Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Sluta snusa, tips på avvärjning?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Inte direkt stans mest erfarna snusare, men har iallafall i 8-9år nyttjat detta medel. Sedan i lördags så slutade jag med detta för att se hur det går! Fördelen är väl att jag är nykär o glad för jämnan så förhoppningsvis skall detta möta upp mina kommande vredesutbrott pågrund av avsaknaden....

    Någon som har lite smarta tips på tillvägagångssätt för att göra denna övergång så smidig som möjligt.. Har provat förrut men fallit tillbaka inom loppet av ett par dagar, men nu skall ja fanimej klara det.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Får börja med att säga att jag inte snusar själv med mer eller mindre alla mina arbetskamrater gör och det har en efter en slutat!

    Det som verkar vara mest effektivt enligt dem är att använda plåster! Om du inte har egenskapen att bara sluta med all nicotin!?

    Problemet blir om du inte tar hjälp av ex plåster så kommer du äta en massa istället, du kommer säkert stoppa i dig en massa o nyttigheter ändå! Många av dem har alltså gått upp ett par kilo, och det pga rent småätande!

    Lycka till
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Först och främst tycker jag att du skall ha väldigt klart för dig varför du slutar - ingen kan sluta för någon annans skull.

    Jag började sluta(?) på samma sätt som du - skulle bara se hur länge jag klarade mig utan snus. Ganska snart motiverade jag mig med att kvinnan jag delar mitt liv med skulle föda vårt barn och om hon skulle klara det så skulle väl jag klara att sluta snusa. Detta är 5,5 år sedan.

    För min del så fungerade det med att bara klippa tvärt - hade kvar dosan i fickan i två veckor men tuggade tuggummi istället. På nuvarande jobbet har jag en kollega som började tugga nikotintuggummi och körde plåster som han gradvis trappade ner - nu är det vanliga tuggummi som är hans beroende.

    Jag tror att det är helrätt att sluta nu när livet ändå är lite upp o ner i samband med att du är kär - då göms en del av abstinensen i att livet ändå är kaos. Jag slutade under tidan jag var utomlands och jobbade och de första veckorna av abstinens försvann snabbt på det viset.

    Lycka till!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Först och främst tycker jag att du skall ha väldigt klart för dig varför du slutar - ingen kan sluta för någon annans skull.

    Jag började sluta(?) på samma sätt som du - skulle bara se hur länge jag klarade mig utan snus. Ganska snart motiverade jag mig med att kvinnan jag delar mitt liv med skulle föda vårt barn och om hon skulle klara det så skulle väl jag klara att sluta snusa. Detta är 5,5 år sedan.

    För min del så fungerade det med att bara klippa tvärt - hade kvar dosan i fickan i två veckor men tuggade tuggummi istället. På nuvarande jobbet har jag en kollega som började tugga nikotintuggummi och körde plåster som han gradvis trappade ner - nu är det vanliga tuggummi som är hans beroende.

    Jag tror att det är helrätt att sluta nu när livet ändå är lite upp o ner i samband med att du är kär - då göms en del av abstinensen i att livet ändå är kaos. Jag slutade under tidan jag var utomlands och jobbade och de första veckorna av abstinens försvann snabbt på det viset.

    Lycka till!
    Tack för tipsen..

    Ja gör det för min egen skull då jag lägger ca 12-14000 om året på det och tycker det är dax att sluta med snuset. Jag har varit fri sedan i Lördags och känner för stunden att jag verkligen skulle uppskatta en snus!

    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Har själv varit snusfri i snart ett år och det funkar väl sådär. Snusade regelbundet i ca 12 år så det var kämpigt att sluta.
    Testade nog hela sortimentet med nikotinersättare som fanns på apoteket, men jag kände aldrig att det ena ersatte det andra. Är man sugen på snus så är det endast det som hjälper.
    Så jag slutade med allt(tuggummi, plåster etc) och tog smällen istället.
    Angående matbiten kan jag tycka att det är "bättre" med lite övervikt än det snuset ställer till med.
    Jag började i samma veva käka GI/LCHF så jag kunde trycka i mig mer mat än innan.
    Känner mig fortfarande sugen på en fet prilla, speciellt efter maten. Men sugen försvinner snabbt. Ge det 5-10min så brukar det lägga sig.
    Och har du snusat i så många år får du acceptera att det inte går över på en natt.
    Men det är klart du fixar detta. Kämpa på
    Have you ever seen horses pushing?!!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Precis - suget finns där! Det är lika bra att vara beredd på det från början... Jag kan fortfarande få ett sug efter en snus vid specifika tillfällen (problemlösning i garaget, efter maten på restaurang, rockkonserter etc) men suget försvinner snabbt igen och har inget med kroppens behov av nikotin längre utan mer att situationen påminner om att ta en snus.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  7. #7

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Först och främst tycker jag att du skall ha väldigt klart för dig varför du slutar - ingen kan sluta för någon annans skull.
    jag slutade att snusa, som moraliskt stöd till kärringen, när hon skulle sluta...
    hon höll upp i 3 dagar eller något

    att sluta röka var 7 resor värre än att sluta snusa, och då hade jag ju snuset...

    jag käkade nikotintuggumi, som jag blandade med vanliga tuggumin, mer och mer vanliga och mindre och mindre an nicotinditona

    vist kan man bli sugen på snus ibland så här 5 år senare, men sugen på cigg kan man ju bli 20 år efter med...

    lycka till!
    JAGUAR - spinner som en katt

  8. #8
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Jag kan rekommendera nikotinfritt snus. Kommer inte ihåg för sekunden vad produkten jag använde hette. För jag upplevde att behovet var tvådelat; själva nikotinberoendet och sedan procedurberoendet. Att ha något under läppen hela tiden är lika beroendeframkallande det.

    Då valde jag att dela upp avvänjningen i två steg. Jag började med att snusa nikotinfritt och hammrade mig igenom nikotinberoendet (tog ca 2v) innan det suget la sig så att jag itne tänkte på det jämt! När jag sedan kände mig lugn med det tog jag tag i själva snusandet och fasade ut det, då var det bara vanan att "prilla in" och ha något under läppen som behövde tacklas då.

    Kan tilläggas att jag snusade 1,5 - 2 dosor om dagen i 9 år så jag satt rätt fast i det när jag slutade. Sedan som många redan nämnt. DU måste vilja sluta. Kan inte göra det för någon annan.

    Snusfri i 3 år nu! (sist jag försökte partysnusa efter tre år så mådde jag som en 13åring med sin första röda lacket prilla under läppen )
    Mvh Christian

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Citat Ursprungligen postat av og900driver
    Jag kan rekommendera nikotinfritt snus. Kommer inte ihåg för sekunden vad produkten jag använde hette. För jag upplevde att behovet var tvådelat; själva nikotinberoendet och sedan procedurberoendet. Att ha något under läppen hela tiden är lika beroendeframkallande det.

    Då valde jag att dela upp avvänjningen i två steg. Jag började med att snusa nikotinfritt och hammrade mig igenom nikotinberoendet (tog ca 2v) innan det suget la sig så att jag itne tänkte på det jämt! När jag sedan kände mig lugn med det tog jag tag i själva snusandet och fasade ut det, då var det bara vanan att "prilla in" och ha något under läppen som behövde tacklas då.

    Kan tilläggas att jag snusade 1,5 - 2 dosor om dagen i 9 år så jag satt rätt fast i det när jag slutade. Sedan som många redan nämnt. DU måste vilja sluta. Kan inte göra det för någon annan.

    Snusfri i 3 år nu! (sist jag försökte partysnusa efter tre år så mådde jag som en 13åring med sin första röda lacket prilla under läppen )

    Hej, ja valde spåret att gå ifrån helt, inte massa fejk o de ena efter det andra. Dock har jag haft lite abstinens, framför allt igår som var den tungaste dagen jag upplevt på bra länge. Jag vill som sagt sluta själv men har för dålig karaktär, Den betydande summan på runda slängar 15-16000 som det kostar om året har inte motiverat nog, men nu passar det kanon när jag skaffat en bättre hälft! Och jag skall klara detta Har även fått med mig min IT/Ekonomchef vilket gör detta till en liten utmaning!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Sluta rakt av är absolut det bästa, alla substitut du finner kommer ge dig nya beroenden. Sedan kan man givetvis väga dessa för eller emot varandra

    Det som är mest beprövat och som ej ger några egentliga nya begär är faktiskt nikotinplåster. Att gå på med nikotinfritt snus är nog det sämsta man kan göra, särskilt om man vill sluta av ekonomiska skäl. Du plockar möjligtvis bort beroendet av nikotin med tiden men den svåraste vanan i alla fall enligt mig är att stoppa in en snus vilket du fortfarande kommer göra.

    Har sett många som slutat och börjat köra med Onico eller liknande och snusat detta en mycket lång tid för att sedan övergå till vanligt snus igen när det händer något jobbigt i ens liv till exempel.

    Säger som flera tidigare, hitta en riktigt bra anledning (annars går det aldrig). Sedan slutar du och kanske kör nikotinplåster för att stilla ditt begär en tid och sedan slutar du helt! Fast som sagt, har du inte viljan och motivationen från början kommer det bli mycket svårt att sluta hur du än gör.

    Lycka till!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Mitt råd är: Prova själv om du klarar att sluta tvärt. Om så inte är fallet är det bara att prova sig fram bland plåster och tuggummin m.m. för att se vad som funkar för just dig!
    Tycker inte man ska vara överdrivet rädd för att gå upp i vikt, bli beroende av nikotonfritt snus, tuggummin etc. Dessa konsekvenser och "beroenden" är bättre än traditionellt snus och något du kan bearbeta när du väl är nikotinfri.

    Jag har slutat snusa ett oräkneligt antal gånger (brukar hålla upp några månader eller ibland något år innan jag börjar igen.) Sluta tvärt har aldrig funkat för mig, däremot tycker jag plåster är en suverän hjälp. Har även testat med Onico, gick bra det med och inga som helst problem att sedan sluta med detta, smaken är alltför dålig för att man ska vilja fortsätta...

    Men kärnan i mitt budskap är alltså: Prova själv vad som passar just DIG, alla är vi som bekant olika.

    /Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Hur går det?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Det går oförskämt bra, förra veckan var nog mest jobbig än så länge, har inte känt efter ordentligt men tror ja klarar detta fint.
    Faktum är att det känns rätt så skönt att inte något annat behov utöver det normala har uppstått!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Status?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Ja status?!

    En annan är ju snusfri sen 2v tillbaka, men likt förbannat så "rycker" överläppen varje morgon.
    Har ju skippat kl 05 frukosten i 1år och tagit en snus och ätit första frukosten direkt när man kommer till jobbet istället vid kl 06.

    Iof fuskar jag på helger, för jag feströker när jag dricker alkohol
    Saablös dåre

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Snusfri sedan 3 år, efter att ha snusat i 20 år, men de första månaderna var en spännande resa. Onico och tuggummi var räddningen, men viss mental instabilitet blev det ändå. Bl.a. skickades vid ett tillfälle en mobiltelefon i väggen.

    Passa på och boka in ett besök hos tandhygienisten ett par månader efter du slutat så kan du ta bort tandstenen som ofta är ett gissel för oss snusare.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Här kommer två spännande lösningar som fungerat för min omgivning...

    1. personen körde med nikotinfritt snus, men tyckte att det var dyrt och det han behövde var något under läppen mest. Han kör nu sedan några år med vissa typer av papper! som enbart knölas samman för den rätta fealingen. skall ej ludda m.m
    Torky är visst bra... Skön kille med en sund inställning till vad han gör. Och det funkar bra för honnom.

    2. denna kompisen började frysa in sitt snus för att fördröja och försvåra.
    han höll sig fri ett bra tag, men har nu förfallit igen.


    Jag gillar pappers varianten, man lurar sitt undermedvetna men inte sig själv!
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Här kommer två spännande lösningar som fungerat för min omgivning...

    1. personen körde med nikotinfritt snus, men tyckte att det var dyrt och det han behövde var något under läppen mest. Han kör nu sedan några år med vissa typer av papper! som enbart knölas samman för den rätta fealingen. skall ej ludda m.m
    Torky är visst bra... Skön kille med en sund inställning till vad han gör. Och det funkar bra för honnom.

    2. denna kompisen började frysa in sitt snus för att fördröja och försvåra.
    han höll sig fri ett bra tag, men har nu förfallit igen.


    Jag gillar pappers varianten, man lurar sitt undermedvetna men inte sig själv!
    Jag stoppar bland in knäckebröd under läppen, när det blir mjukt äter jag upp det och stoppar in en bit till. Funkar bra än sålänge
    Saablös dåre

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Citat Ursprungligen postat av og900driver

    Kan tilläggas att jag snusade 1,5 - 2 dosor om dagen i 9 år så jag satt rätt fast i det när jag slutade.
    Asså, det här är fan det värsta jag hört i tobakskonsumtionsväg. Kul att du lyckades!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Sluta snusa, tips på avvärjning?

    Om det finns intresse för andras misslyckanden så kan jag informera om att jag återgått till snusandet igen. Dock i betydligt mindre volym...

    I samband med att jag slutade snusa så började jag "feströka" som senare blev "stödrökning" 1 på morgonen och en på kvällen för att stilla mitt begär en aning! Senare eskalerade det till "stöd-kedjerökning" vilket medgav att jag snart hade mer utgifter på cigaretter än tidigare på snus. Efter ett samråd med mig själv kom jag fram till att jag är en människa med dålig karaktär och riktigt dåligt humör så för en vecka sedan så återgick jag till Grov....

    Tack för stödet trots att min hjärna inte ville ta hänsyn till era reflektioner


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Vad får en SRS lampa att sluta lysa, og9-3
    Av Brains i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-30, 03:01
  2. Elstolen sluta fungera!
    Av HenkeTIC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 10:32
  3. Turbo sluta ladda plötsligt
    Av Accelsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 15:16
  4. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •