT. B204L, även kallad Italien-Aero. 185hk.

    En OG9-3 154hk -99 är Miljöklass1 och har därmed inte samma hårdvara som en en 185hk. Därför funkar inte 185-hk program.

    GLT innebär oreglerad styrning av WG-dosan. Du kan inte få snabbare laddrycksuppbygnad med MV eftersom funktionen bygger på ett fördröjt öppnande av WG.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •