Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    Vad hade ni sagt om polisen smällde en bil med en barnfamilj som svängde ut på vägen och alla i den bilen dog? Inte lätt att hinna med när en bil kommer i 200+ runt kröken.
    Vore det värt det bara för att ta fast mc-föraren som saknade körkort? Därmed inte sagt att mc-föraren på något vis gör rätt eller tar sitt ansvar. Men risken polisen tar i jakten måste ändå ställas i relation till brottet som begås/har begåtts.
    Att ev. utsätta omgivningen för en sådan risk samtidigt som man får order om att avbryta är förkastligt. Samma sak gäller eg. mc-föraren, stora skillnaden är att han inte är polis vars yrke är att skydda oss. Lika dumt för det dock. Som polis kanske man ska försöka tänka ett steg längre för det lär inte den man jagar göra.
    Håller med!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Det står i artikeln att MC-föraren var "känd" av polisen.
    Varför riskera en eskalerande jakt i 200+ när man helt enkelt kan avbryta jakten och plocka in honom/henne senare?

    Tror nog att MC-föraren skulle ha sänkt hastigheten ganska snart om han märkte att polisen slutade jaga honom. Vilket är mest riskfyllt för tredje man, en jakt som pågår i 5-10 min som polisen väljer att avbryta eller en där polisen jagar MC-föraren i 20-25min där MC-föraren stressas till att köra av vägen?

    Jag tycker att det i just detta fall borde varit mest lämpligt att avbryta jakten som befälet gav order om...

    Vidare är det väl bra att pröva om polisen gjorde något fel när han ordervägrade. Hurvida han gjort sig skyldig till något brott och ev. lämplig bestraffning lämnar jag till rätten att avgöra.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Jag tycker det är rätt åt motorcyklisten, och synd att han inte dog. Vill polisen att man stannar så ska man göra det, gör man inte det så får man skylla sig själv, och jag tycker inte man ska ha nån ekonomisk kompenstation för det iform av försäkringspengar eller dylikt.

    Det enda jag tycker är att polisen borde prejat cyklisten hårt i rondellen, typ tryckt ut han i diket eller mot nån stolpe eller nått så hojen blivit skrot eller att han brutit nått ben eller sånt. Givetvis helt utan ersättning oxå
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    Jag tycker det är rätt åt motorcyklisten, och synd att han inte dog.
    Gissar på att du har det ganska tråkigt hemma och vill dra igång denna tråden ganska så rejält.

    Önska att någon dör är väl ganska magstarkt, har denne personen gjort något grovt brott mot dig personligen?!
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    ganska smal väg, finns ju oftast gående eller folk som motionerar efter såna vägar, eller ungdomar på cykel eller dylikt. Har dom förtjänat att bli påkörda, med allvarliga skador eller dödade i värsta fall för att nån körkortslös snubbe ska få nöjesåka lite hoj? Jag har samma inställning till folk som kör rattfull.....

    Rattfull = lite böter, kanske villkorlig dom
    Den som blir påkörd = kanske invalid för livet

    rättvist??
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    Rattfull = lite böter, kanske villkorlig dom
    Den som blir påkörd = kanske invalid för livet

    rättvist??
    Livet är inte rättvist och blir inte mer så om man önskar livet ur sina medmänniskor då de begår misstag och brott.

    Det är märkligt att du i den ena tråden klagar över nitiska poliser då det drabbar dig när du själv väljer att bryta mot lagar regler men i denna önskar att samma poliser begår övervåld mot andra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    ganska smal väg, finns ju oftast gående eller folk som motionerar efter såna vägar, eller ungdomar på cykel eller dylikt. Har dom förtjänat att bli påkörda, med allvarliga skador eller dödade i värsta fall för att nån körkortslös snubbe ska få nöjesåka lite hoj?
    Jag säger ju inte att mcföraren gjorde rätt, men polisen har ju fåttt en order om att avbryta men gör inte detta. Det i sin tur gör ju så att han blir än mer stressad och kör av vägen.

    Jag kan svära många gånger på en sommar när folk på mc kommer vinandes förbi mig på bakhjulet. Gör det på en helt tom väg, jag förstår fullt ut att det är skoj. Men gör det inte brevid mig och mina barn när jag är ute och kör bil.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    Rattfull = lite böter, kanske villkorlig dom
    Den som blir påkörd = kanske invalid för livet

    rättvist??
    Eller varför inte:

    Långtradarchaffis som kör som ligger för nära och vill köra om efter många timmar bakom ratten, för att komma hem till flickvännen = Lite böter, kanske villkorlig dom
    Den som blir påkörd = kanske invalid för livet

    Rättvist?

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Man kan vända på saker på många olika sätt. Jag hade gärna kört i 70 bakom en bil 5-6mil på 90 väg, men den tiden finns inte för eu tyckte det var viktigare att räkna minuter. samt att färdskrivaren snor drygt 45min körtid per dag, tid då man står still, kopplar av eller på släpet och öppnar dörrar.

    Och jag önskar inte livet ur mc-föraren. Jag tycker att det är bättre att han dör ensam under sin vårdslösa körning om han beter sig sådär än att han tar med sig 2-3 andra som inte har någonting med hans körning att göra.

    fairlane; du kanske kör rattfull ofta eftersom du har den inställningen?
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  10. #30
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Jag har ett stort förtroende för polisen i allmänhet. Men det betyder inte att sådana här fel/brott skall sopas under mattan.

    Starkt av överåklagare Jörgen Lindberg i Malmö, som väckt åtalet mot polismännen! Han hoppas på fällande dom. Jag håller med honom.

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Varför polismannnen slog av blåljusen medan han fortsatte förföljandet har jag och nog även han svårt att förklara?
    Lämpligheten i att fräsa fram i 200 knyck utan blåljus kan man ju diskutera, men det är inte olagligt om det rör sig om brådskande tjänsteärende, vilket i princip är allt under arbetstid då polismannen/kvinnan tycker att de behöver komma fram lite fortare (typ bara 3 tårtbitar kvar på fredagsfikat inne på stationen). Blåljus krävs bara om man påkallar fri väg, alltså kräver att övrig trafik ska flytta på sig, vilket väl iofs borde vara lämpligt om man kör 200 km/h.
    Och det är inre befäl som fattar beslut om förföljande ska avbrytas, men poliserna "på fältet" kan göra en annan bedömning. Men då ska man ha riktigt bra på fötterna för att i efterhand kunna visa att det var berättigat att göra en annan bedömning, och därmed gå emot givna order.
    Min (amatörmässiga) gissning är att polisen som körde får en näsbränna i form av varning och möjligen löneavdrag. Man kommer nog att motivera det med att man förstår polisens beslut att slå av blåljuset för att inte stressa på MC-föraren ytterligare och se om han saktar ner farten, och att efterföljandet i sig fortsatte för att säkerställa att så skedde. Men ordervägran är ordervägran, och då blir det någon form av disciplinär åtgärd.
    Det är exakt samma trafikregler som gäller för poliser som för alla andra. Att köra som på denna video måste rubliceras som grov vårdslöshet med uppenbar risk för allvarlig personskada. (vilket tyvärr också skedde)

    Att någon gör sig skyldig till fortkörning ger inte automatiskt polisen rätt att begå samma brott. I normalfallet följer man inte efter.

    11Kap i Trafikförordningen

    "7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna."

    Polisen får alltså bryta mot trafikregler under två förutsättningar: 1) att det är "trängande fall" 2) att det kan ske "med iakttagande av särskild försiktighet"

    Att infånga en känd person kan knappast anses vara "trängande fall" eftersom det bara är att hämta honom i hemmet vid lämpligt tillfälle.

    Att köra på det viset som i videon är inte "med iakttagande av särskild försiktighet"

    Polisen som kör skall naturligtvis lyda order från sin överordnade. Dessutom står det i §7 att "Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman"

    Det måste ses som helt klarlagt att polisens agerande bidrog till olyckan, som troligen inte inträffat om polisen hållit hastighetsgränserna. Detta är ett stort problem för polisen som inte kan komma åt trimmade mopeder eftersom de inte kan förfölja dm utan att riskera olyckor. Precis som skedde här. Detta är välkänt inom polisen. Att ändå bryta mot yttryckliga order och förfölja så här är helt oacceptabelt.

    Jag delar överåklagerens uppfattning och tycker det är bra att de misstänkta poliserna åtalas.

    Det är viktigt att polisen följer lagar och regler, eftersom de skall vara ett föredöme och en trygghet i vårt samhälle.

    Det finns f.ö. naturligtvis inget krav på att polisen måste använda ljud/ljus signal för att ha rätt att inte följa trafikregler. Signalerna kan både förvarna misstänkta, stressa och störa omgivningen. Det är t.ex. inte alltid polisen vill att den misstänkte de följer efter skall veta om det...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Varför ska det ena utesluta det andra?

    Jag kan tycka det är jäkla dumt att se alla filmer och skit på nätet där folk leker med polisen hej villt, det är knappast till det jag önskar att mina skattepengar ska gå till.

    Sen avskyr även jag folk som inte kan hålla rätt hastighet när väglaget tillåter det, sen finns det lika många idoter som kör som tokar när väglaget inte tillåtet det.

    Tänk egentligen var bra om ALLA i trafiken kunde följa rådade regler, inga racerförare, inga sniglar, inga märkliga osäkra omkörningar, kökrockar osv.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    fairlane; du kanske kör rattfull ofta eftersom du har den inställningen?
    Nej. Att du tycker det är ok att ligga för nära andra trafikanter med din långtradare innebär inte att jag tycker det är ok att köra rattfull. Jag tycker båda delarna är fel. Det ena är inte bättre än det andra, men det gäller förstås att försöka tänka lite utanför sin egen värld.

  13. #33
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Tänk egentligen var bra om ALLA i trafiken kunde följa rådade regler, inga racerförare, inga sniglar, inga märkliga osäkra omkörningar, kökrockar osv.
    Bra idé!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #34
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    Jag tycker det är rätt åt motorcyklisten, och synd att han inte dog. Vill polisen att man stannar så ska man göra det, gör man inte det så får man skylla sig själv, och jag tycker inte man ska ha nån ekonomisk kompenstation för det iform av försäkringspengar eller dylikt.

    Det enda jag tycker är att polisen borde prejat cyklisten hårt i rondellen, typ tryckt ut han i diket eller mot nån stolpe eller nått så hojen blivit skrot eller att han brutit nått ben eller sånt. Givetvis helt utan ersättning oxå
    Jag håller helt med.
    Jag är också 13 år och tycker att om man inte stannar på polismans tecken så förtjänar man att dö.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    Jag tycker det är rätt åt motorcyklisten, och synd att han inte dog. Vill polisen att man stannar så ska man göra det, gör man inte det så får man skylla sig själv, och jag tycker inte man ska ha nån ekonomisk kompenstation för det iform av försäkringspengar eller dylikt.

    Det enda jag tycker är att polisen borde prejat cyklisten hårt i rondellen, typ tryckt ut han i diket eller mot nån stolpe eller nått så hojen blivit skrot eller att han brutit nått ben eller sånt. Givetvis helt utan ersättning oxå
    Jag håller helt med.
    Jag är också 13 år och tycker att om man inte stannar på polismans tecken så förtjänar man att dö.
    Kan det vara så att det rätta ligger någonstans mitt emellan? Jag föreslår att det är förvisso rätt åt motorcyklisten i detta fall men det innebär inte att polisen gjorde rätt. Motorcyklisten skall absolut inte ha någon som helst ersättning och polisens agerande borde reprimeras. Och slutligen så förtjänar ingen nödvändigtvis att dö.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  16. #36
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Jag håller helt med.
    Jag är också 13 år och tycker att om man inte stannar på polismans tecken så förtjänar man att dö.
    Kan det vara så att det rätta ligger någonstans mitt emellan? Jag föreslår att det är förvisso rätt åt motorcyklisten i detta fall men det innebär inte att polisen gjorde rätt. Motorcyklisten skall absolut inte ha någon som helst ersättning och polisens agerande borde reprimeras. Och slutligen så förtjänar ingen nödvändigtvis att dö.
    Ja det är precis så jag tänker också; motorcyklisten får skylla sig själv om han vurpar, han ska inte ha någon ersättning för något och polisen gjorde fel som inte lydde order.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Båda skall bestraffas naturligtvis.
    Motorcyklisten för vårdslöshet i trafik och smitning. Polisen för det vårdslöshet i trafik samt ordervägran. Det är viktigt att båda parterna får rätt signaler från rätten. Tänk om polisen får rätt i sin sak då kan man plötsligt jaga folk för vad som helst i höga hastigheter. Eller om motorcyklisten får ersättning, ja då kommer folk lägga ner hojarna i tid och otid i hopp om att få pengar.
    Så straffa båda för det dom har gjort!
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  18. #38
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Bägge parkeringsljus trasig, men ingen felmeddelande?
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 22:52
  2. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •