Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

  1. #1

    Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Hej!

    Jag är på jakt efter en 9-5, helst 2.3t sedan över M00, om jag kan hitta någon sjysst under 50k. (nån som hittar någon lovlig så får ni gärna länka! )

    Jag har tittat lite på sidan http://bilpriser.se och kollat vad dom värderar en 9-5 2.3t aero årsmodell 02 som har gått 13500mil med pilotpaket, där står det 42k-49k uppskattat pris hos privatperson och 52k hos bilhandlare.

    Jag tycker det låter väldigt billigt om bilen nu ska vara utan större fel. Vad tycker ni? Kan man använda den sidan som en riktlinje?

    Välkommnar även tips till mig som ska införskaffa mig min första Saab!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Detta är iofs en kombi men den var i ruskigt bra skick när jag sålde den till nuvarande ägare för ca 3 år sedan, är nog fortfarande klart över snittet för årsmodellen:

    http://www.blocket.se/jonkoping/SAAB_9_ ... ?ca=17&w=3
    Toyota Verso 1,8 -11

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Titta på blocket för att få en uppfattning om prisläget. Ha dock i åtanke att bilar som har legat ute ett tag har ett pris som marknaden inte varit beredda att betala - de bilar med bra pris går fort
    /Johan

  4. #4
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    432

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    En tio år gammal bil börjar bli gammal så skick och pris är avgörande om det är ett bra köp eller ej.
    För dom aktuella årsmodellerna bör man kolla så att inte mr oilsludge har varit på besök. Kolla om vevhusventilationen är uppgraderad till senaste versionen, version sex ska det vara. Kamkedja och turbo är också värda att kolla upp.
    En bil där varken vevhusventilation, kamkedja eller turbo är är bytt hade jag nog inte köpt.

    Lycka till med bilköpet!

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Satsa på en -01 och framåt om du skall ha 2,3t, fick bättre avgasventiler, turbomätare och 15hk extra
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Titta på blocket för att få en uppfattning om prisläget. Ha dock i åtanke att bilar som har legat ute ett tag har ett pris som marknaden inte varit beredda att betala - de bilar med bra pris går fort
    /Johan
    Jo precis, har ingen köpt bilen på över en månad så är det nog inget att ha ändå :P

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Satsa på en -01 och framåt om du skall ha 2,3t, fick bättre avgasventiler, turbomätare och 15hk extra
    Bra tips!

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    En tio år gammal bil börjar bli gammal så skick och pris är avgörande om det är ett bra köp eller ej.
    För dom aktuella årsmodellerna bör man kolla så att inte mr oilsludge har varit på besök. Kolla om vevhusventilationen är uppgraderad till senaste versionen, version sex ska det vara. Kamkedja och turbo är också värda att kolla upp.
    En bil där varken vevhusventilation, kamkedja eller turbo är är bytt hade jag nog inte köpt.

    Lycka till med bilköpet!

    //TB
    Hur ser man enklast om bilen är drabbat av oilsludge (utan att hålla på och skruva på bilen)?
    Kan man sluta oroa sig för oilsludge om den har senaste vevhusventilationen?

    Jag var och provkörde en 9-5 -01 hos en bilhandlare här i Norrtälje, frågade om kamkedjan var bytt någon gång på den. Han kollade på mig som att jag var korkad. Fick svaret öhh, den byter man aldrig. :S

    Att skruva upp och mäta om kamkedjespännaren ligger över 15mm är väl lite overkill när man är och kollar på bilen. Räcker det om man lyssnar efter skrammel?

    En bil där turbon är bytt är väl bra, men indikerar det inte att den kan vara misskött för att den behövts bytas? Då kanske annat också har tagit skada?


    Tack för alla svar!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Om handlaren säger så är han uppenbarligen inte SAAB-kunning, förklara för han hur det ligger till istället nästa gång. Ska man köpa en 9-5a 98-03 så ska man se till att få kamkedjespännaren uppmätt, är den över 15mm så är det inga problem bara att du får pruta bort den kostnaden helt enkelt. Att turbon har blivit bytt behöver inte betyda att motorn i övrigt är missköt, en turbo håller inte för alltid.

    Sök på forumet ang turbohaveri så kommer du hitta mer info om vad som mer kan gå sönder i samband med ett sådant.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  8. #8

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Då får jag hoppas att den jag köper bilen av kan och orkar mäta upp kamkedjespännaren. Jag har skjälv ingen koll på hur man går till väga, har läst lite här på forumet hur man gör, men det är allt.

    Ni som har köpt 9-5or, har ni fått försäljaren att börja skruva för att mäta och visa? Och har det då varit privat eller hos en bilhandlare?



    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Satsa på en -01 och framåt om du skall ha 2,3t, fick bättre avgasventiler, turbomätare och 15hk extra
    Jag börjar bli mer och mer sugen på att köpa en Aero, gäller det för dom med? (Förutom 15hk extra då :P)

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Citat Ursprungligen postat av Ekberg89
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Satsa på en -01 och framåt om du skall ha 2,3t, fick bättre avgasventiler, turbomätare och 15hk extra
    Jag börjar bli mer och mer sugen på att köpa en Aero, gäller det för dom med? (Förutom 15hk extra då :P)
    Alla Aero har de "bättre" motordelarna, även -00
    -00 och -01 Aero hade 230hk
    -02 till -05 har 250hk så +20hk extra bara genom mjukvaran där

    -02 kom de bättre bromsarna till Aeron, ventilerat runt om. Även andra infästningar till oken vilket gör det lättare/billigare vid framtida bromsuppgradering då 9-3 Aero X passar.

    -02 kom föresten pilot inredningen med mycket skönare stolar samt ventilerade bromsar runt om på Aeron.
    Inredningen i min -03 Vector med pilotstolar:
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Tack för info! Bra att veta

    Jag funderat lite på en aero på blocket som ligger ute för 45k
    http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=11&w=2

    Den är servad enligt bok fram till 11k mil sen har han gjort det själv fram till 14k där den ligger idag.
    Kamkedjan var bytt samtidigt som motorn blev renoverad men vevhusventilation hade han ingen aning om den var uppgraderad till 6an.

    Med tanke på "Motor totalrenoverad vid 10000 mil av Saab pga vevhusventilationen" borde den här va oil sludge smittad?

    Nån som har någon kommentar om den?

  11. #11

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Ingen som har några kloka ord ang denna bil innan jag åker och slänger pengarna i sjön? Vet inte riktigt hur man ska tolka att motorn är totalrenoverad p.g.a vevhusventilationen, om det är bra eller dåligt.

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Den har haft "oil sludge smittan", men det verkar vara åtgärdat. Fråga vad de bytte vid renoveringen.
    /Johan

  13. #13

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Har inte fått något svar ännu.. Men jag vet att turbon inte är bytt iaf, och jag har för mig att jag läste något om att den brukar ta stryk vid oil sludge. Förstår ju skjälvklart att det beror på hur länge den var drabbad innan det upptäcktes. En annan sak som gör mig orolig är att han har varit drabbad av oil sludge, men har ändå ingen koll på om han har senaste vevhusventilationen.

    Får se vad han svarar, men just nu känns det som att jag kommer få leta vidare :/

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 498
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    är det inte bättre att åka och kolla på den aktuella bilen och se vad det står i pappren?

    Jag hade nog föredraget en 9-5a där det fanns kvitto på helrenovering av motorn framför en som jag inte visste något om.

    45K för en med renoverad motor låter ju Ok, om det nu är en fullständig renovering och ingen som rullat på en ny kamkedja bara.
    Renovering är ju ett ganska stort begrepp som vissa inte har full koll på...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Äsch, min hade legat ute 2 månader, visserligen en 9-3, men jag blev inte missnöjd för det
    Det är väl lite klent intresse för sådana bilar i lågkonjunktur och vintertider. Han hade haft en snubbe där som prutade 30% utan att provköra och en massa bilförmedlare som ringt innan jag kom och köpte för ett ok pris sett till hur bra kick bilen är i och hur problemfritt den fungerar.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  16. #16

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    är det inte bättre att åka och kolla på den aktuella bilen och se vad det står i pappren?

    Jag hade nog föredraget en 9-5a där det fanns kvitto på helrenovering av motorn framför en som jag inte visste något om.

    45K för en med renoverad motor låter ju Ok, om det nu är en fullständig renovering och ingen som rullat på en ny kamkedja bara.
    Renovering är ju ett ganska stort begrepp som vissa inte har full koll på...
    Jo är väl bäst att åka och kolla på den.

    Någon som har koll på vad som bör vara bytt på en oil sludge drabbad bil för att man ska våga lägga sina besparingar på den? (om vi antar att den har rullat "normal" många mil med sjukan)

  17. #17

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Jag var och kollade på en 9-5 2,3t -01 som hade gått 15k mil igår. Ytterligare en gång frågar jag om kamkedja var bytt och fick samma svar som från tidigare säljaren "Den byter man aldrig". Sen märkte jag när jag stängde dörren med rutan nere att det skramlade ganska rejält, nån som varit med om det?

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 498
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Citat Ursprungligen postat av Ekberg89
    Jag var och kollade på en 9-5 2,3t -01 som hade gått 15k mil igår. Ytterligare en gång frågar jag om kamkedja var bytt och fick samma svar som från tidigare säljaren "Den byter man aldrig". Sen märkte jag när jag stängde dörren med rutan nere att det skramlade ganska rejält, nån som varit med om det?
    Samma här i stan hos lokale saabhandlaren, de har enligt egen utsago aldrig bytt en kamkedja när jag frågade om pris på detta, de kunde helt enkelt inte ge mig ett fast pris då de aldrig gjort ett sådan byte sa verkstadschefen.
    Undra vem man tror sig lura på sånt snack, man går ju bara till en annan verstad....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19

    Re: Köpa 9-5 2.3t runt 00-03

    Pratade med en annan försäljare igår, han sa att oil sludge problemet berodde på ökade serviceintervaller! Det har jag aldrig hört eller läst något om tidigare!

    En annan kul sak, jag skulle åka och provköra en 9-5 aero som kom ut på blocket igår. Ringde 1,5h innan och sa att jag ville provköra den, han sa OK då kör jag fram den så vi får ut den (den var lite inklämd i hallen). När jag kommer fram ser jag att han inte har rört bilen och den står på sommardäck som är HELT blanka i fram. Vem drar ut med en bil i den här halkan som har blanka sommardäck på :S (Gnäll!)
    Men jag skippar ändå den bilen. Den saknade 6st stämplar i serviceboken (hade gått 15k mil) och hade VÄLDIGT mycket lackskador.

Liknande ämnen

  1. Vilken Saab ska jag köpa för runt 40000kr
    Av Wolff i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 23:59
  2. Var köpa nya lister runt rutor? Saab 99 -84
    Av johanbostrom i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •