Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 77 av 77

Ämne: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av PappaMike
    Hos VAG är det bara Audi som går att få med automat på stora dieseln och till ett pris som spränger alla tidigare prislistor för automatlåda.
    Vilken motor menar du? 3.0TDi? Finns förutom Audi enbart i Touareg och Phaeton (med automat också).
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Har nu 21000km i min nya TiD4 automat. Lite tankar runt denna.
    Mycket tyst att åka i. Konversation med folk i baksäte är en fröjd.
    ESP fungerar utmärkt. Vi har 30cm snö där jag bor nu. Tyvärr är det 225 breda vinterhjul som gäller. Inte ideliskt. Smalare är bättre.
    160hk diesel med automat räcker väl till effektmässigt. Undrar om den inte ger mer effekt. Insigna med samma motor o automat går betydligt sämre. Har funderat på uppgradering, men avråtts av insatt person i Thn. Automaten kan få problem med vridet, och det är även denna förklaring som finns för TTiD.
    Åkte tidigare 2.3 biopower automat med 230hk. Skillnaden är inte så stor.
    Tyvärr räcker inte defrostens kapacitet ut i nederhörnen på framrutan ej heller där torkarna ligger. Kan man lätt förstå när man ser munstyckets placering o utforming. Inte bra för en bil i vårt klimat. Däremot extra eluppvärmningen fungerar utmärkt. Framrutan blir snabbt ren, och värmen kommer mycket snabbt.
    Bakrutan har inte tillräcklig luftväxling. Eltrådarna måste användas mycket för att inte få imma.
    Att en så stor bil kan kännas så nätt och liten på vägen ger en mycket trevlig kör upplevelse. Konkurrenterna känns många hundra kilo tyngre.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  3. #63
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    PappaMike - Du glömmer att Audi har sin 2.7 TDI som ger nästan identiska siffror med Saabs stora diesel, nämligen 190hk och 400Nm. 19.800:- är pristillägget för deras Multitronic. Saab tar 18.900:- i tillägg för automat på lilla dieseln.

    Volvos D3 ger ju 400Nm och den finns att få med automat, så jag har svårt att se varför inte Saab skulle kunna ordna det. 16.900:- tar Volvo i extra kostnad för automat.

    9-5 Aero SC - Kul att du är nöjd med din TiD4, får jag lov att fråga vilka bilar du jämför med?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Nu ju denna tråd spårat ut till lite annat men här kommer senaste uppdateringen.

    Fortfarande har ingen hört av sig från Saab/Saab åf, jag har förhandsbokat en Range Rover Evoque, som ersättare för vår X-Type, och min pappa bestämmer sig förhoppningsvis i dagarna för en Mercedes E350 CDI med nya motorn (265hk).

    Det kunde blivit en 9-4x och en 9-5 Turbo6...
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  5. #65
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    ...
    Likaså är dina generella antagande om kunder och vad som säljs mest inte intressant i en tråd som denna eftersom jag är en specifik kund och vet vad jag vill ha.
    Fast du är ju inte en specifik kund i det här fallet, enligt egen utsago? Åf-frågan är angelägen, men trovärdigheten i dina inlägg blir lidande av att du uppger dig vara ombud (?) för någon där det inte ens finns på kartan att köpa något annat än SAAB. Det blir för mycket dramaturgi och av dina inlägg drar jag inga slutsatser alls. Du kanske inte gör ett trovärdigt intryck på åf heller? Johnkens inlägg var däremot mycket klargörande och det mest intressanta i denna tråd!

    Vill man inte köpa SAAB, köper man inte SAAB. Vill man VERKLIGEN köpa en SAAB 9-5 Turbo6, gör man det, även om åf inte är på hugget. Inget konstigt med det.

    Lycka till med era nya bilar nu!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Möjligt att det fungerar så för en saabentusiast, men för den genomsnittlige tjänstebilsköparen så har han inte alls bestämt sig på förhand för ett visst märke. Han försöker maximera upplevelsen bilmässigt för den budget han har. Återförsäljarens servicekänsla väger ofta tungt i den avvägningen.

    Ska Saab enbart rikta sig till entusiaster som ska behöva stå ut med vad som helst - då kommer volymerna aldrig upp igen.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #67
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Möjligt att det fungerar så för en saabentusiast, men för den genomsnittlige tjänstebilsköparen så har han inte alls bestämt sig på förhand för ett visst märke. Han försöker maximera upplevelsen bilmässigt för den budget han har. Återförsäljarens servicekänsla väger ofta tungt i den avvägningen.

    Ska Saab enbart rikta sig till entusiaster som ska behöva stå ut med vad som helst - då kommer volymerna aldrig upp igen.
    Jag argumenterar inte emot, åf-frågan är som sagt angelägen. Ger bara inte två lingon för det case som rullats upp här, eftersom det inte har någon trovärdighet i mina ögon. Iaktagelser är också att det inte är konstruktivt att betrakta något som är under utveckling, som fullbordat och att det är oansvarigt att inte optimera begränsade resurser. Därmed inte sagt att det inte kan bli bättre även under nuvarande betingelser.

    Sedan rullar exemplet SAAB 9-5 Aero Turbo6 tillbaka till Johnkens inlägg, eftersom den inte är för den genomsnittlige tjänstebilsköparen.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  8. #68
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Möjligt att det fungerar så för en saabentusiast, men för den genomsnittlige tjänstebilsköparen så har han inte alls bestämt sig på förhand för ett visst märke. Han försöker maximera upplevelsen bilmässigt för den budget han har. Återförsäljarens servicekänsla väger ofta tungt i den avvägningen.

    Ska Saab enbart rikta sig till entusiaster som ska behöva stå ut med vad som helst - då kommer volymerna aldrig upp igen.
    ...och den absoluta majoriteten av tjänstebilsköparna är inte det minsta intresserad av Turbo6 annat i nyfikenhetssyfte.
    Hur som helst tror jag det här upplägget, vilka demobilar o.s.v. styrs till stor del av handlarna själva utan så stor inblandning av Saab.
    Med pengarna kommer naturligtvis möjligheterna. Jaguarhandlaren det pratas om längre upp i tråden har förmodligen en betydligt högre kostnad för demobilar per såld bil än vad en Saab handlare har. Äpplen och päron...
    Fredrik J

  9. #69
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    SAAB amateur - Jag tror att du och jag har helt olika referensramar och erfarenheter av bilförsäljare helt enkelt.

    Angående min trovärdighet...

    Kan man bli mer seriös än att begära en offert på en bil, lämna ut organisationsnummer och så vidare. Att både jag och min pappa har pratat med VDn på den aktuella Saab åf för att försöka ordna en provkörning, att sedan min pappa och VDn är med i samma Rotaryklubb och på så vis "känner" varandra BORDE ju göra en till en seriös spekulant.

    Helt ärligt så vet jag inte vad som krävs för att få dom att få tummen ur!

    Det är ju inte vår förlust egentligen utan Saabs, men visst kommer det att kännas konstigt att min pappa inte kommer att köra Saab...

    Fredrik J - Strukturen och kostnad för demobilar är ju inget som jag som köpare bryr mig om utan jag vill som Anders säger maximera upplevelsen per krona.

    Det stämmer också som Anders säger att upplevd servicekänsla väger tungt, det är ju ändå så att om man redan på säljstadiet visar nonchalans och ointresse ryggar man som kund tillbaka och undrar hur det skulle fungera om man behöver få hjälp med en strulande bil.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  10. #70
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Oavsett om det är Hem och Skola, Frimurarorden eller Rotary verkar det väl vara återförsäljaren och inte Saab det hänger på?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #71
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    14

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Turbo6an som någon länkade om för ett tag sen i Kungsbacka verkar ha kommit in, var där i fredags och då stod den där och glänste!

    Där borde du kunna fixa dig en provkörning?
    Saab 9-3 SS 2.0t Vector Active 2009
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector 2003

  12. #72
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Fredrik J - Strukturen och kostnad för demobilar är ju inget som jag som köpare bryr mig om utan jag vill som Anders säger maximera upplevelsen per krona.
    Ingenting är gratis och som kund betalar du för allt som säljaren erbjuder på ena eller andra sättet.
    Tror som sagt att Saabhandlaren är lite mer pressad på marknadsföringskontot och känner kanske att den begränsade budgeten är bättre spenderad på tjänstebilsspekulanterna.
    Jaguar höjer väl priset och erbjuder sina spekulanter vad dom förväntar sig.
    Fredrik J

  13. #73
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Helt ärligt så vet jag inte vad som krävs för att få dom att få tummen ur!
    Pengar. Antagligen.
    Fredrik J

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Missnöjde personen i Lerum undrar vad jag jämför körupplevelse med. Dels bilar jag provkörde innan jag i mars 2010 beställde min bil, samt vad vi har på företaget. Ja, det var vågat, men trevligt att inte åka i vad flertalet andra gör, och dessutom vara nöjd.
    De bilar som var för mig alternativ. BMW520, Audi A6, MB 220. Att priset på dessa med jämförbar utrustning dessutom blev 20% högre gjorde valet lätt.
    Men nu är det snart dax att beställa en kombi.

    Skillnad på BMW och en snigel?

    Slemmet sitter utanpå snigeln.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  15. #75
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn

    Det kan ha att göra med att den automatlåda man kör med inte skulle orka med vridet.
    Jo, det är absolut det mest sannolika men 400Nm är ju inget speciellt och andra biltillverkare har ju löst det så det är lite synd. Vem levererar automatlådorna till nya 9-5?
    Gammal tråd men, vad är skillnaden med automaten i v6 varianten?
    den har väl 300 hkr o 400 nm?
    Till mitt garage: Garaget

  16. #76
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB

    Jo, det är absolut det mest sannolika men 400Nm är ju inget speciellt och andra biltillverkare har ju löst det så det är lite synd. Vem levererar automatlådorna till nya 9-5?
    Gammal tråd men, vad är skillnaden med automaten i v6 varianten?
    den har väl 300 hkr o 400 nm?
    Någon som känner till ev. skillnad eller kan kolla med wis kanske?

    Om inte automatlådan orkar med vridet så har väl Hirsch trim till v6án, 2,0T Turbo4,
    2,0 T Turbo BioPower och till TiD4.
    Ser inte att de gör skillnad mellan aut och man.
    Till mitt garage: Garaget

  17. #77
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6?

    Insignia OPC har 325hk/435Nm med, får vi anta, samma låda...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Provkörning av Saab 9-3 TTiD i Göteborgsområdet sökes
    Av tornros i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 20:34
  2. Provkörning SAAB 9-5 SC TTiD4
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 20:31
  3. Inbjudan provkörning Saab XWD
    Av tannen i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 22:30
  4. Ac funka vid provkörning,inte vid hemkörning?(9-3 aero 2002)
    Av Niccco i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 13:23
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •