Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77

Ämne: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    För ett par månader sedan var det dags för mig att köpa ny bil och nya Saab 9-5 Aero Turbo6 var ett av två alternativ!

    Jag letade ungefär en vecka efter någon återförsäljare som hade en Turbo6 inne som man kunde prova, hittade inte en enda!!!

    Det enda man kunde erbjuda för provkörning var någon Turbo4 och någon diesel med alldeles för liten motor.

    Helt ärligt så duger det inte att erbjuda en kund som är villig att spendera 600.000:-+ på en ny bil med att erbjuda en Saab 9-5 Turbo4 med 180hk som enda provalternativet?!?

    Jag köpte istället en Jaguar XF 3.0 DS Portfolio och är toknöjd!

    Hur som helst, nu är det dags för oss att byta ut Saaben, och den körs av min pappa som är stor Saab-fantast och att välja något annat finns inte på kartan för honom.

    Så nu har jag återigen suttit i telefonen för att jaga fatt en Turbo6 som han kan prova, och självklart hittar jag ingen...

    Områden som är intressanta är nordöstra Skåne samt Göteborgstrakten, om någon vet var det finns någon så svara gärna i tråden eller skicka PM.

    Jag vet att det ev. går att ordna en i Trollhättan men det är lite väl långt.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Hmmm...

    En bilförsäljare i Kungsbacka hade tydligen i fått sitt morgonkaffe eftersom han slängde på luren när jag ifrågasatte om Turbo6 verkligen var snabbare än en BMW 535 och E350.

    Hmmm...

    Verkar inte bli någon Saab denna gången heller! Tråkigt.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Är det fortfarande aktuellt att bränna 600 000 kr så känns det lite konstigt att man inte är beredd att åka 45 minuter/7 mil extra (Gbg - Thn) för att kunna provköra exakt den bil man vill.

    Känns som om du/ni redan har bestämt er för att Saab inte kan tillgodose era önskemål och att det då är Saabs fel att du/ni kommer att välja en annan bil. Varför ringer du och ifrågasätter vilken bil som är snabbast - vilket svar förväntar du dig från säljaren?

    Lycka till med er nya Jaguar/BMW/Mercedes/Audi!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Verkar finnas en i Helsingborg, men det är kanske också för långt bort?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Skulle tro att handlarna, iallafall de lite mindre, satsar på demobilar som flest kunder är intresserade av.
    En Jaguar XF spekulant är inte en alldaglig besökare i Saabs försäljningslokaler och att ha demo-bilar kalibrerade efter denne bland tjänstebils-linear känns som överkill. Att ordna en provkörning i trollhättan tycker jag faktiskt låter som en ok ansträngning särskilt om man kanske kan tänka sig att låna ut en enklare version för resan dit. Helt bortkastat är det ju inte. En bil är inte bara motorn.

    Var åker man för att provköra en Jaguar XF ute i landet förresten? Fordhandlaren?
    Fredrik J

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Nja... Saab verkar vilja bli mer premium vilket nya 9-5 är ett bevis på och då får resten av organisationen hänga med, men med tanke på hur få nya 9-5 som syns ute så har man ju bevisligen misslyckats tyvärr.

    Spontant kommer jag på Helsingborg, Malmö, Göteborg, Jönköping och ett par ställen i Stockholm och norröver som säljer Jaguar. Vissa är Volvo-handlare, medan många är BMW och Mercedes åf också.

    I Göteborg fanns, XF 3.0 D 240hk diesel, XF 3.0D S 275hk diesel, XF 3.0 V6 bensin 230hk och XFR 5.0 Supercharged 510hk för provkörning. Jaguar säljer strax över 200 bilar per år i Sverige och man säljer lite drygt 50 bilar per år i Göteborg, i relation till försäljningssiffrorna är utbudet av bilar att prova tämligen gott.

    Men det är klart, det jag begär kanske kan motsvaras med att BMW skulle ha M5 hemma för provkörning.

    Sen har jag fått känslan av att det funnits en hel del Turbo6 ute hos handlarna som cheferna haft men som nu är sålda.

    Lite off-topic, men vet någon hur många av de nya 9-5 som sålts i Sverige och hur många dom är Turbo6?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Men det är klart, det jag begär kanske kan motsvaras med att BMW skulle ha M5 hemma för provkörning.
    Ungefär. Ska man prova M5 får man väl bege sig till BMW Mölndal som fram till alldeles nyligen bar ägda av BMW själva. Då finns det ju en del möjligheter. Där har man ju både M5 och 750L i hallen.

    De Jaguar-versioner du räknar upp är väl kanske de man säljer mest av.
    Jag vet inte hur många Turbo6 man tänkt sälja med Aero ligger på drygt 20% world wide. Låt säga att hälften av dom är V6 så blir det 10% av 25000 bil = 250 bilar. I hela världen. Kanske man säljer 10-15 i sverige på ett år...
    Fredrik J

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Köping
    Inlägg
    15

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Det kan vara svårt att köra "mindre" atraktiva BMW:s också. En bekant till mig ville provköra en 330xd ??? (diesel och XWD). Försäljaren ville då göra en kreditkontroll innan han kunde tänka sig att ringa och boka bilen hos en annan återförsäljare!!! Det blev en Passat R36 istället, vilken VAG återförsäljaren lät transportera till orten för provkörning.
    9-5 AERO SC -02

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Ungefär. Ska man prova M5 får man väl bege sig till BMW Mölndal som fram till alldeles nyligen bar ägda av BMW själva. Då finns det ju en del möjligheter. Där har man ju både M5 och 750L i hallen.

    De Jaguar-versioner du räknar upp är väl kanske de man säljer mest av.
    Jag vet inte hur många Turbo6 man tänkt sälja med Aero ligger på drygt 20% world wide. Låt säga att hälften av dom är V6 så blir det 10% av 25000 bil = 250 bilar. I hela världen. Kanske man säljer 10-15 i sverige på ett år...
    Jag tror att Jaguar säljer mest av 3.0 D 240 hk, sen hör det ju till saken att det även finns XJ och XK att prova.

    Det som känns lite drygt är att när jag var på jakt förra gången, för en månad sedan, så hade flera handlare Turbo6 som visningsbil men "bara" Linear Turbo4 manuella som man kunde prova.

    Visar man inte bilen och låter inte presumtiva kunder prova bilarna så tror jag att man minskar kundunderlaget drastiskt, ett udda märke som Jaguar har förstått detta och jag tror att även Saab måste inse detta.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av PappaMike
    Det kan vara svårt att köra "mindre" atraktiva BMW:s också. En bekant till mig ville provköra en 330xd ??? (diesel och XWD). Försäljaren ville då göra en kreditkontroll innan han kunde tänka sig att ringa och boka bilen hos en annan återförsäljare!!! Det blev en Passat R36 istället, vilken VAG återförsäljaren lät transportera till orten för provkörning.
    Helt ärligt så förväntar jag mig inte att det finns en provbil av alla motorerna men jag förväntar mig faktiskt att man har en top-of-the-line-modell i alla fall.

    Bra service av VAG, så skall det gå till och det kommer troligen att löna sig i längden att hålla den höga servicen.

    Mina personliga erfarenheter är att servicenivån snarare beror på den enskilde säljaren än vilket märken han/hon företräder.

    Ganska vanligt i USA och även i Europa är att man kan boka en provtur centralt och sedan dyker bilen upp hemma hos en där man får en timmes provkörning, det vore nått det
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Jag tror att Jaguar säljer mest av 3.0 D 240 hk, sen hör det ju till saken att det även finns XJ och XK att prova.

    Det som känns lite drygt är att när jag var på jakt förra gången, för en månad sedan, så hade flera handlare Turbo6 som visningsbil men "bara" Linear Turbo4 manuella som man kunde prova.

    Visar man inte bilen och låter inte presumtiva kunder prova bilarna så tror jag att man minskar kundunderlaget drastiskt, ett udda märke som Jaguar har förstått detta och jag tror att även Saab måste inse detta.
    Procentuellt tror jag det är en högre andel provkörare hos Jaguar som verkligen köper en bil (eller någon annan i prisklassen) än andelen provkörare på Saab som bara vill gasa lite. Ett fingertoppsavgörande som Jaguarhandlaren (som ju får anses representera ett exklusivare märke än Saab) är duktigare på.
    Vem som helst kommer inte iväg ensam för provtur i en XF...
    Fredrik J

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    tror att en bidragande faktor att så få turbo6 finns att tillgå för provkörningen i sverige är att de flesta skeppas till amerika just nu där V6 marknaden är som störst, i europa är vi klart svalare med att handla v6or.
    Då får man nog helt enkelt konstatera att om man vill ha en provkörning av just den modellen första året som den finns på marknaden så får man bege sig till trollhättan.
    Detta kommer det sannolikt bli ändring på om ett par år då det fått tillverka fler bilar.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Vi har ju den lilla omständigheten att SAAB nyligen sluppit ur giljotinen och just fått igång sin produktion igen. Att få igång produktionen till önskad kapacitet från scratch är ingen binär verksamhet och det ska fyllas på med bilar både här och där. SAAB får helt enkelt missa en del kunder under initialfasen, det är inget att göra åt. Men att det skulle behöva bli en "där det inte ens finns på kartan" att köpa ett annat märke än SAAB? Hmm, låter osannolikt.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Bra service av VAG, så skall det gå till och det kommer troligen att löna sig i längden att hålla den höga servicen.
    Absolut! Sen är det bara att ta hand om biten efter försäljningen om kunden skall komma tillbaka. Det har ju varit lite si och så för VAG gällande den biten. Jag har själv haft en Passat och man förstår att den är poppis bland tjänstebilskunderna. Bra utrymmen, billig att äga och totalt intetsägande. Min var rostig efter drygt 2 år och det fanns ingen garanti eller goodwill på det. Har även sett en rostig Touareg -08. Inget snack om att det skiljer i kvalitet mellan VAGs dyrare och billigare märken.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  15. #15

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    på Bilcity i Kristianstad hade dem en svart Aero Turbo6 XWD förut. Vet ej om den är kvar.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    På Biva i Uppsala finns en också, den gick fint
    /Anders
    jag har också kramat Lill-Babs...

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av lindell90
    på Bilcity i Kristianstad hade dem en svart Aero Turbo6 XWD förut. Vet ej om den är kvar.
    Det var vd:ns som såldes för ett tag sedan.

    Min pappa kör runt i en 9-5 Linear Turbo4 manuell just nu pga. krock med hans 9-5 Aero SC, och just den Turbo4an han har är han väl inte särskilt imponerad av på något vis utöver storleken i kupén plus att många tydligen kommenterar att dom tycker bilen är snygg! Vilket är plus i kanten!

    Vi skall stämma av i helgen, så vi får väl se hur det blir med det hela. Ska se om jag inte kan locka ut honom på en provkörning av något annat märke!

    Potatis- Jag har självklart pratat med ANA i Trollhättan och inte ens dom har en Turbo6 som provbil men dom trodde att dom hade någon i företaget som hade en sådan som tjänstebil som dom nog skulle kunna skaka fram men då var det visst vardagar som gällde eftersom han inte jobbade på helgerna. Och då blir det ju inte så lätt för oss tyvärr.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  18. #18
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    En säljare som bara pratar för varan men inte har nåt att visa får inga kunder. En säljare som blir sur och slänger på luren borde omgående byta jobb. Normalt är det så att om folk står och viftar med 600 papp så kommer grejerna till dem. Vore konstigt annars!!

    Jag tvivlar inte en sekund på att många i målgruppen som köpare av nya 9-5 sedan länge har övertygade böjelser för engelska eller tyska dyra bilar men nu sticker ju SAAB ut hakan och vill ha dem som kunder. Bra målsättning men den kan inte bara finnas i nån power point presentation, det måste finnas på riktigt också.

    Handlarna måste nu vara med och kämpa om det ska bli nåt sålt till de kunder som är vana att få service av andra högpriskonkurrenter. Att säga man inte har nån bil hemma duger inte. Då får man ta fram en bil. Att snika och bara erbjuda standardbilar för provkörning kommer inte att vända på skeppet för SAAB.

    Jag tycker det är beklämmande om regioner som nordöstra Skåne och Göteborg inte har SAAB handlare som kan erbjuda provkörning av top of the line.
    Varför är de SAAB handlare?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    I kungsbacka verkar man ju ha två stycken på gång i alla fall. Ska vi gissa på tjänstebilar inom organisationen..

    http://www.bytbil.com/bilar/saab/9-5/7v ... Dgv7UMAAA_!

    http://www.bytbil.com/bilar/saab/9-5/sv ... Dgv7UMAAA_!
    Fredrik J

  20. #20

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Helt ärligt undrar man om säljarna har för mkt betalt om de inte är beredda att ordna fram en 9-5 T6 till provkörning. Jag menar, de skulle kunna låna bilen internt eller av SAAB och köra ner den till er alt en mini-roadshow. Har aldrig varit imponerad av SAAB ÅF du nämner. Men det finns fler i din närhet.

    VW heter vad dom heter av en viss anledning.

    Hur var XFR att köra?

Liknande ämnen

  1. Provkörning av Saab 9-3 TTiD i Göteborgsområdet sökes
    Av tornros i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 20:34
  2. Provkörning SAAB 9-5 SC TTiD4
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 20:31
  3. Inbjudan provkörning Saab XWD
    Av tannen i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 22:30
  4. Ac funka vid provkörning,inte vid hemkörning?(9-3 aero 2002)
    Av Niccco i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 13:23
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •