Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 77

Ämne: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Benny900 - Jag kan inte mer än hålla med dig, jag trodde att Saab åf skulle vara på charmoffensiven men de verkar lunka på i samma takt som tidigare. Nu säger jag inte att alla BMW/Mercedes/Lexus/Jaguar-åf är guds gåva till oss bilköpare men de är oftast lite mer service mindiga.

    Som köpare så tröttnar man ganska fort på att behöva jaga produkter och eller säljare, i alla fall jag gör det.

    Fredrik J - Kungsbacka verkar ju ha lite problem med sina telefoner om du läser mitt andra inlägg (näst längst upp)

    turbo4ever - Jag provade aldrig XFR:n av två anledningar, för det första är jag så svag i sinnet så hade jag provat bilen hade jag absolut köpt den och för det andra så har jag precis sålt min XKR och skall byta ut den till en ny under våren. Det känns lite mer att ha en glidarbil och en sommarbil.

    Jag har heller aldrig varit imponerad av någon Saab åf men å andra sidan så har de gjort sitt jobb, varken mer eller mindre, men aldrig förvånat mig på något sätt (positivt eller negativt). Eller ja, att slänga på luren som säljaren gjorde i Kungsbacka kanske är så begåvat men det är hans förlust och inte min.

    Saab åf och Volvo åf brukar vara av samma skrot och korn tycker jag, i samband med köpet av min XF åkte jag och tittade på en XC60 (T6 som kommer nu) och faktum var att de var riktigt trevliga men tyvärr inte alls kunniga (hade ingen koll på om det var Dynaudio och hur många hästar T6 skulle ha osv.)

    Tycker alltid det känns tråkigt att jag som köpare oftast är mer påläst och kunnig om produkten än säljaren.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Nu säger jag inte att alla BMW/Mercedes/Lexus/Jaguar-åf är guds gåva till oss bilköpare men de är oftast lite mer service mindiga.
    Nej verkligen inte. För ett par år sedan var jag med en kollega till BMW i Mölndal för att se på en bil man annonserade ut på bytbil. Säljaren kunde inte hitta bilen trots flera försök och påringningar. Vid ett besök mötte vi en herre som först påstod sig inte veta någonting om bilarna eller vem vi skulle prata med. Samme man visade sig lite senare vara försäljningschef för begagnat.
    I efterhand är hela besöket en komisk upplevelse. Då var det frustrerande.
    Fredrik J

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    En säljare som bara pratar för varan men inte har nåt att visa får inga kunder.

    Ta du dig ett besök till ANA i trollhättan, jag har varit där 3 gånger för att titta på beg bilarna på andra våningen, säljarna lyfter inte ens röven ifrån sina stolar.
    Dom där datorerna verkar mera intressanta, är det MS röj som gäller fortfarande kanske

    Behöver jag säga att jag inte köpte någon bil där?!
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Nej verkligen inte. För ett par år sedan var jag med en kollega till BMW i Mölndal för att se på en bil man annonserade ut på bytbil. Säljaren kunde inte hitta bilen trots flera försök och påringningar. Vid ett besök mötte vi en herre som först påstod sig inte veta någonting om bilarna eller vem vi skulle prata med. Samme man visade sig lite senare vara försäljningschef för begagnat.
    I efterhand är hela besöket en komisk upplevelse. Då var det frustrerande.

    Jag var där med en polare för några år sedan och försökte beställa en helt ny Z4, vi lyckades inte utan fick åka därifrån utan påskrivna papper...

    När han sa att han ville beställa en bil gav försäljaren honom en katalog och gick iväg. Säljaren återkom aldrig och vi lyckades inte få någon kollegas uppmärksamhet. Till slut ledsnade vi och åkte hem...
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Man blir ju nästan lite mörkrädd när man läser hur bilförsäljare beter sig.

    Lite märkligt med tanke på den lågkonjunktur vi nyss genomgått.

    Jag förväntar mig kanske inte röda mattan när jag kommer och skall köpa en bil, men jag förväntar mig heller inte att behöva jaga säljare för att få köpa deras produkter.

    Nu verkar det lösa sig med provkörningen ändå, kanske...

    Lovar att återkomma med rapport!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  6. #26
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Det är litet "eget" att man inte kan hålla i vart fall de större återförsäljarna med lyx-versioner av 9-3 och 9-5. Hur skall man kunna förvänta sig att få sålt sådant som keyless-entry, panoramatak eller TPMS?

    En bekant som jobbar för "ett annat bilmärke" hade besök av en spekulat på en McClaren SLR. Kunden ville köpa en, men rekommenderades en provkörning innan han skulle skriva på. Således lät man skeppa upp en bil från Tyskland. Spekulanten tog sig en tur på vägarna runt Göteborg, och konstaterade att ett njurbälte hade varit lämpligt som standardtillbehör. Det blev ingen affär.

    KBA Bilcentrum är litet speciella. Dom gånger jag "kittlar plånboken" och surfar efter lyxutrustade begagnade SAABar (läder, automat och taklucka) får jag ofta träff i Kungsbacka. Nu senast hade dom en OG 9-5 Aero som var fullsmetad. Förutom framrutan var den fräsch, men det hela stöp på ett alltför lågt inbytespris på min V6'a.

    Men sensmoralen är ändå att man bör se till att det finns några maxutrustade värstingbilar på lager som kan fraktas till potentiella kunder.

    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Ja, vi får se hur snabba Saab är i vändningarna. Kanske lite turbo-lagg

    Mercedes var i alla fall snabba på att lokalisera en E350 CDI men nya dieseln på 265hk.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  8. #28
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Jag har sett en Turbo6 utanför Gustaf E Bil i Borås, är ju inte så långt från Göteborg så du kanske skulle kolla med dom?

    Denna kan säkerligen flyttas mellan olika Gustaf E butiker:
    http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=9 ... t/#pagetop
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Borås, är ju inte så långt från Göteborg

    Trollhättan...
    Fredrik J

  10. #30
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Borås, är ju inte så långt från Göteborg
    Trollhättan...
    Nej, betydligt närmre Göteborg än Trollhättan, om det var det du menade?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Skojar du? göteborg-borås eller göteborg-trollhättan skiljer ju på, beroende på var i göteborg man åker från någon mil. Högst.

    Det jag kommenterade var inte vilket som låg längst bort utan att trollhättan inte heller ligger "inte så kångt från Göteborg".
    I trollhättan har de flesta Saabar befunnit sig...
    Här finns ju även en och annan turbo6.
    Fredrik J

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Om vi nu släpper kopplingen...

    Så är det ju faktiskt så att det inte finns någon Turbo6 i Trollhättan heller, fast det är klart när jag säger "Trollhättan" så åsyftar jag Ana.

    Ana kunde kanske ordna så att man fick prova en av deras anställdas tjänstebilar men det var lite fixande och trixande plus att det bara gick på vissa tider och dagar m.m.

    Är det bara jag som tror det, eller är Ana den största återförsäljaren i Sverige? Minns än idag när som barn följde med pappa för att hämta ut den nya tjänstebilen och det stod alltid Ana på de bilarna. Som grädde på moset så fick jag alltid en plastbil, så vi bytte båda bil samtidigt kan man säga
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Skulle förvåna om inte Ana Trollhättan skulle kunna skaka fram en bil om man får en stunds framförhållning och om man verkligen vill. Ana var ju till alldeles nyligen ägd av Saab och kontaktvägarna ut till Stallbacka finns ju kvar.
    Fredrik J

  14. #34
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Om vi nu släpper kopplingen...

    Så är det ju faktiskt så att det inte finns någon Turbo6 i Trollhättan heller, fast det är klart när jag säger "Trollhättan" så åsyftar jag Ana.

    Ana kunde kanske ordna så att man fick prova en av deras anställdas tjänstebilar men det var lite fixande och trixande plus att det bara gick på vissa tider och dagar m.m.
    Skumt, kan det vara så att fabriken inte fått ut så många bilar ännu eller är det pengabrist som styr? Är det någon speciell utrustning som skall testas eller framför allt motor och drivlina?

    Ps. till Fredrik J: Enligt eniro tar det 37 minuter till Borås och 1timme och 10 minuter till Trollhättan från Göteborg Centralstation, inte bara km och mil som räknas
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Skumt, kan det vara så att fabriken inte fått ut så många bilar ännu eller är det pengabrist som styr? Är det någon speciell utrustning som skall testas eller framför allt motor och drivlina?
    Uppfattningen jag har är att många åf köpte in Turbo6 men har nu sålt av dom och de jag pratat med har inte heller några planer på att köpa in Turbo6 igen.

    Säljarna pratar helst om nya stora dieseln, nu har jag inte kört den men för mig går den verkligen bort för att jag i allmänhet tycker 190hk är alldeles för lite i en sådan stor bil och i synnerhet för att den saknar automat.

    Vi får se vad kommande vecka har att erbjuda!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Ps. till Fredrik J: Enligt eniro tar det 37 minuter till Borås och 1timme och 10 minuter till Trollhättan från Göteborg Centralstation, inte bara km och mil som räknas
    Jovars. Numera tar det ännu längre tid då man ju grävt upp hela 45:an.

    Åandra sidan, att ta sig från Hisingen till avfarten mot riksväg 40 kan ju ta en halvtimme bara det.
    Efter att ha pendlat till göteborg i 4år så kan jag konstatera att man spenderar lika lång tid på 45:an som i trafikstockningen inne i göteborgs tätort...

    Ontopic: Finns inte 190hk diesel med automat?
    Fredrik J

  17. #37
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Vem vet, Saab kanske köper dieselmotorer från BMW framöver, jag håller med om att 2liters diesel är lite litet när man skall ner mot Tyskland...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Håller med om att den nedlagda diesel V6an skulle ha passat i 9-5 men BMW säljer ju en hel del 520d också...
    Fredrik J

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Hej,

    måste börja med att säga att till och med 160hk dieseln med automat går riktigt fint, och detta kommer från mig som ni säkerligen vet har haft många uppskrämda saabar samt värre saker än så... tror absolut att 190hk går mer än tillräckligt för de flesta köpares krav... Om det nu är så att en liiiten del av befolkningen tycker att 190hk dieseln är för liten så är väll inte 9-5an rätt bil helt enkelt, precis som att det inte finns ngn bensinare starkare än 300hk heller.

    Svenska bil är ju väldigt stora på Saab i Sverige, och anläggningen i Akalla som är den största har 3 demobilar av nya 9-5an. 160hk diesel automat, 220hk bensinare man samt en Aero v6 XWD. Vi har för till och från ytterligare en Aero till låns från generalagenten, men den kommer och går lite som SAAB känner för.

    När vår egna Aero v6 rullat tillräckligt för att säljas kommer inte heller vi köpa in ngn ny v6a. Efterfrågan på provkörningar av denna modell är näst intill obefintlig, och de kunder som beställt / köpt denna bil har i 9/10 fall baserat sitt beslut på den manuella 220 hk aeron. Den affär som står eller faller på att vi inte kan få fram en V6a är vi troligen häldre utan med tanke på den kostnad det är för företaget att hålla en demobil som kostar flis, inte körs i "seriöst" syfte, samt dessutom ingen vill ha som tjänstebil pga det höga förmånsvärdet. Det är ju faktiskt även så att de flesta demobilar även rullat som tjänstebilar, och då är det inte många som vill plocka ut en Aero V6 när man faktiskt lika gärna kan köra en 160/190hk diesel eller rent av en biopower med antingen halverad förbrukning el reducerat förmånsvärde som följd.

    Visst bör det gå att ordna en provkörning av en V6a hos ngn handlare, men det är väldigt mycket upp till handlaren hur mycket tid de vill lägga ned på att få ner en bil till sig.

    Och som tidigare nämnt, de som är villiga att lägga 600k på en saab kan likagärna tänkas köra 220hk aero med samma chassi för att känna på bilen. Det är inte själva motorn/prestandan som är avgörande utan helhetskänslan utav bilen. Detta precis som en M5 köpare i de flesta fall får nöja sig med att köra en fullsmetad 5-serie med större motor än svensson normalt har innan de bestämmer sig för köp. Även dessa kunder är ute efter helheten snarare än att verkligen känna på just motorn. Ni förstår säkert vad jag menar.

    Visst är det tråkigt att inte alla handlare har en v6a, men för nästan samma pengar köper man faktiskt nästan både en 160hk diesel samt en 220hk biopower, och de gör mycket mer nytta för försäljningen än en ensam v6a på parkeringen...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Instämmer som Johnken säger att 160 dieseln är riktigt trevlig för att vara en liten diesel i en stor bil.
    Provkörde denna motor med automat lådan och den var väldigt trevlig, även fast jag inte hade den inställningen (då jag ville köra 2.0t xwd, men fanns ingen i stan).
    Blev glatt överraskad då det finns vrid i mängder i den motorn, kändes faktiskt riktigt pigg för sina 160hk.

    Men är man inställd på en V6 så är det nog mycket svårt att tänka sig annat, är trots allt lite prestige i att kunna säga att man har vassaste 9-5'an på marknaden.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

Liknande ämnen

  1. Provkörning av Saab 9-3 TTiD i Göteborgsområdet sökes
    Av tornros i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 20:34
  2. Provkörning SAAB 9-5 SC TTiD4
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 20:31
  3. Inbjudan provkörning Saab XWD
    Av tannen i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 22:30
  4. Ac funka vid provkörning,inte vid hemkörning?(9-3 aero 2002)
    Av Niccco i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 13:23
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •