Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Frågor ang "diffen" / axeln in i lådan ??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199

    Frågor ang "diffen" / axeln in i lådan ??

    Hej!
    Min 9-3 aero -02 sköt häromdagen ut "drivaxelskålen" eller vad det kallas för som går in i lådan. (vänster sida)
    Hade byt lager i samband med motorbyte för några veckor sen och hoppas/tror att detta beror på att jag inte böt låsringen som sitter på axeln och ska låsa inne vid splinesen.

    Det jag undrar nu är,
    "stången" i mitten man ser inne i hålet efter splinesen, vad är det och ska den gå att röra på?



    Den går att röra på, och jag får inte in axeln ända längst in :S

    Tacksam för alla svar/tips.

    Mvh Markus

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 050

    Re: Frågor ang "diffen" / axeln in i lådan ??

    Bytte du hylsan mellan lager och lock? Man ska mig veterligt shimsa om. Är hylsan sliten kan inre medbringare hoppa loss som det som hänt dig.
    Tappen är differentialaxeln.
    Ska inte måla fan på väggen, men du kanske bör överväga att byta diffen.
    Har hylsan lossat får du inte in medbringaraxeln i lägen så den kommer i splinesen på diffen har jag för mig.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199

    Re: Frågor ang "diffen" / axeln in i lådan ??

    Tack för snabbt svar !

    Ja preics, det är den hylsan jag bytt. tyckte efter bytet att det var lite glapp i medbringaren ut och in, men trodde detta berodde på att ringen var dålig..

    Vad innebär nu detta, går det att få upp den så man får in axeln rätt eller är det till att riva ner hela lådan nu `? :S

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 050

    Re: Frågor ang "diffen" / axeln in i lådan ??

    Tyvärr så bör hela lådan isär . Diffen måste ju plockas ur i detta läge.
    Är tyvärr ingen expert på hur man shimsar in lager och hylsa.
    Samtidigt passar man självlklart på att byta pinjonglager( var det nu sitter nånstans). Har en ng900-låda med samma historik som din. Tänkte glad i hågen ge mig på att för första gången i mitt liv reparera denna. Insåg att det blev billigare att skaffa en hel från skroten istället. Fast det finns ju fler FM51001-lådor på skrotarna än 9-3aerolådor iaf. 3500 med både höger och vänster drivaxel. Rätt så överkomligt tyckte jag då.

    Din låda borde heta FM57503, fast det finns en till som heter FM55401. Tror den sistnämnda endast satt på Viggen med B235R-motor.

    Lycka till.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Re: Frågor ang "diffen" / axeln in i lådan ??

    Hylsa mellan lager och lock ?????

    Hylsan sitter inpressad i diffen, vid byte av hylsan behövs ingen omshimsning.
    Shimsen justerar förspänningen för differentialens koniska rullager.

    Konstigt att medbringaren "poppar ut" det brukar inte vara något problem att återanvända låsringen.

    /Henke

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199

    Re: Frågor ang "diffen" / axeln in i lådan ??

    Ja, tyckte också det var rätt konstigt, fast måste berott på att den inte satt ordentligt i splinesen.

    Undrar varkligen bara om det inne i diffen, varför det lossnat..
    Är inte det minsta sugen på att plocka ner lådan nu när man precis fått ihop bilen med nya motorn och allt..

    Vad i själva diffen är det som gjort att det lossnat och är det värt att börja riva eller ska man satsa på att bara köpa en ny låda på en gång och kanske preppa denna lite vid sidan om inför kommande sommar? Blir nog i vilket fall tvungen att lämna ifrån mig lådan om den ska rivas ner... :/

    Mvh

  7. #7
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 791
    Medlem#
    3183

    Re: Frågor ang "diffen" / axeln in i lådan ??

    Citat Ursprungligen postat av Henke Nordin
    Hylsa mellan lager och lock ?????

    Hylsan sitter inpressad i diffen, vid byte av hylsan behövs ingen omshimsning.
    Shimsen justerar förspänningen för differentialens koniska rullager.

    Konstigt att medbringaren "poppar ut" det brukar inte vara något problem att återanvända låsringen.

    /Henke
    Helt korrekt beskrivet.

    Låsringen kan "återanvändas" utan problem, jag har aldrig bytt och jag har ändå haft ner åtskilliga lådor.

    Hylsan brukar dessutom inte lossna direkt utan den slits vartefter det blir glappt för axeltappen.

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Re: Frågor ang "diffen" / axeln in i lådan ??

    Även om hylsan är jäkligt glapp radiellt så det brukar de på sin höjd kunna ge lite vibrationer och oljeläckage i tätningen. Jag har inte läst om någon här på forumet som råkat ut för att medbringaren lossnar.

    I diffen finns det banne mig inget som kan ge en axiell kraft och trycka ut medbringaren. En drivaxel in från varje håll och sedan den tvärgående tappen som sitter genom hela difffen. Smacka in den igen bara och ut och provkör igen!

    /Henke

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 050

    Re: Frågor ang "diffen" / axeln in i lådan ??

    Citat Ursprungligen postat av Henke Nordin
    Hylsa mellan lager och lock ?????

    Hylsan sitter inpressad i diffen, vid byte av hylsan behövs ingen omshimsning.
    Shimsen justerar förspänningen för differentialens koniska rullager.

    Konstigt att medbringaren "poppar ut" det brukar inte vara något problem att återanvända låsringen.

    /Henke
    Tack. Visste inte den var inpressad i diffen.

    Men något är definitivt vajkalle. Sprickor i hålet man pressar in hylsan i?
    Diffras är det väl några här som råkat ut för, tror jag mig läst någonstans.

    Och vispande vänster medbringare som åkt ur lådan är det ett flertal som råkat ut för, speciellt på ng900. Min ramlade ur när jag skulle dra ur drivaxeln. Så den va på G s.a.s.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Finns det någon "svarta lådan" i SAAB?
    Av Günter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 10:41
  2. "Smäller" i lådan. EDIT: PAJJ.....
    Av T200 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 21:46
  3. Håller lådan på att "ta slut"??
    Av mr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •