Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hur hanterar man ilska

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    287

    Hur hanterar man ilska

    En helt nytt fenomen har drabbat mig det senaste året...... Jag blir vansinnig av småsaker som jag förr kunde skratta till åt och säga typiskt......
    Nu kan jag slå huvudet i en dörrpost och mer eller mindre gå loss på inredningen samma sak i trafiken så kan jag höra mig själv föra monolog över andras idioti som jag likväl själv kunde gjort, men det är på en annan nivå en tidigare på en högre nivå där man bara vill gå ut och slå av topén av snubben som glömde blinka och rycka sönder hans dressman skjorta och skrika skärpning tills han trillar ner i vägkantens lera och rullar ner i en avloppsbrunn och fastnar upp och ner med brutna nyckelben och vädjar om hjälp..hjälp han aldrig får..... riktigt så illa är det inte men nästan..... finns det några tips förutom energi stenar, terapi och annat krafs som bara gör mig arg
    Fattar inte att det blivit så, gör situps och springer och bastar en hel del det hjälper väldigt bra men tillfälligt bara.
    Känner någon igen sig? lite arg i trafiken är en sak men riktigt arg på allvar en annan.
    5x T-16aero

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Hur hanterar man ilska

    intressant...

    jag har lite av samma problem, fast först var det bara roadrage men nu har det som spridit sig till småsaker i hemmet och på arbetet där det senaste var att jag slängde sönder en rondell(vinkelslip) i mitt raseri. har även lyckats slå handen i väggen nu så att jag mest troligen har krossat en knoge eller disslokerat den...

    har testat att räkna till tio och andats djupa andetag. men det hjälper då fan inte!
    9-3x TTID 20x9,5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    287

    Re: Hur hanterar man ilska

    Det är nog ledkapseln du har slagit sönder i knogen....... kul att jag ej är ensam. Jag slog en hantel med full kraft in i väggen efter att tjejen upprepat sig tre gånger (och när jag tittade till i spegeln tyckte jag att jag var lite grön också och lite större)
    Känns som man bör lägga band på sig eftersom min ilska med har spridit sig i livet.
    5x T-16aero

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Hur hanterar man ilska

    Citat Ursprungligen postat av 5xaero
    Det är nog ledkapseln du har slagit sönder i knogen....... kul att jag ej är ensam. Jag slog en hantel med full kraft in i väggen efter att tjejen upprepat sig tre gånger (och när jag tittade till i spegeln tyckte jag att jag var lite grön också och lite större)
    Känns som man bör lägga band på sig eftersom min ilska med har spridit sig i livet.

    tror det är ganska vanligt att man får utbrott. förut så kunde jag hålla ilskan inombords men på dom senaste åren så har det bubblat upp så att man faktiskt får dom där utbrotten.

    men när jag är hemma så brukar jag försöka hålla det inombords och sen få ett utlopp för det på ett kreativt sätt. och eftersom jag eldar med ved hemma så brukar ställa mig med yxan o klyva ved. man blir varm o svettig men man får spöa på med den där yxan allt man orkar och tänka på dom där sakerna som gjort en förbannad..

    i hemmet så kan man ju alltid få ett utlopp ganska enkelt, sätt upp en sandsäck, inte en päronboll för då blir man förbannad för man inte är Mr. Balboa.

    men i trafiken har jag inget tips.


    ja vad det då är som är trasigt så har jag då ont o it blev det bättre av att klyva ved.
    9-3x TTID 20x9,5

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Hur hanterar man ilska

    Jag brukar få lätt för mig att bli förbannad, men har tänkt med mig själv att jag orkar seriöst inte bryr mig så jag suckar mest och inte tänker mer på saken. Som igår när jag körde hemmåt på E18 klockan 23:00 så kommer nån kotte med helljus på som vägrar blända av varpå jag inte ser ett skit och nästan sätter mig själv i räcket.. Brydde mig inte så värst utan tänkte att hoppas han kör i diket själv.. vilket han även gjort.. bilen låg i diket 500 meter bort senare idag .

    Att bli arg över saker man tidigare kanske skrattat åt tror jag andra saker i livet har en inverkan på en, men vad måste man ju själv ta reda på.

  6. #6

    Re: Hur hanterar man ilska

    Citat Ursprungligen postat av 5xaero
    Fattar inte att det blivit så, gör situps och springer och bastar en hel del det hjälper väldigt bra men tillfälligt bara.
    tja... i bastun är det ju svårt att hitta något trafikfel... *S*S*
    JAGUAR - spinner som en katt

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Hur hanterar man ilska

    Helt seriöst så låter det som om ni skulle behöva få hjälp med det där om det mer eller mindre är standard... Utan att leka hobby-psykolog så måste det ligga något annat i er tillvaro bakom som eldar upp er eller så har ni nån kemisk obalans i hjärnan (anabola?).

    Sök hjälp innan ni av misstag spöar upp frugan eller nån stackare på krogen!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462

    Re: Hur hanterar man ilska

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    nån kemisk obalans i hjärnan (anabola?).

    Sök hjälp innan ni av misstag spöar upp frugan eller nån stackare på krogen!
    SAAB 9-3 Aero -01

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur hanterar man ilska

    Jag gissar på att du har för lite och dåligt sex, jag lovar bra sex gör underverk, man bara gläds åt alla tokiga idioter att de är så olycklig mot en själv.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Hur hanterar man ilska

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Jag gissar på att du har för lite och dåligt sex, jag lovar bra sex gör underverk, man bara gläds åt alla tokiga idioter att de är så olycklig mot en själv.

    //MH
    Här får du ett tips Cabmange:
    Det är ännu bättre om du testar att ha det tillsammans med en partner nästa gång.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur hanterar man ilska

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Jag gissar på att du har för lite och dåligt sex, jag lovar bra sex gör underverk, man bara gläds åt alla tokiga idioter att de är så olycklig mot en själv.

    //MH
    Här får du ett tips Cabmange:
    Det är ännu bättre om du testar att ha det tillsammans med en partner nästa gång.
    Eller två

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Hur hanterar man ilska

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Jag gissar på att du har för lite och dåligt sex, jag lovar bra sex gör underverk, man bara gläds åt alla tokiga idioter att de är så olycklig mot en själv.

    //MH
    Här får du ett tips Cabmange:
    Det är ännu bättre om du testar att ha det tillsammans med en partner nästa gång.


    Det där kan misstolkas

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    287

    Re: Hur hanterar man ilska

    Slutplädderingen av er blir: Bra sex i bastun med sin partner utan kemiska tillsatser.

    Kanske värt ett försök.......
    5x T-16aero

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Hur hanterar man ilska

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Helt seriöst så låter det som om ni skulle behöva få hjälp med det där om det mer eller mindre är standard... Utan att leka hobby-psykolog så måste det ligga något annat i er tillvaro bakom som eldar upp er eller så har ni nån kemisk obalans i hjärnan (anabola?).

    Sök hjälp innan ni av misstag spöar upp frugan eller nån stackare på krogen!
    inga kemiska obalanser om nu inte någon matar mig medans jag sover...
    men vad det då är så är det jobbigt. men nu har jag inte blivit förbannad på 2 dagar dock lackade jag ur på en bilist igår som stannade mitt på vägen utan blinkers och sen gasade då jag skulle köra förbi.


    var o kollade handen igår och den var bruten på tre ställen, så är man gipsad.
    9-3x TTID 20x9,5

  15. #15
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Hur hanterar man ilska

    Jag skulle även kunna tipsa på att titta över sin livssituation, utöver sex , och se om det finns någon bakomvarande faktor. Väldigt sällan aggressioner har någon typ av patologisk bakgrund, så som sinnessjukdom eller liknande.

    Kolla på er stressnivå, vi män är väldigt duktiga på att vara TOK-stressade utan att erkänna det för oss själva. En vanlig reaktion på detta är att Neocortex stänger ner när stressen blir för stor och då kopplas signalerna direkt till den s.k. Reptilhjärnan som gör det den kan bäst; Fight or flight mode, med andra ord förbannad eller fly.
    Samma sak inträffar om man har en depression, även detta är något som vi män är duktiga på att förtränga. Dock visar det sig ofta på ett eller annat sätt, tex apati, aggression osv.

    Även för hög konsumtion av centralstimulerande medel så som narkotika, koffein, nikotin och alkohol kan leda till en typ av biologisk stress vilken kan leda till ovannämnda process.

    Så jag skulle börja med att fundera på er situation i stort, kolla HUR ni faktiskt mår. I detta fall tjänar man inte på att ljuga för sig själv. För innan ni vet ordet av så är det någon i mellan er hand och väggen!

    Bara ett tips
    (Ja, jag har läst en hel del psykologi )
    Mvh Christian

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Hur hanterar man ilska

    Så här..? viewtopic.php?f=44&t=294553

    Själv så undrar jag hur fan man hanterar svartsjuka.. Blir så förbannad på mig själv
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  17. #17
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Hur hanterar man ilska

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Själv så undrar jag hur fan man hanterar svartsjuka.. Blir så förbannad på mig själv
    Svartsjuka bottnar ofta i bristande tillit. Skulle gissa på att du får jobba på det mycket själv och helt enkelt lita på den andra parten. Vet att det inte är lätt speciellt om man har blivit sviken. Ibland kan det även ha med självkänsla att göra, om man tex inte tror att man är värd sin tjej/kille och att hon/han förtjänar eller kan få "bättre" så kan det vara väldigt lätt att bli svartsjuk. Då tror jag det handlar om att lägga, åter igen, tillit till att personen i fråga har valt att vara med en och därför förhoppningsvis inte kommer vara med någon annan. MEN svartsjuka kan i sig själv driva någon till att vara otrogen!
    Mvh Christian

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Hur hanterar man ilska

    Citat Ursprungligen postat av og900driver
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Själv så undrar jag hur fan man hanterar svartsjuka.. Blir så förbannad på mig själv
    Svartsjuka bottnar ofta i bristande tillit. Skulle gissa på att du får jobba på det mycket själv och helt enkelt lita på den andra parten. Vet att det inte är lätt speciellt om man har blivit sviken. Ibland kan det även ha med självkänsla att göra, om man tex inte tror att man är värd sin tjej/kille och att hon/han förtjänar eller kan få "bättre" så kan det vara väldigt lätt att bli svartsjuk. Då tror jag det handlar om att lägga, åter igen, tillit till att personen i fråga har valt att vara med en och därför förhoppningsvis inte kommer vara med någon annan. MEN svartsjuka kan i sig själv driva någon till att vara otrogen!

    Ja men nu e ju jag singel.. så har ju ingen anledning till att vara svartsjuk
    Självkänslan är och har nog alltid varit på botten.. haha. Får läsa nån bok om ämnet kanske
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Hur hanterar man ilska

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Citat Ursprungligen postat av og900driver

    Svartsjuka bottnar ofta i bristande tillit. Skulle gissa på att du får jobba på det mycket själv och helt enkelt lita på den andra parten. Vet att det inte är lätt speciellt om man har blivit sviken. Ibland kan det även ha med självkänsla att göra, om man tex inte tror att man är värd sin tjej/kille och att hon/han förtjänar eller kan få "bättre" så kan det vara väldigt lätt att bli svartsjuk. Då tror jag det handlar om att lägga, åter igen, tillit till att personen i fråga har valt att vara med en och därför förhoppningsvis inte kommer vara med någon annan. MEN svartsjuka kan i sig själv driva någon till att vara otrogen!

    Ja men nu e ju jag singel.. så har ju ingen anledning till att vara svartsjuk
    Självkänslan är och har nog alltid varit på botten.. haha. Får läsa nån bok om ämnet kanske

    Sen är det jävligt svårt att skaffa en självkänsla när alla tjejer man lyckats bygga en tillit för kör dig i botten. Tex genom att vara otrogen och byta ut en mot en bättre.

    Feels good.. Hade jag inte motorerna som hobby vore jag nog sinnessjuk.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Hur hanterar man ilska

    Många bra tips här. Dra ner på koffein, alkohol samt se till att få sömn, motion och näring (och sex). Om detta inte hjälper så är det kanske som Darwin säger, dags att se över livssituationen och försöka hitta en bakomliggande faktor.

    För min egen del så hjälpte motion, sömn och en omläggning av mina kost-vanor. Även att bara inse att det inte hjälper att bli förbannad, som någon här nämnde också. Det kanske är på det sättet man tvingar sig själv att se över saker och ting... istället för raseri utbrottet menar jag.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Liknande ämnen

  1. Någon här som vill uttrycka sin ilska mot bilisterna/resande
    Av lol i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 03:38
  2. Vad hanterar hårdvaran i 9-5 -99?
    Av Binne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •